مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان گفت: پس از سیلاب بیماری های ناشی از آلودگی های آب و فاضلاب ایجاد می شود که انتظار می‌رود دانشگاه علوم پزشکی نظارت مستمری در این حوزه داشته باشند.
کد خبر: ۷۱۴۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳ 12 February 2019

نشست شورای سلامت استان، پیش از ظهر امروز، با حضور استاندار و اعضای شورای سلامت در استانداری خوزستان برگزار شد.

ه گزارش"تابناک"؛ غلامرضا شریعتی در جلسه شورای سلامت با اشاره به حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن، اظهار کرد: مردم با حضور در راهپیمایی 22 بهمن ماه مجدداً بیعت خود را با امام(ره) و مقام معظم رهبری تجدید کردند.
 
وی تصریح کرد: شورای سلامت یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین شوراهای خوزستان است که باید مصوبات آن مدنظر قرار گیرد. همه امور مرتبط با سلامت به طور مستقیم و غیرمستقیم به شورای سلامت مرتبط می‌شود و مدیران باید به مصوبات این شورا عمل کنند.
 
شریعتی بیان کرد: اهمیت امنیت غذایی و ایجاد زیرساخت‌های آن بر کسی پوشیده نیست. در این راستا بر لزوم نظارت و کنترل محصولات غذایی توسط مدیران مربوطه تأکید می‌کنم.
 
استاندار خوزستان عنوان کرد: با توجه به گرانی‌های اخیر ممکن است برخی خانوارها مورد تهدید قرار بگیرند که باید وزارت بهداشت و درمان، وزارت رفاه، بهزیستی و کمیته امداد این موضوع را بررسی کنند و طرحی ارائه شود و مشخص شود که چه مناطق یا خانوارهایی در معرض تهدید هستند تا در حد توان اقدام کنیم.
 
وی بیان کرد: بحث امنیت غذایی مسأله‌ای نیست که اکنون خود را نشان دهد. ممکن است 10 تا 12 سال آینده آثار کمبود امنیت غذایی و نداشتن تغذیه مناسب بر رشد کودکان و نوجوانان مشاهده شود.
 
استاندار خوزستان با اشاره به بیماری‌های مشترک انسان و حیوان، بیان کرد: باید با حضور دامپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، اداره‌کل امور شهری و شهرداری‌ها کمیته‌ای تشکیل و طرحی ارائه و اجرا شود. اینکه بخواهیم برای وظایف جاری شهرداری‌ها نیز از سازمان برنامه و بودجه، بودجه دهیم، وجاهت ندارد.
 
وی افزود: شهرداری‌ها مطالبات خود را بابت سایر موضوعات اخذ می‌کنند و باید وظایف‌شان را نیز انجام دهند. همان‌طور که شهرداری برای گرفتن حقوقش حکم قضایی می‌گیرد، دستگاه‌ها نیز برای انجام امور جامعه و مخصوصا سلامت مردم از این راه استفاده کنند. اگر شهرداری‌ها به وظایف‌شان عمل نکنند مجبوریم از اهرم‌های دیگر استفاده کنیم.
 
شریعتی بیان کرد: مرگ و میر ناشی از حیوان گزیدگی در چهار سال گذشته چهار مورد بوده است و آمار بالایی نیست اما بیش از 700 مورد حیوان‌گزیدگی در شوشتر نگران‌کننده است که باید راهکاری ارائه شود که حقوق جامعه و انسان حفظ شود.
 

فرهاد ابول نژادیان،رئیس دانشگاه علوم پزشکی شوشتر اظهار کرد: هر آنچه جلسه شورای سلامت در شوشتر گرفته شد پیشرفتی را برای شوشتر و شهرهای اطراف آن در بر نداشت؛ ما در شرایطی قرار گرفته‌ایم که دارو و ملزوماتمان را به صورت نقدی خریداری می‌کنیم؛ شرکت‌های دارویی با توجه به مشکلاتی که در بازار ارز وجود دارد دیگر مثل سابق دارو را به صورت تعهدی تامین نمی‌کنند.

وی افزود: ما بین تناقض عوارض پرداخت دارو به شهرداری گرفتار شده‌ایم، وضعیت مالی دانشگاه علوم پزشکی مناسب نیست؛ شرایط ما به گونه‌ای است که سازمان تامین اجتماعی که یک طرف حساب تعهدی ما است از مردادماه سال1396هزینه‌ای را پرداخت نکرده است و بدهی‌های انباشته زیاد است.

ابول‌نژادیان عنوان کرد: آیین‌نامه ماده 80شهرداری‌، شهرداری‌ها را ملزم می‌داند به اینکه 10درصد از منابع درآمدی خودش را در راستای اهداف آموزش سلامت و با نظارت جهاددانشگاهی و علوم پزشکی هزینه کند اما شهرداری‌ها در این زمینه کوتاهی می‌کنند.

وی افزود: آمار میانگین سرطان در کشور 11درصد است و در استان خوزستان 10درصد است؛ مجموع مرگ و میر به علت سرطان سینه در سال 1395، 14درصد و در سال1397، 7درصد در استان خوزستان اعلام شد.

 دکتر مهدی حسینی‌زاده در این جلسه با اشاره به چالش‌های وضعیت تغذیه سلامت خوزستان اظهار کرد: چاقی و عدم تحرک، کمبود ریزمغذی‌ها (کمبود ویتامین D – فقر آهن، کم خونی و ...) مصرف فست‌فودها و نان‌های با سبوس کم برخی از چالش‌های ناامنی غذایی خوزستان هستند. استقبال ناآگاهانه به مصرف نمک دریا نیز یکی از چالش‌های اخیر خوزستان است. اکنون 61 درصد مردم اهواز خواستار افزایش سبوس نان مصرفی هستند.

 
وی با بیان اینکه توان اقتصادی خانوارها از نظر امنیت غذایی مناسب نیست، گفت: بیش از 30 درصد هزینه خانوار صرف خوراک می‌شود که این موضوع نشانه امنیت غذایی پایین و آسیب‌پذیر بودن است.
 
رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: بر اساس بررسی سال 89 در سطح کشور مشخص شد که قم، اصفهان، سمنان، تهران و یزد استان‌های امن غذایی و خوزستان، کرمان، ایلام و بوشهر جزو استان‌های ناامن غذایی هستند.
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: همچنین در این بررسی مشخص شد که حدود 60 درصد جامعه افزایش وزن و چاقی وجود دارد. در سال 95 مشخص شد که 60 درصد افراد بالای 18 سال خوزستان به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند.
 
وی تصریح کرد: در نتایج تن‌سنجی کودکان زیر پنج سال نیز مشخص شد کم‌وزنی کودکان خوزستانی زیر پنج سال 1.6 است که حد انتظار 2.3 است. اگر چاقی کودکان زیر پنج سال در سنین بالا ادامه یابد عوارض آن را بر جمعیت مشاهده خواهیم کرد.
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به راهکارهای لازم جهت ایجاد امنیت غذایی، گفت: حمایت از مغازه‌های کوچک روستایی در مناطق دورافتاده جهت دسترسی مردم به مواد غذایی اساسی، تقویت خودکفایی خانوار جهت افزایش درآمد خانوارها، کاهش سبوس‌گیری آردهای خبازی، جمع‌آوری فلافل و سمبوسه فروشان و دست‌فروش به منظور کاهش تعداد مراکز عرضه این نوع مواد غذایی برخی از راهکارها در این زمینه هستند.
 
حسینی‌زاده گفت: اکنون تراکم فست‌فودها در اهواز و شهرهای دیگر نگران‌کننده است و مخاطراتی برای تغذیه ایجاد کرده است. 
 
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به مساله حیوان‌گزیدگی در خوزستان، بیان کرد: در سال 97-96، 8 هزار حیوان گزیدگی گزارش شده است که در کنار مخاطرات سلامت مردم، هزینه‌های سنگینی بر دوش بهداشت و درمان تحمیل می‌کند.
 
وی افزود: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت از 1709 عامل بیماری‌زا، 832 مورد (49 درصد) از حیوان به انسان منتقل می‌شود.
 
حسینی‌زاده با اشاره به بیماری‌های مشترک انسان و حیوان، بیان کرد: بیماری هاری، سیاه زخم، تب مالت و تب کریمه کنگو، سالک و آنفلوآنزای پرندگان برخی از بیماری مشترک بین انسان و حیوان است.
 
وی با بیان اینکه فراوانی موارد حیوان‌گزیدگی در خوزستان رو به افزایش است، گفت: در سال 94، 7057 و در سال 95، 7339 و در سال 96، 8388 مورد گزش حیوان در خوزستان داشتیم. با توجه به اینکه سگ‌های ولگرد در سطح شهر وجود دارند این آمار در سال جاری بیش از سال گذشته خواهد بود.
 
رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: هزینه تأمین واکسن و سرم هاری برای هر نفر 3 میلیون تومان است که با احتساب 8388 مورد گزش، هزینه سرسام‌آوری است. همچنین در سال گذشته موارد کمبود واکسن نیز داشتیم.
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: در سال 96 در اهواز 2147 مورد حیوان گزیدگی داشتیم که شوشتر، دزفول، شوش، ایذه و آبادان به ترتیب بیشترین آمار حیوان گزیدگی را داشته‌اند. فراوانی بیماری هاری حیوانی در خوزستان در سال 92، پنج مورد بوده است که در سال 96 به 19 مورد رسیده است که این موضوع نگران‌کننده است.
 
حسینی‌زاده بیان کرد: زمانی که فردی به بیماری هاری مبتلا می‌شود قابل درمان نیست و مرگ را در پی دارد. با توجه به اینکه ویروس در محیط جغرافیایی وجود دارد باید برای کنترل سگ‌های ولگرد اقدام شود.
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: با توجه به شرایط فعلی سگ‌های ولگرد در خوزستان باید دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه اقدام کنند.
 
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به آمار بیماری تب کریمه کنگو، بیان کرد: در سال 95 در خوزستان بیشترین آمار بیماری تب کریمه کنگو را داشتیم که امسال نیز دو مورد از این بیماری گزارش شده است.
 
حسینی‌زاده با اشاره به قابل انتقال بودن بیماری سالک، عنوان کرد: با توجه به زباله‌های رها شده در مناطق، موارد تب مالت نیز نگران‌کننده است.
 
وی عنوان کرد: همچنین در سال 95، دو نوع آنفلوآنزای پرندگان در کشور در کشور مشاهده شدند که در این مدت خوزستان چهار مورد بیماری گزارش شده بود.
 
عبدالله حسینی، مدیر کل امور روستایی استانداری اظهار کرد: به بحث امنیت غذایی در استان کمتر توجه می‌شود و این مسئله صرفا از عهده مجموعه دانشگاه بر نمی‌آید و از توانشان خارج است؛ در بحث امنیت غذایی یک سری مشکلاتی داریم که واقعا استان را دچار چالش کرده است.

وی افزود: عرضه مواد غذایی در نقاط مختلف اتفاق می‌افتد اما هیچ گونه نظارتی بر آن وجود ندارد و این در صورتی است که  برای دستگیری چند معتاد آن هم به علت اعتیادشان، ستاد مبارزه با مواد مخدر تشکیل می‌دهیم و همگی بسیج می‌شویم؛ آیا در مواجهه با فست‌فودها و مشکلاتی که از آن ناشی می‌شود نیز برخوردی وجود دارد؟

حسینی عنوان کرد: ما اگر خواستار کار کردن هستیم و می‌خواهیم واقعیت‌ها را داشته باشیم الزاما باید برخورد کنیم اما اگر هدف از حضور ما در جلسات شورای سلامت ارائه گزارشاتی  باشد مبنی بر اینکه چاقی نوجوانان و جوانان ناشی از فست‌فود است، هیچ اقدامی انجام نداده‌ایم و تنها حرف است.

وی افزود:دستورکار شورای سلامت برای سال1398 این است که در بحث امنیت غذایی، برخوردهای لازم را انجام دهیم؛ الآن در رابطه با فروش غیرمجاز مواد غذایی از جمله مرغ، گوشت و ماهی، مسائلی است که باید بررسی شود و باید با واقعیت روبه‌رو شد.

همچنین کیامرث حاجی بیان کرد: لازم است که وضعیت سلامت مناطق سیل زده استان به صورت منظم پایش شود و از سلامت آب شرب این مناطق باید اطمینان لازم را کسب کرد.

وی گفت: در چهار ماه گذشته متوسط بارش باران در خوزستان 380 میلیمتر بوده در حالی که پارسال 162 میلیمتر بارش باران در خوزستان ثبت شد؛ سدهای خوزستان در آستانه پرشدن هستند و برخی از مناطق استان دچار سیلاب شده اند.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: مراکز بهداشت و شرکت آب و فاضلاب استان باید به صورت منظم کلرزنی آب شرب مناطقی از استان که دچار سیلاب شده اند را بررسی کنند تا آب آشامیدنی سالم در دسترس مردم قرار دهند.وی افزود: 30 هزار بطری آب معدنی به شرکت آب و فاضلاب برای توزیع در مناطق سیل زده تحویل داده شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار