رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:کریمی‌قدوسی از شکایت حسین فریدون، تبرئه شد/پرونده شکایت سید محمد خاتمی به شعبه بازگشت/استیضاح رئیس جمهور؛ سلیقه شخصی یا موقعیت ناشناسی و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۱۶۱۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۶ 17 February 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

کریمی‌قدوسی از شکایت حسین فریدون، تبرئه شد
مومنی‌راد، سخنگوی هیات منصفه مطبوعات گفت: در جلسه امروز به پرونده مدیر مسئول پایگاه خبرگزاری دانشجو و نماینده مجلس کریمی قدوسی (مصاحبه شونده) به اتهامات افترا و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی بود که با شکایت حسین فریدون برای هر دو متهم تشکیل شده بود. پس از پایان جلسه دادگاه هیأت منصفه مطبوعات به اتفاق آرا متهمان را مجرم تشخیص نداد.

دختر میرحسین: در شکل و مفهوم حصر تغییر اساسی اتفاق نیفتاده
نرگس موسوی، دختر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در گفتگو با جماران از وضعیت حصر پدر مادر خود روایت می کند. او در پاسخ به این سوال که «آیا با گذشت هشت سال از حصر در وضعیت حصر موسوی و رهنورد تغییری ایجاد شده است؟» گفت: تغییراتی ایجاد شده است. این تغییرات جزئی هستند. اما در شکل و مفهوم حصر تغییر اساسی رخ نداده است. وی در توضیح این تغییرات گفت: کمی بیش از یک سال است که ملاقات های ما در خانه و بدون حضور فیزیکی مامورین البته با حضور دوربین های آشکار و پنهان اتفاق می افتد. تا پیش از این به جز حضور فیزیکی ماموران مرد در ملاقات ها و سرتیم ماموران، مامور زن نیز حضور داشت که در ابتدای حصر حتی از نزدیک شدن ما به مادرمان ممانعت میکرد اما مدتی است مامور زن در مجموعه حضور ندارد.

توضیحات سفیر ایران در لندن درباره سفر آیت‌الله جزایری به لندن

سفیر ایران در لندن، دلایل سفر آیت الله جزایری امام جمعه اهواز به انگلیس را تشریح کرد.  حمید بعیدی نژاد در توییتی نوشت: آیت الله جزایری مصادف با ایام فاطمیه و سالگرد انقلاب در سفر به انگلیس ، با علما و مردم در لندن، منچستر و‌ بیرمنگام ملاقات داشتند سفیر ایران در لندن تصریح کرد: هماهنگی سفر از مرحله درخواست ویزا تا اقامت توسط موسسات فرهنگی غیر دولتی انجام گرفت. به دلیل درد پا، در سفر توسط پزشک معاینه شدند، اما بستری یا درمانی صورت نگرفت.

پرونده شکایت سید محمد خاتمی به شعبه بازگشت
سخنگوی قوه قضاییه درباره طولانی شدن زمان رسیدگی به شکایت سید محمد خاتمی از شریعتمداری گفت: پرونده یا در دست دادستان نبوده و یا مدتش کم بوده اما در جابجایی‌ها اینکه عمدا یا سهوا بوده قدری زمان برده است که گفتیم پیگیری کنند. /ایلنا

استیضاح رئیس جمهور؛ سلیقه شخصی یا موقعیت ناشناسی
وکیلی، عضو هیات رئیسه مجلس گفت: یکی از نمایندگان به دنبال جمع آوری امضاء برای طرح استیضاح رئیس جمهور است. سائل اقتصادی و معیشتی از جمله دلایل توجیهی برای طرح این موضوع عنوان شده است.
نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون ولایی مجلس نیز گفت: موضوع استیضاح رییس جمهور در فراکسیون ولایی مطرح نشده است و تصمیم فراکسیونی نیست، بلکه تعدادی از نمایندگان بنا به تصمیم شخصی خود این کار را انجام داده‌اند.

ایران صادرکننده بنزین شد
نخستین محموله‌های صادرات بنزین ایران آماده شده و ایران از بهمن ماه 97 به صادرکننده بنزین تبدیل شد. فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس فردا با حضور رئیس جمهوری رسما افتتاح می‌شود. با بهره‌برداری از این فاز هم اکنون ظرفیت تولید بنزین کشور به میزان 105 میلیون لیتر در روز به تثبیت رسیده و در حالی که میزان مصرف روزانه این فرآورده نفتی بین 85 تا 90 میلیون لیتر در روز است/ایلنا

افشاکنندگان مفاسد مورد حمایت قانون قرار می‌گیرند
سيد فريد موسوى طرحی را تقدیم مجلس کرده است که بر اساس آن کسانی که از مفاسد اقتصادی یا اداری مطلعند، اگر موارد را به شورایی که به همین منظور تشکیل خواهد شد اطلاع دهند مورد حمایت و تشویق قرار می‌گیرند و به عبارت دیگر در آینده و در صورت تصویب نهایی، افشاکنندگان مفاسد و تخلفات در ذیل چتر حمایت قانونی قرار گرفته و در صورت اثبات فساد از مشوق های مختلف برخوردار خواهند شد./ايسنا

حناچی علیه اظهارات قالیباف اقدام قضایی و حقوقی کند
محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران گفت: قالیباف در این هفته در دو برنامه منکر تمام بدهی‌های شهرداری تهران شده است و به شهرداران دوره جدید تهمت زده که مبالغ اعلامی آن‌ها دروغ است. از شهردار تهران می‌خواهم که اقدام حقوقی و قضایی درباره این اظهار نظرها انجام دهد و بدهی را با سند و مدرک منتشر کند. در عین حال صدا و سیما نیز باید این فرصت را به مدیریت شهری جدید بدهد که به این اظهار نظر پاسخ بدهد. صدا و سیما هنوز قالیباف را شهردار تهران می‌داند و برای مدیریت شهری ارزشی قائل نیست./ اقتصادآنلاین


درهای بسته حسینه‌ارشاد بروی پیکر همسر شریعتی
نام حسینه ارشاد با نام دکتر علی شریعتی گره خورده است. اما امروز که دوست داران دکتر شریعتی برای تشییع پیکر همسرش، پوران شریعت رضوی مقابل حسینه ارشاد گرد هم امده بودند درهای حسینه ارشاد باز نشد تا جمعیت در خیابان بر پیکر زنی مبارز و خواهر یکی از سه شهید دانشجوی راه آزادی، مهدی شریعت رضوی، نماز بخوانند.

به گزارش «آزادی»، جمعیتی که امروز در خیابان شریعتی گرد هم امده بودند تا با «پوران شریعت رضوی» وداع کنند سرانجام به قرائت دسته جمعی فاتحه با صدای بلند پشت درهای حسینه ارشاد بسنده کردند تا شاید با این روش صدای اعتراض شان را به گوش کج‌سلیقه‌گانی که از هیچ اقدامی برای تحریک افکار عمومی دریغ نمی کنند برسانند. این شاید از طنزهای تلخ موجود در ایران باشد که پیکر همسر دکتر شریعتی در خیابانی که به نام او و احتمالا در تجلیل از مقامش و اقداماتش برای انقلاب نامگذاری شده روی زمین بماند و به حسینه‌ای که در آن شریعتی با سخنرانی‌های پرشورش بر اتش انقلاب دمید راه پیدا نکند.

همین ممانعت موجب شد تا احسان شریعتی، فرزند پوران شریعت رضوی و علی شریعتی به زبان به اعتراض بگشاید و از مردم بخواهد تا در خیابان نماز بخوانند. حجت الاسلام احمد منتظری نماز را بر پیکر پوران شریعت رضوی در پیاده‌رو و مقابل درهای بسته حسینه ارشاد اقامه کرد./آزادی

کوچ اجباری استقلال و پرسپولیس از ورزشگاه آزادی
احتمال دارد دیدارهای استقلال و پرسپولیس با حریفانشان در لیگ برتر دیگر در ورزشگاه آزادی برگزار نشود. در دو هفته اخیر اقدام عجیب مدیران ورزشگاه آزادی مبنی بر نصب خودسرانه تبلیغات در ورزشگاه آزادی که مورد تائید سازمان لیگ نیست چالش‌هایی را به وجود آورده است. به طوری که باعث اختلاف بین سازمان لیگ و شرکت توسعه و تجهیز و نگهداری اماکن ورزشی شده است./فارس

سوژه شدن ایران در رسانه‌های بین‌المللی به خاطر یک داور زن!
تلویزیون ایران قرار بود دیدار بایرن و آگسبورگ را در هفته گذشته پخش کند اما با یک تغییر بازی یوونتوس و فوریزونه روی آنتن رفت. بعد از این تغییر شایعه شد که به خاطر قضاوت یک داور خانم بازی بایرن روی آنتن نرفته است. این مسئله امروز هم سوژه یکی از سایت های خارجی شد. بخش آلمانی سایت onefootball امروز خبری در این زمینه منتشر کرد و نوشت علت پخش نشدن بازی قضاوت بی‌بیانا اشتینهاوس بوده است. این سایت نوشت در خاورمیانه رایج نیست که یک داور زن بازی فوتبال را قضاوت کند.

اصلاح‌طلبان نمی‌توانند برد ۳۰ بر هیچ را در تهران تکرار کنند
محمد عطریان‌فر عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی در پاسخ به این سئوال که اگر الان انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شود دوباره اصلاح طلبان می توانند سی بر هیچ در تهران پیروز شوند؟ گفت: بعید به نظر می آید این طور شود، البته اصلاح طلبان تلاش خواهند کرد لیست موجهی بدهند تا نامزدهای آن بتوانند از شورای نگهبان تأیید صلاحیت بگیرند و سپس با تبلیغات فراگیر جامعه تهرانی با نامزدهای جریان اصلاحات آشنا شوند اما تصور نمی کنم ۱۰۰ درصد لیست سی نفره تهران اصلاح طلبان در انتخابات سال آینده وارد مجلس شوند./نامه نیوز

هاشم صباغیان:‏ خانواده شریعتی، اجازه لازم برای تشییع را گرفته بودند اما بهانه ‏آوردند

هاشم صباغیان، وزیر کشور دولت موقت که در مراسم تشییع پوران شریعت رضوی حاضر بود، در واکنش به ممانعت از برگزاری این مراسم در حسینیه ارشاد گفت: خانواده ‏شریعتی، اجازه لازم برای تشییع را از فرمانداری گرفته بودند. هاشم صباغیان در گفت وگویی کوتاه با «انتخاب» با اعلام این خبر که «خانواده ‏شریعتی، از فرمانداری اجازه تشییع را گرفته بودند» ادامه داد: واقعا تعجب دارد ‏که چرا از تشییع مرحومه پوران شریعتی در حسینیه ارشاد جلوگیری شد. این ‏اتفاق در حالی رخ داد که خانواده دکتر شریعتی هماهنگی های لازم را با ‏فرمانداری انجام داده بودند. اما در کمال تعجب و البته تاسف، امروز صبح بهانه ‏آوردند که باید از جای دیگری هم اجازه گرفته می شد و به همین دلیل از تشییع ‏همسر دکتر شریعتی در حسینیه ای که ایشان در آنجا با سخنرانی هایش ‏تاثیرگذاری زیادی در انقلاب داشت، ممانعت به عمل آورده شد.‏

واکنش هاشمی به سخنان شب گذشته قالیباف

رئیس شورای شهر تهران بااشاره به سخنان شب گذشته قالیباف یک برنامه تلویزیونی که بدهی شهرداری را تکذیب کرده و آن را یک دروغ بزرگ خوانده بود، گفت: بخشی از سخنان قالیباف در صدا و سیما غیرمنصفانه و ظلم به شهرداری و شورا بوده و می‌بایست صدا و سیما فرصت پاسخگویی به شورا و شهرداری بدهد و قالیباف نیز اظهارات خود را اصلاح کند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار