امام جمعه کیش سگ‌گردانی را یکی از معضلات اجتماعی در جزیره کیش دانست و گفت: آسایش روانی شهروندان در خطر است و از مسئولان می خواهیم که با مغازه‌های سگ‌فروشی برخورد کنید و آنها را ببندید.
کد خبر: ۷۰۷۶۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱ 26 January 2019

حجت‌الاسلام والمسلیمین احمد حسن‌زاده امام جمعه جزیره کیش در خطبه‌های این هفته با اشاره به دیدار چهارشنبه گذشته مقام معظم رهبری با مسئولان و محققان پژوهشکده علوم شناختی، از دغدغه مقام معظم رهبری برای شتاب حرکت علمی کشور گفت و افزود: با توجه به اینکه شتاب حرکت علمی در کشور یازده برابر حرکت جهانی است اما رهبری نگران این هستند که این شتاب کاهش یابد.

**هرکسی علم داشته باشد، قدرت هم دارد

حسن‌زاده تصریح کرد: ما اگر بخواهیم قدرت پیدا کنیم، باید در بحث علمی شتاب قابل قبولی داشته باشیم، هرکسی علم داشته باشد، قدرت هم دارد و این قدرتمندی امروز کشورهای غربی در سایه علم است وباید این شتاب علمی را حفظ کنیم و گسترش دهیم.

وی این جمله از رهبری که «ما از شاگردی کردن ننگمان نمی‌آید بلکه از همیشه شاگردی کردن ننگمان می‌آید» را یکی از جملات پرمعنی و ماندگار در این سخنرانی یاد کرد و افزود: باید برای پیشرفت علمی کشور از همه توانایی‌های غربی‌ها هم استفاده کنیم، اسلام می‌گوید علم را از هرکسی که توانستید بیاموزید و به این نگاه نکنید که علم دست چه کسی است و آیا آن فرد مومن هست یا بی‌دین.

حجت‌الاسلام حسن زاده به یکی دیگر از توصیه‌های رهبری در این سخنرانی اشاره کرد و گفت: نباید به برنامه‌ها و توصیه‌های غربی‌ها اعتماد کرد، آنها دشمن جموری اسلامی ایران هستند و دلسوز ما نسیتند، به آنها و آمریکایی‌ها اعتماد کردیم و دیدید که چگونه رفتار کردند، دشمنان انقلاب هیچ‌کدام مورد اعتماد نیستند.

**توسعه عدالت اجتماعی دستاورد انقلاب اسلامی

خطیب نماز جمعه کیش افزود: دشمنان انقلاب اسلامی ایران در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی می‌گفتند پیروزی‌شان را در سال چهل انقلاب در تهران جشن می‌گیرند، به برکت خون شهیدان و نظام اسلامی نتوانستند هیچ کاری انجام دهند.

وی توسعه عدالت اجتماعی و توزیع منابع عمومی در سطح کشور را یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی برشمرد و اظهار داشت: در زمان طاغوت منابع عمومی کشور در جاهای خاص و برای افراد خاص صرف می‌شد، حتی در خو تهران هم از منابع کشور در بخش‌های جنوبی خبری نبود، توزیع منابع عمومی در سراسر کشور از دستاوردهای انقلاب است به‌طوری‌که امروز در دورافتاده‌ترین نقاط کشور آب، برق، خدمات عمومی، بهداشتی، آموزشی و … رسیده است. باید قدردان این نظام باشیم.

**جزیره کیش و معضلی به نام سگ‌گردانی

حجت‌الاسلام حسن‌زاده پدیده سگ گردانی را یک از معضلات جدی این روزهای کیش عنوان کرد و افزود: چند هفته است ساکنان جزیره کیش به‌طرق مختلف از ما خواسته‌اند که جلوی سگ‌گردانی در اماکن عمومی گرفته شود و حتی خواستند برای آن طومار جمع کنند، سگ‌گردانی در پارک‌ها، خیابان‌ها و اماکن عمومی به معضل اجتماعی و یکی از مشکلات جدی تبدیل شده است.

وی افزود: گزارش داده‌اند که در پارک مینا سگ‌ها را بر روی وسایل بازی می‌برند که این کار باعث نجس شدن این وسیله‌ها می‌شود، مردم می‌گویند ما حق داریم از این اماکن عمومی استفاده کنیم، اما نمی‌توانیم به‌خاطر یک عده کم از آنها استفاده کنیم، این حرف درستی است و باید جلو این کار گرفته شود.

خطیب نماز جمعه کیش نگهداری سگ در منزل را مخالف مسائل شرعی و بهداشتی دانست و افزود: سگ در فرهنگ ایرانی و دینی ما حیوان نجسی است و این چیزی است که عموم به آن باور دارند، اگر جایی از بدن سگ خیس باشد و به بدن شخص یا محلی برخورد کند، آن فرد یا محل نجس می‌شود، این جزو باورهای دینی و فرهنگ ما است.

وی تصریح کرد: طبق احادیث خانه‌ای که درآن سگ باشد، ملائکه الهی به آن وارد نمی‌شوند، تعجب می‌کنم از افرادی که سگ را به‌راحتی وارد خانه و اتاق و حوزه خصوصی خود می‌کنند، این مایه تأسف است، چرا به این مسائل توجه نمی‌کنند، این از لحاظ دینی قابل قبول نیست، سگ یک حیوان است و جای آن در اتاق خواب و زندگی انسان نیست.

وی گفت: از نگاه پزشکی ثابت شده که بیماری‌های مشترک بسیاری بین انسان و سگ وجود دارد، نزدیکی با این حیوان باعث انتقال این بیماری‌ها می‌شود، برخی چیزهایی در شبکه‌های غیر اخلاقی منتشر می‌شود که خلاف واقع است.

وی اظهار داشت: شنیده می‌شود که برخی به یکدیگر سگ هدیه می‌دهند و برخی پدر و مادرها هم برای تشویق فرزندشان به‌درس خواندن به‌ آنها وعده هدیه سگ می‌دهند، این کار خلاف عقل و فرهنگ و ادب است.

 خطیب نماز جمعه کیش با اشاره به اینکه آسایش روانی شهروندان در خطر است، گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۸۹ طرح مقابله با سگ‌گردانی را مطرح کردند ولی به ‌آرشیو رفت، توقع ما به‌عوان ایرانیان با فرهنگ و متدین از نمایندگان مجلس به‌ویژه کمیسیون‌های فرهنگی و پزشکی این است که قانونی را تصویب و تنظیم کنند که جلوی این کار گرفته شود و مردم و افراد متدین بتوانند در آرامش زندگی کنند.

حجت‌الاسلام حسن‌زاده خطاب به مسئولان جزیره کیش نیز گفت: گرچه قانون کشوری در این رابطه نداریم، اما بسیار از قوانینی که در جزیره کیش است فراتر از قوانین سرزمین اصلی است، مسئولان جزیره کیش دست‌به‌دست هم دهید و برای این معضل هم قانونی اتخاذ کنید، تا مردم از نگرانی در بیایند.

وی عنوان کرد: از لحاظ شرعی و قانونی خرید و فروش سگ حرام است اما در خیابان کوشا چند مغازه سگ فروشی و فروش اغذیه سگ‌ها وجود دارد، با این‌ها برخورد کنید و مغازه‌ها را ببندید، این مسئله را حل کنید و نگرانی مردم را برطرف کنید./فارس

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار