تابناک گزارش می دهد؛
دهقانی با بیان اینکه فاز نخست طرح های توسعه ای در حوزه غرب کارون یا به اتمام رسیده یا در حال طی کردن مراحل نهایی است، اظهار کرد: توسعه فاز دوم این طرح ها نیازمند برنامه ریزی، پیگیری و انعقاد قرارداد است.
کد خبر: ۷۱۱۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸ 04 February 2019

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد از بهمئی، مدیر عامل مهندسی توسعه نفت اظهار داشت: افزایش تولید از میادین نفتی غرب کارون اصول کلیدی سیاستهای کلی نظام است که با راه‌اندازی واحد فرآورش میدان نفتی آزادگان جنوبی ظرفیت این میدان تا ۵۰ هزار بشکه افزایش می یابد.

تورج دهقانی از افزایش تولید روزانه نفت میدان آزادگان جنوبی با استفاده از دستگاه فرآورش سیار به میزان ۴۰ تا ۵۰ هزار بشکه خبر داد و افزود: هم اکنون اجرای این پروژه در حال گذراندن مراحل نهایی است که انتظار می رود تا پیش از پایان بهمن ماه امسال به بهره برداری برسد.

وی افزود: از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم محور توسعه نفت بر میدان های مشترک نفت و گاز متمرکز شده است تا سهم ۷ درصدی این میدان ها در تولید نفت کشور ارتقا یابد؛ در این راستا طی چند سال اخیر تمرکز تولید از میدان های مستقل به میدان های مشترک تغییر جهت داده است.

دهقانی بیان داشت: میدان‌های نفتی در منطقه غرب کارون، مخازن بکر و توسعه نیافته (Green Field) هستند و تفاوت اصلی آنها با دیگر مناطق نفتخیز ایران این است که در این میدان‌های در دست توسعه، با اجرای طرح‌های توسعه‌ای برنامه‌های افزایش تولید نفت شرکت ملی نفت ایران محقق می‌شود.

وی افزود: در این گستره نفت خیز، دو میدان فوق عظیم و اصلی آزادگان و یادآوران که در حدود دهه اخیر کشف شده‌اند و از جمله بزرگترین میدان‌های نفتی جهان هستند که حجم ذخایر چشمگیر آنها در حدود ۶۷ میلیارد بشکه نفت درجا برآورد می‌شود.

مدیر عامل شرکت مهندسی توسعه نفت تصریح کرد: طرح‌های توسعه میدان‌های نفتی در غرب کارون امروز جزء مهم‌ترین پروژه‌های ملی کشور به شمار می‌روند و شرکت ملی نفت ایران بیشترین حمایت را از این پروژه‌ها داشتند، بدیهی است بهره‌برداری از طرح‌های این منطقه، نقش بسیار چشمگیر و پراهمیتی در ایجاد افزایش ظرفیت تولید نفت و تأمین امنیت انرژی و در نتیجه افزایش قدرت چانه‌زنی جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی داشته و خواهد داشت.

وی گفت: منطقه استراتژیک غرب کارون، بخش بزرگی از قلمرو کاری شرکت مهندسی و توسعه نفت است.

این مسئول بیان داشت: شرکت مهندسی توسعه نفت با توجه به راهبردی و پراهمیت بودن پروژه‌های ملی که در دست اجرا دارد، برای شتاب‌بخشی به بهره‌برداری مطلوب و به‌موقع از میدان‌های نفتی غرب کارون که بیشتر آنها مشترک است، همه توان خود را به کار گرفته است.

وی عنوان کرد: همه دستگاه‌ها و نهادهای کشور نیز به نوعی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در توسعه میدان‌های نفتی غرب کارون مشارکت دارند و خوشبختانه همه آنها اولویت اجرای طرح‌های ملی این منطقه را درک کرده‌اند و برای بهره‌برداری هر چه زودتر از میدان‌های مشترک این منطقه، هر یک بسته به مأموریت ذاتی خود، مسیر توسعه را به گونه‌ای هموار کرده‌اند.

توسعه غرب کارون جز اصول کلیدی سیاست های کلی نظام است؛

در این رابطه مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ضمن گرامیداشت ایام مبارک دهه فجر، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه توسعه میدان های مشترک با کشورهای همسایه همواره جزء اصول کلیدی سیاست های کلی نظام در قالب چشم انداز و ابلاغیه مقام معظم رهبری بوده است، گفت: همه دولت ها همواره دستور و تاکید ویژه ای بر موضوع توسعه، تولید و بهره برداری از میدان های مشترک داشته اند و به این موضوع به عنوان یک ماموریت و راهبرد اساسی نگریسته اند، این دولت و دولت گذشته هم در این زمینه احساس مسئولیت بزرگی داشته و تلاش کرده اند که روند توسعه این میدان ها با شتاب بیشتری ادامه یابد.

تورج دهقانی با اشاره به هدفگذاری تولید بیش از یک میلیون بشکه نفت از میدان های مشترک غرب کارون، افزود: شرکت متن همواره تلاش کرده تا در مسیر افزایش تولید از این میدان ها از هر روش متنوع و بدیعی استفاده کند، در این مسیر افزایش تولید مرحله ای طی یکی دو سال گذشته در دستور کار بوده و این امر توانسته سطح تولید را به میزان قابل قبولی افزایش دهد.

وی افزود: تلاش می شود تا افزایش تولید مرحله های بعدی از میدان های مشترک غرب کارون نیز تنظیم و برنامه ریزی شود و اقدام های اجرایی شکل بگیرد.

دهقانی با بیان اینکه سیاست افزایش مرحله ای و گام به گام برداشت از میدان نفتی یک امر فنی اقتصادی است، اظهار کرد: این اقدام دو ویژگی مثبت دارد نخست اینکه همزمان با افزایش برداشت، شناخت از میدان بیشتر می شود و از این طریق می توان تصمیمات توسعه ای بعدی را دقیق تر گرفت، دوم اینکه خواب سرمایه کمتر و اقتصاد پروژه بهتر می شود و طبیعتا همین ویژگی فنی و اقتصادی است که افزایش تولید فاز به فاز و پلکانی را دیکته می کند.

برنامه ریزی برای افزایش تولید مرحله ای از میدان های غرب کارون؛

وی با بیان اینکه افزایش تولید مرحله ای از میدان های نفتی غرب کارون در دستور کار شرکت متن قرار دارد، گفت: میدان های این حوزه، میدان های بزرگی هستند و در پیک تولید می توانند چند صد هزار بشکه تولید کنند، برنامه متن در مورد توسعه این میدان ها این است که برای به حداقل رساندن خواب سرمایه و ایجاد حداکثر بازدهی با کمترین میزان سرمایه گذاری، افزایش تولید به صورت مرحله ای انجام شود.

دهقانی در مورد مزیت افزایش تولید با استفاده از سیستم فرآورشی سیار، گفت: مهمترین ویژگی استفاده از این سیستم زمان است به این معنی که می توان در زمان کوتاه تری، افزایش تولید ایجاد کرد، در ضمن استفاده از این روش که یک روش بدیهی در کشور محسوب می شود و می تواند اقتصاد قوی تری را بر پروژه ها و روش اجرایی کار حاکم کند، به جد در دستور کار شرکت متن قرار دارد.

وی در مورد نصب و راه اندازی پمپ های درون چاهی غرب کارون به عنوان یک روش ازدیاد برداشت، گفت: استفاده از این روش به طور قطع در دستور کار شرکت متن است منتهی استفاده از پمپ های درون چاهی و انجام این نوع عملیات، چون به درون چاه مربوط است، معمولا با ریسک و آزمون و خطا همراه می شود ولی به عنوان یک سیاست کلی در دستور کار است.

بررسی اثرات درآمدی و ایجاد فرصت های شغلی ناشی از افزایش تولید؛

دهقانی در توضیح اثرات درآمدی و ایجاد زمینه های اشتغال ناشی از افزایش تولید از میدان ها، گفت: به عنوان مثال افزایش ۵۰ هزار بشکه ای نفت با احتساب قیمت ۶۰ دلار برای هر بشکه، درآمد روزانه ۳ میلیون دلاری و یک میلیارد دلاری در سال را به همراه دارد.

وی ادامه داد: البته ذکر این نکته هم ضروری است که افزایش ۵۰ هزار بشکه ای نفت به حفاری متوسط ۳۵ تا ۴۰ حلقه چاه جدید، احداث تاسیسات سطح الارضی، صرف زمان برای نصب تجهیزات و حفاری چاه ها و به حدود یک میلیارد دلار سرمایه گذاری نیازمند است که این رقم در میدان های مختلف کمی متفاوت است.

مدیرعامل شرکت متن افزود: بخش بالادستی صنعت نفت در مقطع توسعه، احداث و ایجاد پروژه، فرصت شغلی زیادی ایجاد می کند هر چند این امر در زمان بهره برداری تا حدودی کمتر می شود اما شغل ها پایدارتر است، در مجموع ایجاد اشتغال با رویکرد سیاست های اجتماعی که وزارت نفت سر لوحه کار خود قرار داده است می تواند به توسعه منطقه و توسعه اجتماعی کمک کند کما اینکه آمار موجود و روند اقدام های وزارت نفت طی سال های گذشته نشان می دهد که جهت گیری ها به این سمت بوده است.

دهقانی با بیان اینکه سهم اشتغال مردم بومی در حوزه عملیاتی غرب کارون در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است، گفت: تمام تلاش شرکت متن این بوده که در حوزه هایی که امکان به کارگیری نیروهای بومی بوده، حتما از توان آنها استفاده شود.

وی افزود: توانمند سازی شرکت های دانش بنیان و کارگاه های کوچک خدمات فنی نیز از دیگر برنامه های شرکت متن است، به این معنا که با ایجاد زیرساخت های لازم، دریافت خدمات حین بهره برداری از این شرکت ها در دستور کار است.

دهقانی با بیان اینکه سهم اشتغال بومی های منطقه در پروژه های توسعه ای غرب کارون طی سال های اخیر به شدت افزایش داشته است، گفت: این افزایش اشتغال بیشتر در مشاغلی بوده که امکان جذب داشته است، در اقدامات مربوط به ساخت جاده های دسترسی، ترمیم جاده، فعالیت های پشتیبانی و خدماتی نیز سعی شده از توان نیروهای بومی استفاده شود.

رویکرد حمایتی شرکت متن از سازندگان و کالاهای ساخت داخل؛

مدیرعامل شرکت متن در مورد فعالیت های این شرکت در راستای حمایت از ساخت داخل، گفت: رویکرد متن طی سال های اخیر در حوزه تامین منابع، کالا و خدمات از خارج به داخل تغییر پیدا کرده است به این معنا که هر جا زمینه استفاده از کالای داخلی وجود داشته باشد حتی موردی هم شده در دستور کار قرار می گیرد و در پروژه ها اعمال می شود.

دهقانی اعلام کرد: به دلیل پراکندگی مناطق و وسعت عملیات، ممکن است در برخی مواقع از پیمانکارها و سازندگان داخلی درخواست کنیم که مشارکت در تامین کالاها و خدمات طرح های توسعه ای را از ما مطالبه کنند.

وی با اشاره به توجه شرکت متن بر انجام فعالیت های زیست محیطی، گفت: در سال گذشته منطقه عملیاتی غرب کارون همزمان هم افزایش تولید و هم احیای ۸۰ درصدی هورالعظیم را تجربه کرد که در اینجا جا دارد از تلاش همکاران که در شرایط سخت با وجود بارندگی، مه، دمای پایین و با تجهیزات خشکی با وجود آب کار کردند، قدردانی کنیم.

برنامه ریزی برای توسعه فاز دوم طرح های توسعه ای غرب کارون؛

دهقانی با بیان اینکه فاز نخست طرح های توسعه ای در حوزه غرب کارون یا به اتمام رسیده یا در حال طی کردن مراحل نهایی است، اظهار کرد: توسعه فاز دوم این طرح ها نیازمند برنامه ریزی، پیگیری و انعقاد قرارداد است.

وی یادآور شد: در طی سال های گذشته مذاکره های خوبی با شرکت های مختلف انجام شد و در مقاطعی کار تا مرحله انعقاد قرارداد و حتی مقدمات انعقاد قرارداد پیش رفت که متاسفانه اعمال تحریم های آمریکا و شرایط ایجاد شده مانع انجام کار شد.

دهقانی افزود: با وجود این شرایط، وزارت نفت بیکار ننشست و تلاش کرد تا ضمن ایجاد شرایط برای ورود شرکت های خارجی توانمند به ویژه در حوزه ازدیاد برداشت و فناوری، ایجاد و تقویت توان شرکت های داخلی در حوزه ازدیاد برداشت تحت عنوان اکتشاف و‌تولید را برنامه ریزی کند.

وی ادامه داد: هم اکنون با شرکت های اکتشاف و تولید ایرانی مذاکرات انجام و توافقنامه و تفاهمنامه هایی امضا شده که اکثرا در مرحله تهیه یا نهایی سازی پیشنهاد است و بعضا هم قرارداد امضا شده مانند قرارداد طرح توسعه میدان های سپهر و جفیر با شرکت پاسارگاد؛ در شرایط حاضر این سیاست ادامه دارد و تلاش می شود که تقویت شود.

به گفته دهقانی ممکن است در فرآیند ازدیاد برداشت نیاز به فناوری های روز و دانش روز دنیا داشته باشیم اما در حوزه فعالیت های جاری با توجه به توانمندی های داخلی که طی سال های اخیر حاصل شده به ویژه در حوزه تامین کالا، حفاری، تامین تیوبینگ، کیسینگ، شیرآلات، تجهیرات درون چاهی، سرچاهی و حتی تجهیزات دوار در سایزهای مختلف می توان از ظرفیت های داخلی استفاده کرد و شتاب توسعه را افزایش داد.

وی افزود: وزارت نفت همواره به استفاده از توان و ظرفیت داخل توجه ویژه ای داشته و با وجود انجام مذاکره با خارجی ها، به هیچ وجه به توانمندی داخلی بی توجه نبوده به طوری که طی سال های اخیر سهم پیمانکاران و‌سازندگان ایرانی در اجرای پروژه ای توسعه صنعت نفت افزایش چشمگیری داشته است.

دهقانی با تاکید بر اینکه حوزه عملیاتی غرب کارون باید عرصه ارتقاء توانمندی های داخلی باشد، گفت: ما هم از حضور و فعالیت های شرکت های خارجی استقبال می کنیم و هم به توانمندی داخلی باور داریم.

تشریح آخرین وضعیت طرح های توسعه ای غرب کارون؛

وی از افزایش تولید روزانه نفت میدان آزادگان جنوبی با استفاده از دستگاه فرآورشی سیار به میزان ۴۰ تا ۵۰ هزار بشکه خبر داد و گفت: همین اکنون اجرای این پروژه در حال طی مراحل نهایی است که انتظار می رود تا پیش از پایان بهمن ماه امسال به بهره برداری برسد.

مدیرعامل شرکت متن توضیح داد: میدان آزادگان جنوبی در سال گذشته دو مقطع افزایش تولید را تجربه کرد،، مرحله نخست افزایش تولید نفت به میزان ۳۵ هزار بشکه با وارد مدار شدن ۲۷ حلقه چاه در خردادماه محقق شد. دومین مرحله افزایش تولید نیز آبان ماه سال گذشته با وارد مدار شدن ۲۵ حلقه چاه و افزایش ۲۵ تا ۳۰ هزار بشکه ای نفت محقق شد. در مجموع میدان آزادگان جنوبی در سال گذشته افزایش تولید ۶۵ تا ۷۰ هزار بشکه ای در روز را تجربه کرد.

به گفته دهقانی، سرعت توسعه میدان آزادگان جنوبی که از سوی پیمانکاران EPC به صورت داخلی در حال انجام است به هیچ وجه کم نشده و با شتاب ادامه دارد.

وی در مورد طرح توسعه میدان یاران شمالی گفت: این طرح یکی از طرح‌های بیع متقابل است که از سوی شرکت ایرانی توسعه نفت و گاز پرشیا، تأمین مالی شده و مراحل توسعه آن بر اساس برنامه در حال انجام است.

دهقانی در مورد آخرین وضعیت توسعه میدان آذر، گفت: برای توسعه فاز دوم این میدان نیز با مجموعه اویک و صندوق های بازنشستگی نفت مذاکراتی انجام شده و انتظار می رود به زودی قرارداد توسعه ای این میدان امضا شود.

مدیرعامل شرکت متن در مورد طرح توسعه میدان یادآوران گفت: در مورد این طرح توسعه ای چون منافع ملی در اولویت است، راهبردهای کلان و حاکمیتی را وزارت نفت تعیین می کند اما در صورتی که احساس کنیم خارجی ها به دنبال هدر دادن زمان هستند به هیچ وجه معطل نخواهیم ماند و با توجه به بضاعت داخلی که شامل منابع مالی، فنی و ظرفیت های آماده به کار است، سیاستگذاری لازم انجام خواهد شد؛ البته ملاحظات فراتر از نفت هم در این میان تاثیرگذار است. تعاملاتی بین دستگاه های دیپلماسی خارجی و نفت حتما وجود دارد و با هماهنگی مسائل پیش خواهد رفت.

وی در پایان صحبت های خود گفت: طرح احداث مخازن و خط لوله گوره و جاسک نیز یک طرح استراتژیک و راهبردی برای کشور است که مراحل اجرایی آن بر اساس برنامه زمانبندی با نظارت مستمر در حال انجام است.

گزارش: امین روانان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار