معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: براساس گزارش هایی که از طریق فائو در اختیار این سازمان قرار گرفته است، موج دوم این آفت در حال حرکت بوده که احتمال دارد به سمت کنارک و دلگان سیستان بلوچستان تمایل داشته باشد و احتمال حرکت آن به سمت خوزستان کمتر است هرچند این موجود بسیار هوشمند و غیر قابل پیش بینی است.
کد خبر: ۷۱۶۱۶۹
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹ 18 February 2019

کیخسرو چنگلوایی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان هندیجان با محوریت مقابله با هجوم ملخ هایی دریایی، بیان کرد: کمک به ایجاد امنیت غذایی، حفظ منابع تولید به ویژه آب و خاک و کمک به بهبود زندگی کشاورزان و بهره برداران از جمله سه وظیفه اصلی جهاد کشاورزی است.

به گزارش"تابناک" وی گفت:در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی کل تولیدات محصولات کشاورزی خوزستان 2 میلیون تن بود در حالی که هم اکنون از مرز 16 میلیون تن گذشته ایم.

چنگلوایی با بیان اینکه سرعت رشد تولید محصولات کشاورزی در خوزستان بیش از میانگین کشوری است افزود:این استان حدود 13.3 درصد محصولات کشور را تولید می کند و حدود 18 درصد محصولات استراتژیک کشاورزی کشور نیز در خوزستان تولید می شود.

وی در خصوص آفت ملخ دریایی که به تازگی در خوزستان مشاهده شده گفت: در کل دنیا سالانه حدود 25 تا 30 درصد از محصولات زارعی و باغی توسط عوامل زیان رسانی مانند حشرات، علف های هرز و ... از بین می روند.وی ملخ را یکی از مخرب ترین آفات دانست و ادامه داد: این آفت همه چیز خوار، هر آنچه که منشا گیاهی داشته باشد می خورد و 2 تا سه برابر وزن خود غذا مصرف می کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: این آفت قادر است با تشکیل دسته های 90 میلیاردی به ابعاد 30 در 40 کیلومتر طغیان و توفان بپا کرده و نباید دست کم گرفته شود.

چنگلوایی با بیان اینکه این آفت در خوزستان تا خرداد سال آینده رصد خواهد شد افزود: هم اکنون نگرانی از بابت این آفت وجود ندارد و با تمهیداتی که در خوزستان دیده شده برای مقابله با هجوم احتمالی ملخ ها آمادگی وجود دارد.

سرپرست فرمانداری هندیجان نیز در این جلسه بیان کرد: ملخ دریایی نخستین بار دراین شهرستان مشاهده شد که پس از رویت، اقدامات لازم برای مقابله با این آفت به منظور جلوگیری از گسترش و ورود آن به سایر شهرستان ها انجام شد.

علی بویری گفت: مقابله با این آفت با نگاه استانی و فرابخشی در هندیجان آغاز شد و پشتیبانی کاملی از جهاد کشاورزی این شهرستان به منظور صیانت از محصولات کشاورزی صورت گرفت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این جلسه گفت: براساس گزارش هایی که از طریق فائو در اختیار این سازمان قرار گرفته است، موج دوم این آفت در حال حرکت بوده که احتمال دارد به سمت کنارک و دلگان سیستان بلوچستان تمایل داشته باشد و احتمال حرکت آن به سمت خوزستان کمتر است هرچند این موجود بسیار هوشمند و غیر قابل پیش بینی است.

محمد قاسمی نژاد با ارایه آماری از اقدامات انجام شده در خصوص مبارزه با این آفت در خوزستان افزود:حدود 95 تیم ارزیابی و پایش و 20 تیم سمپاشی در خوزستان فعال شده و تاکنون حدود 2 تن سم توزیع و برگزاری مناقصه تهیه سه تن سم دیگر نیز درخواست شده است.

وی ادامه داد:سمپاش های ULV و زنبه ای و هوایی به اندازه کافی فعال شده اند و آمادگی کامل در سطح خوزستان وجود داشته و جای نگرانی نیست.

مدیر جهاد کشاورزی هندیجان نیز در این جلسه بیان کرد: از ابتدای مشاهده ملخ ها در شهرستان(11 بهمن) تاکنون گروه های پایش به 6 تیم افزایش پیدا کرده و مناطق آلوده به ملخ شناسایی و سمپاشی و کانون کوبی آنها در حال انجام است.

جمشید اسلامیان گفت: با اقدامات صورت گرفته از جمله سمپاشی زمینی از روز گذشته شاهد کاهش جمعیت ملخ ها در کانون های شرقی و جنوبی هندیجان هستیم.وی ادامه داد:هم اکنون کار سمپاشی هوایی با استفاده از2 پهپاد در حال انجام است و در روزهای آینده به پنج فروند افزایش خواهد یافت و هر پهپاد قادر به سمپاشی یک هکتار در هر هشت دقیقه است.

ملخ دریایی یکی از مضرترین انواع ملخ هاست که بومی ایران نیست و در کشورهای دیگر به نام ملخ صحرایی یا بیابانی نامیده می شود و چون معمولا از روی خلیج فارس پرواز، و خود را به ایران می رساند به همین دلیل در ایران به آن ملخ دریایی می گویند.

سواحل دریایی مرز رویت و نخستین محل برای مشاهده احتمالی این ملخ هاست و 2 بندر بحرکان و سجافی شهرستان هندیجان در حال پایش روزانه برای تعیین سطح تراکم این ملخ ها(تعداد در متر مربع) هستند.

آخرین بار در سال 1372 این ملخ ها در این شهرستان مشاهده شدند و در سال 1342 نیز به صورت تهاجمی به محصولات کشاورزی در این شهرستان حمله و خسارت سنگین به بار آوردند.

به منظور پیشگیری و مقابله با هجوم احتمالی ملخ دریایی در این شهرستان یک فروند هواپیمای سمپاش ظهر جمعه 20 بهمن در این شهرستان مستقر شد.

عملیات سمپاشی هوایی زمین های کشاورزی هندیجان با پهپاد، به منظور پیشگیری از هجوم و مقابله با آفت ملخ دریایی، از روز شنبه در این شهرستان آغاز شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار