صبح امروز (17 بهمن‌ماه) نخستین بانک شیر خوزستان و دومین بانک شیر کشور در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز افتتاح شد.
کد خبر: ۷۱۲۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۷ 06 February 2019

صبح امروز (17 بهمن‌ماه) نخستین بانک شیر خوزستان و دومین بانک شیر کشور در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز با اعتبار 230 میلیون تومان افتتاح شد.

به گزارش"تابناک"؛ بانک شیر مادر، مرکزی برای جمع‌آوری و آماده‌سازی صحیح شیر اهدایی مادران است. شیر مادر را می‌توان دوشیده و در شرایط مناسب نگهداری و سپس به بانک شیر منتقل کرد. پس از اطمینان از سالم بودن اهداکننده شیر، شیر جمع‌آوری‌ شده پاستوریزه و در شرایط مناسب نگهداری می‌شود و در اختیار بخش‌های نوزدان و NICU  برای نجات نوزادان نارس قرار می‌گیرد.

امروزه در بسیاری از کشورها برای بسیاری از نوزادان نارس که هنوز شیر مادر خودشان آماده نیست از شیر اهدایی مادر پاستوریزه شده استفاده می‌کنند و این آماده‌سازی و پاستوریزاسیون مادر در بانک شیر انجام می‌شود.

مادرانی که می‌خواهند به نوزادانی غیر فرزند خودشان شیر هدیه دهند، می‌توانند به بانک شیر مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز مراجعه کنند تا علاوه بر پاداش اخروی، احساس خوب کمک به یک نوزاد و مادر او را داشته باشند.

مسئول اجرایی بانک شیر دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در آیین راه انداری این بانک اظهار داشت: اولین مرکز در تبریز راه اندازی شد که شیر مادر را برای نوزادان نارس ذخیره یا فرآوری می کند.

آرش ملکیان افزود: نوزادان نارس که نیاز به بستری دارند معمولا دچار آسیب های متعدد از جمله نارسایی سیستم تنفسی و ناقص بودن دستگاه گوارشی هستند در نتیجه در روزهای اول نمی توانند از شیر مادر خود تغذیه کنند.

وی ادامه داد: در نتیجه دراین بانک شیر مادر را ذخیره کرده با فراهم شدن شرایط مناسب به نوزاد می دهیم در غیر این صورت از شیر مادر دیگری استفاده می شود. 

ملکیان بیان کرد: همه مادران نمی توانند برای نوزاد نارس خود ، شیر تولید کنند در نتیجه مادران دیگر را برای ذخیره سازی شیر فراخوان می کنیم و با بررسی میکروبیولوژیک و آموزش مادر، شیر در دمای مناسب ذخیره می شود و برای همه نقاط استان، استان های همجوار و یا استان های دیگر قابلیت استفاده دارد.

مسئول اجرایی بانک شیر دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: شیر مادر قابلیت فریز شدن در بانک را به مدت سه تا 6 ماه دارد.

دکتر ایرج نظری در این مراسم با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: امیدواریم تجربیات گذشته موجب برنامه‌ریزی برای آینده باشد تا بتوانیم کیفیت زندگی را ارتقا دهیم.

وی تصریح کرد: شیر مادر بهترین و نخستین تغذیه یک نوزاد است. در گذشته اگر مادر یک نوزاد شیر نداشت، اعضای خانواده با ظرف از مادر دیگری شیر می‌گرفتند تا کودک تغذیه شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: علی‌رغم اینکه در گذشته شیر گوسفند و گاو نیز برای تغذیه کودکان وجود داشت اما قطعا قدیمی‌ترها نیز می‌دانستند که شیر مادر متفاوت از شیرهای دیگر است و توسعه علم نیز این موضوع را ثابت کرده است.

نظری بیان کرد: تا حدود 17 سال پیش برخی پزشکان از گرفتن شیر از مادران دیگر رضایت نداشتند اما اکنون با پیشرفت‌هایی که صورت گرفته است، همه مخاطرات حذف شده‌اند و بانک شیر راه‌اندازی شده است تا به راحتی از شیر مادران دیگر برای تغذیه کودکان نیازمند استفاده شود. 

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز گفت: استراتژی های عمده برنامه کشوری ترویج تغذیه با شیر مادر شامل استفاده از کلیه امکانات آموزشی، اجرای برنامه هم اتاقی مادر و نوزاد، ارتقای بیمارستان های دوستدار کودک، حمایت های قانونی از مادران شیرده و تشکیل انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر است.

دکتر سید مهدی حسینی زاده افزود: تغذیه با شیرمادر و تغذیه تکمیلی کافی تا پایان 2 سالگی ، مداخلات کلیدی برای ارتقای بقای کودک هستند که به طور بالقوه در حفظ حیات حدود 20 درصد از کودکان زیر پنج سال موثر واقع می شوند.

وی بیان کرد: 60 درصد رشد مغزی کودک در یک سال اول تولد و 70 درصد رشد مغزی در 2 سال اول تولد رخ می دهد. 

حسینی زاده اضافه کرد: با توجه به اینکه بهترین تغذیه برای نوزاد نارس ، شیر مادر خودش است از جمله اهداف راه اندازی بانک شیر مادر کاهش مرگ و میر نوزادان است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: کشور برزیل به تنهایی 210 بانک شیر مادر دارد و در سال 2011 حدود 165 هزار لیتر شیر مادر از حدود 166 هزار نفر اهدا کننده ذخیره کرد ولی در منطقه خاورمیانه فقط کشور کویت با یک بانک شیر شناخته شده بود که در سال 2017 ایران نیز به این کشور اضافه شد.

دکتر ساسان موگهی رییس مرکز آموزشی، درمانی امام خمینی (ره) اهواز در این مراسم با بیان اینکه نیروهای مرکز آموزش و درمانی امام خمینی(ه) فراتر از وظایف اداری و حقوقی خود کار می‌کنند، اظهار کرد: در شش ماهه نخست سال جاری 243 هزار نفر به این مرکز مراجعه کرده‌اند. 126 هزار نفر از این تعداد به اورژانس و 116 هزار نفر به درمانگاه‌ها مراجعه کرده‌اند.

وی تصریح کرد: همچنین در شش ماهه نخست سال جاری 24 هزار نفر از مراجعه‌کنندگان به این مرکز، بستری شده‌اند.

موگهی بیان کرد: در این مدت 10 هزار عمل جراحی در بیمارستان امام خمینی(ره) انجام شده است که  565 مورد زایمان و سزارین از جمله این جراحی‌ها هستند.

وی افزود: در حال حاضر 852 تخت در این بیمارستان فعالند که 125 تخت از این تعداد، تخت ویژه هستند.

رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز گفت: شش بخش این بیمارستان ضریب اشغال بالای صددرصد دارند در حالی که نُرم ضریب اشغال تخت بین 75 تا 80 درصد است. یکی از بخش‌هایی که ضریب اشغال بالای صددرصد دارد بخش NICU است.

موگهی با اشاره به راه‌اندازی بانک شیر اهواز، عنوان کرد: استارت راه‌اندازی بانک شیر اهواز از سه ماه پیش آغاز شد و پس از مکان‌یابی، این مرکز با اعتبار 230 میلیون تومان تجهیز و افتتاح شد. این مرکز نخستین بانک شیر مادر در جنوب غرب کشور و دومین بانک شیر مادر در سطح کشور است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار