معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان تصریح کرد: سازمان آب و برق خوزستان باید وظایف خود را انجام دهد زیرا گزارش‌هایی در حوزه سیاسی و امنیتی ارائه و مشکلاتی مطرح شده است. بنابراین باید سازمان آب و برق خوزستان نقاط حادثه‌خیز سواحل رودخانه‌ها را مطالعه و طرح اجرایی را در این زمینه پیشنهاد کند.
کد خبر: ۷۱۰۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱ 03 February 2019

علی حسین حسین‌زاده شنبه شب در جلسه ای که به منظور بررسی وضعیت سیل در استان خوزستان برگزار شد، عنوان کرد: بی شک در هر فعالیتی که از سوی مدیران دولتی صورت می گیرد، حضور مردم باعث اثرگذاری بیشتر این چنین فعالیت هایی می شود. مدیران تنها در کنار مردم می توانند مشکلات موجود را مرتفع کنند. مردم جامعه بسیار فهیم و وفادار هستند و تلاش های صادقانه مدیران را درک و قدر آنها را می دانند.

به گزارش"تابناک" وی همچنین با اشاره به مشکلاتی که بر اثر بروز سیل در استان رخ داد، افزود: در چنین وضعیتی مدیران دولتی باید هوای مردم را داشته باشند، فرمانداران باید وضعیت را به درستی بررسی و تحلیل مناسبی برای اقدامات خود داشته باشند. متولیان سازمان آب و برق استان نیز باید فعالیت های خود را با نگاهی دوراندیشانه انجام دهد.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان تصریح کرد: سازمان آب و برق خوزستان باید نقاط حادثه خیز سواحل رودخانه های استان را شناسایی و وضعیت آنها را ساماندهی کند. لایروبی رودخانه ها و رسیدگی به وضعیت زهکش های اصلی در مناطق کشاورزی استان باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد؛ در این خصوص یک دورنمای چندساله معین و هر میزان اعتبار و زمان نیاز است لحاظ شود.

حسین زاده اظهار کرد: ساماندهی منطقه ای در استان به عهده فرمانداران است؛ فرمانداری ها امکانات زیادی در اختیار ندارد اما باید بتواند در شرایط بحرانی وضعیت موجود را کنترل کنند.

کیامرث حاجی‌زاده همچنین در این نشست با اشاره به وقوع سیلاب در برخی مناطق خوزستان، اظهار کرد: مردم و اعضای ستاد مدیریت بحران جهت مدیریت مسائل پای کار آمدند اما استان خوزستان فقیر نیست و دستگاه‌ها برای اقدامات لازم نباید منتظر اعتبارات باشند. زمانی که فرماندار و بخشدار در صحنه وارد کار می‌شوند، انتظار می‌رود که دستگاه‌های اجرایی بیشتر پای کار بیایند.

وی با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع بارش در هفته آینده، افزود: از ۲۴ بهمن‌ماه به مدت حدود ۱۰ روز وقوع بارش‌های موثر پیش‌بینی شده است.

حاجی‌زاده اظهار کرد: بر اساس گزارش سازمان آب و برق خوزستان، آورد رودخانه‌ها در دو بارندگی اخیر بیش از ۴ میلیارد مترمکعب بوده است. طبق برنامه، حداقل دبی خروجی از سد دز ۷۰۰ مترمکعب، سد گتوند ۳۰۰ مترمکعب، کرخه ۴۵۰ مترمکعب و مارون ۸۰ مترمکعب بر ثانیه است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به اقدامات ضروری جهت پیشگیری از سیلاب، گفت: لازم است دریچه‌های هورالعظیم مخصوصا حوضچه ۴ و حوضچه ۵ کاملا باز شوند و آب به سمت کشور عراق رهاسازی شود. همچنین انتقال آب مخازن ۳، ۴ و ۵ تالاب هورالعظیم باید انجام شود.

حاجی‌زاده بیان کرد: لایروبی محل دریچه‌های ارتباطی بین مخازن و تالاب هورالعظیم باید سریعتر انجام شود زیرا به علت خشکسالی، این دریچه‌ها را گل و لای فرا گرفته و به نیزار تبدیل شده‌اند و نیزارها مانع عبور آب هستند. همچنین باید آب به سمت جنگل حمیدیه انتقال یابد.

وی عنوان کرد: مقرر شده است پیمانکار از فردا عملیات انتقال آب به تالاب بامدژ را آغاز کند. انتقال آب از طریق کانال سلمان و مارد نیز باید انجام شود. همچنین باید هر چه سریعتر آب به سمت هور منصوریه و کانون‌های ریزگرد هدایت شود.

حاجی‌زاده بیان کرد: کانال‌های شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر نیز باید بازگشایی شوند تا ۳۰ متر مکعب بر ثانیه آب برداشت کنند و به تالاب شادگان انتقال دهند. همچنین این میزان آب توسط شیلات باید انتقال یابد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با تاکید بر لزوم آبرسانی به صحراهای خوزستان جهت جلوگیری از وقوع گرد و غبار، تصریح کرد: در این خصوص آب باید به عرصه‌های کریت کمپ، تالاب غیزانیه و هور شریفیه که مهم‌ترین کانون‌های ریزگرد هستند، انتقال یابد.

حاجی‌زاده بیان کرد: از هم‌اکنون همه دستگاه‌های اجرایی در آماده‌باش هستند تا از اتفاقات احتمالی پیشگیری شود.

در ادامه محمد سبزه واری عنوان کرد: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته در هفته جاری انتظارش بارش باران در سراسر استان وجود ندارد، اما ممکن است در حوزه آبریز سد دز بارش هایی صورت بگیرد.

وی افزود: وضعیت آب و هوا نیز در انتهای هفته جاری پایدار است اما در ابتدای هفته آینده یک سامانه بارش ضعیف مشاهده می شود. در تاریخ ۲۵ و ۲۶ بهمن ماه انتظار ورود یک سامانه بارشی قوی وجود دارد که بر اساس شواهد موجود این سامانه ممکن است تشدید و یا از شدت آن کاسته شود.

سبزه واری تصریح کرد: بر اساس مدل اقلیمی نیز دو هفته بعد از این تاریخ شرایط آب و هوایی استان به حالت نرمال در می آید.

مدیرکل هواشناسی خوزستان اظهار کرد: انتظار ورود یک سامانه بارشی در هفته اول و دوم اسفند ماه سال جاری نیز وجود دارد. در این تاریخ بارش های بسیار خوبی در استان خواهیم داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار