چرا باید بعد از قریب 90 سال از تشکیل و فعالیت اتاق بازرگانی اهواز در این دوره شاهد ابهامات و علامت سوال های زیادی در میان افکار عمومی و فعالان اقتصادی باشیم؟!
کد خبر: ۷۱۰۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۱ 02 February 2019
باید به طور  شفاف مکانیسم انتخاب اعصای هیات مدیره اتاق بازرگانی اهواز مشخص شود/کدام هیات تجاری در 4 سال اخیر از سوی اتاق بازرگانی به استان سفر کرده اند؟/ابهامات جدی در خصوص صدور کارت های بازرگانی وارد است/کارکردش بازرگانی است یا برگزاری نمایشگاه مد و لباس؟نشست واکاوی اتاق بازرگانی اهواز با حضور جمعی از اصحاب رسانه ، کارشناسان و فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی اهواز در تالار اقتصاد بومی برگزار شد.
 
در این نشست سخنرانان دیدگاه های خود را در زمینه عملکرد چهارساله اتاق بازرگانی اهواز و شرایط برگزاری انتخابات پیش رو این نهاد مهم اقتصادی مطرح کردند. در پایان نیز قرار شد مباحث باقی مانده به نشست های آتی موکول شود. 
 
صادق اهوازیان عضو اتاق بازرگانی اهواز و یکی از فعالان اقتصادی و کارآفرینان استان خوزستان نیز یکی از سخنرانان  دعوت شده به این نشست بود. 
 
صادق اهوازیان دارای مدرک مهندسی  عمران می باشد. وی از مديران اقتصادي و فني استان  است که ٢٠ سال تجربه کار اقتصادی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. 
 
 اهوازیان همچنین  مدير عامل شركت فني و مهندسي نفتي، پيمانكار ارشد  وزارت نفت ، داراي مجوز حمل سوخت فرودگاهي ، وارد كننده خودروهاي اروندي ، عضو هيئت مديره صنف اتومبيل ، بازرس اصناف استان،  دارای سوابق ممتد  اجرايي در ساخت و ساز و  مجری و کارفرمای  پروژه احداث بزرگترين هتل پنج ستاره در اهواز  و جنوب غرب كشور است. 
 
اهوازیان در این نشست مهم گفت: قبل از طرح هر مبحثی باید عملکرد اتاق بازرگانی اهواز در 4 سال اخیر را مورد واکاوری و بررسی دقیق قرار داد. آیا اتاق بازرگانی اهواز توانسته است به عنوان نماینده بخش خصوصی در حوزه اقتصاد ، بازرگانی و کشاورزی کارنامه موفقی را از خود به جای بگذارد.
 
عضو اتاق بازرگانی اهواز بر این باور است که رییس اتاق بازرگانی اهواز باید به صورت شفاف و مستدل به ارائه گزارش عملکرد چهارساله خود و همکارانش بپردازد. گزارش ایشان هرچه باشد باید مورد نقد، مداقه و بررسی ناظران و کارشناسان مسائل اقتصادی قرار گیرد.  
 
 اهوازیان می گوید : رییس اتاق بازرگانی اهواز باید توضیح دهد چرا در طول این چهارسال اخیر اتاق بازرگانی هیچ جلسه ای را با حضو همه اعضا برگزار نکرده است؟!  چرا حتی یکبار  یک بار اعضای خود را برای حضور در جلسه دعوت نکردند که مجموعه اقدامات خود را برای اعضا تشریح و تبیین کنند؟! چرا در این زمینه فراخوان عمومی نداده است؟
 
این فعال اقتصادی تصریح کرد: سابقه اقتصادی و بازرکانی  15 عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی اهواز از نظر  فعالیت بازرگانی و  تجاری باید بررسی شود. باید به طور روشن و شفاف مکانیسم انتخاب اعصای هیات مدیره برای سایر اعضای اتاق مشخص و مبرهن شود. 
 
اهوازیان متذکر می شود: چرا اتاق بازرگانی اهواز در این دوره چهارساله نمایشگاه بین المللی درخور نام و شان اتاق برگزار نکرده است؟! چرا در خصوص سفرهای هیات های تجاری به استان گزارشی ارائه نداده است؟ اصلا در این چهارسال هیات تجاری موثری به استان سفر  کرده است؟ چرا ماحصل و خروجی این سفرها برای اعضای اتاق و مردم بیان نشده است؟
 
این کارآفرین برتر استان در ادامه یادآور می شود: در دوره  ریاست قبلی اتاق بازرگانی اهواز ( آقای عبدالرحمن سلیمانی مقدم) همایش بسیار مهم و تاثیرگذاری تحت عنوان انتقال آب و پیامدهای آن برای استان خوزستان  با حضور کارشناسان و صاحبنظران از سراسر کشور به شکل باشکوهی از سوی اتاق بازرگانی برگزار شد.
 
اهوازیان ادامه داد:  حال در این شرایط که بحث انتقال آب از سرشاخه های کارون و دز به بحث اول استان و کشور تبدیل شده است همگان به اهمیت برگزاری آن همایش در چهارسال گذشته پی برده اند. چرا هیات مدیره فعلی اتاق بازرگانی خروجی و مباحث این همایش را که با حضور دکترین آب برگزار شد را مسکوت و بایگانی کرده است؟
 
 اهوازیان گفت: اگر قرار باشد که اتاق بازرگانی اهواز  به این شکل مدیریت شود، تمام مطالعات و برنامه ریزی هایی که برای این اجرای اینگونه طرح ها می شود همه روی زمین و مسکوت می ماند؛ در بحث دولت ها هم مشخص  نیست که حال و روز آنها چطور باشد.
 
این فعال اقتصادی استان می گوید: چرا باید بعد از قریب 90 سال از تشکیل و فعالیت اتاق بازرگانی اهواز در این دوره شاهد ابهامات و علامت سوال های زیادی در میان افکار عمومی و فعالان اقتصادی باشیم؟
 
 
باید به طور  شفاف مکانیسم انتخاب اعصای هیات مدیره اتاق بازرگانی اهواز مشخص شود/ ابهامات جدی در خصوص صدور کارت های بازرگانی وارد است/ اتاق بازرگانی کارکردش اقتصادی  است یا برگزاری نمایشگاه مد و لباس؟
اهوازیان بیان داشت: اتاق بازرگانی اهواز باید پاسخ بدهد چرا از فرصت انتصاب دکتر نهاوندیان رئیس وقت اتاق بازرگانی ایران  به سمت رییس دفتر رییس جمهور در چهار سال گذشته  که می توانست کمک فراوانی برای اعتلای بخش خصوصی در استان باشد استفاده لازم را نبرده است؟ به نظر می رسد پرداختن به مسائل حاشیه ای در این دوره، اتاق بازرگانی اهواز را پرداختن به وظایف و ماموریت های ذاتی خود بازداشته است.
 
این عضو اتاق بازرگانی گفت: ابهامات جدی در خصوص صدور کارت های بازرگانی وارد است. اتاق بازرگانی اهواز باید در این خصوص پاسخگو باشد.ما معتقدیم ماهیت صدور این کارت ها مشکل دارد. 
 
اهوازیان یادآور شد: ماهیت و شکل واحدی کارت ها و همچنین روند صدور آنها مشکل دارد؛ اگر هیئت رئیسه امکان حضور و نظارت را برای همه اعضاء فراهم می کرد امروز دیگر این همه مشکل گریبانگیر اتاق نبوده و شاهد این مشکلات نبودیم.
 
این فعال اقتصادی بیان داشت: ساختمانی به این وسعت و گستردگی احداث  شده و 15 نفر هیئت مدیره دارد. ولی به غیر از رئیس و معاونش کدام یک از اعضای هیئت رئیسه در این ساختمان بزرگ اتاق دارند؟ 
 
اهوازیان تصریح کرد: این یک نوع ضعف است که ساختمان به این وسعت و گستردگی ، تشکیلات و تجهیزات ولی اعضای هیئت مدیره اتاق نداشته باشند و محل کارشان جایی دیگر باشد.
 
وی ادامه داد : ظرفیت های اقتصادی و بازرگانی استان خوزستان بر هیچ کسی پوشیده نیست؛  در دوره گذشته هر کدام از دوستان و همکاران ما در مجامع کشوری  و بین المللی شرکت می کردند. برخی نیز به مناصب مهم در اتاق بازرگانی ایران رسیدند چون ظرفیت و  توانمندی را دارند و اشراف کاملی بر مسائل اقتصادی  دارند و بازرگان واقعی هستند و کارشان را بلدند.
 
این کارآفرین  استان گفت: در این دوره برای نمونه رئیس اتاق اصناف کشور آقای دکتر سعید ممبینی و رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران آقای عدنان موسی پور و در دوره قبلی نیز آقای سلیمانی مقدم عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران بوده که همه آنها عضو اتاق بازرگانی  اهواز هستند.
 
اهوازیان گفت: در دوره قبلی یکی از متفکران اتاق بازرگانی ایران آقای سلیمانی مقدم بودند. در حالی که این دوره و طی چند سال اخیر به دلیل ضعف مدیریت و  پرداختن به مسائل غیرضروری هیچ گونه صدایی از  اتاق بازرگانی اهواز  در اتاق ایران  شنیده نشد؟
 
این فعال اقتصادی گفت: راجع به اتاق بصره و قطر نیز باید گفت که در نمایشگاه قطر 9 شرکت حضور داشتند از جمله منطقه آزاد اروند و فولاد اکسین که همگی از رئیس اتاق اهواز گلایه دارند؛ آنها شرکت کننده بودند و اکنون شاکی هستند . انها معتقدند هزینه گزافی از آنها برای شرکت در یک نمایشگاه معملوی اخذ شده است . چون اساسا این نمایشگاه بین شرکت های ایرانی برگزار شد. در حالی که با این وجود نیازی به این همه طی مسیر و پرداخت هزینه های گزاف نبود و می توانستیم این نمایشگاه را در کشور برگزار کنیم.
 
اهوازیان بیان داشت: چرا وقتی همه شرکت های ایرانی بودند و هیچ شرکت خارجی در نمایشگاه قطر حضور نداشته است  این نمایشگاه را در قطر برگزار کردند؟ 
 
این فعال اقتصادی گفت : در خصوص نمایشگاه بصره نیز باید گفت که متأسفانه نمی دانم چه دست هایی پشت پرده است که بانوان استان باید صرفا به عنوان مد به کشور عراق معرفی شوند؟ چه کسانی در این کار سهیم است که صدای هر فردی برای اعتراض بلند می شود آن را ساکت می کنند. رسانه ها اعلام کرده و فیلم های آن نیز موجود است.آمده اید برای عراقی ها نمایشگاه مد و لباس برگزار کردید؟! در جمهوری اسلامی کدوم اتاق و دولت اقدام به برگزاری چنین نمایشگاهی کرده که اتاق اهواز این کار را انجام داده است؟!
 
اهوازیان بیان داشت: اتاق بازرگانی اهواز رسالتش  برگزاری چنین نمایشگاهی است؟ کارکردش بازرگانی است یا برگزاری نمایشگاه مد و لباس؟ این ها رسالت اصلی خود را فراموش و به مسیر دیگری رفتند؛ وقتی هم اعتراض می شود در مقابل می گویند که شما اشتباه می کنید.
 
این عضو اتاق بازرگانی اهواز گفت: من اکنون کاندیدای انتخابات پیش رو اتاق بازرگانی اهواز  هستم و افتخار می کنم که اگر معلومات و تحربه عضو دیگری حتی یک درجه از من بیشتر است به جای من کاندیدا شود. ولی برخی  حاضر نیستند جای خود را به هر دلیل و قیمتی به کسی دیگری بدهند و برای  حفظ موقعیت و صندلی  خود در تلاش هستند.
 
اهوازیان گفت: باید علت دفاع تمام قد برخی از مسئولان اقتصادی استان از عملکرد اتاق بازرگانی اهواز با ارائه مستندات تبیین شود. آیا جایگاه فعلی اتاق بازرگانی اهواز در سطح کشور جایگاهی در شان این استان با تمام ظرفیت های خود است؟ اگر در این دوره مدیریت و برنامه ریزی داشتیم در زمینه خرما صادرکنندگان خوبی داشتیم که هیچ استفاده ای از ظرفیت آنها نشد. در زمینه آب و خاک هم ظرفیت  فراوانی و بکری داریم اما توجهی نمی شود؛  در مورد محصول  گندم نه تنها کشور بلکه کل خاورمیانه را می توانستیم تأمین کنیم. ولی دچار حاشیه پردازی شده ایم.
 
اهوازیان در پایان پنج برنامه پیشنهادی برای اعتلای وضعیت اتاق بازرگانی اهواز ارائه  داد.
 
1. ایجاد گروه های مطالعاتی از میان دانشجویان و اساتید برتر استان جهت حمایت از بخش های صنعت ، کشاورزی ، معدن و گردشگری 
 
2. ایجاد فرصت های مطالعه راه های پیشرفت کشورهای همسایه در حال توسعه با دعوت از اساتید و صاحبنظران آن کشورها
 
3. معرفی بهتر ، کارآمدتر ، واقعی تر و شفاف تر استان در کشورهای دنیا. کما اینکه فرصت تجارت با استان آستاراخان روسیه در دوره قبل اتاق بارزگانی به همین شکل ایجاد شد.
 
4. بررسی کارشناسانه و علمی عوامل عدم پیشرفت استان در همه حوزه ها از سوی اتاق بازرگانی اهواز 
 
5. انتخاب مشاوران کارآمد و صاحب تجربه در همه ارکان اداره اتاق بازرگانی اهواز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار