بانک خبرداد:
دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور از صادرات ۱۱۰ میلیارد دلاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از سال 92 تاکنون خبرداد.
کد خبر: ۷۱۲۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۷ 05 February 2019

مرتضی بانک امروز (۱۶ بهمن ماه) در آئین افتتاح سالن ۲۰۰ نفره همایش‌های منطقه آزاد اروند، اظهار کرد: در مناطق آزاد کشور دستگاه‌های مختلف فعالیت‌های خاص خود را دارند اما در مناطق آزاد دنیا هیچ دستگاه دیگری و هیچ قانونی جز قانون مناطق آزاد وجود ندارد اما در اینجا موضوع متفاوت است.

وی به ایجاد اشتغال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اشاره کرد و گفت: طی ۵ سال گذشته در مناطق آزاد کشور حدود ۹۵ هزار شغل ایجاد شده این در حالی است که از ابتدای تاسیس مناطق آزاد حدود ۲۸۵ هزار شغل به وجود آمده است.

بانک افزود: در مناطق ویژه اقتصادی نیز ۱۹۵ هزار شغل ایجاد کردیم که در مجموع نزدیک به نیم میلیون شغل را در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به وجود آوردیم که فقط در حال فعالیت عملیاتی هستند.

وی از صادرات ۱۱۰ میلیارد دلار در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از سال 92 تاکنون خبرداد و بیان کرد: طی ۵ سال گذشته مصرف و واردات در این مناطق کمتر از ۴۰ میلیارد دلار بوده است این یعنی فاصله ۶۵ میلیارد دلاری مازاد میان صادرات و واردات وجود داشته که نشان از آن دارد که ما صادراتمان نسبت به وارداتمان بیشتر بوده است.

بانک ادامه داد : البته رقم ها و تولیداتی که به سرزمین اصلی وارد شده است را محاسبه نکردیم که اگر آنها را نیز محاسبه کنیم این ارقام بسیار بیشتر خواهند شد.

وی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را محل تولید، فعالیت اشتغال و صنعت دانست و تصریح کرد: برخی‌ها سوال و ابهام ایجاد می‌کنند که این همه منطقه آزاد و ویژه اقتصادی برای چیست؟ مساحت کل کشور یک میلیون و ۶۴۸ هزار کیلومتر است این در حالی است که مساحت کل مناطق آزاد کشور ۶ هزار و ۳۰۰ کیلومتر است.

بانک افزود: برخی ها نیز روی نقشه با چراغ‌های چشمک‌زن نشان می دهند که کشور ما سوراخ سوراخ شده است. این همه انتظار، توقع و انتقادهای بی مورد از مناطق آزاد کشور دارند.

وی ادامه داد: برخی از نهادهایی که برای آن‌ها ارزش قائل هستیم می‌گویند در برنامه‌هایتان قرار بوده مناطق آزاد فقط محل صادرات باشند. هیچگاه مناطق آزاد قرار نبوده صرفا فقط محلی برای صادرات باشند بلکه یکی از وظایف آن‌ها بحث صادرات بوده است.

بانک با اشاره به اینکه مناطق آزاد باید بتوانند اقتصاد منطقه‌ای ما را به اقتصاد ملی و بین المللی پیوند دهند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حدود یک و نیم ماه پیش به این منطقه سفر کردم امروز جای بسیار خرسندی دارد که مجدد توانستم به این منطقه سفر کنم.

وی افزود: شهرهای آبادان و خرمشهر ۵ سال است به مناطق آزاد کشور تحت عنوان منطقه آزاد اروند اضافه شده اند. برخی‌ها می‌گویند منطقه آزاد اروند چه اقداماتی را انجام داده است؟ که باید بگویم این منطقه ۵ سال است که جزو مناطق آزاد کشور آمده است.

بانک اضافه کرد: امروز این همه پروژه فقط در حوزه صنعت با اعتباری بالغ بر ۲۱۴ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسند و دولت در این زمینه حتی یک ریال هم سرمایه‌گذاری نکرده است. .

وی با بیان اینکه حتماً مناطق آزاد باید به سمتی بروند تا بتوانند درآمدزا باشند، خاطرنشان کرد: امروز باید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی الگوهای جدیدی را برای برنامه‌ریزی‌های اقتصادی خودمان تدوین و تعیین کنیم. این الگوها الگوهایی هستند که بتوانند درآمدهای جدیدی را برای مناطق و کشورمان ایجاد کنند.

بانک به مشارکت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در فعالیت‌های ملی کشور اشاره کرد و گفت :یکی از برنامه‌هایی که باید دنبال کنیم این است که ما بتوانیم در پروژه‌های ملی و فعالیت‌های ملی کشور مشارکت داشته باشیم.

وی، بیان کرد: امروز این بلوغ در مناطق آزاد به وجود آمده که بتوانند در این نوع فعالیت‌ها مشارکت کنند و این گام را باید شروع کرده و برداریم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، اظهار کرد : بسیار خرسندم که در این دهه مبارک در میان مردم عزیز این منطقه هستم و از منطقه آزاد اروند نیز تشکر می‌کنم که ۴۰ پروژه با عناوین مختلف از جمله ۱۶ پروژه صنعتی و تولیدی، ۱۵ پروژه عمرانی و ۱۶ پروژه فرهنگی، اجتماعی و گردشگری را افتتاح و به بهره برداری می رسانیم. البته معادل این تعداد پروژه‌ها نیز کلنگ‌زنی خواهد شد. همه اینها هدیه ناقابلی است که تقدیم به یک ملت بزرگ و مردم عزیزی که مظهر ایثار، شهادت، فهم، شعور و پرچم داری از ملک و میهن هستند می شود.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: مرتضی بانک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار