رییس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول:
رییس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول گفت: خودباوری و رفتن به سمت کارهای دانش‌بنیان و اقداماتی که امروزه در زمینه تبدیل علم به ثروت و رفع وابستگی‌ کشور را شاهد هستیم، از دستاوردهای انقلاب در حوزه دانشگاهی به شمار می‌آیند.
کد خبر: ۷۱۲۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲ 07 February 2019

محمدرضا عصاری درخصوص دستاوردهای حوزه دانشگاهی در چهل سال پس از انقلاب اسلامی، اظهار کرد: برای صحبت کردن درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی در این چهل سال لازم است از نظر کمی و کیفی مروری بر اتفاقاتی که در این مدت رخ داده است، داشته باشیم.

وی افزود: از نظر کمی، رشد کمیت دانشگاه‌ها در سال‌های بعد از انقلاب به وضوح مشخص است. با این کار امکان تحصیلات عالیه مناسب تقریبا برای همه اقشار جامعه فراهم و دسترسی به این تحصیلات عالیه به سهولت مهیا شده است. تحصیلات عالیه نیز در این سال‌ها رشد چشم‌گیری داشته است.

رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول گفت: از نظر کیفی نیز خودباوری و رفتن به سمت کارهای دانش‌بنیان و اقداماتی که امروزه در زمینه تبدیل علم به ثروت و رفع وابستگی‌ کشور را شاهد هستیم نیز از دستاوردهای انقلاب در حوزه دانشگاهی به شمار می‌آیند. در حوز نظامی عامل بسیاری از دستاوردها به گونه‌ای ارتباط با محیط دانشگاهی بوده است. توسعه فعالیت‌ها در حوزه ماهواره‌ای نیز یکی دیگر از دستاوردهای ما است. بسیاری از کارهای مهم انجام شده از جمله دستاوردهای ما در زمینه مخابرات به دلیل رفع وابستگی به بیرون انجام شده است.

عصاری تصریح کرد: اگر موفقیت‌های ما در زمینه‌های پزشکی و سلول‌های بنیادی را نیز در کنار این‌ها قرار دهیم، به وضوح می‌توانیم شاهد دستاوردهای چهل‌ساله اخیر در محیط دانشگاهی و علم و تکنولوژی باشیم. امیدوارم با توجه بیشتر به زیرساخت‌ها و تقویت آن‌ها، زمینه برای پژوهش بیشتر در کشور فراهم شود.

وی خاطرنشان‌کرد: واژه دانشگاه کارآفرین با قدری تاخیر زمانی وارد ادبیات ما شد و باید کمی سریع‌تر این واژه وارد زبان ما می‌شد. در حال حاضر رویکرد دانشگاه‌ها به شکلی است که علاوه بر افزایش دانش‌بنیان بودن، به دنبال مسیری هستند که به تولید ثروت ختم شود.

رییس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول ادامه داد: در سال‌های اخیر اشتغال دولتی عمدتا در جامعه ما وجود داشته است. دانشگاه اهتمام دارد که تلاش کند ظرفیت‌های جوانان منجر به کارآفرینی شود. شاید در پنج یا شش سال اخیر باشد که این کار را به صورت جدی دنبال کرده‌ایم. قبلا هم این برنامه‌ها مطرح بوده است ولی شاید آن جدیت لازم را در این زمینه نداشته‌ایم.

عصاری گفت: وقتی به دانشگاه‌ها توجه می‌کنیم می‌بینیم که تقریبا همه از مسیر دانشگاه‌های نسل اول عبور کرده‌اند و در حال ورود به دانشگاه‌های نسل دوم و سوم هستند. ما در این زمینه نیاز به برنامه‌ریزی و هدایت داریم. مسئولان باید در این راه جدیت داشته باشند تا بتوانیم فارغ‌التحصیلانی داشته باشیم که علاوه بر دانش کیفی، کارآفرینی نیز انجام دهند تا بتوانند مسیر خوبی را طی کنند.

وی افزود: نتایج اقدامات انجام شده در این زمینه که همان شرکت‌های دانش‌بنیان هستند را به وضوح می‌توان دید که بخش خوبی از جوانانی که در این شرکت‌ها به تولیداتی می‌پردازند، اقدام‌شان منجربه رفع وابستگی کشور به خارج می‌شود.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار