کشتی سازی در جنوب خوزستان به ویژه در آبادان و خرمشهر به عنوان صنعتی با قدمتی دیرینه نیازمند حمایت و توجه ویژه مسئولان و دستگاه های اجرایی در راستای ایجاد اشتغال و کارآفرینی دارد.
کد خبر: ۷۱۶۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹ 21 February 2019

تاریخچه صنعت کشتی سازی در خلیج فارس به دوران هخامنشی بر می گردد این صنعت همچون صنعت خودروسازی جزو صنایع مادر شناخته می‌شود که پیشرفت در آن می‌تواند همزمان صنایع وابسته در کشور از قبیل صنعت فولاد، ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات و سازندگان قطعات را فعال کند.

ایران با دارا بودن سه هزار کیلومتر مرز آبی، دارای مرزهای آبی گسترده است که درآن به صنعت کشتی‌سازی به طور شایسته توجه نشده است.

صنعت کشتی سازی در بخش ساخت و تعمیر انواع شناورهای با تناژهای مختلف دارای پتانسیل لازم برای پیمودن پله‌های ترقی و تبدیل شدن به یکی از قطب های صنعت کشتی سازی در منطقه است.

فعالان صنعت کشتی سازی در شهرهای خرمشهر و آبادان اهمیت این صنعت در اشتغال و توسعه منطقه را مورد تاکید قرار داده و تاکید دارند که حمایت نکردن از صنعت کشتی سازی که می تواند به محور توسعه صنایع دریایی در منطقه تبدیل شود باعث بیکاری و خروج ارز از کشور برای تامین شناورهای تجاری می شود.

یکی از فعالان صنعت کشتی سازی در خرمشهر به وجود بیش از 2 هزار کیلومتر ساحل در خلیج فارس و موقعیت ممتاز و استراتژیک ایران در طراحی و ساخت شناورها اشاره کرد و گفت: بدون تردید به بهسازی و توسعه صنعت نوپای کشتی سازی نیاز داریم تا بتوانیم جوابگوی نیاز خطوط کشتیرانی و حضور موثر در عرصه دریاها و سهیم شدن در تجارت جهانی باشیم.

اسدالله رحمانی قرار گرفتن شرکت شناورسازان خرمشهر در محدوده منطقه آزاد را یکی از مزیت های این شرکت بیان کرد و با انتقاد از سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: عمل نکردن سازمان امور مالیاتی به قانون و دریافت سهم ارزش افزوده در حالیکه کارخانجات و شرکت های مستقر در مناطق آزاد از پرداخت مالیات معاف می باشند باعث شده تا شرکت های مستقر در منطقه از جمله شرکت شناور سازان خرمشهر برای ادامه فعالیت با مشکلات زیادی از جمله بیکاری شماری از کارگران و کاهش تولید در صنعت دریایی مواجه شود.

مدیر عامل شرکت شناورسازان خرمشهر با بیان اینکه شناورهایی که در خارج از کشور با 20 تا 30 میلیون دلار فروخته می شوند با قیمت های پایین تر و با همان کیفیت در داخل کشور قابل ساخت می باشند به ساخت و طراحی نخستین شناور آتش خوار در خرمشهر و پیوستن جمهوری اسلامی ایران به جمع پنج کشور سازنده شناورهای آتش نشان به عنوان یک دستاورد بزرگ برای کشور اشاره کرد و افزود:این شرکت توانسته با استفاده از دانش متخصصان داخلی برای نخستین بار در کشور جرثقیل 400 تنی حمل شناور را طراحی کند و در یارد شماره 2 در هندیجان به بهره برداری برساند.

وی گفت:هم اکنون این شرکت با حداقل نیروی انسانی در حال فعالیت است و در صورتی که حمایت های لازم از صنعت کشتی سازی انجام نشود مجبور به تعطیلی این واحد صنعتی خواهیم شد.

یکی دیگر از صنعت گران کشتی سازی در جنوب غرب خوزستان در گفت و گو با ایرنا نظام بانکی و حمایت نکردن دولت از محل کمیته وجوه اداره شده سازمان بنادر و صندوق توسعه صنایع دریایی را عمده مشکلات صنعت شناورسازی در منطقه دانست.

خسرو شوکت افزود: همکاری نکردن شرکت کمیته وجوه اداره شده سازمان بنادر و صندوق توسعه صنایع دریایی نیمه تمام از شرکت های بخش خصوصی و واگذاری اعتبارات دولتی به شرکت های نیمه دولتی که کارایی مناسبی ندارند یکی دیگر از مشکلات بخش خصوصی فعال در زمینه ساخت شناور است.

وی افزود:نظام بانکی بخش صنعت به خصوص صنعت کشتی سازی را با بهره های 18 تا 23درصد سود و اقساط بالا به سمت ورشکستگی سوق داده است.

شوکت خواستار حمایت واقعی دولت از بخش خصوصی در زمینه صنعت کشتی سازی شد و گفت: از ابتدای آغاز به کار این شرکت در منطقه محروم چوئبده آبادان با استفاده از دانش بومی و کارگران منطقه 38 کشتی تا تثاژ پنج هزار تن که روزی در کشورهای دیگر تعمیر و بازسازی می شدند در این منطقه بازسازی و تعمیر شده است.

معاون سرمایه گذاری و کسب و کار منطقه آزاد اروند نیز در این خصوص به ایرنا گفت: بر اساس قانون مناطق آزاد تمام واحدهای تولید و اصناف که درمحدوده فعالیت می کنند از پرداخت مالیات و ارزش افزوده معاف هستند.

سیدعلی موسوی افزود: همچنین به کالاهایی که در واحدهای صنعتی مستقر در منطقه آزاد تولید و مصرف می شوند از پرداخت مالیات معاف هستند ولی اگر قصد خروج از منطقه آزاد به سرزمین اصلی را دارند، باید مالیات ارزش افزوده را پرداخت کنند.

وی به افزیش 44 درصدی سرمایه گذاری از ابتدای سالجاری تاکنون در منطقه آزاد اروند اشاره کرد و بیان داشت:در این مدت 11 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند جذب شده است.

بر اساس گزارش های منطقه آزاد اروند، در سال گذشته 10 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی و 250 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در این منطقه آزاد جذب شد.

منطقه آزاد اروند با مساحت 37 هزار و 400 هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و جزیره مینو می باشد که در محل تلاقی 2 رودخانه اروند و کارون واقع است.

این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت های مناسب نظیر حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار