نظری خاطرنشان کرد: توسعه نامتوازن در بسیاری نقاط کشور موجب شده است نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی افزایش پیدا کند. ما نمی‌خواهیم نیرویی تربیت کنیم که برایش کار وجود نداشته باشد و به این ترتیب موجب افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار شویم.
کد خبر: ۷۰۵۶۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱ 20 January 2019

نشست خبری کارگروه بهداشت‌درمان و سلامت با موضوع «تشریح دستاوردهای 40ساله دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز» با حضور ایرج نظری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز و جمعی از اهالی رسانه، پیش‌ازظهر امروز در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش"تابناک"؛ دکتر ایرج نظری در نشست خبری هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز که امروز ۳۰ دی‌ماه در این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: تا چند سال گذشته تنها یک دانشگاه علوم پزشکی در خوزستان وجود داشت که آن هم دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بود. در حال حاضر پنج دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در خوزستان وجود دارد. افزایش تعداد دانشکده‌های علوم پزشکی خود نشان از افزایش فعالیت‌های آموزشی و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز برای ارائه خدمت مورد نیاز اجتماعی در استان دارد.
 
وی افزود: می‌توان گفت در حال حاضر در بحث آموزش تقریبا تمامی رشته‌ها و گروه‌های آموزشی مورد نیاز در دانشگاه علوم پزشکی اهواز وجود دارند. در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز حدود ۷۵۰۰ دانشجو در گروه‌های مختلف پزشکی در حال تحصیل هستند.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در ابتدا رشته‌های آموزشی ما بسیار محدود بودند ‌اما در حال حاضر در همه زمینه‌های آموزش پزشکی رشد داشته‌ایم. البته سیاست این است که تلاش ‌کنیم نیروهایی تربیت کنیم که بعد از فارغ‌التحصیلی برای آن‌ها کار وجود داشته باشد و شرایط برای آن‌ها فراهم باشد تا از آموزه‌های خود استفاده کنند. 
 
نظری خاطرنشان کرد: توسعه نامتوازن در بسیاری نقاط کشور موجب شده است نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی افزایش پیدا کند. ما نمی‌خواهیم نیرویی تربیت کنیم که برایش کار وجود نداشته باشد و به این ترتیب موجب افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار شویم. 
 
وی تصریح کرد: در حیطه بهداشت، طراحی و ارائه خدمات در شبکه بهداشت در کل کشور یکی از بهترین کارهایی است که انجام شده و این کار مورد تایید سازمان بهداشت جهانی نیز هست و حتی به عنوان یک الگو نیز مد نظر قرار گرفته است. آمار مرگ و میرها تا پیش از این بسیار بالا بود، البته هنوز نیز میزان مرگ و میرها بالا است اما این آمار به شدت کاهش پیدا کرده است زیرا ثبت اطلاعات و آگاهی مردم در این زمینه افزایش داشته است. فعالیت‌های مختلف انجام‌شده در حوزه بهداشتی موجب شده است دیگر بسیاری از مشکلات سابق را نداشته باشیم. 
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: شاید خوزستان یکی از پرخطرترین استان‌ها در بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت چاقی قلب و عروق غیره باشد. ابتلا به این بیماری‌ها در سال‌های اخیر به شکلی شده که مشکلاتی برای جامعه بهداشتی و سلامت ما ایجاد کرده است. 
 
وی ادامه داد: بسیاری از این بیماری‌ها قابل پیشگیری هستند و می‌توان آمار آن‌ها را کاهش داد. همان‌گونه که توانستیم بیماری‌های واگیر را در سطح کشور محدود کرده و از بین ببریم تلاش می‌کنیم بیماری‌های غیرواگیر را نیز کاهش دهیم و این موضوع اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه تک‌تک افراد بتوانند به صورت هماهنگ و همراه با هم فعالیت کرده و علل بروز بیماری‌ها را تشخیص دهند و آن را از بین ببرند. 
 
نظری با اشاره به فعالیت‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان کرد: در بخش پژوهشی اقدامات مهمی انجام شده است. سالانه حدود ۱۰۰۰ مقاله از این دانشگاه در نمایه‌های مختلف منتشر می‌شود. البته تلاش بر این است که هدف تنها تولید مقالات نباشد بلکه هدف از تولید مقاله، توسعه علم و استفاده بهتر از پژوهش‌هایی است که در طول کار پژوهشی برای رفع مشکلات پیرامون به آن می‌رسیم. 
 
وی تصریح کرد: شاید شرکت‌های دانش‌بنیان نیروی اصلی و محرکه تولید علم و ثروت باشند. فعالیت این شرکت‌ها در گروه‌های مختلف در حال به ثبات رسیدن است. قوی‌ترین شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در آینده نزدیک بسیاری از مشکلات ما را حل کند. بسیاری از افرادی که در این شرکت‌ها فعالیت می‌کنند در بروکراسی اداری ما اذیت می‌شوند و باید شاخصه‌هایی داشته باشیم که از هدررفت منابع جلوگیری کنیم. 
 
وی ادامه داد: یکی از اقدامات انجام شده در این زمینه اخذ مجوز پارک علم و فناوری سلامت است که با همکاری دانشگاه، بنیاد نخبگان و پارک علم و فناوری خوزستان امیدواریم بتوانیم این محل را هرچه سریع‌تر آماده کنیم. چنین کارهایی می‌تواند موجب شود که خرید تجهیزات پزشکی با تولید آن‌ها در داخل کشور بسیار کاهش پیدا کند. 
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به فعالیت‌ها در حوزه غذا و دارو خاطرنشان کرد: شاید در گذشته هیچ گونه دارویی در کشور تولید نمی‌شد. البته در شروع هر کاری ممکن است کیفیت و کارایی پایین باشد اما به تدریج این مشکلات رفع می‌شود. در گذشته گفته می‌شد داروی تولید داخل مواد دارویی لازم را ندارد اما حالا می‌بینیم که دیگر شرایط به این شکل نیست. 
 
نظری ادامه داد: در حوزه غذا نیز مشکلات زیادی داریم. روز به‌ روز شاهد این هستیم که مردم به سمت مصرف غذاهایی می‌روند که چندان مفید نیستند. می‌بینیم سفره‌هایی در سطح جامعه تولید می‌شود که چندان مناسب نیستند و قطعا موجب آسیب‌هایی خواهد شد که عوارض آن‌ها را در آینده بیشتر خواهیم دید. در گذشته ما از غذاهای سالم و سنتی استفاده می‌کردیم اما حالا از غذاهایی استفاده می‌کنیم که کمتر مفید هستند.

 

سید مهدی حسینی زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور، اظهار کرد: میزان مرگ‌ومیر کودکان زیر یک‌سال در سال1357، 100مورد از هر 1000تولد زنده بوده است که تا پایان سال1396این آمار به 13نفر رسیده است که در 6ماهه اول 1397نیز به سیر کاهشی خود ادامه داد. همچنین میزان مرگ‌ومیر کودکان زیر5سال در سال1357، 140مورد در 1000تولد زنده بوده است که تا پایان سال1396به 15/8 کاهش پیدا کرده است که بسیار کار بزرگی است و این نتیجه تلاش‌های ارزنده‌ای بوده که در سطوح مختلف حوزه‌ی بهداشت و درمان صورت گرفته است.

وی افزود: آمار مرگ‌ومیر نوزادان به 10درصد در سال1396 رسیده است؛ درصد زایمان‌ها توسط افراد دوره ندیده در سطح استان طبق آمار سال 1377، حدود 27درصد بوده که به 13/0درصد در سال1397کاهش پیدا کرده است و امروزه بیشتر زایمان‌ها توسط افراد دوره‌دیده و متخصص صورت می‌گیرد که زمینه کاهش موارد مرگ مادر و نوزاد را در پی داشته است.

حسینی‌زاده عنوان کرد: در سال1364 اولین خانه‌بهداشت کشور در اردبیل راه‌اندازی شد و تا سال1396، 933خانه‌بهداشت در مراکز دورافتاده برقرار شد که تمام مراقبت‌های‌بهداشتی جهت مادر و کودک و جمعیت‌ها را در قالب طرح تحول سلامت در این محل‌ها ارائه می‌دهیم و پزشکان به عنوان مسوول تیم‌سلامت، پایش‌های سلامت را انجام می‌دهند.

وی افزود: تعداد مراکز خدمات جامعه سلامت شهری تحت‌پوشش استان در سال1357، 51مورد بود که در حد یک درمان‌گر با ارائه درمان‌های‌سطحی بود که خوشبختانه به178مورد در سال1396 رسید؛ همچنین تعداد مراکز روستایی خدمات جامعه سلامت درسال1357، 24مورد بود که در سال1396 به 119مور افزایش پیدا کرد.

حسینی‌زاده بیان کرد: پوشش ایمن‌سازی که کنترل‌کننده بیماری‌های‌عفونی بوده و موارد مرگ‌ومیر زیادی را در سال‌های قبل از انقلاب در پی داشته است با اقداماتی که نظام‌سلامت در راستای منافع سازمان‌بهداشت‌جهانی انجام داد توانستیم آن را بهبود بخشیده و پوشش واکسیناسیون را به 100درصد در سال1396برسانیم.

خجسته حسینی نژاد در این نشست اظهار کرد: اقدامات عظیمی در حوزه بهداشت و سلامت پس از انقلاب اسلامی انجام شده است که در سال‌های اخیر با اجرای طرح تحول نظام سلامت این خدمات توسعه بیشتری یافته است. 
 
وی افزود: تا سال ۵۷ تعداد بیمارستان‌های خوزستان ۲۳ بیمارستان بود که در طول ۴۰ سال این تعداد به ۵۰ بیمارستان رسیده است. در 10 سال اخیر پنج بیمارستان جدید در بخش دانشگاهی و سه بیمارستان جدید در بخش بیمارستان‌های تامین اجتماعی در استان خوزستان تاسیس شده‌اند. همچنین تا پیش از پیروزی انقلاب تنها به ۳۳ مرکز آزمایشگاهی در خوزستان وجود داشت که در حال حاضر ۲۶۶ مرکز آزمایشگاهی فعال هستند. 
 
نظری اظهار کرد: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی 4147 تخت بیمارستانی در استان خوزستان وجود داشت که در حال حاضر دانشگاه‌های علوم پزشکی خوزستان در مجموع حدود 7532 تخت بیمارستانی را به خود اختصاص داده‌اند یعنی در این سال‌ها حدود ۱.۸ برابر افزایش تخت بیمارستانی داشته‌ایم. همچنین تا سال ۵۶ تعداد ۴۲ مرکز پرتونگاری در خوزستان داشته‌ایم که این تعداد در حال حاضر به حدود ۱۵۷ مرکز پرتونگاری در سطح استان افزایش پیدا کرده است. 
 
قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان کرد: در سال‌های ابتدایی انقلاب در استان خوزستان مرکز توانبخشی وجود نداشت اما در حال حاضر ۴۳۹ مرکز توانبخشی در سطح استان فعالیت می‌کنند.
 
وی ادامه داد: تعداد پزشکان عمومی خوزستان از ۹۳ پزشک در سال ۵۷ به ۱۰۳۷ پزشک رسیده است. همچنین تعداد پزشکان متخصص از ۸۸ نفر به ۱۱۲۱ نفر رسیده است. همچنین در حال حاضر ۴۳۰ مطب تخصصی دندانپزشکی در خوزستان وجود دارد. در حال حاضر ۱۶۴ پایگاه اورژانس در خوزستان فعال هستند در حالی که در سال ۵۷ تنها چهار پایگاه اورژانس داشتیم. 
 

حسینی‌نژاد گفت: در سال‌های اخیر شاهد طرح تفاهم پنج‌گانه بودیم که در این طرح توسعه اورژانس بیمارستان‌ها در هفت مرکز اجرا شد. ایجاد مراکز تشخیص و غربالگری سرطان را نیز داشتیم. همچنین کلینیک‌های ویژه تخصصی در ۱۰ مرکز ایجاد شده‌اند که هشت مورد آماده بهره‌برداری هستند. 

حسین برزگر، معاون غذا‌ودارو دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور، اظهار کرد: نزدیک به دو دهه است که سازمان‌غذاودارو در وزارت‌بهداشت تشکیل شده است که به تبع آن در دانشگاه‌ها، معاونت‌های غذاودارو تشکیل شدند؛ البته کار در این حوزه از قبل هم بوده است و ما بنا داریم تا در سال1398، پنجاهمین سالگرد تاسیس آزمایشگاه کل غذا را که در استان خوزستان بوده برگزار کنیم.

وی افزود: 2مقوله را به‌صورت جدی پیگیر بودیم؛ که یکی سهولت دسترسی مردم به دارو و به‌خصوص در مناطق محروم و شهرستان‌ها بوده است و حتی در روستاها سعی کردیم با تاسیس داروخانه، دسترسی مردم را به دارو آسان‌تر کنیم؛ بسیاری از داروهای تخصصی را در شهرستان‌ها به بیماران ارائه می‌دهیم؛دیگری در بحث بستری است، که برای مثال در بیمارستان شفا نزدیک به 300میلیون تومان دارو خریداری و در اختیار بیماران قرار می‌گرفت اما در حال حاضر این رقم به 3/5میلیاردتومان افزایش پیدا کرده است؛ تلاش دانشگاه بر این است که در زمینه دارو و ملزومات‌پزشکی، بیماری از بیمارستان خارج نشود و بتوانیم بهترین خدمات را ارائه بدهیم.

برزگر با اصلی دانستن بحث‌غذا، بیان کرد: اگر به درستی کار کنیم قطعا می‌توانیم تعداد بسیاری از مراجعه کنندگان درمان و بهداشت را کم کرده و با زیرساخت‌هایی که در این قسمت با همکاری استان، تقویت می‌کنیم قطعا ما بیمار کمتری خواهیم داشت. در این زمینه، نظارت کامل را بر تولید و واردات را برای کل کشور داشتیم، خط‌قرمز ما، سلامت کالا بوده است که به هیچ‌وجه در این زمینه قصور نکردیم تا سلامت مردم محفوظ باشد.

وی افزود: تعداد داروخانه‌ها درسال1357 ، 93مورد بوده است که تا به امروز به 624مورد افزایش پیدا کرده است؛ در حوزه غذاودارو از 2مدیریت به 5مدیریت ارتقا پیدا کردیم؛ همچنین تعداد شرکت‌های پخش‌دارو در استان6مورد بود که اکنون 43شرکت، توزیع دارو را در سطح استان به عهده دارند و در تمام این شرکت‌ها مسوول‌ین فنی حضور دارند که نظارت‌ها را به‌صورت کامل انجام می‌دهند.

میثم معزی با بیان اینکه دوران دفاع مقدس به عنوان گنجینه‌ای عظیم و گرامی برای نسل‌های متمادی، از ارزش معنوی و فرهنگی ویژه‌ای برخوردار است و این لطف بزرگ خداوند است که بیمارستان بزرگ گلستان اهواز روزگاری از حضور رزمندگان و دلاورمردان غیور ایران زمین معطر و مفتخر بوده است لذا برای ماندگاری این گنجینه، شایسته دانستیم تا بهترین فعالیت‌ها در قالب طرح ساماندهی و تدوین آرشیو دوران دفاع مقدس اجرایی شود.

 
وی ضمن بیان این مطلب افزود: وجود بیش از ۴۰۰ هزار کارت ارجاع دوران جنگ تحمیلی، حدود ۵۰ هزار پرونده مجروحیت و بالغ بر ۱۱۴ دفتر پذیرش و امداد رزمندگان و مجروحان بمباران‌ها و حمله‌های موشکی، بیانگر نقش کلیدی و مؤثر بیمارستان گلستان اهواز در آن دوران است که در این طرح کوشیده شده مطابق استاندارد، تحت نگهداری و بایگانی قرار داده شود.
 
معزی در خصوص دیگر مراحل ساماندهی اسناد پزشکی ایثارگران در بیمارستان گلستان اهواز گفت: به غیر از توسعه‌ فضای فیزیکی، فعالیت‌های مؤثری همچون ایجاد فضای استاندارد و با تهویه مناسب برای بایگانی و اسکن پرونده‌های دوران دفاع مقدس که تا پیش از این با وجود رطوبت، گرمای شدید و آلودگی هوا، شرایط نامناسبی داشت، افزایش ضریب امنیت اسناد در مقابل تهدیدهایی همچون سرقت، جعل و دستبرد، جعل، و همچنین رطوبت، گرما، گرد و غبار و آتش‌سوزی را تا حد قابل توجهی بالا برده است.
 
رئیس بیمارستان گلستان اهواز افزود: این پروژه در سال ۹۵ آغاز و متأسفانه پس از مدت کوتاهی متوقف شده بود که اینجانب بلافاصله پس از توفیق خدمتگذاری به عنوان ریاست بیمارستان گلستان، با توجه به اهمیت موضوع، این طرح ساماندهی، تفکیک و بایگانی اسناد جنگی را در دستور کار قرار دادم و بحمدالله هم اکنون با پیگیری مجدانه و همه‌جانبه‌ همکاران بیمارستانی، در کوتاهترین زمان ممکن، پیشرفت‌های مفید و ماندگاری در این زمینه صورت گرفته است.
 
وی ادامه داد: کار جدا سازی حدود ۵۰ هزار پرونده پزشکی مربوط به دوران دفاع مقدس از پرونده‌های عادی، به عنوان اسناد و مدارک ارزشمند جنگ، جهت نگهداری بهتر مطابق استاندارد که بیش از یک سوم آن برای تبدیل به اسناد الکترونیکی، اسکن شده و به زودی تکمیل خواهد شد و همچنین تفکیک تعداد ۱۱۴ دفتر پذیرش و امداد مجروحان بر اساس سال و ماه و روز، به منظور سهولت بیشتر در پاسخگویی و ارائه مدارک به متقاضیان، انجام شده است.
 
معزی گفت: ضمناً بیش از ۴۰۰ هزار کارت اندیکس (کارت ارجاع پرونده) در بخش اسناد پزشکی دوران دفاع مقدس بیمارستان گلستان وجود دارد که حدود ده هزار کارت آن تا به‌ حال اسکن شده است و همچنین با اصلاح و توسعه‌ فضاها، کار جستجوی و بازیابی اسناد پزشکی برای متقاضیان سوابق تسهیل شده و بخش ویژه پذیرش و جوابگویی به ایثارگران نیز ایجاد شده است.
 
رئیس بیمارستان گلستان اهواز تسریع در امر تصویربرداری از کارتهای ایندکس جنگی و تفکیک دفاتر پذیرش و امداد جهت جستجوی دقیق‌تر سوابق را از دیگر مزایای این طرح برشمرد و افزود: تا قبل از اجرای این پروژه، مدت زمان پاسخگویی به متقاضیان گاه به ۲۰ روز می‌رسید اما اکنون به حداکثر سه روز کاهش یافته چرا که این فرآیند بلافاصله پس از دریافت اطلاعات کامل از درخواست کنندگان سوابق و ارائه کد رهگیری، آغاز می‌شود.
 

وی بیان کرد: فعالیت‌های ماندگاری همچون تهیه شناسنامه دفاتر، جهت حفظ قدمت این آثار و صحافی دفاتر پذیرش و امداد آن دوران انجام شده و دفتر ویژه‌ای برای ثبت خاطرات دوران مجروحیت مراجعان ایثارگر قرار داده شده است.

حمیدرضا خلیلی‌رسته در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر ۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر پرسنل در دانشگاه علوم پزشکی اهواز مشغول به کار هستند و در آزمون استخدامی جدید نیز اگر افرادی پذیرفته پذیرفته شوند حدود یک هزار نفر به آمار پرسنل افزوده می‌شود. 

 
وی با اشاره به مشکلات موجود در خوزستان به دلیل وقوع جنگ گفت: وزارت بهداشت به صورت ویژه به خوزستان مجوز استخدام داده است اما این مقدار کافی نیست. در حوزه اصلاح ساختار تشکیلاتی نیروهای بیمارستان‌ها برای حدود ۷ هزار پست در بخش درمانی مجوز اصلاح تشکیلات گرفته‌ایم. در جذب نیروی انسانی از نظر شاخص تخت به نفر هنوز مشکلات زیادی در زمینه جذب نیروی انسانی داریم و حداقل به ۶ هزار مجوز در بخش کادر پرستاری نیاز داریم که امسال برای جذب ۱۳۹۰ پرستار مجوز گرفته شده است و حدود یک  هزار نفر تا پایان سال ۹۷ وارد حوزه بهداشت و درمان می‌شوند.
 
معاون پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی  جندی شاپور اهواز افزود: در مقایسه دانشگاه‌های تیپ یک، ما به ۶۴۵ نفر کادر هیات علمی نیاز داریم.  نسبت به بعد از انقلاب پیشرفت خوبی داشته‌ایم اما در کل استان خوزستان به حدود ۱۴۰۰ عضو هیات علمی نیاز داریم. یعنی می‌توان گفت حدود ۸۱۰ عضو هیات علمی دیگر نسبت به دانشگاه‌های تیپ یک نیاز داریم.
 
وی اظهار کرد: بیمارستان 1300 تختخوابی اهواز، بیمارستان حمیدیه، بیمارستان باوی و بیمارستان اندیکا جزو برنامه‌های آینده ما هستند که در کمیسیون بهداشت و درمان مصوب شده‌اند. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار