کد خبر: ۷۰۶۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۸ 22 January 2019
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از فارس ، نام شهر قلعه‌رئیسی به دلیل قلعه بسیار تاریخی که در این شهر وجود داشت و رئیس و خان شهرستان کهگیلویه در گذشته در این شهر حضور داشت به قلعه‌رئیسی معروف شد.
قلعه‌ تاریخی قلعه‌رئیسی یکی از بزرگترین قلعه‌های به جامانده دوره قاجاریه در استان کهگیلویه و بویراحمد است که در سال 1377 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
این بنا، قلعه‌ای تدافعی و حکومتی بوده که در‌ دوره پهلوی  بخش‌های دیگری به ساختمان آن اضافه شد.
اضلاع چهارگانه قلعه در‌ اطراف حیاط مرکزی به‌صورت دو طبقه بنا شده که طبقه پایین محل اسکان خدمتگزاران، انبار علوفه و غلات و اصطبل و طبقه بالا جایگاه‌ حاکم‌نشین، خانواده‌اش و همچنین دیده‌بان و محافظان بوده است.
اما این بنای بسیار تاریخی که شناسنامه شهر قلعه رئیسی است این روزها حال روز خوبی ندارد و قسمت های از آن در حال تخریب است که آخرین مورد آن به زمین لرزه دو ریشتری در قلعه رئیسی بر می گردد که در شهرستان ایذه استان خوزستان مرکز آن بود اما قله قلعه رئیسی را هدف قرار داد و قسمت های از آن که متصل به منازل مسکونی و کوچه شهری بود تخریب شد.
این قلعه که از یک قسمت آن متصل به منازل مسکونی و خیابانی در قلعه رئیسی است بسیار خطرناک و هر لحظه باید منتظر اتفاقی بود که امیدواریم به این بنای تاریخی توجه بیشتری شود.
 
قلعه رئیسی فرو ریخت + تصویر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار