مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان یزد:
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان یزد با اشاره به اهمیت حفظ پناهگاه حیات‌وحش دره انجیر اردکان گفت: خشک‌سالی، یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که در حوزه مباحث طبیعی رخ‌داده است.
کد خبر: ۷۰۳۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹ 16 January 2019

نیره پورملائی در جمع اعضای شورای اسلامی شهر اردکان و جمع دیگری از مسئولین شهرستان با اشاره به بازدید خود از چند واحد صنعتی گفت: موضوعی در حوزه صنعت پیش‌آمده بود که لازم دیدم شخصاً بازدید کنم که بازدید خوب و جامعی از مجموعه فولادی شهرستان انجام شد.

وی اظهار داشت: دغدغه‌های شما، دغدغه‌های ما نیز هست و همه دوست داریم در عین اینکه توسعه داشته باشیم محیطی آرام و سالم نیز داشته باشیم اما هیچ‌کدام از ما آن توسعه‌ای که بخواهد سلامت و محیط ما را برهم بزند نمی‌خواهیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان یزد با اشاره به گستردگی حوزه شهرستان اردکان هم ازلحاظ طبیعی و هم ازلحاظ انسانی، گفت: صنایعی که اینجا شکل‌گرفته است در نوع خود آلاینده هستند که برخی از آن‌ها برای کاهش آلایندگی اقدامات خوبی انجام داده‌اند و بعضی دیگر اقدامات مناسبی در راستای حفاظت محیط‌زیست انجام نداده‌اند.

وی افزود: برخی از صنایع اقداماتی انجام داده‌اند که باید به آن‌ها کمک کنیم تا اقدامات خود را کامل کنند و صنایعی که کامل هستند و هیچ مشکلی ندارند در لیست صنایع سبز قرار می‌گیرند. صنایعی که اقدامات کافی انجام نداده‌اند را باید هدایت کنیم تا بهتر انجام بدهند.

پورملائی گفت: برخی از صنایع هیچ کاری انجام نداده‌اند و نه در حوزه استقرار، بهره‌برداری و نه در حوزه کنترل آلاینده‌ها هیچ اقدامی نمی‌کنند که ما با آن‌ها برخورد می‌کنیم. مسئولین استان نیز به‌خوبی با ما همراهی کردند و کارگروه ماده 12 ذیل قانون هوای پاک تشکیل شد که برای اولین بار اتفاق افتاد.

وی اظهار داشت: در شهرستان اردکان صنایع مهمی احداث‌شده و اشتغال خوبی ایجادشده است. این صنایع درعین‌حالی که به اشتغال کمک خوبی کرده‌اند باید در حوزه محیط‌زیست هزینه‌های خود را پرداخت کنند.

این مقام مسئول گفت: در حوزه ذرات و گازها، شاخص‌های مختلف کیفی هوا وجود دارد. موضوع توسعه ایستگاه‌های پایش کیفی هوا در شهرستان اردکان در دستور کار قرار دارد که با حمایت صنایع و پیگیری مسئولین چندین ایستگاه پایش کیفی هوا ایجاد می‌شود تا مردم از سلامت هوایی که استنشاق می‌کنند مطمئن باشند.

وی گفت: خشک‌سالی، یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که در حوزه مباحث طبیعی رخ‌داده است. خشک‌سالی در مناطق پارک ملی سیاه کوه، منطقه حفاظت‌شده سیاه کوه و پناهگاه حیات‌وحش دره انجیر اردکان حاکم شده است که باید با کمک یکدیگر بتوانیم این بحران را پشت سر بگذاریم و نگذاریم حیات‌وحشی که در این مناطق در معرض خطر هستند آسیب جدی ببینند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان یزد اظهار داشت: در این مناطق معادن استراتژیکی وجود دارد که باید برنامه‌ریزی لازم برای آن‌ها انجام شود و اگر روزی برای بهره‌برداری از آن‌ها تصمیم‌گیری شود باید شرایط محیط‌زیست را رعایت کنند که در این رابطه دو شرط محیط‌زیست اجراشده است و دو منطقه شکارممنوع با دو درجه ارتقاء به پناهگاه حیات‌وحش تبدیل‌شده است.

وی در پایان تصریح کرد: هنوز هیچ مجوز رسمی برای معدن D19 داده نشده است و پس از انجام تعهدات لازم، طرح ارزیابی زیست‌محیطی انجام می‌شود که پس از تأیید طرح ارزیابی و انجام شروط محیط‌زیست مجوزها صادر خواهد شد.

فرماندار اردکان نیز در این نشست با اشاره به مسئولیت اجتماعی صنایع گفت: همه صنایع باید در مباحث زیست‌محیطی مشارکت داشته باشند. دغدغه ما این است که محیط‌زیست سالمی برای شهروندان داشته باشیم.

وی افزود: ما بر سر سلامت مردم معامله نمی‌کنیم و پس‌ازاین نیز بدون تردید با واحدهای آلاینده در چارچوب ضوابط و مقررات برخورد خواهیم کرد که در این زمینه باید موضوع حفظ اشتغال، تولید و فضای کسب‌وکار را نیز در نظر داشته باشیم.

هادی مقیمی در پایان گفت: ما از محیط‌زیست انتظار داریم که با واحدهای آلاینده به‌صورت یکسان و قاطع برخورد شود در ضمن اینکه باید برای واحدهای آلاینده داخل شهر و صنایع مزاحم شهری نیز فکر اساسی بردارد. آلایندگی، فقط آلودگی هوا نیست. گاهی آلودگی صوتی در برخی از مناطق بدتر از آلودگی هواست.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار