دبیر رویداد استارتاپی تخصصی کارآفرینی اجتماعی:
دبیر رویداد استارتاپی تخصصی کارآفرینی اجتماعی با بیان اینکه 90 درصد کسب و کارها در دنیا در سال اول کار خود از بین می‌روند، گفت: دلیل این اتفاق این است که کارآفرینان به اصول راه‌اندازی کسب و کار دقت نمی‌کنند.
کد خبر: ۷۱۲۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵ 07 February 2019

سیدرضا علوی در نشست خبری رویداد استارتاپی تخصصی کارآفرینی اجتماعی که روز گذشته (17 بهمن‌ماه) در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد ضمن تبریک دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: در اغلب شهرهای دنیا همیشه افرادی هستند که از ابعاد مختلف از توان کمتری برخوردار هستند. سازمان‌های دولتی مردم نهاد، خیریه‌ها و... به دنبال کمک به این افراد هستند. رویکرد جدیدی در دنیا بوجود آمده است که به جای خدمات عمومی که به صورت داوطلبانه انجام می‌شود، کسب و کارهایی ایجاد شود که کاملا خودگردان هستند و نیاز به بودجه دولتی ندارند و می‌توانند آزادانه‌تر عمل کنند.

وی افزود: این ایده تحت عنوان کسب و کارهای اجتماعی در دنیا مطرح شده است. این کسب و کارها در واقع کسب و کارهای خصوصی هستند که می‌خواهند مسائل اجتماعی را بهبود دهند و مخاطب آن‌ها افراد کم توان هستند. مسئولیت مطرح کردن این ایده جدید در استان به دانشگاه شهید چمران اهواز واگذار شده است.

دبیر رویداد استارتاپی تخصصی کارآفرینی اجتماعی گفت: این رویداد یک رویداد آموزشی است، با این هدف که فرهنگ سازی شود که می‌تواند کسب‌وکارهایی وجود داشته باشد که الزاما اقتصادی نباشد و به دنبال سودآوری برای سهام‌داران نباشد؛ نه به این معنا که این کسب و کار به طور کلی سودآور نباشد که در این صورت دیگر خودگردان نخواهد بود. این رویداد می‌خواهد این مساله را آموزش دهد که چنین کسب و کاری نیز می‌تواند در جامعه ایجاد شود.

علوی تصریح کرد: بر اساس آمارها 90 درصد کسب و کارها در دنیا در سال اول از بین می‌روند، چراکه کارآفرینان به اصول راه‌اندازی کسب و کار دقت نمی‌کنند، بازار را خوب تحلیل نمی‌کنند و این عوامل موجب از بین رفتن کسب و کار آن‌ها می‌شود. ما می‌خواهیم آموزش‌های لازم در این زمینه را ارائه دهیم.

وی گفت: کارآفرینی پنج مرحله دارد که بخش عمده آن در این رویداد آموزش داده می‌شود. فرد برای اینکه تصمیم بگیرد می‌خواهد کارآفرین شود باید هم نسبت به خود و هم کاری که می‌خواهد انجام دهد، شناخت داشته باشد. این رویداد کمک می‌کند که افراد خود را محک بزنند. در این رویداد این مسیر کارآفرینی شبیه‌سازی شده است و شرکت‌کنندگان می‌توانند خود را در این راه محک بزنند.

دبیر رویداد استارتاپی تخصصی کارآفرینی اجتماعی افزود: قدم بعدی در کارآفرینی خلق ایده است. ابتدای هر کسب و کار موفق مساله مطرح کردن ایده مناسب است. این مساله نیز در این رویداد مطرح می‌شود و شرکت کنندگان می‌آموزند که چطور ایده‌پردازی کرده و ایده‌های خود را بیان کنند. در سایت رویداد نیز می‌توانند ایده‌های خود را ثبت کنند. پیش رویدادها و کارگاه هایی برای این رویداد نیز در نظر گرفته شده است که در این کارگاه‌ها نحوه خلق ایده آموزش داده می‌شود.

علوی گفت: هر کسب و کار نیاز به یک تیم دارد. کارآفرینی یک کار یک نفره نیست. در این رویداد در کنار ایده پردازان و اعضای تیم، مربیانی نیز هستند که به آن‌ها آموزش می‌دهند و آن‌ها را راهنمایی می‌کنند. گام چهارم کارآفرینی مدل سازی است. از بین رفتن اغلب کسب و کارها به این دلیل است که اغلب مدلی را پیش بینی نکرده‌اند. در پیش رویدادهایی که برگزار می‌شود در این خصوص به شرکت کنندگان آموزش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه مهلت ثبت ایده در سایت 22 فروردین اعلام شده است، افزود: 28 فروردین در روز ابتدایی برگزاری رویداد افرادی که شرکت کرده‌اند هر کدام یک دقیقه فرصت دارند که ایده‌های خود را مطرح کنند. در خصوص ایده آن‌ها رای گیری می‌شود. پس از رای‌گیری، 10 ایده انتخاب می‌شود. برنامه‌ریزی‌های ما برای 100 نفر شرکت‌کننده و 10 تیم انجام شده است.

دبیر رویداد استارتاپی تخصصی کارآفرینی اجتماعی گفت: در دو روز بعدی، تیم‌ها برای آن‌که مدل خود را تدوین و اعتبارسنجی کنند، فعالیت می‌کنند. روز آخر نیز کارها ارائه می‌شود و افراد 5 دقیقه فرصت ارائه دارند. در نهایت سه تیم به عنوان تیم‌های برتر معرفی می‌شوند. برای شرکت‌کنندگان نیز گواهینامه حضور از سوی دانشگاه صادر می‌شود. همچنین برای سه تیم برتر یک جایزه 15 میلیون تومانی در نظر گرفته شده است.

علوی درخصوص شرکت‌کنندگان این رویداد، تصریح کرد: دسته اول شرکت‌کنندگان کسانی هستند که علاقه‌مند به تجربه فرآیند کارآفرینی هستند. این افراد در نقش کسب و کار یا کشف مشتری در رویداد حضور پیدا می‌کنند. دسته دوم افرادی هستند که می‌خواهند به این فرد کمک کنند. اگر فردی تجربه کارهای گرافیکی دارد می‌تواند در نقش گرافیست در رویداد شرکت کند. افرادی نیز که در حوزه رسانه و خبر فعالیت می‌کنند و با شبکه‌های اجتماعی آشنا هستند یا کسانی که در حوزه IT تجربه دارند نیز امکان شرکت در این رویداد را دارند. تیم‌های حاضر در این رویداد متشکل از این چهار تخصص هستند.

وی تصریح کرد: هر کسب و کاری برای اینکه بتواند معضلی را حل کند باید بتواند محصولی را ارائه دهد. این کسب و کارها نوآورانه محور هستند و می‌خواهند مساله‌ای را با نوآوری حل کنند. کسب و کارها می‌توانند رویکرد و مدلی برای حل مشکلات اجتماعی باشند. ما دنبال این هستیم که افراد علاقه‌مند به کارآفرینی اجتماعی را شناسایی کنیم. برگزاری این رویداد یک شروع است که می‌تواند به بهبود اکوسیستم کسب و کارهای اجتماعی کمک کند.

دبیر رویداد استارتاپی تخصصی کارآفرینی اجتماعی درخصوص استارتاپ‌های برگزار شده در استان گفت: از سال 92 تاسال 96، 15 استارتاپ در استان برگزار شده است. در این رویدادها یک هزار و 200 نفر شرکت کردند و 40 مربی نیز در این رویدادها با ادبیات کارآفرینی شکل گرفته است.

در پایان این نشست از پوستر نخستین رویداد استارتاپی تخصصی کارآفرینی اجتماعی رونمایی شد.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: استارتاپ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار