معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح و بهره‌برداری از یادمان شاعر برجسته خوزستانی ملافاضل سکرانی گفت: شعر بی‌تابی آدمی است در فضایی آکنده از الهام و به نوعی شعر ترنم روح‌های بزرگ و حساس است.
کد خبر: ۷۰۵۶۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ 20 January 2019

محسن جوادی گفت: شعر ایران زمین همواره با حکمت و عرفان و آداب و رسوم گره خورده و توانسته است تصویری منحصر به فرد و خیره کننده در جغرافیای ادب جهان از خود به یادگار گذاشته است.

وی افزود: ایران اسلامی با وجود تنوع نژادی، زبانی، قومی و فرهنگی تابلوی زیبایی از پیوند اقوام و فرهنگ‌های گوناگون است.

جوادی با اشاره به اشعار و موسیقی محلی در استان اظهار کرد: این پیوستگی فرهنگی به ویژه در رابطه با اشعار و موسیقی محلی جلوه بیشتری دارد که در این میان شعر محلی یا شعر شعبی عربی استان خوزستان و به ویژه شهرستان شادگان که از سبقه ادبی درخشانی برخوردار است و با وجود شاعران بزرگ و صاحب سبک و اندیشه منحصر به فرد توانسته است توجه اهل ادب داخل کشور و حتی کشورهای دیگر به ویژه کشورهای عربی را به خود جلب کند.

وی تصریح کرد: وجه تمایز شعر عربی ایرانی نسبت به دیگر کشورها در ارتباط تنگاتنگ آن با مردم کوچه و بازار و طول ماندگاری آن در حافظه جنبی است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شعر عربی ایرانی گفت: شعر عربی ایرانی و مشخصا شعر خوزستانی در اصل شعری است که بیانگر احساسات، سنن و فرهنگ اصیل مردم منطقه است و عامل همگرایی همه اقشار مردم می‌باشد.

جوادی در ادامه خاطر نشان کرد: مرحوم ملافاضل سکرانی شاعر معروف خوزستانی در شهرستان شادگان در سرودن اشعار مختلف تبهر خاصی داشت، اشعار وی در مدح اهل بیت نام و آوازه‌ وی را در میان مسلمانان بیش از پیش ماندگار کرده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به خدمات این شاعر برجسته در توسعه و رشد شعر عربی گفت: ملافاضل سکرانی بی‌تردید سهم زیادی در رشد و توسعه شعر شعبی دارد و از این جهت مایه افتخار و مباهات است.

محسن جوادی یادآور شد: این شاعر برجسته در بسیاری از اوزان و قالب‌های شعری، شعر سروده است اما در وزن و نظم شعر ابوذیه مهارت خاصی دارد که به امیرالابوذیه ملقب شد و شهرت وی از مرزهای ایران گذشته و در آن سوی مرزها نیز همتراز بزرگان شعر شعبی عربی از آن یاد می‌شود.

وی گفت: واضح است شعر ابوذیه که در واقع یکی از جذابترین قالب‌های شعر کوتاه است که به مانند رباعی و دوبیتی در شعر فارسی باید دارای مطالعات گسترده در حوزه فلسفه، دین و مردم‌شناسی باشد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار