مدیر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: شرایط منابع آبی تمامی رودخانه‌های خوزستان تثبیت شده و با توجه به پیش‌بینی‌های بارش 16 روزه، خطر سیلاب آنی دست‌کم تا 10 روز آینده، هیچکدام از حوضه‌های آبریز این استان را تهدید نمی‌کند.
کد خبر: ۷۱۵۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳ 18 February 2019

داریوش بهارلویی افزود: مجموع ورودی آب به رودخانه‌ها و مخازن سدهای خوزستان از ابتدای سال آبی تاکنون حدود 16 میلیارد متر مکعب بوده که معادل 75 درصد کل حجم مخازن سدهای بزرگ این استان است.

وی با اشاره به اینکه این رقم بیانگر متفاوت بودن اتفاقات آبی سال زراعی جدید است، ادامه داد: میزان آب ورودی امسال به سدهای خوزستان، تاکنون پنج میلیارد مترمکعب بیشتر از سال آبی گذشته بوده است.

مدیر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان اضافه کرد: در صورت مقایسه با مدت مشابه زمانی پارسال، این رقم به 13 میلیارد متر مکعب خواهد رسید.

وی با اشاره به 22 درصد ورودی آب به سدها در کمتر از 14 روز بیان کرد: چنانچه این میزان ورودی و تفاوت 13 میلیاردی آن در نظر گرفته شود می‌توان استنتاج کرد که برنامه‌ریزی منابع آبی و عملکرد سدها به خوبی انجام شده و سازمان آب و برق خوزستان از وقوع سیلاب‌های مخرب و شدید که می‌توانست چندین شهر مهم و صدها روستا با تراکم جمعیتی زیاد را درگیر سیلاب و پیامدهای آن کند، جلوگیری کرده است.

بهارلویی، حجم خالی سدها به‌منظور کنترل سیلاب را 3.5 میلیارد مترمکعب بیان کرد و افزود: با برنامه‌ریزی صورت گرفته و در نظر داشتن تاب‌آوری مناطق مجاور رودخانه‌های خوزستان، خروجی‌ های آب به‌گونه‌ای تنظیم شده تا ظرفیت ایمن تعدیل سیلاب‌های بهاره افزایش یابد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون بیلان ورودی و خروجی روزانه آب سدها غیر از حوضه کرخه و سد کرخه، کاهشی بوده و کنترل شرایط به نحو بهتری صورت می‌گیرد، ادامه داد: در حوضه کرخه تقریبا تعادل آبی برقرار شده و از افزایش ارتفاع و تراز سد جلوگیری شده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به آخرین پیش‌بینی بلندمدت وضع هوا که از کاهش بارندگی‌ها تا اواسط فروردین‌ سال 98 حکایت دارد، خاطرنشان کرد: با کاهش میزان بارش‌ها فرصت تثبیت شرایط آبی بیشتری فراهم خواهد شد.

حمیدرضا لشکری معاون حفاظت و بهره برداری از منابع سازمان آب و برق خوزستان، پنجشنبه گذشته از افزایش خروجی آب از سد کرخه تا 450 مترمکعب بر ثانیه خبر داده و گفته بود: ساکنان پایین دست رودخانه کرخه، سه روز مهلت دارند تا خود را آماده کنند. البته او تاکید کرده که در صورت استحکام بخشی سیل بندها، تا دبی خروجی 500 مترمکعب از سد کرخه، مشکلی از بابت سیلاب ایجاد نمی کند. 

حاج رسولی ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز پیش از این با تاکید بر توجه به اخطاریه ‌های سیلاب و احتمال وقوع سیلاب جدی در خوزستان گفته بود: با وجودتمام تلاش انجام شده برای مهار پیک سیلاب‌های مهیبی که اتفاق افتاده هنوز احتمال خطر برای ساکنان مجاور رودخانه‌های خوزستان به‌ویژه روستاهای واقع در پایین‌دست رودخانه کرخه و سد دز، به‌دلیل تکمیل شدن ظرفیت سدها از حیث وقوع سرریز وجود دارد.

در پی افزایش قابل ملاحظه بارندگی ها در خوزستان و پیش بینی استمرار ورودی قابل توجه به مخازن سدها، جلسه مدیریت مخازن سدها و سیلاب رودخانه های خوزستان، چندی پیش با حضور وزیر نیرو، رییس سازمان مدیریت بحران کشور، رییس سازمان هواشناسی کشور، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ، استاندار خوزستان و برخی مسئولان مرتبط با این بخش تشکیل شد. 

حدود 2 هفته پیش بود که با افزایش خروجی آب از سدهای دز و کرخه، مناطقی از 6 شهرستان در معرض سیلاب قرار گرفتند.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها: کرخه ، سیل ، ستاد بحران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار