مدیرکل قعر جدولی و سودای نمایندگی؛
آیا سنسورها نباید حساس شوند که مبادا ماجرای فلان زمین ها بی ربط به این دارایی های باداورده یک شبه نباشد؟ آیا انفعال ها و سکوت ها و عدم دفاع موثر و قاطع و مستدل و مستند به قیمت از دست رفتن املاک یا اراضی در اختیار دولت و بیت المال، سوال برانگیز نخواهد بود؟
کد خبر: ۷۱۶۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷ 17 February 2019

پدیده زمین خواری از جمله مسائل و مشکلات جامعه ماست که البته در سالیان اخیر عزم جدی در مبارزه این پدیده منحوس را شاهد بوده ایم و دستگاه قضایی با قاطعیت در این زمینه قدم برداشته است. 

اما واقعیت این است که در مواردی بدلیل اهمال و انفعال(در خوشبینانه ترین حالت) و یا تبانی و زد و بندهایی برخی از اراضی و یا املاک که در اختیار دولت بوده اند توسط برخی افراد تصاحب می شوند و یا با عدم دفاع و پیگیری مناسب جهت صیانت حقوقی و قانونی توسط برخی دستگاهها و یا سازمانهایی که این اراضی یا املاک را در اختیار دارند، زمینه واگذاری و تصرف قانونی آنها توسط برخی افراد فراهم می شود.یکی از راهکارهایی که می تواند جلوی برخی از این زد و بندها و بده بستانها را بگیرد تدوین و اجرای قانون ثبت دارایی های کلیه مدیران و بستگانها آنها در بدو تصدی مسئولیت است تا مشخض و شفاف باشد دارایی آنها و خانواده شان پیش و پس از مسئولیت چه تغییری کرده است. برخی ثروت های یک شبه بادآورده و افزایش دارایی ها و ثروت افراد و بستگان نزدیکشان اولین پرسشی که باید ایجاد کند همان پرسش معروف از کجا آورده ای؟ است.

 مثلا اگربشنوید که یک مدیرکل یا بستگان نزدیکش که آمار قعر جدولی عملکردش شهره عام و خاص باشد یک شبه صاحب یک کارواش میلیاردی در کلانشهر می شود آیا برایتان این پرسش ایجاد نخواهد شد که پول و هزینه میلیاردی آن را از کجا آورده است؟ آیا این پرسش ایجاد نخواهد شد که آیا در پشت پرده تصرف برخی زمین ها(!) یک بده بستان هایی صورت گرفته باشد؟

آیا اگریک شب بخوابید و بعد بیدار شوید و بشنوید که زمین هایی که بموجب مراتب قانونی سال های سال مورد استفاده و بهره برداری دولت باشد از تصرف دولت درآید و همزمان یک مقامی خریدار یا صاحب یک کارواش میلیاردی یا هر ملک و مجموعه دیگری شده باشد و دارایی یک شبه ای بر دارایی هایش افزوده شود این پرسش ایجاد نخواهد شد که از کجا آورده است؟ حقوق مدیرکلی چقدر بوده که یک شبه توانسته صاحب چنین ملک یا املاک یا دارایی هایی شود؟ آیا سنسورها نباید حساس شوند که مبادا ماجرای فلان زمین ها بی ربط به این دارایی های باداورده یک شبه نباشد؟ آیا انفعال ها و سکوت ها و عدم دفاع موثر و قاطع و مستدل و مستند به قیمت از دست رفتن املاک یا اراضی در اختیار دولت و بیت المال، سوال برانگیز نخواهد بود؟

برای این که چنین پرسش هایی ایجاد نشود و صیانت از بیت المال به بهترین نحو انجام شود نباید دستگاه قضایی را دست تنها گذاشت و با وضع قانون از کجا آورده ای؟ و شفافیت دارایی های مسئولان و بستگان شان پیش و پس از تصدی مسئولیت جلوی برخی فسادها و زد و بندها از جیب بیت المال گرفته شود. آنچه امروز در کشورمان بدان نیاز داریم ایجاد ساز و کارهای قانونی برای شفافیت اموال و دارایی های هر مقام مسئولی است. البته دستگاه های نظارتی به محض اطلاع از اینکه دارایی ها و املاکی یک شبه به دارایی های یک فرد مسئول و یا بستگان نزدیکش افزوده شده می بایست در این زمینه بررسی های لازم را انجام داده و در معاملات و دعوی های حقوقی و قضایی بر سر املاک در اختیار دولت که توسط افراد مختلف مطرح می شوند حساس شده و بررسی های دقیق انجام بدهند و در صورت اثبات بدون مسامحه برخورد نمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار