در شورای هماهنگی مدیریت بحران در استانداری خوزستان مطرح شد:
کیامرث حاجی زاده تصریح کرد: ورودی بی‌سابقه‌ای در سدهای خوزستان داشته‌ایم که اگر مدیریت نمی‌شد به فاجعه تبدیل می‌شد. با پای کار آمدن اعضای شورای مدیریت بحران، سیلاب با کمترین خسارات و تلفات مدیریت شد.
کد خبر: ۷۱۸۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹ 23 February 2019

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان روز شنبه در شورای هماهنگی مدیریت بحران در استانداری خوزستان اظهار داشت :با اشاره به ورود سامانه بارشی از روز چهارشنبه به خوزستان گفت: با توجه به مقدار ظرفیت خالی سد کرخه و نیز پیش‌بینی بارندگی در ایلام ، باید تمهیدات لازم در حوضه کرخه اتخاذ شود.

به گزارش"تابناک"؛ کیامرث حاجی زاده ادامه داد: همه ماشین آلات و همچنین دستگاه‌های اجرایی تا 15 اسفندماه به صورت آماده باش هستند و تجهیزات آنها باید تا پایان آماده باش به منظور ترمیم و استحکام بخشی سیل بندها در اختیار سازمان آب و برق و فرمانداری‌ها قرار داشته باشند.

وی با اشاره به سیلابهای اخیر در حوضه کرخه و دز بیان کرد: بارندگی های اخیر در خوزستان در 40 سال اخیر بی سابقه بود که همین موضوع موجب ایجاد ورودی زیادی به سدهای استان شد اگر این ورودی آب مدیریت نمی‌شد قطعا به فاجعه تبدیل می‌شد. 

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان لایروبی نشدن رودخانه، تجاوز به حریم بستر رودخانه و بسته شدن انتهای رودخانه نیسان را از جمله عوامل ایجاد سیلاب در برخی مناطق دانست و گفت: متاسفانه در برخی نقاط این تجاوز توسط دستگاه‌های دولتی صورت گرفته است. 

وی بیان کرد : نکته مهم دیگر ، رهاسازی آب به کانون‌های ریزگرد است که به این منظور باید آب به کانون بحرانی شماره سه رهاسازی شود.

رضا امیری‌نژاد کارشناس مسئول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خوزستان در این جلسه اظهار کرد: تاکنون بیشترین میزان بارش در حسینیه اندیمشک با 854 میلی‌متر و بعد از آن در شهرستان ایذه با 600 میلی‌متر گزارش شده است. همچنین میزان بارندگی در سال جاری در اهواز 289 میلی‌متر بوده است.

وی گفت: با توجه به داده‌های امروز سازمان هواشناسی، بیشترین اختلاف بارندگی در بلندمدت در ایلام، لرستان، گلستان، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد بوده است. با توجه به اینکه استان‌های ایلام، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد در همجواری خوزستان قرار دارند، بر حوضه‌های آبریز ما تأثیرگذار هستند.
 
امیری‌نژاد با اشاره به پیش‌بینی فصلی سازمان هواشناسی برای سه ماه آینده، گفت: در اسفندماه، فروردین و اردیبهشت‌ماه بارندگی حدود نرمال یا کمی کمتر از نرمال را خواهیم داشت.
 
کارشناس مسئول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خوزستان گفت: در هفته جاری فعالیت سامانه بارشی ضعیف را طی امروز و فردا در خوزستان خواهیم داشت که بارندگی 15 میلی‌متری در در حوضه کرخه، دز و کارون مورد انتظار است. همچنین از روز چهارشنبه تا ظهر جمعه هفته جاری سامانه بارشی دیگری وارد خوزستان خواهد شد.
 
وی افزود: با فعالیت این سامانه بارشی حدود 40 تا 50 میلی‌متر در حوضه کرخه، 50 تا 60 میلی‌متر در حوضه دز، حدود 70 تا 80 میلی‌متر درحوضه کارون و بارندگی 20 تا 30 میلی‌متر در حوضه مارون خواهیم داشت. در این مدت بارش اهواز 10 تا 20 میلی‌متر پیش‌بینی می‌شود.
 
همچنین سرهنگ رضا دولتشاهی اظهار کرد: طبق گزارش‌های ارائه شده وضعیت خوبی در خوزستان وجود دارد اما باید پیش‌بینی‌های لازم جهت مقابله با سیلاب انجام شود.
 
وی با تاکید بر لزوم استقرار ماشین‌آلات در مناطق مورد نیاز قبل از آغاز بارندگی، گفت: یکی از مشکلاتی که در خوزستان وجود دارد قرار گرفتن در موضع انفرادی است. علی‌رغم اینکه پیش‌بینی‌های لازم انجام می‌شود اما دقیقا زمانی که بارندگی آغاز می‌شود دستگاه‌ها و تجهیزات از شهری به شهر دیگر اعزام می‌شوند که تردد این ماشین‌آلات در شب خطرناک است.
 
رئیس پلیس راه خوزستان عنوان کرد: در تابستان به کشاورزان آب نمی‌دهیم و زمین آنها از بین می‌رود و در زمستان نیز با باران کشاورزی آنها از بین می‌رود که باید این مسائل مدیریت شوند و نگذاریم کار به مدیریت بحران برسد.
 
دولتشاهی عنوان کرد: برخی اوقات ماشین‌آلات مورد نیاز مناطق هنگام تردد بدون گواهینامه هستند زیرا فوری می‌خواهند تردد کنند و به منطقه مورد نظر برسند در حالی که باید همه تمهیدات از قبل اندیشیده شود.
 
در ادامه هوشنگ حسونی‌زاده اظهار داشت : بازگشایی انتهای رودخانه نیسان به منظور کاستن فشار از منطقه رفیع باید باز شود تا حجم مورد نظر آب عبور کند وگرنه سیلاب این شهر را با مشکل مواجه می کند.
 
وی گفت: برای حل مشکلات در انتهای حوضه کرخه در بستان و رفیع ، لایروبی رودخانه و انهار ، ترمیم سیل‌بند و بازگشایی رودخانه نیسان دراین منطقه باید انجام شود.
 
معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با بیان این که وضعیت منابع آبی در همه حوضه‌ها تثبیت‌ شده بیان کرد: در حوضه دز، کارون و مارون آمادگی مهار سیلاب احتمالی در اسفند و بهار وجود دارد اما در حال حاضر ورودی و خروجی آب در حوضه کرخه تثبیت شده است ولی نیاز به فضای خالی بیشتری در مخزن کرخه است.
 
وی با بیان این که مجموع ورودی آب به مخازن 17 میلیارد و 350 میلیون مترمکعب و خروجی از مخازن 9 میلیارد مترمکعب است توضیح داد: باید حجم خالی در مخرن سد کرخه ایجاد شود چراکه هم اکنون تنها 496 میلیون مترمکعب فضا خالی است که با توجه به سیلاب‌های احتمالی این حجم باید افزایش یابد.
 
حسونی زاده با بیان این که سه میلیارد مترمکعب از حجم کل مخازن سدهای استان خالی است ادامه داد: 2 میلیارد متر مکعب از این حجم در حوضه کارون و یک میلیارد متر مکعب در حوضه‌های دیگر است.
 
وی گفت: متاسفانه دستگاه‌های اجرایی تجهیزات خود را با وجود احتمال خطر از کرخه خارج کرده اند و اکنون ماشین‌آلات سنگین در منطقه وجود ندارد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار