مدیرکل مدیریت بحران:
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: همه دستگاه ها به نوعی کم کاری کرده اند. باید نهادهای نظارتی در این زمینه محکم تر اقدام کنند. کسی که وقت یا توان کار ندارد، باید کنار برود زیرا صلاحیت ماندن ندارد. همه صلاحیت ها بررسی می شوند و باید صلاحیت توان نیز بررسی شود.
کد خبر: ۷۰۴۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶ 18 January 2019

کیامرث حاجی زاده در نشست ویژه شورای هماهنگی مدیریت بحران که در استانداری خوزستان برگزار شد، با ابراز گلایه شدید از مدیرانی که در آستانه شرایط بحرانی بارندگی در خوزستان موبایل های خود را خاموش کرده اند و اکنون در خوزستان نیستند، اظهار کرد: چهار روز می شود که اعلام آماده باش کرده ایم و استاندار دستور داده است که هیچ مدیری از خوزستان خارج نشود. آماده باش را ستاد مدیریت بحران اعلام می کند و به جز استاندار و مدیرکل مدیریت بحران کسی حق لغو آن را ندارد. مدیران قبل از خروج از استان باید اطلاع دهند. اگر کسی حال مدیریت خوزستان را ندارند، باید تکلیفش مشخص شود.

به گزارش"تابناک" وی تصریح کرد: عده کمی از مدیرانی که در خوزستان هستند کار خوب عده زیادی را به باد می دهند. یک مدیر در خوزستان داریم که از هفت روز هفته پنج روز در تهران حضور دارد. اگر زندگی در تهران را دوست دارد آنجا مسئولیت بگیرد و مردم خوزستان را آزاد کند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: دستگاه های متولی کار خود را درست انجام دهند تا مجبور به پاسخ دادن به مردم نباشیم و مردم در رنج و محنت نیفتند.

حاجی زاده بیان کرد: همیشه جلسه تشکیل می دهیم تا تمهیدات لازم اندیشیده شود تا قبل از اینکه شهر را آب بگیرد تجهیزات خود را در منطقه مستقر کنند اما زمانی که شهر را آب گرفت یک دستگاه مکنده به منطقه فرستاده می شود.

وی ادامه داد: برخی مدیران فکر می کنند انباری که در اختیارشان قرار گرفته است مایملک شخصی شان است در حالی که همه اینها برای مردم است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: شرکت های مستقر در منطقه بیشتر از این می توانند کمک کنند اما برای آنها سخت است. این شرکت ها حتی حاضر نیستند به مرزبانان کمک کنند. شرکت های منطقه میلیاردی سود می کنند اما زمانی که می گوییم به چهار روستا کمک کنید مانند این است که می خواهند از جیب خودشان کمک کنند.

وی ادامه داد: اگر نمی توانیم کار کنیم باید مناصب را به کسی بدهیم که می تواند کار کند. مدیران ملزم به پاسخگویی هستند.

حاجی زاده تصریح کرد: مردم اهواز در تابستان آب ندارند. در زمستان هم دبی رودخانه به ۱۲۰۰ مترمکعب می رسد اما باز هم آب ندارند. حتما باید تجمع شود تا بگوییم مردم حق دارند؟ در ۴۰ سالگی انقلاب قرار داریم اما هنوز در بخش زیرساخت های جزئی مانده ایم.

وی تصریح کرد: باید پذیریم امکانات برای ایمن سازی روستاها پای کار نرفته است. این کار باید با همکاری ذی ربط انجام شود. مساله اصلی این است که رودخانه های خوزستان نگهداری و لایروبی نشده اند. در روستای "سیدنبی" بستر رودخانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر جا به جا شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: سیل بندهای خوزستان مربوط به قبل از انقلاب هستند که برخی از آنها تا یک کیلومتر با رودخانه فاصله داشته اند. اکنون رودخانه تغییر بستر داده و سیل بندها را برده است و روستاها را نیز در معرض خطر قرار داده است. باید معاونت مهندسی در حوزه وزارت نیرو برای رودخانه های خوزستان فکری کند.

وی بیان کرد: در شعیبیه شوشتر بستر رودخانه بالا آمده و به زمین های کشاورزی مسلط شده است. باید از زمین های کشاورزی نگهداری شود. اگر نگهداری نشوند آیا می توانیم بگوییم چنین رتبه ای در کشاورزی داریم؟

حاجی زاده عنوان کرد: از ابتدای سال آبی تاکنون بیشترین میزان بارندگی در حسینیه اندیمشک با ۷۰۰ میلی متر بوده است. با وجود این همه سد، هنوز در شرایط بارندگی به هم می ریزیم و انتقال بین حوضه ای فراموش شده است. همچنین اگر اتفاقی در اهواز رخ نمی داد، کانال سلمان لایروبی نمی شد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: همه دستگاه ها به نوعی کم کاری کرده اند. باید نهادهای نظارتی در این زمینه محکم تر اقدام کنند. کسی که وقت یا توان کار ندارد، باید کنار برود زیرا صلاحیت ماندن ندارد. همه صلاحیت ها بررسی می شوند و باید صلاحیت توان نیز بررسی شود.

وی گفت: از امروز کمیته ای در ستاد مدیریت بحران خوزستان تشکیل می شود که باید معاونین تام الاختیار مدیران دستگاه های اجرایی تا زمان عادی شدن شرایط در این مرکز مستقر شوند.

حاجی زاده بیان کرد: بعد از این جلسه به همراه برخی مدیران از سد دز، دزفول و شوش تا شعیبیه شوشتر بازدید میدانی انجام می شود. همچنین باید هر چه سریعتر ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز اعلام و هماهنگی لازم انجام شود.

وی تصریح کرد: جهاد نصر باید کلیه ماشین آلات خود را در اختیار ستاد مدیریت بحران قرار دهد. همچنین امروز باید نهر بحره در جنوب اهواز پاکسازی شود. سازمان آب و برق و شرکت نیشکر نیز در این زمینه کمک کنند و اگر تجهیزات ندارند، اجاره کنند. همچنین شهرداری و هلال احمر همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: مردم احساس نگرانی نداشته باشد، همه اقداماتی که انجام می شود جهت پیشگیری از خسارات یا اتفاقات احتمالی مانند سال ۹۵، است.

کیامرث حاجی زاده در حاشیه این نشست اظهار کرد: از ۴۰ روز پیش کارگروه مقابله با سیلاب خوزستان تشکیل شد و در این مدت نیز چندین جلسه دیگر در شهرستان های خوزستان تشکیل و کلیه فرماندارن، اعضای شورای مدیریت بحران و شهرستان های حوضه آبریز دز آماده باش شدند.

وی افزود: اخطاریه های لازم در خصوص اندیشیدن تمهیدات لازم مخصوصا در روستاها و بخش کشاورزی حاشیه رودخانه دز در مقطع دزفول، شوش، شوشتر، شعیبیه، اهواز، باوی و کارون داده شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: بارندگی های اخیر در لرستان و بخش هایی از شمال و شرق خوزستان حجم زیادی داشته و میزان آورد رودخانه دز افزایش یافته است به گونه ای که شب گذشته ورودی سد دز به ۲۴۰۰ مترمکعب رسید.

حاجی زاده بیان کرد: با برنامه ریزی هایی که انجام شد خروجی از سد دز را با دبی های مختلف افزایش دادیم. در این جهت سازمان آب و برق حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ مترمکعب خروجی سد دز افزایش داده است.

وی ادامه داد: با افزایش ورودی سد دز از شب گذشته، اکنون خروجی این سد به ۱۰۰۰ مترمکعب رسیده است. همچنین ستاد مدیریت بحران فرمانداری ها در شهرستان های دزفول، شوش، شیعیبیه شوشتر، باوی و اهواز تشکیل و تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: اعضای شورای مدیریت بحران خوزستان و شهرستان های حوضه آبریز، فرمانداران، مدیران، شهرداران، بخشداران، نیروهای انتظامی و مسلح، نیروهای امداد و نجات و اورژانس تا زمان عادی شدن شرایط به حالت آماده باش درآمده اند.

حاجی زاده گفت: تاکنون مشکل خاصی نداشته ایم. چند مورد آبگرفتگی در بعضی روستاها داشتیم که رفع شد. شرکت های مستقر در خوزستان تجهیزات و امکانات خود را پای کار آوردند اما باید تجهیزات بیشتری در اختیار ما قرار دهند تا از وارد آمدن خسارات احتمالی به روستاییان جلوگیری کنیم.

وی توصیه کرد: روستاییان، کشاورزان و عشایر تا اطلاع ثانوی از نزدیک شدن به مسیل ها و حاشیه رودخانه دز خودداری کنند و به اخطارهای اعضای شورای مدیریت بحران، فرماندارن و نیروهای انتظامی که در منطقه حضور دارند توجه جدی شود. همچنین اگر روستایی در نزدیک حاشیه رودخانه قرار دارد و در شورای مدیریت بحران مصوب می شود که باید تخلیه شود و اهالی تا رفع خطر در منطقه امن اسکان یابند، حتما باید در اسرع زمان انجام شود.

در ادامه محمد سبزه زاری اظهار کرد: سامانه باران زای خوزستان در حال خارج شدن از استان است. در حال حاضر در مناطق شرقی رگبار، رعد و برق و بارش شدید وجود دارد. همچنین مناطق بالادست (شمال و شمال شرق) تا فردا صبح بارندگی خواهند داشت.

وی افزود: تا فردا بیشتر بارش در استان لرستان به صورت برف پیش بینی می شود. این سیستم بارش زا از استان های مجاور خارج می شود و وضعیت خوب خواهد شد اما مساله این است که به تدریج برف آب می شود و ورودی سد دز بیشتر خواهد شد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: توده گرد و خاک عراقی در حال حرکت به سمت خوزستان است و احتمالا دید افقی در مناطق غربی به ۱۰۰۰ متر کاهش یابد. اگر این توده گرد و خاک ماندگاری داشته باشد می تواند فردا مناطق شرقی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

سبزه زاری بیان کرد: امروز وزش بادهای شدید را در مرز عراق داریم. نقطه ای که این توده گرد و خاک را تشکیل داده است می تواند فعال باشد که در این شرایط ممکن است فردا صبح نیز شاهد گرد و خاک باشیم و احتمال دارد که به روز شنبه نیز برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار