مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر:
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به اینکه ماهیت واقعی این بندر در انقلاب اسلامی احیا شد، گفت: بندر خرمشهر در دوران قبل از انقلاب فعالیت کانتینری و مسافری نداشت اما پس از جنگ تحمیلی بزرگترین پایانه مسافری دریایی و پایانه مجهز کانتینری در این بندر احداث شد.
کد خبر: ۷۰۸۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱ 29 January 2019

نورالله اسعدی بمناسبت فرارسیدن 40 سالگی انقلاب اسلامی اظهار کرد: بندر خرمشهر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین بنادر ایران، در شمال غربی خلیج‌فارس و در جنوب غربی ایران و در همسایگی جنوب شرقی عراق در محل تلاقی رودخانه‌های اروندرود و کارون قرار دارد.

وی ادامه داد: این بندر با کشور عراق دارای مرز مشترک بوده و حلقه طلایی ارتباط تجاری کشور با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر خاطرنشان کرد: این بندر سابقه طولانی در امر تجارت دریایی داشته و ساخت و بهره‌برداری از اسکله‌های ویژه پذیرش کشتی‌های اقیانوس‌پیما در بندر خرمشهر از ابتدای سال 1300 شمسی شروع شده و این فعالیت‌ها در زمان جنگ جهانی دوم و پس از آن به اوج خود رسید.

اسعدی تصریح کرد: در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی بندر خرمشهر با داشتن 10 اسکله یکی از بزرگترین بنادر کشور به‌حساب می‌آمد؛ به طوری که در سال 1356 چهار میلیون تن کالا از طریق این بندر به کشور وارد می‌شد.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به اینکه پس از وقوع جنگ تحمیلی 8 ساله، بخش زیادی از زیرساخت‌ها و تاسیسات این بندر خسارت دید، افزود: پس از جنگ تحمیلی علاوه بر اینکه زیرساخت‌های قبل از جنگ اعم از اسکله‌ها، انبارها و محوطه‌ها با هدف ارتقاء و بهبود خدمات بندری و دریایی بازسازی شد، این بندر در حوزه‌های مختلف شاهد توسعه و افزایش ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری کالا و همچنین سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف بوده است.

وی در خصوص مقايسه ظرفيت‌ها و زيرساخت‌های بندر خرمشهر با دوران قبل از انقلاب اسلامی گفت: تمام زيرساخت‌های بندر خرمشهر كه قبل از جنگ تحميلی و انقلاب وجود داشته است كاملا بازسازی شده و علاوه بر آن امكانات و ظرفيت‌های جدیدی نیز به آن افزوده شده است.

اسعدی یکی از شاخص‌ترین این امکانات، ايجاد اسكله هاي كانتينری و تجهيز آن به تجهيزات مدرن عنوان کرد و اظهارکرد: احداث محوطه‌های نگهداری كانتينر (cy) و تجهيز آن، بنحوی كه بصراحت می‌توان ادعا کرد بندر خرمشهر قبل از انقلاب فاقد كاركرد كانتينری بوده و در حال حاضر با داشتن ترمينال كانتينر استاندارد دارای ظرفيت تخليه وبارگيری حداقل 250هزار TEU در سال است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته برای توسعه بندر خرمشهر، احداث پایانه مدرن مسافری دریایی بوده است كه ظرفيت جابجايی دو هزار مسافر در روز را دارد. این پایانه مجهز، با داشتن دو پست اسكله، ظرفيت پهلودهی همزمان دوكشتی كاتامارا را داراست.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر خاطرنشان کرد: پایانه مسافری دریایی خلیج‌فارس به عنوان یکی از بزرگترین و مدرن‌ترین ترمینال‌های دریایی کشور و منطقه، نقش عمده‌ای در توسعه مناسبات تجاری بندر با سایر بنادر منطقه دارد.

اسعدی گفت: اگر چه ظرفیت اسمی این پایانه جابه‌جایی روزانه 2هزار نفر است، اما فعلا تنها یک مسیر دریایی خرمشهر- کویت و بالعکس در این بندر فعال است اما از سوی ديگر امكان مسافرت دریایی به عتبات عالیات از طریق پایانه خلیج‌فارس بندر خرمشهر فراهم شده است.

وی افزود: البته برای ایجاد مسیرهای دریایی در خرمشهر به تامین زیرساخت‌های لازم در کشور مقصد نیاز است.

اسعدی در ادامه تصریح کرد: بندرخرمشهر همچنین با بهره‌گیری از امکانات ویژه و نیز تعرفه‌های ارزان قیمت،‌ مناسب‌ترین بندر کشور در زمینه واردات و صادرات مجدد کالا محسوب می‌شود.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: همچنین بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی، محوطه‌ها و اسكله بارگيری ژاكت‌های نفتی كه با سرمايه گذاری بخش خصوصی احداث شده است این بندر را جزو بنادر دارای امکان صادرات فرآورده های نفتی کرده است.

وی افزود: در دوران قبل از جنگ تحمیلی بندر خرمشهر تنها تا ۴ میلیون تن امکان تخلیه و بارگیری داشت اما با توجه به توسعه و افزایش اسکله‌ها و زیرساخت‌های این مجتمع بندری، در حال حاضر در صورت لایروبی اروندروند و خارج سازی مغروقه‌ها و امکان پذیری ورود شناورهای با تناژ بالا، بندر خرمشهر ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۰میلیون تن در سال را داراست.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: بندرخرمشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار