معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نسبت به افزایش دوباره رهاسازی آب از سد کرخه هشدار داد و گفت: در صورت استحکام بخشی سیل بندها در این حوزه به ویژه در دشت آزادگان و هویزه، نگرانی از بابت وقوع سیلاب نخواهیم داشت.
کد خبر: ۷۱۵۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹ 15 February 2019

حمیدرضا لشکری اظهار داشت: خروجی سد کرخه، دیشب از 370 مترمکعب برثانیه به 450 مترمکعب برثانیه افزایش یافته که اثر این افزایش تا سه روز دیگر در پایین دست حوزه در شهرستان های دشت آزادگان و هویزه مشهود می شود.

وی هدف از افزایش رهاسازی آب سد کرخه را تخلیه بخشی از حجم این سد و آمادگی برای سیلاب های آینده در این حوزه عنوان کرد و افزود: تراز حداکثری سد کرخه 220 متر است، این در حالی است که هم اکنون تراز آب در این سد به 216 متر رسیده و تنها 620 میلیون مترمکعب از مخزن این سد خالیست.

لشکری ادامه داد: از سوی دیگر ورودی آب به سد کرخه امروز، 520 مترمکعب بر ثانیه است که همچنان از خروجی آن (450 مترمکعب برثانیه) بیشتر است و این مساله نگرانی در این حوزه را بیشتر کرده است.

به گفته وی، در صورت رسیدن به تراز حداکثری، سد کرخه دیگر نمی تواند هیچ سیلابی را کنترل کند و سیلاب های ورودی با همان حجم وارد رودخانه کرخه می شوند که این می تواند خسارت های زیادی به همراه داشته باشد.

وی درباره تاثیر افزایش رهاسازی آب از سد بر آبگرفتگی شهرها و روستاهای پایین دست کرخه، گفت: افزایش خروجی تا 500 مترمکعب برثانیه، در صورت تحکیم سیل بندها مشکلی بوجود نمی آورد اما با توجه به پیش بینی ادامه بارندگی ها تا سوم اسفند ماه، احتمال دارد رهاسازی از سد کرخه تا 700 مترمکعب برثانیه افزایش یابد، که به تبع آن احتمال آبگرفتگی در پایین دست نیز وجود دارد.

لشکری تصریح کرد: علاوه بر بارندگی روزهای آتی در حوزه کرخه، سیلاب های بهاره را نیز در پیش داریم که باید از حالا با آزاد کردن حجم کافی از مخزن سد، خود را برای کنترل آنها آماده کنیم.

وی با تاکید بر لزوم استحکام بخشی به سیل بندها در شهرستان های دشت آزادگان و هویزه، افزود: راهکارهای مقابله با سیلاب در پایین دست در حال بررسی است که از جمله آن فراهم کردن امکان پخش سیلاب، آبگیری تالاب هورالعظیم و بررسی امکان انتقال آب از کرخه به رودخانه کوپال و استفاده از سیلاب برای آبرسانی به کانون های ریزگرد در حال انجام است.

معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین با اشاره به تاریخچه سیلاب های رودخانه کرخه اظهار داشت: این رودخانه در گذشته تحمل عبور سیلاب های بزرگ را داشته، به طوری که در آخرین سیلاب بزرگ کرخه در سال 1373 به بزرگی 2 هزار مترمکعب برثانیه را تجربه کرده و اتفاق خاصی نیز نیفتاده است.

وی افزود: در گذشته پخش سیلاب به صورت طبیعی در حوزه کرخه اتفاق می افتاد اما در حال حاضر ساخت و ساز و توسعه شهری و روستایی بدون ضابطه، مانع پخش طبیعی سیلاب های رودخانه شده است.

لشکری در ادامه درباره وضعیت حوزه های آبی استان گفت: در حال حاضر ورودی سد دز 530 مترمکعب برثانیه و خروجی 604 مترمکعب برثانیه و حجم خالی این سد 620 میلیون مترمکعب است.

وی اضافه کرد: ورودی به سد گتوند (حوزه کارون) 770 مترمکعب برثانیه و خروجی 46 مترمکعب برثانیه است و هم اکنون 755 میلیون مترمکعب از این سد خالیست.

لشکری ادامه داد: ورودی سد مارون 79 مترمکعب برثانیه و خروجی آن 200 مترمکعب برثانیه و ظرفیت خالی این سد نیز 217 میلیون مترمکعب است.

وی اظهار داشت: دبی رودخانه دز در مقطع دزفول 560 مترمکعب برثانیه و در بامدژ 768 مترمکعب برثانیه است همچنین دبی رودخانه کارون در گتوند 204 مترمکعب برثانیه، در ملاثانی یک هزار و 524 مترمکعب برثانیه و در اهواز یک هزار و 540 مترمکعب برثانیه است.

لشکری افزود: دبی رودخانه کرخه در عبدالخان 386 مترمکعب برثانیه، در حمیدیه 358 مترمکعب برثانیه است و انشعابات آن رودخانه نیسان در سوسنگرد 218 مترمکعب برثانیه و هوفل 159 مترمکعب برثانیه است.

بر اساس این گزارش، افزایش رهاسازی آب از سد کرخه در حدود 400 مترمکعب برثانیه، 2 هفته پیش باعث وقوع سیلاب در پایین دست این حوزه به ویژه در تعدادی از شهرها و روستاهای دشت آزادگان و هویزه شد.

بارش های شدید و افزایش رهاسازی از سدهای دز و کرخه در یک ماه گذشته رودخانه ها را سیلابی کرده و روستاهای 6 شهرستان را در معرض سیلاب قرار داده است.

برآورد اولیه خسارت سیلاب اخیر به مزارع کشاورزی خوزستان بیش از 2 هزار و 500 میلیارد ریال اعلام شده است.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها: سیل ، کرخه ، ستاد بحران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار