معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به سمپاشی 350 هکتار در این استان برای مقابل آفت ملخ دریایی، گفت: ملخ دریایی تاکنون در یک شهرستان در مرحله تهاجمی و در هشت شهرستان خوزستان در مرحله انفرادی و پراکنده، مشاهده شده است.
کد خبر: ۷۱۶۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲ 20 February 2019

محمد قاسمی نژاد شهرستان هندیجان را کانون آلودگی ملخ دریایی در خوزستان بیان کرد و افزود: در بهبهان، ماهشهر، شوش، ایذه، شادگان، کارون، اهواز و هفتکل نیز این آفت هنوز به صورت پراکنده (فاز انفرادی) دیده شده است.

وی گفت: در هیچکدام از شهرستان ها (حتی در هندیجان که بیشترین شدت را دارد) این آفت هنوز به حالت طغیان درنیامده و خسارت خاصی در مزارع گزارش نشده است.

قاسمی نژاد اضافه کرد: سمپاشی به وسیله 2 فروند پهپاد از سه روز پیش در هندیجان آغاز شده است.

وی بیان کرد:بیشتر مساحت سمپاشی در خارج از مزارع و در منابع طبیعی و بنادر خوزستان انجام شده است.

قاسمی نژاد ادامه داد: برای پیشگیری از انتشار این آفت و مبارزه با آن، سمپاشی ها با تمرکز بر مثلث «هندیجان، زیدون در بهبهان و ماهشهر» در حال انجام است.

وی در ادامه با تشریح برنامه های این سازمان برای مبارزه با آفت ملخ دریایی گفت: هم اکنون 95 گروه ردیابی و 17 گروه سمپاشی در خوزستان در این زمینه تشکیل شده است.

وی افزود: 10 باند فرودگاه خاکی در خوزستان آماده سازی شده و 9 باند دیگر نیز در حال آماده سازی است.

به گفته وی، علاوه بر 2 فروند پهپاد سمپاشی که به هندیجان اعزام شده، یک هواپیمای سمپاش نیز مستقر است که به دلیل شرایط محیطی و گل و لای، هنوز امکان پرواز پیدا نکرده و به محض مهیا شدن شرایط از آن استفاده می شود.

معاون جهاد کشاورزی خوزستان خاطرنشان کرد: ستاد مبارزه با ملخ در خوزستان و شهرستان ها هم اکنون تشکیل شده و با حمایت استانداری و همگرایی که برای مقابله با این آفت وجود دارد، آمادگی کامل برای پایش و سمپاشی بوجود آمده است.

وی ادامه داد: آخرین یافته ها از سازمان حفظ نباتات و فائو دریافت و بر اساس آن برنامه ریزی صورت می گیرد.

قاسمی نژاد با اشاره به گزارش سازمان کشاورزی و خواربار ملل متحد (فائو) درباره موج دوم ورود آفت ملخ دریایی، گفت: دسته های بزرگ این آفت در حال حرکت به سمت دلگان و کنارک در استان سیستان و بلوچستان هستند.

وی همچنین افزود: ملخ دریایی (صحرایی) جزو آفات درجه یک برای تمام پوشش های سبز به شمار می رود و هیچ گیاهی (حتی چوب و درخت) از آن در امان نیست.

قاسمی نژاد گفت: این آفت توانایی بالایی برای زندگی در مناطق صحرایی دارد و از عرض دریاها هم عبور می کند، به همین دلیل به نام ملخ دریایی و ملخ صحرایی مشهور است و جزو آفات عمومی است که به طور خاص جزو بلایای طبیعی نیز شمرده می شود، بر همین اساس تمام عملیات مبارزه با آن بر عهده دولت و قوای سه گانه است.

وی با اشاره به ظهور این آفت در 2 فاز انفرادی و تهاجمی گفت: در سال های ترسالی و سال هایی که بارندگی در کانون این آفت (عربستان و سودان) مناسب باشد، ملخ به سایر کشورها و قاره ها هجوم می برد، به طوری که بر روی باد تا 200 کیلومتر نیز قدرت پرواز و حرکت دارد.

به گفته وی، بدترین سال های طغیان این آفت در دنیا سال 1337 و در ایران 1340 بوده است.

سه روز پس از اخطار فائو، نخستین ورود دسته های ملخ دریایی در تاریخ هشتم بهمن امسال در منطقه بندرلنگه هرمزگان محرز شد. 12 بهمن نیز جهاد کشاورزی هندیجان مشاهده این آفت را تایید کرد. 

«حفیظ جانوف» نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) شنبه هفته جاری که برای بازدید از یک مزرعه آزمایشی طرح مشارکتی افزایش بهره وری گندم (ایران- سیمیت) در دشت آزادگان به خوزستان سفر کرده بود، از آمادگی فائو برای مقابله با آفت ملخ دریایی در ایران خبر داد و گفت: کارشناسان فائو برای تحلیل شرایط آفت ملخ دریایی به ایران سفر می کنند.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار