پانزدهمین نمایشگاه فرش فارس و نخستین نمایشگاه بین المللی خرما و صنایع وابسته در شیراز برگزار شد.
کد خبر: ۷۱۴۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸ 12 February 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: پانزدهمین نمایشگاه فرش دستباف با حضور تولیدکنندگانی از هشت استان کشور بعداز ظهر دیروز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی شیراز آغاز به کار کرد و نخستین نمایشگاه بین المللی خرما و صنایع وابسته نیز بعداز ظهر امروز راه اندازی خواهد شد.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با اشاره به حمایت این شرکت از برپایی نمایشگاه‌های فرش دستباف و خرما در شیراز، گفت: نمایشگاه فرش با حضور استان‌های فارس، یزد، کرمان، گلستان، قم، چهارمحال و بختیاری، تهران و اصفهان راه اندازی شده است.

احد فتوحی با بیان اینکه این نمایشگاه باحضور ۶۰ شرکت کننده در قالب ۲۳۰ غرفه تا ۲۷ بهمن دایر است، گفت: ۴۰ درصد از شرکت کنندگان در این نمایشگاه از فعالان فرش دستباف استان فارس هستند.

فتوحی گفت: این استان بیش از ۱۷ درصد صادرات فرش دستباف را به خود اختصاص می‌دهد که اگر خروج فرش تولید شده در فارس از مبادی گمرکات سایر استان‌ها را نیز در نظر بگیریم بیش از یک پنجم صادرات کل کشور می‌شود.

وی افزود: تولید فرش دستباف در شش ماهه نخست امسال ۲ هزار و ۸۶۶ تن بوده است که از لحاظ وزنی ۳۵ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش دارد، ولی به دلیل افزایش قیمت دلار منفی چهار درصد کاهش ارزشی را نشان می‌دهد.

فتوحی با اشاره به اینکه در استان بیش از ۱۶۷ هزار بافنده وجود دارد، گفت: از این تعداد ۱۲۳ هزار و ۷۸۰ نفر شناسنامه دار و دارای کارت قالیبافی و ۳۱ هزار و ۱۱ نفر هم بیمه تامین اجتماعی هستند.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس ادامه داد: شهرستان‌های فیروز آباد، نی ریز، آباده و فراشبند عمده تولید کنندگان فرش دستباف استان هستند.

وی با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه بین المللی خرما و صنایع وابسته از ۲۳ بهمن گفت: این نمایشگاه نیز با حمایت شرکت شهرک‌های صنعتی و توسط خوشه خرمای فارس و با مشارکت فعالان صنعت خرما و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط برگزار می‌شود.

فتوحی گفت: نخستین نمایشگاه بین المللی خرما و صنایع وابسته با حضور نمایندگانی از استان‌های بوشهر، هرمزگان، خوزستان، کرمان، تهران، آذربایجان شرقی، فارس و یزد تا ۲۷ بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس در شیراز برپا است.

وی افزود: در این نمایشگاه، علاوه بر فعالان صنعت خرما از سراسرکشور، نمایندگانی از کشور‌های سریلانکا، روسیه، تونس، اندونزی و اتحادیه خرمای پاکستان نیز شرکت دارند.

فتوحی ادامه داد: همزمان با برگزاری این نمایشگاه، برنامه‌هایی نظیرسمینار‌های تخصصی، همایش و نشست‌های تخصصی با رایزنان تجاری ایران در کشور‌های پاکستان، ویتنام و هند و وابستگان اقتصادی کشور‌های روسیه، ترکیه، عمان و مالزی هم برگزار می‌شود.

فتوحی ادامه داد: پیش بینی شده همزمان با برگزاری این نمایشگاه، هیات‌های تجاری از کشور‌های پاکستان، افغانستان، عمان، ترکیه، روسیه، بلاروس، تونس، هند و فرانسه از آن بازدید کنند.

از مجموع ۲۹ شهرستان استان فارس در ۱۳ شهرستان سالانه به طور متوسط ۲۱۷ هزار تن خرما تولید می‌شود.

شهرستان‌های جهرم، لار، خنج، کازرون و فراشبند از مراکز عمده تولید این محصول در استان فارس و کشور به شمار می‌‎روند و در بخش فرآوری و بسته بندی خرما نیز در این استان تاکنون پروانه بهره‌برداری ۳۸ واحد با اشتغال‌زایی ۵۰۰ نفر صادر شده است.

برچسب ها: نمایشگاه ، شیراز ، فرش ، دسباف ، خرما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار