مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل جدید و قدیم سازمان آب و برق خوزستان بعد از ظهر امروز با حضور وزیر نیرو، برخی از نمایندگان خوزستان در مجلس، معاون سیاسی اجتماعی استاندار و جمعی از مسؤولان برگزار شد.
کد خبر: ۷۱۷۰۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱ 19 February 2019

مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل جدید و قدیم سازمان آب و برق خوزستان بعد از ظهر امروز با حضور وزیر نیرو، برخی از نمایندگان خوزستان در مجلس، معاون سیاسی اجتماعی استاندار و جمعی از مسؤولان برگزار شد.

به گزارش"تابناک"؛ در این مراسم از ۱۷ سال فعالیت محمدرضا شمسایی در سازمان آب و برق خوزستان تقدیر و فرهاد ایزدجو به عنوان مدیر جدید این سازمان معارفه شد.

محمدرضا شمسایی حدود ۲۴ سال سابقه فعالیت در سازمان آب و برق خوزستان دارد که از این ۲۴ سال ۱۷ سال مدیر سازمان بود.

فرهاد ایزدجو متولد سال ۱۳۴۷ در آبادان است و از جمله سوابق وی می‌توان به معاونت توسعه سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان، مجری طرح‌های توسعه فازهای 13،22،23،24، طرح جامع نیروگاه برق و طرح بندر صادراتی پارس جنوبی، مجری سد جره، سد و نیروگاه مارون، نیروگاه سد شهید عباسپور و مدیر طرح‌های آب و فاضلاب آبادان، خرمشهر و شادگان و ماهشهر اشاره کرد.فرهاد ایزد جو نیز از خانواده اب و برق و دارای مدرک دکتری سازه های آبی است.

 محمدرضا شمسایی در این مراسم اظهار کرد: بخش اول اقدامات انجام شده در دوره تصدی من در سازمان آب و برق شامل اصلاح ساختار و اقدامات ساختاری و سازماندهی مجدد سازمان آب و برق خوزستان در بخش‌هایی می‌شود که به نظر می‌رسید یا ضعف داشتیم یا نیاز به اصلاح و تکمیل داشتیم.

وی افزود: راه‌اندازی واحد مشارکت‌های مردمی برای تشکل‌های موجود با مشارکت جهاد کشاورزی خوزستان و وزارت جهاد کشاورزی انجام شد که ما اولین شرکت در وزارت نیرو بودیم که این کار را انجام دادیم. در حال حاضر 90 هزار هکتار از تشکل‌ها را تشکیل داده‌ایم و در سال آینده قرار است این عدد به 200 هزار هکتار برسد.

مدیرعامل پیشین سازمان آب و برق خوزستان گفت: اقدام بعدی ایجاد و راه‌اندازی مرکز مانیتورینگ سازمان آب و برق استان بود. از گذشته حدود 200 ایستگاه آب‌سنجی و هواشناسی داشتیم اما واقعیت این است که در طول هشت سال چندان به آن توجه کافی نشده بود. سعی کردیم این 200 ایستگاه را بازسازی کنیم. 

وی ادامه داد: حدود 100 ایستگاه جدید نیز راه‌اندازی و تلاش کردیم این ایستگاه‌ها را آنلاین و برخط کنیم. در حال حاضر از این 300 ایستگاه، حدود 180 ایستگاه برخط شده‌اند و اطلاعاتی که از رودخانه‌ها داریم، علاوه بر خوزستان از شش استان دیگر نیز هست و وضعیت را به صورت آنلاین بررسی می‌کنیم.

شمسایی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی سامانه پیش‌بینی هواشناسی یکی دیگر از اقدامات ما بود. ما اولین سازمان آب منطقه‌ای در کشور بودیم که این اقدام را انجام دادیم. این سامانه برای پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت هست. این سامانه می‌تواند در واحد مدل‌های آب محیط زیست که ظرف 3 سال گذشته راه‌اندازی شده‌اند میزان بارش‌ها را در حوزه‌های مختلف پیش بینی کند. پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی استانی است اما در آب و برق خوزستان و شرکت آب منطقه‌ای به پیش‌بینی‌های حوزه‌ای نیاز داریم.

وی گفت: راه‌اندازی واحد برنامه‌ریزی منابع آب نیز یکی از اقدامات ما بود که این مرکز برنامه مصرف آب را از سدها تا انتهای رودخانه برنامه ریزی می‌کند تا آب هم از نظر کمی و هم کیفی شرایطی داشته باشد که قابل تحمل برای کشاورزی و صنعت و شرب باشد. با استفاده از مدل‌های بارش ‌روان‌آب، میزان ورودی آب به سدها را پیش‌بینی و برای طول رودخانه از پایین‌دست و بالادست برنامه ریزی می‌کند.

مدیرعامل پیشین سازمان آب و برق خوزستان در خصوص دیگر اقدامات انجام شده در این سازمان گفت: مؤسسه تحقیقاتی آبیاری زهکشی بین‌المللی با همکاری ستاد وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب به خوزستان منتقل شد و در زمینه‌ پژوهش‌های مختلف تحقیقاتی را فراهم کرده و در حال حاضر با آلمان‌ها، روس‌ها و کشور کره جنوبی در حال همکاری هستیم. ایجاد و راه‌اندازی مرکز دیتای سازمان آب و برق هزینه سنگینی برای ما داشت اما اگر می‌خواهیم دولت الکترونیک را راه‌اندازی کنیم باید بسترهای لازم را فراهم کنیم که این کار نیز انجام شده است. طرحی در استان تحت عنوان تک‌فا انجام شده است که طی آن بیش از 80 پروژه نرم افزاری و سخت افزاری در آب و برق خوزستان انجام شده است تا جزو شرکت‌های پیشتاز در زمینه دولت الکترونیک باشیم.

شمسایی افزود: راه‌اندازی و ایجاد واحد ژئوماتیک از اقدامات دیگر ما بود. این واحد از 16 سال پیش در آب و برق راه‌اندازی شد، اما در این دوره کار جدیدی که انجام شد این بود که پهبادهایی را خریداری کردیم. نقشه‌برداری، نوع کشت و ... که همه به صورت سنتی انجام می‌شد، اما حالا این توانایی در سازمان ایجاد شده است تا این واحد با استفاده از این دستگاه‌ها نقشه‌برداری و فیلمبرداری را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: ظرف سه سال اخیر دولت جمهوری اسلامی نگاه ویژه‌ای به خوزستان در زمینه اعتبارات تخصیصی داشته است. در بخش آب ما یکی از بهترین سال‌ها را در سه - چهار سال اخیر داشتیم. طرح آبیاری غدیر یکی از بزرگترین طرح‌های آبرسانی کشور است. در این سال‌ها افتتاح شد و موجب تأمین آب شهرهای اهواز، دشت آزادگان، آبادان، خرمشهر و شادگان شد. به عنوان یک مطلع می‌گویم در حدود سه سال گذشته اعتبارات بسیار مناسبی به خوزستان داده شد اما به دلیل عقب افتادگی تاریخی که در خوزستان داریم، این اعتبارات همچنان باید ادامه داشته باشد.

مدیرعامل پیشین سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: طرح آبرسانی شمال شرق استان را بیش از یک سال پیش شروع کردیم. به دلیل مشکلات پیش آمده در فاینانس آن، هنوز دچار مشکلاتی در این زمینه هستیم اما همین که دولت این طرح را تصویب کرد و پذیرفت که چنین طرح مهمی در استان آغاز شود، جای تشکر دارد. مناقصه طرح آبرسانی شهرهای جنوب شرق استان برگزار شده است. امیدواریم این طرح به زودی شروع به کار کند.

شمسایی در خصوص اجرای طرح 550 هزار هکتاری در استان گفت: آبیاری و زهکشی شبکه‌های فرعی حدود 300 هزار هکتار از این طرح انجام شده، آبیاری و زهکشی شبکه‌های اصلی نیز به دلیل مشکلات مالی با مشکلاتی مواجه بود که با تأمین منابع از صندوق توسعه ملی نیز این کار سرعت گرفته و در حال انجام است.

وی افزود: در این دو سال، دو سد تنظیمی در استان به اتمام رساندیم. دو سد دیگر نیز در همین زمینه در آبادان و خرمشهر شروع کردیم تا مساله جلوگیری از آب شور در پایین دست حل شود و قرار است در این زمینه اعتباری به زودی داده شود. یک سد در لالی و یک سد نیز در خیرآباد آماده کلنگ‌زنی هستند.

مدیرعامل پیشین سازمان آب و برق خوزستان در خصوص نیروگاه‌های برق‌آبی تصریح کرد: بهینه سازی یکی از واحدهای سد و نیروگاه شهید عباسپور حدود 2 سال پیش به اتمام رسید. بهینه‌سازی واحد شماره 4 نیروگاه دز نیز که سال‌ها خوابیده بود، به حدود 80 درصد پیشرفت رسیده است. واحد دوم نیروگاه مارون نیز افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است. مناقصه نیروگاه دوم سد دز نیز در حال انجام است و به زودی پیمانکار آن مشخص می‌شود.

شمسایی تصریح کرد: مطالعه و بازنگری برنامه جامع استراتژیک سازمان آب و برق خوزستان صورت گرفته که طی آن یک برنامه ده ساله برای سازمان تهیه شده و تقریبا به اتمام رسیده است. مطالعات و تهیه برنامه جامع 10 ساله در زمینه GIS، مطالعه طرح جامع سازه‌های آبی نیز در استان انجام شده است. خوزستان بیشترین سازه‌های آبی کشور را دارد و ظرف سه سال گذشته مطالعه جامعی در زمینه همه سازه‌های آبی تاریخی در استان انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی برای مدیران و توجه به مدیرپروری ظرف سه سال آخر نیز از دیگر اقدامات انجام شده است.

مدیرعامل پیشین سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان کرد: 5 سال پیش هورالعظیم خشک بود. ما ظرف دو سال که بیشترین سال‌های خشکسالی را در آن دو سال داشتیم، هورالعظیم را تقریبا پر کردیم. بخش‌هایی از آن هنوز خالی است و مسوولان استانی در آن بخش‌ها رعایت شرکت نفت را کرده‌اند. ما پر کردن هورالعظیم را در سال‌های خشکسالی با مدیریت انجام دادیم.

شمسایی ادامه داد: سال آبی گذشته یکی از خشک‌ترین سال‌ها بود و آب ذخیره شده در پشت سدهای ما بسیار کم بود. با تدبیر و مدیریت صحیح رودخانه و توزیع آب مخازن سدها توانستیم با کمترین خسارت و مشکل، اما با ریسک بالا آن شرایط را پشت سر بگذاریم. اگر بارندگی‌های پاییز امسال رخ نمی‌داد، در خوزستان حتی در زمینه آب شرب نیز مشکل داشتیم. سازمان آب و برق خوزستان ظرف یک سال یک خط 90 کیلومتری با قطر دو هزار را توانست کارفرمایی کند. قرارگاه خاتم‌الانبیا خیلی در این زمینه به ما کمک کرد.

مدیرعامل پیشین سازمان آب و برق خوزستان در خصوص انتقال آب از سرشاخه‌ها گفت: من از 23 سال پیش با انتقال آب از سرشاخه‌ها مخالف بودم. دلیل مخالفت من نیز استانی‌گری نبود، بلکه دلیل آن تنها جنبه کارشناسی دارد. من با انتقال آب نه به اصفهان و نه هیچ جای دیگری موافقت نداشتم. مدیران سازمان آب و برق و کارشناسان آن نیز با انتقال آب مخالف‌اند. دلیل آن نیز کارشناسانه است. در مورد سد گتوند نیز گزارشات سازمان آب و برق به وزارت نیرو وجود دارد. اگر به آن توجه می‌شد، شاید به نوعی این مشکلات را در استان نداشتیم. البته دلیل این عدم توجه این نیست که غرضی در کار بوده، اشتباه کارشناسی در کارها پیش می‌آید.

شمسایی خاطرنشان کرد: بیش از چهار سال تا بازنشستگی من باقی مانده که دوست دارم این مدت را خدمت کنم. و در این سال‌ها تا جایی که می‌توانم در خدمت مردم باشم.

 رضا اردکانیان همچنین اظهار کرد: از مجموع حدود۵۱ میلیارد متر مکعب حجم مخازن سدهای ساخته شده در کشور یعنی  حدود ۲۲ میلیارد مترمکعب متعلق به استان خوزستان است‌.

وی افزود: از شبکه های آبیاری حدود ۴۵۰ هزار هکتار معادل ۲۰ درصد، از حدود ۷ هزار و ۷۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور حدود۶۰ درصد و از منابع حاصل از فروش آب کشور نیز حدود ۳۷ درصد مربوط به سازمان آب و برق خوزستان است.

وزیر نیرو با بیان اینکه موارد یاد شده بخشی کوچکی از منابع تحت مدیریت سازمان اب و برق خوزستان است، گفت: به اتکا اطلاعاتی که مستقیم در طول یک دهه گذشته به ویژه در مناطق در حال توسعه از کشورهای اروپایی و امریکایی گرفته تا آسیایی به دست اورده ام، به جرأت می توانم بگویم عالی ترین مزیت نسبی از حیث منابع انسانی را کشور ما دارد و این منابع جزء منابع ممتاز ما است.

اردکانیان با تأکید بر اینکه همه اینها به پاس وجودمنابع انسانی  تجدید پذیر هستند، عنوان کرد: در وزارت نیرو نگاه ما به شرکت سهامی آب خوزستان نه تنها در حل مسائل جغرافیای خوزستان است بلکه به عنوان یک ظرفیت از آن  برای سایر مناطق کشور استفاده شود.

وی با بیان اینکه بنده توانایی‌هایی شمسایی را می‌دانم که در کجا از توانایی وی استفاده شود، عنوان کرد: اکنون در وزارت نیرو شیوه نامه و دستور العملی تدوین شده است که بر اساس آن مدیریت‌ها از تناوب‌های خوبی برخوردار شوند.

اردکانیان افزود: برای همه مدیریت‌ها محدویت ۲ساله می‌گذاریم که استفاده از توانایی و  خلاقیت ها به گونه‌ای باشد که گردش مدیریتی به وجود بیاید.

وی بیان کرد: قطعا پس از ۴۰ سال دستاورد باید به جایگاهی برسیم که چرخش مدیریتی حس شود و سازمان ثروتمندی مثل سازمان آب و برق نباید با این چرخش مشکل داشته باشد.

اردکانیان با بیان اینکه در آغاز دوره جدید مدیریت هستیم که در صدر آن  مدیریت بهینه منابع انسانی است، عنوان کرد: نیروهای شایسته سازمان با اتکا بر توانمندی فردی باید مسیر پایداری خدمت را طی و رتقا انها روشن باشد.

وی با تاکید بر لزوم توجه جدی به ماهیت آب، گفت: در این دوره مدیریت عرضه و تقاضای آب با توجه به مسائلی که در حوزه منابع آبی وجود دارد باید به شکل جدی مدیریت شود.

اردکانیان صیانت از سرمایه گذاری در بخش آب و برق را از دیگر مدیریت‌های دوره جدید عنوان کرد و افزود: 40 درصد ثروت سازه ای و فیزیکی  سازمان آب و برق مربوط به بحث ایمنی سدها، نگهداری ، لایروبی و ... است باید از اهمیت بالایی برای مدیریت جدید برخوردار باشد.

وی ارتقای شفافیت سلامت سازمانی در گردش امور و پاسخگویی به مردم را از دیگر موارد مورد نظر در مدیریت جدید برشمرد و گفت: مردم باید در انتخاب مشاورین، پیمانکاران و... براساس و ضوابط و تبعیت از قانون اطمینان داشته باشند.

اردکانیان با اشاره به تنوع قومی، در خوزستان بیان کرد: ارتقای سطح مفاهمه با همه گروهه‌ا، مردم و نمایندگان نه تنها نیازمند مدیریت علمی بلکه نیازمند چاره جویی‌هایی لازم برای ارتباط سازمان و مردم  و داشتن مدیریت  پاسخگو است.

وی با اشاره به تشکیل یک کارگروه در ذیل شورای آب برای حل مسائل کمی و کیفی کارون، عنوان کرد: این کارگروه مربوط به انتقال آب کارون نیست و بنده اعتقاد دارم  انتقال آب از یک نقطه به نقطه دیگر مسائل را حل نمی‌کند بلکه مسائل متعددی وجود دارد که باید در پیوستگی هم باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار