کد خبر: ۷۱۷۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹ 22 February 2019

 

یکی از کارخانه‌های تولیدکننده وسایل نقلیه برقی شهری روسیه با همراهی توسعه‌دهندگان سیستم های هوش مصنوعی مخصوص وسایل نقلیه خودران در حال کار کردن روی یک تراموای برقی است و پیش بینی می‌کند که این وسیله نقلیه عمومی در آینده نزدیک وارد خیابان‌های مسکو شود. این تراموا که به صورت کاملا خودران و بدون کمک گرفتن از انسان حرکت می‌کند به زودی وارد مرحله آزمایشی می‌شود تا از آن در خیابان‌ها استفاده شود و در این مرحله قرار شده است این دستگاه در خطوط تراموای عمومی خیابان‌های مسکو به صورت آزمایشی مردم را جابه‌جا کند.

این پروژه به صورت مشترک توسط دو شرکت «پی‌سی ترنسپورت سیستمز» و «کاگنتیو تکنولوژی» دنبال شد تا در نهایت یک تراموا با قابلیت حمل و نقل در خیابان‌های شهر مسکو ساخته شود و طی آن هیچ انسانی در کابین راننده حضور نداشته باشد. این شرکت در بیانیه مشترک خود در مورد مزایای تراموای خودکار توضیح دادند: «به حداقل رساندن تصادفات و کاهش وابستگی وسایل نقلیه عمومی به عوامل انسانی».

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، این تراموای خودران قرار است در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی علاوه بر روسیه در کشورهای آلمان و چین هم مورد استفاده قرار گیرد.

سیستم هوش مصنوعی منحصر به فردی که برای این تراموا در نظر گرفته شده است به ۱۰ تا ۲۰ دوربین هوشمند متصل می‌شود. این دوربین ها در نقاط مختلف بدنه قطار جاسازی شده‌اند تا آخرین اطلاعات مورد نیاز را به صورت لحظه به لحظه در اختیار سیستم مرکزی قرار دهند. این داده‌ها به همراه اطلاعاتی که توسط بیش از ۱۰ حسگر و رادار جمع‌آوری شده‌اند، به صورت یکپارچه مورد پردازش قرار می‌گیرند. گیرنده ماهواره‌ای جی‌پی‌اس نیز به صورت لحظه به لحظه موقعیت تراموا را با دقت بسیار بالا زیر نظر می‌گیرد و زمانی که این قطار کوچک در خیابان‌ها شروع به حرکت می‌کند، تمام فعالیت‌های آن در هر لحظه ردیابی می‌شود.

«اولگا اوسکوا» مدیر شرکت «کاگنتیو تکنولوژی» با انتشار بیانیه‌ای گفت: «مجموعه حسگرهایی که در این تراموا مورد استفاده قرار دادیم به دوربین‌ها و رادارهای هوشمند متصل شده است تا از این طریق اطمینان حاصل کنیم که موقعیت تمامی اشیا و موجودات زنده پیرامون به دقت بررسی شده است و این حسگرها در هر شرایط آب هوایی‌، در تاریکی شب،‌ باران‌های شدید، مه، برف، کولاک، نور بسیار شدید و … به خوبی به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند».

تراموای خودکار به گونه‌ای ساخته شده است که می‌تواند دیگر وسایل نقلیه موجود در خیابان را شناسایی کند، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی را تشخیص دهد، موقعیت عابران پیاده را نمایان کند، ایستگاه‌های مخصوص توقف اتوبوس و تراموا را برای خود مشخص کند، و به موقع درب‌های خود را باز و بسته کند تا مسافران با ایمنی کامل مسیر مبدا تا مقصد را طی کنند. گروه توسعه دهنده این پروژه اظهار داشت که این خودروی عمومی هوشمند با سیستم هوش مصنوعی خود می‌تواند پس از تشخیص موانع در خیابان، از حرکت بایستد و به حالت تعلیق درآید. همچنین برای آن یک سیستم هوشمند پیش‌بینی شده است تا فاصله ایمن را با دیگر وسایل نقلیه موجود در خیابان حفظ کند.

آزمایش‌های اولیه این تراموا در یک مرکز سرپوشیده به پایان رسیده است و پیش‌بینی می‌شود طی دو ماه آینده آزمایش‌های آن در محیط باز آغاز شود و البته، در مراحل آزمایش اولیه تراموا به تنهایی و بدون حضور انسان وارد خیابان‌ها نمی‌شود. پیش‌بینی شده است در این مرحله یک اپراتور انسانی در کابین اصلی تراموا حضور داشته باشد تا در صورت لزوم کنترل آن را در دست بگیرد. این پروژه پس از پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز آزمایش‌های یاد شده به خطوط حمل و نقل تراموای مسکو می‌پیوندد.

اگرچه هدف اصلی این پروژه ساخت تراموای خودران بوده است تا بدون حضور انسان وظیفه حمل و نقل مسافران را به عهده بگیرد، ولی به نظر می‌رسد که تا مدت‌ها اپراتور انسانی در کابین اصلی آن حضور داشته باشد. زیرا در حال حاضر قانونی برای عبور و مرور ترامواهای خودران در کشور روسیه تصویب نشده است و همچنین شرکت سازنده به این نتیجه رسیده است که حضور اپراتور انسانی می‌تواند از نظر روانی برای مسافران احساس امنیت ایجاد کند تا با آسودگی بیشتر سفرهای درون شهری خود را به انجام برسانند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار