مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در نشست خبری:
موسوی با بیان اینکه از ابتدای تاسیس این شرکت تا کنون بیش از 9 میلیون متر حفاری انجام گرفته گفت: بیش از 4 هزار و 500 حلقه چاه نیز توسط نیروهای شرکت ملی حفاری ایران، حفر شده است.
کد خبر: ۷۱۲۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰ 06 February 2019

سید عبدالله موسوی در نشست خبری به مناسبت دهه مبارک فجر که که امروز ۱۷ بهمن ماه برگزار شد، اظهار کرد: شرکت ملی حفاری ایران از حدود 40 سال پیش با فرمان و هوشمندی حضرت امام (ره) تاسیس شد. در آن سال‌ها کسی به فکر این نبود تا بخشی از چرخه تولید صنعت نفت که "حفاری" نام دارد را "ملی" اعلام کند اما حضرت امام (ره) با هوشمندی فرمان تاسیس شرکت ملی حفاری ایران را صادر کرد.

به گزارش “تابناک” وی ادامه داد: خوشبختانه در گذر انقلاب این شرکت به رشدی دست پیدا کرد که اکنون دارای 72 دستگاه دکل حفاری است که 3 دستگاه از این دکل‌ها در دریا و سایر آن‌ها در خشکی مشغول به حفاری هستند.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: ماهیت کار حفاری در تکمیل زنجیره تولید است.تا پیش از آنکه مته‌های حفاری در زمین چرخش نکنند، امکان تولید نفت وجود نخواهد داشت و این موضوع بیانگر نقش اساسی ملی حفاری در بحث تکمیل زنجیره تولید نفت و گاز کشور است.

موسوی با بیان اینکه از ابتدای تاسیس این شرکت تا کنون بیش از 9 میلیون متر حفاری انجام گرفته گفت: بیش از 4 هزار و 500 حلقه چاه نیز توسط نیروهای شرکت ملی حفاری ایران، حفر شده است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران عنوان کرد: تا پیش از انقلاب همه این خدمات جنبی توسط شرکت‌های خارجی ارائه می‌شد اما پس از تاسیس شرکت ملی حفاری ایران، بیش از 20 تا 30 مورد از خدمات جنبی مورد نیاز صنعت نفت توسط این شرکت ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امروزه صنعت نفت ایران ملی شده است، تصریح کرد: همه چرخه تولید، از زمین شناسی، حفاری و تولید تا فروش و صادرات نفت خوشبختانه اکنون توسط متخصصان داخلی صنعت نفت در حال انجام است و کاملا شاهد آن هستیم که این زنجیره کاملا داخلی و ملی شده است. در حال حاضر مدیریت در تمام زنجیره صنعت نفت در داخل انجام می‌گیرد و در اختیار ما است.

موسوی با اشاره به اقدامات انجام‌گرفته در بحث ساخت داخل اظهار کرد: پیشرفت‌های بسیار خوبی در سالیان گذشته در بحث ساخت داخل قطعات مورد نیاز صنعت نفت انجام شده است. اکنون رویکرد وزارت نفت به این سمت است تا از تولید و ساخت داخل حمایت کند و در این راستا شرکت ملی حفاری ایران نیز بیش از هزاران قلم از قطعات مورد نیاز این صنعت را بومی سازی کرده است.

موسوی با بیان اینکه با استقرار ناوگان حفاری زنجیره تولید نفت در کشور پایدار بوده است، گفت: در بحث بومی‌سازی و ساخت داخل قطعات از توان و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین ظرفیت‌های علمی دانشگاهی استان و کشور بهره خواهیم گرفت. در این زمینه قراردادهایی را با بخش‌های مختلف منعقد کرده‌ایم که می‌تواند به توسعه ساخت داخل کمک بسیاری کند.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران بیان کرد: در شرایط کنونی که شاهد تحریم‌ها هستیم، شرکت ملی حفاری ایران نقش اساسی در بحث تولید نفت در خشکی و دریا دارد. در حال حاضر ناوگان صنعت حفاری در اختیار زنجیره تولید نفت کشور است و در این زمینه حدود 20 هزار نفر نیرو مشغول به کار هستند تا شاهد تکمیل این زنجیره در بحث تولید نفت باشیم.

موسوی بیان داشت: در حال حاضر تنها در تامین بخشی از کالای مورد نیاز برای صنعت حفاری دچار مشکل هستیم و آن کالاها نیز جزو کالاهای بسیار خاص صنعت حفاری هستند اما در بسیاری از موارد کالاهای مورد نیاز این صنعت در درون کشور ساخته می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: اینکه در بحث مدیریت مخازن و تولید نفت در کشور مدیریتی یکپارچه اعمال شده است و خودمان برای مخازن تحت اختیارمان تصمیم‌گیری می‌کنیم، مساله‌ای بسیار مهم و نشان دهنده توان تخصصی و فنی ما در درون کشور است زیرا این کارها در گذشته تماما در اختیار شرکت‌های خارجی بود و آن‌ها بر مخازن ایران مدیریت می‌کردند و نیروهای داخلی کارهای اساسی را در اختیار نداشتند.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به اینکه میادین نفتی ایران با میادین دنیا تفاوت دارند، گفت: آنچه که اکنون روشن است، مدیریت 72 دستگاه دکل حفاری است که کاری بسیار مهم و دشوار است که اکنون در حال انجام آن هستیم.
 

وی با بیان اینکه دکل‌های حفاری در کشور به صورت 24 ساعته در حال فعالیت و حفاری هستند، اظهار کرد: این دکل‌ها تنها در صورتی متوقف خواهند شد که مشکلی برای آن‌ها و یا شرایط جغرافیایی به وجود بیاید. این نوع تلاش و کار به دلیل آن است تا بتوانیم تولیدی که توان اقتصادی کشور را تامین می‌کند را محقق کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به قراردادهای EPC عنوان کرد: خوشبختانه در ارتباط با قراردادهای EPC که در مناطق نفت خیز برنامه ریزی شده بود، از ابتدا نیز قرار بر این بود تا شرکت های خارجی حضور پیدا نکنند. در این زمینه 10 قرارداد امضا شده است و در آن قرارداد ها حدود یک میلیارد و 100 میلیون دلار از 6.2 میلیارد دلار که وزیر نفت از شورای اقتصاد براساس ماده 12 دریافت کرده بود، به شرکت های داخلی اختصاص داده شد.

 وی افزود: رویکرد ما یک رویکرد ساخت داخلی است، در برخی از بخش ها مانند میادین مشترک ممکن است به شرکت های خارجی نیاز داشته باشیم و آن هم در زمینه سرمایه گذاری است اما در بخش های دیگر نیازی به این شرکت های خارجی وجود ندارد زیرا شرکت های داخلی و دانشگاه های ما در حال کار بر روی ساخت قطعات مورد نیاز صنعت نفت و حفاری هستند.

 موسوی با موضوع بازاریابی خارجی این شرکت، اشاره کرد و‌گفت: از اینکه ما بتوانیم در کشورهای همسایه حتی یک دکل را بنا کنیم یک کار بسیار مهم و ارزشمند است. در این زمینه اکنون در کشور عراق در حال انجام فعالیت هایی هستیم و کشور عمان و اکراین نیز در حال اقداماتی برای برپایی دکل های حفاری هستیم اما در این زمینه کیفیت و ماهیات مناقصات نیز برای ما بسیار مهم است.

 وی با بیان اینکه به دنبال حضور در بازارهای خارجی هستیم و این موضوع جز برنامه های بازاریابی شرکت است، گفت: امیدواریم با تلاش هایی که در حال انجام است، بتوانیم به کشورهای دیگر خدمات جنبی ارائه کنیم و یا در کشورهای مد نظر دکل هایی را برای حفاری چاه های نفت برپا کنیم. این کار یک کار ساده نیست زیرا در کشورهای همسایه شرکت های بزرگ حفاری دنیا حضور دارند و ما باید با چنین شرکت های به رقابت بپردازیم.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در خصوص بحث بازاریابی داخلی عنوان کرد: اکنون با همه شرکت های خصوصی داخلی مذاکراتی را داریم تا بتوانیم از ظرفیت آن ها در بخش های مختلف بهره مند شویم و با آن ها همکاری داشته باشیم. این مذارکات و رایزنی ها رد دستور کار ما قرار دارد تا بتواینم از توان شرکت های خصوصی داخلی نیز بهره مند شویم.

موسوی با اشاره به بحث فرسودگی ناوگان شرکت ملی حفاری ایران عنوان کرد: ناوگان ملی حفاری ایران به دلیل اهمیت تولید نفت در کشور فرسوده شده است و فقط حدود 15 تا 20 درصد از این ناوگان فرسوده نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار