رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان بابیان اینکه قانون منع بکار گیری بازنشستگان در استان همدان فقط شامل حال استاندار می‌شد، گفت: تعداد مدیران بازنشسته استان مشخص است، اما به‌طور خاص این قانون فقط شامل حال استاندار همدان می‌شد.
کد خبر: ۷۰۸۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲ 27 January 2019
قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان درهمدان علاوه بر استاندار، یک معاون وی، یک شهردار، یک فرماندار، یک مدیرکل حوزه استانداری و یک مدیرکل سازمان را شامل شد و ۶ مدیر از بدنه مدیریت جدا شدند.

به گزارش مهر، مردادماه امسال شورای نگهبان اصلاحیه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را تأیید و با تأیید شورای نگهبان برخی مقامات ازجمله استانداران، شهرداران، معاونان وزرا و مدیران که بازنشسته تلقی می‌شدند باید از سمت‌های خود کناره‌گیری می‌کردند.

قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان یکشنبه اول مهر ۱۳۹۷ برای اجرا دستور خورد و بر اساس آنچه پیش‌تر ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده بود دستگاه‌های مشمول مکلف شدند ظرف مدت ۶۰ روز از تاریخ ابلاغ این قانون، افرادی را که مشمول این قانون می‌شوند، از خدمت جدا و با آنان تسویه‌حساب کنند.

این قانون در استان همدان نیز به اجرا درآمد و به‌واسطه اجرای آن علاوه بر مدیر ارشد استان شماری از مدیران نیز با مجموعه مدیریتی خود خداحافظی کرده و به جمع بازنشستگان امسال اضافه شدند.

محمدناصر نیکبخت استاندار سابق همدان نخستین فردی بود که با برگزاری مراسم تودیعش در ۲۹ آبان ماه امسال استارت کنار کشیدن مدیران بازنشسته حاضر در بدنه اجرایی استان همدان را زد و سید سعید شاهرخی به‌صورت رسمی به‌عنوان جانشین محمدناصر نیکبخت معرفی شد.

نیکبخت که حدود ۵ سال سکان مدیریت ارشد استان همدان را در دولت تدبیر و امید بر عهده داشت با قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان بازنشسته شد و شاهرخی که از آبان سال ۹۶ به‌عنوان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری همدان منصوب‌شده بود به‌عنوان استاندار همدان انتخاب شد.

پس از برگزاری مراسم تودیع استاندار سابق همدان سایر دستگاه‌های اجرایی استان همدان نیز به تکاپو افتادند و یگی پس از دیگری با بررسی پرونده مدیریتی بدنه خود از مدیران بازنشسته خداحافظی کردند.

در پی این رویداد یکی از معاونان استاندار همدان، فرماندار همدان، شهردار اسدآباد، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری همدان و مدیرکل تأمین اجتماعی استان همدان نیز با صندلی مدیریت خداحافظی کرده و به جمع مدیران بازنشسته اضافه شدند.

اما بررسی شرایط حال حاضر بدنه مدیریتی استان همدان نشان‌دهنده آن است که مدیر بازنشسته در این مجموعه فعالیت ندارد و طبق روال کار‌های مدیران بازنشسته انجام و یکی پس از دیگری بدنه مدیریتی استان همدان را ترک می‌کنند.

در همین خصوص رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان بابیان اینکه قانون منع بکار گیری بازنشستگان در استان همدان فقط شامل حال استاندار می‌شد، گفت: تعداد مدیران بازنشسته استان مشخص است، اما به‌طور خاص این قانون فقط شامل حال استاندار همدان می‌شد.

سید اسکندر صیدایی بابیان اینکه قانون منع بکار گیری بازنشستگان مقامات را شامل می‌شد، اظهار داشت: مقامات در استان همدان فقط استاندار را شامل شد، اما استانداری همدان در کنار این بحث یک فرماندار و یک معاون استاندار و یک مدیرکل حوزه را نیز بازنشسته کرد.

شهرداری‌ها قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را اجرا کردند

وی بابیان اینکه در سطوح مختلف دیگر قانون منع بکار گیری بازنشستگان در دست اجراست و طبق روال هرسال نفراتی که بازنشسته می‌شوند بدنه مدیریتی و اجرایی استان را ترک می‌کنند، اضافه کرد: مجموعه‌های دیگری نیز ازجمله شهرداری‌ها قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را اجرا کردند که در پی آن شهردار اسدآباد نیز بازنشسته شد.

صیدایی بابیان اینکه جدای از بحث مقامات روال معمول بازنشسته شدن در بدنه مدیریتی و اجرایی استان همدان در حال انجام است و هرماه شماری از افراد بازنشسته می‌شوند که تعداد آن‌ها مشخص است، ادامه داد: وقتی یک مدیر مدت فعالیتش ۳۰ یا ۳۵ سال شود بازنشسته خواهد شد که این روال به‌صورت مرتب در استان همدان در حال اجرا است.

وی در توضیح اینکه عنوان کرده بودید تا پایان امسال ۲۳ مدیر در استان همدان بازنشسته می‌شوند و حال وضعیت این نفرات چگونه است، گفت: این ۲۳ نفر مقامات را شامل نمی‌شدند و فقط استاندار در میان مقامات قرار داشت.

وجود ۲ هزار و ۳۲۵ مدیر در ۶۴ دستگاه اجرایی استان همدان

صیدایی بابیان اینکه در تقسیم‌بندی ما مدیران فقط مدیرکل نیست و مدیرکل، معاون، رئیس اداره و همه این‌ها را دربرمی گیرد، به وجود ۲ هزار و ۳۲۵ مدیر در ۶۴ دستگاه اجرایی استان همدان اشاره کرد و گفت: در سازمان امور اداری استخدامی ۳ رده مدیریتی مدیر ارشد، مدیر میانی و مدیر پایه تعریف‌شده که در استان همدان یک مدیر ارشد همان استاندار است، ۳۷۴ مدیر میانی شامل رؤسای سازمان‌ها و معاونان آن‌هاست و یک هزار و ۹۵۰ مدیر پایه هم شامل رئیس گروه‌ها در هر اداره است.

وی بابیان اینکه ۶۴ مدیرکل در استان همدان فعالیت دارند، افزود: از این تعداد ۱۵ مدیرکل معادل ۲۳.۵ درصد دارای مدرک دکترا، ۲۶ نفر معادل ۴۰ درصد مدیران دارای فوق‌لیسانس و ۲۴ نفر از مدیران کل استان معادل ۳۴ درصد مدیران دارای مدرک لیسانس هستند.

صیدایی با تأکید بر اینکه بر اساس قانون مدیران دارای مدرک دکترا و فوق‌لیسانس بعد از ۳۵ سال سابقه بازنشسته می‌شوند، اظهار داشت: این فرایند هرسال انجام می‌شود و روتین کار‌ها در حال انجام است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان بابیان اینکه ماه‌به‌ماه تعداد افراد بازنشسته در استان همدان احصاء و مشخص می‌شود، گفت: این آمار در سامانه ثبت‌شده است.

صیدایی بابیان اینکه قانون بازنشستگی برای اعضای هیئت‌علمی و مدیران دانشگاه‌ها استثناء است، گفت: اعضای هیئت‌علمی و مدیران دانشگاه‌ها تابع قانون اساتید دانشگاه هستند و با توجه به رتبه و سن شرایط متفاوتی دارند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان ادامه داد: درصورتی‌که رتبه اعضای هیئت‌علمی دانشیار باشد تا ۶۵ سالگی و رتبه استادی تا ۷۰ سالگی می‌تواند خدمت کند.

میانگین سنی مدیران استان همدان ۴۵.۱ سال است

وی گفت: طبق آنچه به دست آمده میانگین سنی مدیران استان همدان ۴۵.۱ سال، میانگین سال‌های خدمت مدیران استان همدان ۲۲.۱ سال و میانگین سال‌های مدیریت در این استان ۱۱.۷ سال است.

صیدایی بابیان اینکه ۲۵ نفر از مدیران استان همدان شامل ایثارگری می‌شوند، اضافه: در استان همدان ۲۶۶ مدیر زن و ۲ هزار و ۵۰ مدیر مرد خدمت می‌کنند که در این میان ۲۷۳ مدیر دارای مدرک دکترا، ۷۴۱ مدیر دارای مدرک فوق‌لیسانس و ۱۳۱۴ مدیر دارای مدرک لیسانس و کمتر هستند.

اما صفحات خبرگزاری مهر همدان را که ورق می‌زنیم خبر‌هایی مبنی بر اینکه به‌زودی بدنه مدیریتی استان همدان جوان خواهد شد و جوانان در اقصی نقاط این استان سکان مدیریت را به دست می‌گیرند نظرمان را جلب می‌کند کما اینکه استاندار همدان بار‌ها این موضوع را در نشست‌های متعدد مورد تأکید قرارداده است.

سید سعید شاهرخی ۴ آذر در نخستین مجمع عمومی هیئت اندیشه ورزان جوان استان همدان بابیان اینکه در دوره جدید مدیریتی مصمم هستیم تا به وعده‌های دولت مبنی بر توجه به توانایی جوانان و بانوان توجه کنیم، عنوان کرده است: جوانان باید خودشان را برای اداره و مدیریت استان با جدیت و قدرت آماده کنند.

سید سعید شاهرخی تأکید کرده مصمم هستیم تا از مدیران خلاق و جوان برای اداره استان بهره‌مند شویم و از ظرفیت ۳۰ درصدی واگذاری مسئولیت‌ها در مسند‌های مختلف به بانوان، استفاده کنیم.

آنچه در این میان مسلم است اینکه با کنار رفتن نیرو‌های بازنشسته جا برای نیرو‌های تازه‌نفس باز می‌شود و خون تازه‌ای در رگ‌های مدیریتی جامعه تزریق می‌شود هرچند نباید از زحمات و تجربیات مدیران کنار رفته به‌سادگی گذشت بلکه باید از تجربیات این مدیران در اتاق‌های فکر بهره برد تا مدیران جدید بتوانند چرخ مدیریت را با کمک پیشینیان خود به‌خوبی به حرکت دربیاورند.

البته مدیران جدید هم به‌خوبی می‌دانند که این قانون روزی مشمول آن‌ها هم خواهد شد و درواقع این راهی است که تمامی مدیران از آن خواهند گذشت پس چه‌بهتر که با کارنامه‌ای قابل دفاع میز‌های مدیریت خود را به آیندگان واگذار کنند؛ بنابراین باید از سال‌ها تجربه بازنشستگان به نحوی استفاده کرد که برای آیندگان مفید و مؤثر باشد چراکه بازنشستگان با کوله باری از تجربه و دانش، گنجینه‌ای برای پیشرفت و توسعه هستند کما اینکه در سراسر دنیا از چنین افرادی بهره‌مندمی شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار