رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه آفت ملخ دریایی در این استان هنوز به مرحله طغیان نرسیده، گفت: 97 گروه رصد و پایش آفت ملخ های دریایی در خوزستان تشکیل شده است.
کد خبر: ۷۱۴۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵ 14 February 2019

کیخسرو چنگلوایی با اشاره به آماده باش خوزستان برای مقابله با آفت ملخ های دریایی که حدود 10 روز پیش در این استان مشاهده شده، بیان کرد: شورای مدیریت بحران به ریاست استاندار خوزستان برای مقابله با این آفت تشکیل و به فرمانداران اعلام شده که همه امکانات را برای پایش این آفت در اختیار بگذارند تا در صورت مشاهده در مراحل اولیه مقابله شود.

وی افزود: هم اکنون 97 گروه رصد و پایش در شهرستان ها برای کنترل مرزهای ورودی، تشکیل و 35 گروه سمپاش نیز آماده هستند تا در صورت نیاز عملیات را آغاز کنند.

آماده سازی 9 باند خاکی فرودگاهی در خوزستان

چنگلوایی با اشاره به همکاری مرزبانی، سپاه و بنادر برای پایش این آفت، اضافه کرد: 9 باند خاکی فرودگاه در شهرستان های بهبهان، شادگان، هندیجان، اهواز، امیدیه، دزفول و ماهشهر آماده سازی شده تا در صورت نیاز به استفاده از هواپیمای سمپاش از آن استفاده کنند.

به گفته وی هم اکنون یک فروند هواپیمای سمپاش در هندیجان مستقر شده و قرار است در صورت نیاز یک هواپیمای دیگر نیز اضافه شود.

وی ادامه داد: تجهیزات سمپاشی و سم مورد نیاز نیز آماده سازی شده و به کارشناسان این سازمان اعلام شده که در صورت مشاهده آفت ملخ دریایی (حتی در تعداد کم) به صورت ضربتی سمپاشی را آغاز کنند.

چنگلوایی گفت: با توجه به اینکه این آفت به همه مزارع خسارت سنگین وارد می کند از 12 کشت و صنعت فعال در خوزستان نیز برای مقابله با این آفت تقاضای همکاری شده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون در برخی مناطق خوزستان به صورت انفرادی این ملخ دیده شده است، البته نوعی ملخ بومی در خوزستان وجود دارد و همه انواعی که مشاهده می شود از نوع ملخ دریایی نیست که کارشناسان برای شناسایی و تشخیص آفت آموزش دیده اند.

وی از کشاورزان و صیادان خوزستانی درخواست کرد که در امر پایش کارشناسان را یاری کنند و در صورت مشاهده آفت ملخ آن را به ادارات جهاد کشاورزی اطلاع دهند.

چنگلوایی با بیان اینکه آفت ملخ دریایی سالانه 1.5 میلیارد دلار به مزارع آمریکا خسارت وارد می کند افزود: زیان های ناشی از این آفت در بخش کشاورزی بسیار سنگین است؛ این آفت آخرین بار در دهه 40 در خوزستان و چند استان دیگر خسارت سنگینی در پی داشته و پس از آن در دهه 70 نیز مشاهده شد که خسارت آن به نسبت کمتر بود.

وی بیان کرد: ملخ دریایی حدود چهار تا پنج نسل دارد و استعداد تشکیل دسته های تا 90 میلیارد ملخ در آنها وجود دارد و در برخی مناطقی که هجوم آورده اند باعث قحطی شده اند.

آفت ملخ دریایی که از مضرترین انواع ملخ است از صحرای آفریقا و عربستان، عبور و از خلیج فارس وارد برخی شهرهای جنوبی ایران شده اند.

سه روز پس از اخطار فائو، نخستین ورود دسته جات ملخ مهاجر در تاریخ هشت بهمن امسال در منطقه بندرلنگه هرمزگانمحرز شد. 12 بهمن نیز جهاد کشاورزی هندیجان مشاهده این آفت را تایید کرد.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار