/روزشمار انقلاب اسلامی/
شنبه ۳۰ دی ۱۳۵۷؛ شروط امام برای پذیرش و ملاقات با رئیس شورای سلطنت مهم‌ترین خبر امروز بود.
کد خبر: ۷۰۵۶۸۸
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۵ 20 January 2019

سیدجلال‌الدین تهرانی رئیس شورای سلطنت که به فرانسه سفر کرده تقاضای ملاقات با امام خمینی در پاریس را دارد، اما امام دو شرط برای ملاقات با سیدجلال‌الدین تهرانی تعیین کرده‌اند: ۱- استعفا کردن از شورای سلطنت، ۲- غیرقانونی اعلام کردن شورای سلطنت.

امروز امام خمینی در دستوری کریم سنجابی را مامور کنترل اعتصاب‌ها کردند. امام دستوری هم درباره اعتصاب‌ها صادر کردند که بر مبنای آن اعتصاب‌کنندگان باید اهم و فی‌الاهم مصالح کشور را در نظر بگیرند تا به خاطر اعتصاب‌ها به مردم ضربه‌ای وارد نشود.

همچنین امام در پیامی خطاب به مردم اعلام کردند: به زودی به شما می‌پیوندم تا در خدمت شما باشم و با همت شجاعانه شما به رفع مشکلات کوشا بوده و با هم‌صدا و هم‌قدم شدن همه اقشار ملت بر فسادها غلبه کنیم.

از سوی دیگر شاپور بختیار نخست‌وزیر در گفت‌وگویی اعلام کرد: با سقوط من ارتش کودتا می‌کند. حاضر نیستم دولت را به آیت‌الله‌العظمی خمینی واگذار کنم. اگر به عنوان دولت قانونی بمانم خونریزی خواهد شد و اگر کنار بروم کودتا می‌شود. من از پشتیبانی نه‌دهم آیات عظام در داخل کشور برخوردارم.

امروز در نجف‌آباد اصفهان بین مردم و عده‌ای چماقدار طرفدار شاه درگیری خونینی پیش آمد. همچنین برای بررسی حادثه خونین چند روز پیش اهواز هم هیاتی از سوی نخست‌وزیر به خوزستان رفت. گفته شده در این حوادث ۲۲ نفر شهید و ۸۴ نفر مجروح شده‌اند، این در حالی است که روحانیون شهر تعداد شهدا را ۳۰ نفر عنوان کرده‌اند. در چند روز گذشته آمارها از حمله ارتش به مردم اهواز متناقض بوده است.

امروز ۱۲۶ زندانی سیاسی از زندان آزاد شدند و گفته شده تا فردا ۱۸۵ زندانی سیاسی آزاد خواهند شد.

امروز همچنین خبری مبنی بر رد درخواست کارتر از طرف امام منتشر شد. امام خمینی از ابرقدرت‌ها خواستند که دست از مداخله در امور ایران بردارند.

روزنامه اطلاعات هم اصولی از جمهوری اسلامی را منتشر کرد که بر مبنای آن فعالیت برای همه طبقات اجتماعی فراهم می‌شود، حق مالکیت تحت شرایطی به رسمیت شناخته می‌شود و ایران به هیچ یک از بلوک نظامی دنیا نخواهد پیوست.

**منابع:
آرشیو روزنامه اطلاعات
آرشیو روزنامه کیهان
آرشیو روزنامه آیندگان
کتاب انقلاب و پیروزی؛ کارنامه و خاطرات سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ اکبر هاشمی‌رفسنجانی به اهتمام عباس بشیری، دفتر نشر معارف انقلاب
جلد دوم کتاب روزشمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی تالیف باقر عاقلی، نشر گفتار

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار