این پیمانه تیتر‌هایی همچون دلار‌های صادراتی کاهو را گران کرد، تجارت میان روسیه و چین به ۹.۲ میلیارد دلار رسید، رشد قابل توجه صادرات ایران به روسیه، مازاد تجاری چین با آمریکا به ۲۷.۳ میلیارد دلار کاهش یافت، افزایش بهای طلا با احتمال توقف نرخ بهره در آمریکا، توقف تولید هواپیمای ایرباس ای۳۸۰، واردات کالای لوکس و مصرفی به مناطق آزاد مجاز شد و افزایش ۲ درصدی قیمت سکه را در بر دارد.
کد خبر: ۷۱۵۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵ 17 February 2019
پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.  

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون دلار‌های صادراتی کاهو را گران کرد، تجارت میان روسیه و چین به ۹.۲ میلیارد دلار رسید، رشد قابل توجه صادرات ایران به روسیه، مازاد تجاری چین با آمریکا به ۲۷.۳ میلیارد دلار کاهش یافت، افزایش بهای طلا با احتمال توقف نرخ بهره در آمریکا، توقف تولید هواپیمای ایرباس ای۳۸۰، واردات کالای لوکس و مصرفی به مناطق آزاد مجاز شد و افزایش ۲ درصدی قیمت سکه را در بر دارد.

دلار‌های صادراتی کاهو را گران کرد

در چند روز اخیر، بهای کاهو و صیفی‌جات روند صعودی قابل توجهی به خود گرفته و این در حالی است که حوزه کشاورزی ایران اقلام مختلف میوه، سبزی و صیفی‌جات را تولید می‌کند و در این راستا، هیچ‌گاه نیاز به واردات احساس نشده است. این افزایش قیمت کاهو و صیفی‌جات در سال جاری با توجه به رشد قیمت دلار و افزایش تقاضا برای صادرات محصولات کشاورزی تازگی ندارد و در ماه‌های گذشته این رشد قیمت برای گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی رخ داد که همچنان آثار رشد قیمت این دو محصول در بازار وجود دارد. بررسی‌های میدانی ایسنا از سطح شهر نشان از آن دارد که قیمت عرضه کاهوی رسمی از ۸۰۰۰ تا ۱۵ هزار تومان و قیمت کاهو پیچ از ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان در نقاط مختلف تهران تعیین شده است. فروشندگان سطح شهر مدعی هستند که قیمت کاهو در میادین به شدت افزایش یافته و باید کاهوی رسمی را پاک نشده کیلویی ۵۰۰۰ تا ۷،۰۰۰ تومان و کاهوی پیچ را به قیمت ۶۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان خریداری کنند. یکی از فروشندگان سطح شهر به ایسنا گفت: قیمت کاهوی رسمی برای عرضه زمانی که دورریز آن گرفته شود برای مغازه‌دار ۹،۰۰۰ تومان تمام می‌شود که این محصول را با قیمت ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان بنا بر موقعیت اقتصادی واحد صنفی به فروش می‌رسانند. در این رابطه، اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، تأکید کرد: در هفته‌های گذشته، عرضه کاهو، خیار و انواع صیفی‌جات در میادین به شدت کاهش یافته که این موضوع افزایش قیمت این محصولات را به همراه داشته است.

هزینه ماهیانه زندگی کارگران چند میلیون تومان است؟

در چهارمین نشست کمیته دستمزد، نمایندگان کارفرمایی، کارگری و دولت به عدد سه میلیون و ٧٥٩ هزار و ۲۰۰ تومان به عنوان هزینه معیشت یک خانوار کارگری با میانگین ٣.٣ نفره رسیده که این عدد بر اساس گزارش مراجع رسمی آماری، تحقیقات میدانی کمیته‌های مزد از وضع معیشت خانوار در مناطق و استان‌های مختلف و محاسبه تورم کالا‌های اساسی سبد معیشت کارگران به دست آمده و با شروع جلسات دستمزد شورای عالی کار در هفته‌های آتی مبنای ورود به مذاکرات مزد ۱۳۹۸ قرار خواهد گرفت.
 
هزینه ماهانه زندگی کارگران چند میلیون تومان است؟/ تکلیف خودروهای با ثبت سفارش جعلی روشن شد/ خروج ارز برای واردات ۱۲۸ تن چادر به کشور
 
پیش از این، نماینده کارگران در شورای عالی کار از افزایش فاصله بین دستمزد و سبد معیشت کارگران خبر داده و گفته بود عقب افتادگی مزدی کارگران نسبت به سبد معیشتی که سال گذشته تعیین شد به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. به نقل از ایسنا؛ بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه کار بر این باورند با توجه به فاصله بین حداقل دستمزد و سبد معیشت کارگران، شورای عالی کار باید به سمت واقعی کردن دستمزد سال آینده کارگران برود، چون دستمزد‌های فعلی جوابگوی معیشت کارگران نیست و باید به شکل منطقی واقعی شود.پیش از این، نماینده کارگران در شورای عالی کار از افزایش فاصله بین دستمزد و سبد معیشت کارگران خبر داده و گفته بود عقب افتادگی مزدی کارگران نسبت به سبد معیشتی که سال گذشته تعیین شد به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. به نقل از ایسنا؛ بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه کار بر این باورند با توجه به فاصله بین حداقل دستمزد و سبد معیشت کارگران، شورای عالی کار باید به سمت واقعی کردن دستمزد سال آینده کارگران برود، چون دستمزد‌های فعلی جوابگوی معیشت کارگران نیست و باید منطقی واقعی شود.

تجارت میان روسیه و چین به ۹.۲ میلیارد دلار رسید

اداره کل گمرک چین اعلام کرد، حجم تجارت میان روسیه و چین در ماه ژانویه ۲۰۱۹ میلادی در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل با ۱۰.۸ درصد افزایش به ۹.۲ میلیارد دلار رسید. در همین حال صادرات چین به روسیه با ۱۱.۵ درصد افزایش در ماه ژانویه از ۴.۳ میلیارد دلار عبور کرد؛ ضمن اینکه صادرات روسیه به چین هم با ۱۰.۲ درصد سیر صعودی به ۴.۸۹ میلیارد دلار رسید. بر پایه این گزارش، حجم تجارت میان روسیه و چین در سال ۲۰۱۸ میلادی در مقایسه با سال قبل از آن با ۲۷.۱ درصد رشد به ۱۰۷ میلیارد دلار رسید.  

رشد قابل توجه صادرات ایران به روسیه

براساس آمار‌های منتشره از سوی سازمان توسعه تجارت در سال گذشته میلادی صادرات ایران به روسیه در قیاس با مدت مشابه سال قبل افزایشی ۳۶ درصدی داشته است. آمار‌ها نشان می‌دهد در این سال ایران توانسته ۵۳۳ میلیون دلار به روسیه صادرات داشته باشد و این در حالی است که رقم کل صادرات ثبت شده در سال ۲۰۱۷، ۳۹۲ میلیون دلار بوده است. همچون سال‌های قبل همچنان اصلی‌ترین کالا‌های صادراتی ایران به روسیه را محصولات کشاورزی تشکیل می‌دهند و به این ترتیب اصلی‌ترین اقلام در سال ۲۰۱۸ پسته، کشمش، خرما، سیب، خیار و گوجه‌فرنگی بوده است. در این رده‌بندی محصولات گوشتی و لبنیاتی نیز قرار گرفته و ماهی، میگو، شیر و پنیر ایرانی نیز توانسته‌اند جایگاهی مناسب در مراودات با روسیه داشته باشند.

مازاد تجاری چین با آمریکا به ۲۷.۳ میلیارد دلار کاهش یافت

داده‌های اداره کالای چین روز پنج‌شنبه منتشر شد و نشان داد در ماه ژانویه، مازاد تجاری چین با آمریکا از ۲۹.۸۷ میلیارد دلار در ماه دسامبر، به ۲۷.۳ میلیارد دلار کاهش یافته است. صادرات چین به ایالات‌متحده ۲.۴ درصد نسبت به سال قبل افت کرد، درحالی‌که واردات از آمریکا ۴۱.۲ درصد سقوط کرد. مازاد تجاری بزرگ چین با ایالات‌متحده، از مدت‌ها قبل به نقطه اختلافی در روابط واشنگتن و پکن تبدیل شده بود و در حال حاضر هم بحث محوری اختلافات تجاری پرتنش بین دو کشور است. دو کشور با بالا گرفتن اختلافات تجاری، میلیارد‌ها دلار از واردات یکدیگر را با تعرفه‌ها مورد حمله قرار دادند. به نقل از مهر، از روز دوشنبه، دور جدیدی از مذاکرات بین چین و آمریکا در پکن آغاز شده است و دو طرف تلاش‌های خود را برای رسیدن به یک توافق تجاری، قبل از ضرب‌الاجل یکم مارچ دونالد ترامپ، برای بالا بردن تعرفه وارد بر کالا‌های چینی، افزایش داده‌اند.

تکلیف خودرو‌های با ثبت سفارش جعلی روشن شد

مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته گمرک ایران در بخشنامه‌ای به گمرکات سراسر کشور اعلام کرد: خودرو‌های در گمرک مانده با ثبت سفارش‌های جعلی تحویل سازمان اموال تملیکی می‌شود. به گزارش ایرنا از گمرک ایران، پیرو بخشنامه شماره ۶/۱۰۹/۲۴۸۷/۱۲۳۴۷ مورخ ۲۴ مرداد این مرکز با توجه به مصوبات هیأت محترم وزیران به شماره ۱۳۷۱۶۱/ت ۵۶۰۲۳ مورخ ۲۷ دی ۱۳۹۷ و بخشنامه شماره ۹۷/۱۴۰۲۶۶۵ مورخ ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه در ارتباط با ترخیص خودرو‌های سواری موجود در گمرکات اجرایی، بدین وسیله مراتب ذیل جهت آگاهی و اقدام مقتضی ابلاغ می‌شود؛

پرونده قاچاق خودرو‌های ثبت سفارش تأیید نشده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت که در شعبه پنجم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲۸ (کارکنان دولت) تهران تحت رسیدگی قرار دارد به هیچ عنوان مشمول مصوبات فوق الذکر هیات محترم وزیران و دستورالعمل بند ۷ مصوبه شماره ۶۰/۲۸۹۸۹۹ مورخ ۱۹ بهمن وزارت صنعت، معدن و تجارت نمی‌باشد؛ لذا مقتضی است از هرگونه اقدام درخصوص ترخیص خودرو‌های موضوع پرونده‌های قاچاق ثبت سفارش‌های تأیید نشده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در چارچوب مصوبات هیات محترم وزیران جدا خودداری شود. ضمنا اعلام و تحویل خودرو‌های موجود موضوع پرونده قاچاق مرتبط با ثبت سفارش‌های تایید نشده، به عنوان کالای متروکه به نمایندگی‌های سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی جلوگیری و خودرو‌های قاچاق موردنظر باید در راستای اعمال ماده ۵۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تحویل نمایندگی‌های مذکور شوند. بدیهی است مسئولیت قانون حسن اجرای مفاد بخشنامه حاضر، به عهده بالاترین مقام اجرایی آن گمرک خواهد بود.

افزایش بهای طلا با احتمال توقف نرخ بهره در آمریکا

روز گذشته در بازار‌های جهانی قیمت طلا ۲.۶ دلار در هر اونس بالا رفت و به قیمت ۱۳۰۸ دلار و ۵۰ سنت معامله شد. رویترز نوشت: «افزایش قیمت طلا امروز به خاطر امیدواری به توقف افزایش نرخ بهره در آمریکا و تمرکز روی مذاکرات تجاری چین و آمریکا اتفاق افتاد». بر اساس گزارش رویترز تقویت دلار مانع از رشد بیشتر قیمت طلا در بازار‌های جهانی شد. در حالی که دو مؤلفه احتمال توقف نرخ بهره و تمرکز روی مذاکرات چین و آمریکا عامل تقویت طلا بود، اما تقویت دلار مانع از افزایش بیشتر قیمت شد. انتشار آمار‌های تورمی نسبتا ضعیف از آمریکا این انتظار را تقویت کرد که فدرال رزرو حداقل برای امسال متوقف خواهد کرد. از سوی دیگر سرمایه‌گذاران انتظار بهبود بیشتری از مذاکرات تجاری واشنگتن و پکن دارند. «ایلیا اسپیواک» تحلیلگر ارشد ارز در دیلی اف ایکس، گفت: «بعید است فدرال رزرو در فضای کنونی که تورم در آمریکا نسبتا ضعیف است نرخ بهره را افزایش دهد». دیروز قیمت طلا بیشترین قیمت یک هفته گذشته را رقم زد، قیمت طلا از حدود یک و نیم ماه گذشته حدود ۱۳ درصد رشد کرده است و دلیل اصلی این افزایش پیش‌بینی توقف افزایش نرخ بهره در این کشور است. بانک مرکزی آمریکا در اواخر ژانویه قول داد که درباره تغییر نرخ بهره در این کشور صبوری بیشتری به خرج دهد. در گروه سایر فلزات گرانبها امروز نقره ۸ سنت افزایش داشت و فلز‌های گرانبهای پلاتینوم و پالادیوم افزایش یک و ۱۰ دلار را تجربه کردند.

تولید هواپیمای ایرباس ای۳۸۰ متوقف شد

روزنامه گاردین نوشت: شرکت ایرباس اعلام کرد که تولید جت‌های مسافربری ای۳۸۰ را در پی نداشتن سفارش متوقف خواهد کرد؛ امری که می‌تواند تهدیدی برای مشاغل بریتانیا به حساب آید. این شرکت هواپیماسازی اروپایی اعلام کرد که در تصمیمی «دردناک» بر آن شده که تولید هواپیمای ای۳۸۰ را در سال ۲۰۲۱ متوقف کند. ایرباس اعلام کرد که پس از آن این تصمیم را گرفت که شرکت هوایی امارات شمار سفارش‌های خود از این هواپیما را از ۵۳ به ۱۴ کاهش داد. خطوط هوایی امارات بناست به جای ای۳۸۰، ۷۰ هواپیمای کوچک‌تر ای۳۳۰ و ای۳۵۰ را از ایرباس خریداری کند؛ امری که نشان از گرایش اخیر شرکت‌های هوایی به هواپیما‌های کوچک‌تر و کاربردی‌تر دارد.  توقف تولید ای۳۸۰ حدود سه هزار و ۵۰۰ شغل در ایرباس را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد که ۳۰۰ نفر از آن‌ها در کارخانه‌ای در شمال ولز به ساخت بال‌های این مدل از هواپیما مشغول بودند.

واردات کالای لوکس و مصرفی به مناطق آزاد تا سقف ۱۴۰ میلیون دلار مجاز شد

پس از ممنوعیت ترانزیت و ورود کالا‌های گروه ۴ به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از سوی بانک مرکزی و گمرک، خبر می‌رسد با حضور تمامی ذی نفعان و دستگاه‌های مسئول مقرر کرده تا ۱۳۳۹ قلم کالای گروه ۴ با شرایطی بتواند به این مناطق وارد شوند. براساس این گزارش، در جلسه ۱۶ بهمن ۹۷ مقرر شد که تا سقف ۱۴۰ میلیون دلار واردات کالا‌های گروه ۴ که کالا‌های مصرفی و لوکس را در بر می‌گیرد به این مناطق آزاد انجام شود. برخی گمانه‌ها حکایت از آن دارد که احتمالا سقف هر منطقه برای واردات کالای گروه ۴ بالغ بر  ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار باشد. /فارس

خروج ارز برای واردات ۱۲۸ تن چادر به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی در ۹ ماهه سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۱۲۸ تن چادر از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم چادر به کشور، ۵۲۹ هزار و ۱۸۶ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۲ میلیارد و ۲۲ میلیون و ۵۸۳ هزار و ۲۱۱ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است، چادر از دو کشور امارات متحده عربی و چین وارد ایران شده است. به نقل از میزان؛ چین به عنوان بزرگترین صادرکننده چادر به ایران ۵۲۹ هزار و ۱۸۲ دلاری را نصیب خود کرده است.

افزایش 2 درصدی قیمت سکه در هفته‌ای که گذشت

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر: افزایش قیمت ارز، قیمت طلا و سکه را در این هفته 2درصد افزایش داد.  محمد کشتی آرای در گفتگوی تلفنی با خبرگزاری صدا و سیما افزود: ­­با وجود کاهش هفت دلاری قیمت اونس جهانی طلا، افزایش قیمت ارز، قیمت طلا و سکه را در بازار‌های داخلی افزایش داد. در بازار‌های داخلی هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید چهار میلیون و ۳۱۰ هزار تومان، نیم سکه دو میلیون و ۳۴۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، سکه یک گرمی ۷۷۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۸۴ هزار تومان در بازار معامله می‌شود. دلار نیز در بازار غیر رسمی ۱۲ هزار و دویست و پنجاه تومان فروخته می‌شود.

برنت به بالاترین قیمت امسال خود رسید

روز پنج‌شنبه، قیمت نفت جهش کرد و شاخص برنت به بالاترین قیمت امسال خود رسید، اما رشد قیمت‌ها پس از آن محدود شد که انتشار گزارشی از افت هزینه‌کرد‌ها در بخش خرده‌فروشی آمریکا، نگرانی بازار‌ها از کند شدن اقتصاد جهانی را تقویت کرد. پس از این که در گزارشی اعلام شد که میزان فروش خرده‌فروشی‌های آمریکا، بزرگترین اقتصاد جهان، به کمترین میزان خود در بیش از ۹ سال اخیر رسیده است، بازار‌های سهام آمریکا افت کردند. چشم‌انداز اقتصادی آمریکا همچنین با داده‌های دیگری که نشان‌دهنده افزایش غیرمنتظره تعداد آمریکایی‌هایی بود که تقاضای بیمه بیکاری کرده بودند، تیره‌تر شد. اما جدای از این عامل‌های محدودکننده قیمت، عامل اصلی بالا برنده قیمت نفت در معاملات دیشب، امید سرمایه‌گذاران به حل شدن اختلافات تجاری آمریکا و چین در دور اخیر مذاکرات تجاری دو کشور بود که از امروز با مقامات رده‌بالا پیگیری می‌شود. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، با ۹۶ سنت یا ۱.۵۱ درصد جهش، به ۶۴.۵۴ دلار رسید. شاخص برنت در معاملات دیشب به رکورد سال ۲۰۱۹ خود دست یافت و ۶۴.۸۱ دلار شد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، با ۱۳ سنت با ۰.۲۴ درصد رشد بسته شد و به ۵۴.۵۴ دلار رسید. به این ترتیب رشد امسال قیمت‌های نفت به حدود ۲۰ درصد رسید که بیشترین عامل آن چشم‌انداز کاهش عرضه با افت تولید اوپک و متحدان آن که در رأس آن روسیه قرار دارد، است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار