مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: کاظم غلامزاده مهرآبادی که با کمک بهره‌برداران با 10 میلیارد ریال سرمایه گذاری در مدت پنج سال، قنات مهرآباد را احیا کرد، از سوی وزارتخانه به‌ عنوان نمونه ملی حوزه نگهداری و بهره‌وری از این سازه آبی در بخش آب ‌و خاک کشور انتخاب شد.
کد خبر: ۷۰۵۴۴۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷ 20 January 2019

مهدی غیب الهی افزود: این کشاورز با همکاری و مشارکت بهره‌برداران توانست میزان آبدهی قنات را از 10 لیتر در ثانیه به 2 برابر افزایش دهد.
وی ادامه داد: آنها با کار جمعی و برای جلوگیری از هدر رفت آب از قنات تا مزرعه به طول 10 کیلومتر لوله‌گذاری کردند.
غیب الهی اضافه کرد: این کشاورز برای انتقال آب قنات به دشت مهرآباد بخش بهمن در اجرای طرح سامانه آبیاری کم‌فشار با کمک کشاورزان، همکاری و تلاش زیادی انجام داد.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه یادآور شد : طرح آبیاری یادشده روش جدیدی است که با استفاده از فشار آب موجود در لوله‌های آبرسانی به مزرعه و یا با ایجاد فشار کم با ریزش آب درون یک مخزن کوچک و اتصال به موتورخانه بدون نیاز به استخر و پمپاژ انجام می‌شود.
وی بابیان اینکه این طرح میزان بهره‌وری مصرف آب را تا 30 درصد افزایش می‌دهد، بیان کرد : با اجرای طرح سامانه آبیاری کم‌فشار آب مورد نیاز افزون بر 100 هکتار اراضی و باغ‌های منطقه با استفاده از 20 لیتر آب در ثانیه از قنات دشت مهرآباد تأمین می‌شود.
وی بابیان اینکه 150 خانوار کشاورز از مزایای این طرح بهره‌مند شدند تأکید کرد: به دلیل تداوم 2 دهه خشکسالی و افت سطح آب‌های زیرزمینی، بهره‌برداران و کشاورزان برای تغییر الگوی کشت محصول کم آبخواه و پرهیز از آبیاری غرقابی اقدام کنند.
غیب الهی که از کارشناسان ارشد بخش کشاورزی ابرکوه است؛ افزود: این اقدام آقای غلامزاده مهرآبادی با توجه به تبعات پدیده خشکسالی، استفاده بهینه و بهره‌وری از آب در بخش کشاورزی کاری فوق‌العاده است.
همچنین غلامزاده مهرآبادی که به‌عنوان قنات دار نمونه ملی انتخاب شد، به خبرنگار ایرنا گفت: از سال 1393، لایروبی و مرمت قنات دشت مهرآباد با مشارکت و همکاری کشاورزان آغاز شد و فعالیت‌ های مربوط به احیا قنات تا 1395ادامه داشت.
وی ادامه داد: آب از حوضچه قنات با حدود 10 کیلومتر لوله‌گذاری با مشارکت و کمک بلاعوض دولت به مزرعه انتقال یافت.
این نمونه کشوری تصریح کرد: برای اجرای طرح افزون بر 10 میلیارد ریال هزینه شد که هشت میلیارد و 120 میلیون ریال آن از کمک های بلاعوض دولت تامین و پرداخت شد.
وی ادامه داد: قبل از مرمت و لایروبی این سازه آبی با 10 لیتر آب در ثانیه، آب موردنیاز هفت هکتار اراضی زیرکشت دشت مهرآباد تأمین می‌ شد که هم‌اکنون با اجرای روش نوین آبیاری کم فشار، آب مورد نیاز بیش از 25 هکتار تأمین می ‌شود که این عدد تا 100هکتار به روش نوین افزایش خواهد یافت .
غلامزاده مهرآبادی، 2 سال به‌عنوان بهره‌بردار نمونه بخش بهره‌وری آب استان یزد انتخاب‌شده بود.
وی همچنین از تلاش و توجه مسئولان جهاد کشاورزی استان یزد و شهرستان ابرکوه به توسعه و رشد شکوفایی بخش کشاورزی قدردانی کرد.
ابرکوه در سال 1361، 87 رشته قنات داشت که براثر افت سطح آب‌های زیرزمینی این تعداد در اواخر سال‌های 1378به 42 رشته کاهش یافت و به خاطر تداوم خشکسالی هم‌اکنون به 11 رشته کاهش یافت.
طول 11رشته قنات‌های شهرستان 126 کیلومتر و دبی آب استحصالی آن حدود 200 لیتر بر ثانیه است که تأمین‌کننده منابع آبی 700 هکتار اراضی زراعی و باغی است.
شهرستان ابرکوه یکی از قطب‌های عمده تولید محصول کشاورزی استان یزد است و درآمد 35 درصد جمعیت آن وابسته به فعالیت‌های کشاورزی ، دامداری و دامپروری است.
در ابرکوه باوجود کم‌آبی با 15 هزار هکتار سطح زیر کشت ، سالانه افزون بر 190 هزار تن انواع محصول تولید می‌شود.
مرکز شهرستان 53 هزارنفری ابرکوه در140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار