استاندار تهران: ۱۱۱۳ طرح با ۳۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در دهه مبارک فجر در استان به بهره‌برداری می‌رسد
کد خبر: ۷۰۹۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰ 30 January 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ انوشیروان محسنی بندپی، با تشریح وضعیت استان و مطالبات شهروندان در حوزه‌های مختلف، برنامه‌های آتی در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را اعلام کرد.
وی همچنین اشاره‌ای نیز به پروژه مترو شهرستان پردیس داشت و یادآور شد: عملیات اجرایی قطار حومه‌ای تهران به پردیس با هزار میلیارد تومان اعتبار با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایام دهه فجر آغاز خواهد شد.
مقام عالی دولت در استان، تصریح کرد: استان تهران، کم‌برخوردارترین استان کشور به لحاظ مناسبات توسعه‌ای بوده و همه باید برای جبران عقب‌ماندگی‌های آن تلاش کنیم. به عنوان نمونه، میانگین تراکم دانش‌آموزی کشوری در هر کلاس، ۲۴ نفر بوده و این رقم در استان تهران در حدود ۳۴ نفر است. یا به عبارت دیگر، شهرستان ملارد با داشتن ۴۰۰ هزار نفر جمعیت، همچنان فاقد حتی یک تخت بیمارستانی است که نشان می‌دهد، برای توسعه و آبادانی استان به همت و توجه ویژه‌تر همه دستگاه‌ها نیاز داریم.
محسنی بندپی خاطرنشان کرد: شاخص‌های توسعه‌ای، شامل فضا‌های ورزشی و بهداشتی به دلیل رشد فزاینده استان، باید شتاب و سرعت بیشتری داشته باشد.
استاندار تهران همچنین تصریح کرد: برای مهار و کنترل آسیب‌های اجتماعی استان و شهر تهران برنامه‌های خوبی در دست داریم. من معتقدم که برای عبور از مشکلات باید به اقتصاد توجه ویژه داشته باشیم و تنها راه عبور از بحران اقتصادی در شرایط تحریم، مردم‌نهاد کردن اقتصاد است.
وی همچنین در ادامه، ضمن اشاره به لزوم حمایت از تولید توسط بانک‌های عامل نیز تاکید داشت: متاسفانه، ساختار دست و پاگیر اداری و عدم همکاری بانک‌ها در اعطای تسهیلات سرمایه در گردش، باعث ایجاد شرایط نامطلوب در حوزه اشتغال و تولید استان تهران شده و اگر بانک‌ها از تصمیمات کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان در اعطای تسهیلات تبعیت نکنند، باید پاسخگوی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد باشند. همچنین باید به این مهم نیز توجه داشت که همه باید در کنار صیانت از اشتغال موجود، نسبت به ایجاد شغل جدید در استان، اهتمام ویژه داشته باشیم.
محسنی بندپی همچنین ضمن اشاره به لزوم تفکیک صف و ستاد، یادآور شد: در استان تهران به دلیل عدم تفکیک صف و ستاد، اعتباراتی که قاعدتا باید صرف توسعه و رفاه مردم استان شود، صرف طرح‌های ملی شده و باید نسبت به این مسئله چاره‌ای جدی بیاندیشیم.
وی افزود: در این راستا، بنده از رئیس جمهور درخواست کردم که با تدبیر ایشان، وزرا در چارچوب برنامه و اسناد توسعه استان، هماهنگ با مقام عالی دولت در تهران حرکت کنند. همچنین، تاکید رئیس جمهور نیز همواره بر این بوده که استان تهران، به عنوان ام‌القرای جهان اسلام، باید چهره‌ای مطلوب‌تر از منظر شهری و آسیب‌های اجتماعی داشته باشد. به هر حال، حدود ۱۷ درصد جمعیت کشور در استان تهران متمرکز شده و باید متناسب با رشد جمعیت در این استان، برنامه‌ریزی‌های منسجمی داشته باشیم.
مقام عالی دولت در استان تهران، همچنین گفت: در راستای برنامه‌های توسعه‌ای استان، پروژه قطار شهری تهران به پرند در دست مطالعه و بررسی قرار گرفته و در دهه فجر امسال نیز ۵۷۰۰ واحد مسکن مهر به متقاضیان در نقاط مختلف واگذار می‌شود.
وی ادامه داد: از بدو پیروزی انقلاب اسلامی، توفیق خدمت در مناصب مختلف ملی و منطقه‌ای را داشته‌ام، اما شرایط استان تهران در مقایسه با سایر استان‌ها، به واقع متفاوت است. برای جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه به استان تهران، باید شرایط ماندگاری روستاییان در سایر استان‌ها را فراهم کنیم. امسال نیز در همین راستا، دولت تدبیر و امید برای ایجاد اشتغال پایدار در روستا‌ها و ایجاد شرایط ماندگاری روستاییان، ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار را تخصیص داده که خدمات شایسته‌ای از جانب این تصمیم در خدمت روستاییان عزیز قرار گرفته است.
محسنی بندپی، تصریح کرد: طرح‌هایی نظیر اتصال شبکه مترو شهر تهران به شهر‌های مرکز استان و نیز، احداث قطار حومه‌ای، از جمله برنامه‌هایی است که در راستای کاهش آلودگی هوا و ترافیک در دستور کار استان تهران قرار گرفته است.
حضور ۱۷هزار واحد صنعتی در استان 
مقام عالی دولت در استان تهران، اشاره‌ای نیز به حوزه صنعت استان داشت و یادآور شد: ۱۷ هزار واحد صنعتی در تهران مستقر بوده و بالغ بر ۳ میلیون نفر نیز تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند. به رغم خدمات بی‌شمار در حوزه عمرانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در استان تهران، این استان آن‌گونه که شایسته بوده به جایگاه واقعی خود نرسیده و باید در راستای رفع این موانع تمام تلاش خود را به کار ببندیم.

 »»       لزوم رسیدگی به وضعیت کودکان و زنان در پاکسازی محلات از آسیب‌های اجتماعی 
جلسه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان، با حضور محسنی بندپی، استاندار تهران، اسدی، دبیر این ستاد، مروستی، مدیرکل امور اجتماعی استانداری، شارقی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، شهریور و جمالی‌پور، فرمانداران شهرستان‌های ری و شمیرانات و اعضای این ستاد استانی در محل استانداری تهران برگزار شد.
فرزانه مروستی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران در این جلسه، ضمن اشاره به لزوم اجرای طرح پاکسازی محلات پرآسیب شهر تهران، اظهار داشت: یکی از مسائل حیاتی در بحث پاکسازی محلات از آسیب‌های اجتماعی، به عنوان نمونه در محله هرندی در جنوب شهر تهران، بحث رسیدگی به وضعیت کودکان و زنان است. چرا که این قشر بیشتر از همه در معرضه آسیب‌های اجتماعی، گا‌ها جبران‌ناپذیر قرار دارند و باید نسبت به این مسئله، تدبیر جدی و توجه قاطع داشته باشیم.
وی افزود: البته در سال ۹۵ که چنین طرحی را در برخی از محلات پایتخت برگزار کردیم، برخی از رسانه‌ها و البته برخی سمن‌ها بدون اطلاع قبلی به ماجرا ورود کردند و جو بدی در ان مقطع علیه این اقدام عاجل ایجاد شد. بر همین اساس باید با آگاه‌سازی رسانه‌ها و همچنین، سازمان‌های مردم‌نهاد، نسبت به اجرای طرح، اقدامات جدی صورت بگیرد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران، همچنین خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مهم در راستای اجرای طرح مذکور، استقرار اورژانس اجتماعی در محل طرح است. چرا که متاسفانه در برخی از این محلات، باند‌هایی وجود دارند که گا‌ها کودگان را در دام خود انداخته و تبعات جبران‌ناپذیری را ایجاد می‌کنند.
مروستی همچنین در ادامه، اشاره‌ای به مناسبات قانونی لازم برای اخذ مجوز سمن‌ها از سوی استانداری تهران، تصریح کرد: برخی از سمن‌ها که برای اخذ مجوز از بهزیستی ناامید می‌شوند، اگر مراجعه‌ای به استانداری در این باره داشته باشند، بر اساس ماده ۲۶، نمایندگی عالی دولت در استان، نمی‌تواند در وهله اول برای صدور مجوز اقدام کند.
وی ادامه داد: البته ما نیز استعلام اولیه را از سازمان بهزیستی درخواست کرده و در صورت عدم پاسخ به استعلام ظرف یک ماه، برای صدور مجوز متقاضیان اقدام می‌کنیم. البته تا این لحظه، هنوز مجوزی در این رابطه صادر نشده است.
 »»   اعتیاد زنان و کودکان زنگ خطر جدی 
محسنی بندپی، ضمن اشاره به لزوم توجه به اصل پیشگیری در حوزه آسیب‌های اجتماعی، اظهار داشت: از بدو پیروزی انقلاب اسلامی، هر سال بالغ بر ۶ ماه بر میزان امید به زندگی شهروندان افزوده شد، اما متاسفانه در نظام سلامت، تنها به حوزه درمان توجه کردیم و از میزان اهتمام به امر پیشگیری کاسته شد.
وی افزود: می‌توانستیم بخش قابل توجهی از اقدامات را بر امر پیشگیری متمرکز کنیم، اما در هر حال با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و توصیه‌های اکید ریاست جمهور باید برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد به عنوان بلای خانمان‌سوز، اقدامات و تلاش‌های مضاعف داشته باشیم.
محسنی‌بندپی تصریح کرد: یک فرد معتاد در جامعه، صرفا معتاد نبوده و در کنار گرفتاری در دامان اعتیاد، بحران هویت نیز پیدا می‌کند. معتادان تنها نیازمند رسیدگی به مسائل جسمی نبوده و در کنار این اقدام، به رسیدگی روحی و روانی و امر اجتماع‌پذیر کردن نیز نیاز جدی دارند.
مقام عالی دولت در استان تهران یادآور شد: در این حوزه خوشبختانه، اکنون دولت و دستگاه قضایی به خوبی پای کار بوده و اگر به صورت علمی به مسئله اعتیاد ورود کنیم، بدون تردید، این مسئله به شکل ریشه‌ای حل خواهد شد. در این راستا باید به یک هم‌افزایی جدی میان همه دستگاه‌ها، از استانداری گرفته تا دانشگاه‌ها، بهزیستی، ناجا و سایر نهاد‌ها برسیم.
استاندار تهران همچنین اشاره‌ای نیز به وضعیت اعتیاد در کودکان و بانوان داشت و هشدار داد: افزایش اعتیاد در خانم‌ها و کودکان زنگ خطر بزرگی است که باید نسبت به آن حساسیت بالایی داشته باشیم. چرا که در حوزه اعتیاد در میانگین سنی ۱۵ تا ۲۵ سال به ازای هر ۶.۶مرد، یک زن مبتلا به این بیماری وجود دارد و این رقم در میانگین سنی ۲۵ تا ۴۵ سال، یک زن معتاد در برابر ۱۷ نفر از معتادین مرد است.
 »»       لزوم توجه به دادگاه‌های درمان‌مدار 
استاندار تهران همچنین در ادامه، اشاره‌ای نیز به لزوم توجه به دادگاه‌های درمان‌مدار داشت و خاطرنشان کرد: اکنون، الگو‌های جدیدی در حوزه رسیدگی به معضل اجتماعی اعتیاد به وجود آمده و طرح دادگاه‌های درمان‌مدار یکی از این ایده‌ها و الگو‌ها است. این دادگاه‌ها در حوزه مقابله با اعتیاد بسیار اثربخش بوده و در استان تهران نیز، یک دادگاه درمان‌مدار به صورت پایلوت فعال شده است.
وی تاکید داشت: معضل اعتیاد، حد و مرز مشخصی نداشته و این که امروز فرزند ما در این دام گرفتار نشده، تضمینی برای عدم گرفتاری او در آینده نخواهد بود؛ بنابراین باید اصل پیشگیری در این حوزه را در دستور کار جدی قرار دهیم.
محسنی‌بندپی عنوان داشت: همان‌گونه که مقام معظم رهبری نیز در حوزه‌ها آسیب‌های اجتماعی، بر امر پیشگیری تاکید داشته‌اند، اگر بتوانیم با آگاه‌سازی و ارتقا دانش جامعه نسبت به عوامل مخرب این معضل، به مقابله با آن بپردازیم، بی‌تردید در این راه موفقیت خوبی را کسب خواهیم کرد. در این رابطه، مقرر شده تا وضعیت مرکز بازپروری زیاران در استان تهران تا پایان هفته مورد بررسی قرار گرفته و در صورت رعایت استاندارد‌های علمی لازم، مجوز مربوط به فعالیت آن صادر شود.
مقام عالی دولت در استان تهران همچنین، اشاره‌ای نیز به لزوم بازپروری علمی معتادین داشت و تاکید کرد: باید به درمان معتادین به صورت علمی ورود کرده و بحث مهارت‌افزایی این افراد را در دستور کار قرار دهیم. اگر هم فرد معتاد رها شده از بند اعتیاد، مهارتی داشت، باید نسبت به بکارگیری و تامین شغل آن اقدام کرد.
استاندار تهران، ضمن اشاره به بافت جمعیتی متمرکز در شرق استان و نیاز‌های این منطقه برای رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی، خاطرنشان کرد: باید مرکز غربالگری سیار در شرق تهران مستقر شده و دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز یک نماینده در مراکز غربالگری معتادین داشته باشند.
وی یادآور شد: برای رسیدگی به وضعیت اعتیاد به همکاری بین‎‌بخشی نیاز داریم و باید در رابطه با این معضل، عقب‌ماندگی گذشته را با استفاده از نقشه راه علمی جبران کنیم. به فرموده رهبری انقلاب، در این گونه مسائل، کار فوق‌العاده، نیاز بوده و باید با اتخاذ تصمیمات به موقع و ورود به هنگام، نسبت به حل معضلات و مشکلات اقدام کنیم.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار