پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
کد خبر: ۷۱۹۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷ 26 February 2019

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون چین بزرگترین شریک تجاری روسیه شد، ششمین صعود متوالی شاخص کل بورس، زیمبابوه پول ملی جدیدی را به جای دلار معرفی کرد، امید به موفقیت مذاکرات آمریکا و چین قیمت طلا را تقویت کرد، برگشت ۴۷۰۰ میلیارد چک در تهران، مشکل اصلی اقتصاد المان بخش خودروسازی است، سود سهام عدالت کارگران و دختران مجرد واریز می‌شود، وزیر صنعت: قیمت گوشت تا ۲ هفته آینده متعادل می‌شود و کاهش ۳۵ میلیون تنی تولید گندم جهان را در بر دارد.

سود ۲۶۰ درصدی خریداران سکه‌های پیش‌فروشی

طرح پیش فروش سکه از بهمن ماه سال گذشته در شعب بانک ملی آغاز شد و تا فروردین ماه سال جاری ادامه داشت. این پیش فروش تا فروردین‌ماه در دو سررسید شش ماهه و یک ساله بود که در ادامه به سررسیدهای یک، سه، شش، ۹، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ ماهه تغییر کرد. در پایان طرح پیش فروش هم اعلام شد که حدود هفت میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه فروش رفت که نزدیک به یک میلیون آن سکه‌های یک ماهه و مابقی در سررسیدهای دیگر بود. بنا بر آمار بانک مرکزی قرار بود ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه سکه در سال ۱۳۹۷ به خریداران توزیع ‌شود که موعد تحویل ۷۹۹ هزار قطعه سکه در اردیبهشت ماه، ۶۶۶ هزار و ۵۰۰ قطعه در تیرماه، ۲۹۲ هزار قطعه در مرداد ماه، ۳۳۶ هزار قطعه در شهریور ماه، یک میلیون و ۲۸۷ هزار قطعه سکه در مهرماه، ۹۰۷ هزار قطعه در آبان ماه، ۷۰ هزار قطعه در دی ماه، ۸۶۵ هزار قطعه در بهمن ماه و ۶۷۷ هزار قطعه در اسفند ماه سال جاری بوده است. پیگیری‌های ایبِنا حاکی از آن است که سکه‌های پیش‌فروشی که تاکنون موعد تحویل آنها سررسید شده طبق زمان‌بندی به متقاضیان پرداخت شده و سکه‌های موعد اسفند ماه نیز طی روزهای آتی تحویل خواهد شد و افراد می‌توانند برای تحویل سکه‌ها با ارائه مدارک به شعب بانک ملی مراجعه کنند. قیمت پیش فروش سکه با سررسید یک ساله یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بود که با توجه به قیمت حدود ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومانی سکه در حال حاضر، هر قطعه سکه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سود در یک سال نصیب خریداران خواهد کرد که حاکی از کسب سود ۲۶۰ درصدی طی یکسال برای خریداران است. براساس آمار بانک مرکزی با تحویل سکه های پیش فروشی در اسفند ماه به متقاضیان، بانک مرکزی تعهد دارد یک میلیون و ۷۴۴ هزار قطعه سکه نیز در سال‌های ۹۸ و ۹۹ تحویل متقاضیان دهد که آخرین موعد تحویل اردیبهشت ماه سال ۹۹ خواهد بود.

چین بزرگترین شریک تجاری روسیه شد

چین در سال ۲۰۱۸ با پشت‌سر گذاشتن آلمان و هلند، با اختلاف زیاد، به برترین شریک تجاری روسیه تبدیل شد. حجم معاملات تجاری بین دو کشور با ۲۴.۵ درصد رشد به ۱۰۸.۳ میلیارد دلار رسید. طبق اعلام وزارت اقتصاد روسیه، صادرات این کشور با ۴۴ درصد رشد، که بیشتر در بخش‌های فروش نفت خام، مس فرآوری‌شده و پتروشیمی بود، به ۵۶ میلیارد دلار رسید. طبق داده‌های وزارت اقتصاد، کل حجم تجارت روسیه با جهان در سال ۲۰۱۸ با ۱۷.۵ درصد جهش نسبت به سال گذشته، به ۶۸۸ میلیارد دلار رسید. کل صادرات روسیه با جهش ۲۵.۶ درصدی به حدود ۴۵۰ میلیارد دلار رسید، درحالی که واردات با رشد متوسط ۴.۷ درصدی، ۲۳۸ میلیارد دلار  شد. سهم صادرات از کل تجارت روسیه، که در سال ۲۰۱۷ برابر با ۶۱.۱ درصد بود، در سال ۲۰۱۸ به ۶۵.۴ درصد افزایش یافت، درحالی که سهم واردات از ۳۸.۹ درصد، به ۳۴.۶ درصد کاهش یافت. آلمان با حجم معاملات ۵۹.۶ میلیارد دلار، دومین شریک تجاری بزرگ روسیه شد. میزان صادرات روسیه به آلمان با ۱۴.۶ درصد رشد به بیش از ۴۰ میلیارد دلار رسید. هلند سومین شریک بزرگ تجاری روسیه در سال ۲۰۱۸ بود و میزان کل تجارت دوجانبه بین دو کشور به ۴۷.۲ میلیارد دلار رسید. بلاروس و ایتالیا به ترتیب با ۳۴ میلیارد دلار و ۲۷ میلیارد دلار تجارت دوجانبه، در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند. تجارت دوجانبه روسیه با کل اتحادیه اروپا بالغ بر ۲۹۴.۲ میلیارد دلار بود که ۴۲.۸ درصد از کل تجارت روسیه با جهان را به خود اختصاص می‌دهد. صادرات روسیه  به اتحادیه اروپا ۲۸.۳ درصد و واردات از آن با ۷.۷ درصد رشد روبرو شد.

ششمین صعود متوالی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه، با افزایش ۷۶۳ واحدی معادل ۰.۴۶ درصد به رقم ۱۶۶ هزار و ۷۹۳ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۲۲۱ واحدی معادل ۰.۴۶ درصد به رقم ۴۸ هزار و ۳۱۲ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۱۳۰ واحدی معادل ۰.۴۳ درصد، عدد ۳۰ هزار و ۴۰۲ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۹۱ واحدی معادل ۰.۴۳ درصد به رقم ۲۱ هزار و ۳۰۹ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۲۹۲ واحد افزایش معادل ۰.۷۰ درصد را رقم زد و به سطح ۱۸۶ هزار و ۴۳۹ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۵۸۷ واحد افزایش معادل ۰.۴۷ درصد به رقم ۱۲۵ هزار و ۸۶۶ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۴۰۰ واحد افزایش معادل ۰.۴۴ درصد همراه بود و عدد ۳۱۸ هزار و ۵۷ واحد را به نمایش گذاشت.

سود ۲۶۰ درصدی خریداران سکه‌های پیش‌فروشی/ ۴۰ میلیارد دلار؛ رقم خالص صادرات غیر نفتی/ قیمت خودرو با فروش فوری گران تر شد/ ماجرای زن قاچاقچی دام چه بود؟

سهام آسیایی به بالاترین سطح ۵ ماهه رسید

روز دوشنبه پس از این‌که ترامپ، با اشاره به پیشرفت در مذاکرات، مهلت ضرب‌الاجل افزایش تعرفه‌های چین را تمدید کرد،سهام چین جهش کرد و موجب شد سهام آسیایی به بالاترین سطح ۵ ماهه برسد. دلار استرالیا (اسویی)، که ارز واسطه سرمایه‌گذاری‌های چینی به حساب می‌آید، با این اخبار ۰.۴ درصد تقویت شد. دلار آمریکا هم به کمترین میزان ۷ ماهه خود در برابر ین ژاپن رسید. سهام شرکت‌های بزرگ شانگهای ۲.۸ درصد جهش کرد. بخشی از این رشد مدیون تلاش‌های دولت برای تزریق نقدینگی جدید به بازار است. به این ترتیب رشد این شاخص از ابتدای سال تا کنون به ۲۰ درصد رسید. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن توانست ۰.۵ درصد رشد کند و با رسیدن به بالاترین سطح از ماه اکتبر تا کنون، رشد امسال خود را به ۱۰ درصد برساند. نیکی ژاپن ۰.۶ درصد رشد کرد و به سطحی رسید که از ماه دسامبر تا کنون دیده نشده بود. سخنان ترامپ همچنین باعث شد که سود اوراق خزانه‌داری کاهش یابد و شاخص ای‌مینی اس‌اندپی۵۰۰ آمریکا، در ساعات معاملات آسیایی، ۰.۳ درصد رشد کند. ترامپ یکشنبه شب توییت کرد ضرب‌الاجل ۱ مارچ برای افزایش تعرفه کالاهای چینی را به تعویق انداخته و امیدوار است در موقع بستن توافق تجاری با رییس‌جمهور شی جین‌پینگ دیدار کند. ترامپ توییت کرد پیشرفت‌هایی در مذاکرات مربوط به دارایی‌های معنوی، انتقال تکنولوژی، کشاورزی، خدمات و ارز، به دست آمده است. در بازار ارز، نرخ شاخص دلار در برابر ارزهای مهم جهان به ۹۶.۴۵۵ واحد رسید. در مقابل ین ژاپن، دلار در نرخ برابری ۱۱۰.۷۶ معامله شد. یورو و پوند انگلیس، به ترتیب در نرخ برابری دلاری ۱.۱۳۴۰ و ۱.۳۰۶۵ ثابت بودند.

۴۰ میلیارد دلار؛ رقم خالص صادرات غیر نفتی

فرهاد دژپسند در نشست استانداران کشور که به میزبانی وزارت کشور برگزار شد، رقم خالص صادرات غیر نفتی کشور در ۱۱ ماهه امسال را ۴۰ میلیارد دلار و واردات کشور را ۳۸.۵ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: با توجه به مضایق و تنگناهایی که همه به آن واقف هستیم، این عملکرد بسیار مطلوب، رضایت بخش و امید آفرین است. وزیر اقتصاد اظهار داشت: امروز نه صرفه جویی افراطی و نه سرکوب هزینه‌ها، ولی صرفه جویی عقلایی و انسداد مجاری هدر رفت منابع دولت، برای ما یک جهاد محسوب می‌شود.

زیمبابوه پول ملی جدیدی را به جای دلار معرفی کرد

پس از کمبود دلار که منجر به بحران ارزی بی‌سابقه‌ای در زیمبابوه شد، این کشور دلار را کنار گذاشت. به نقل از وال استریت ژورنال، بانک مرکزی زیمبابوه اعلام کرد فرآیند جایگزینی واحد پولی جدید به جای دلار از روز جمعه هفته گذشته آغاز شده است. این کشور پیش‌تر به منظور مقابله با بحرانابرتورم خود در سال ۲۰۰۹ میلادی ناچار شده بود دلار را به عنوان واحد پولی خود انتخاب کند. بانک مرکزی اعلام کرد امیدوار است این اقدام به نحو مؤثری به بازگشت ثبات به اقتصاد این کشور بحران زده آفریقایی کمک کند.

امید به موفقیت مذاکرات آمریکا و چین، قیمت طلا را تقویت کرد

با کاهش ارزش دلار به دنبال خوش‌بینی در مورد مذاکرات آمریکا و چین، قیمت طلا در معاملات دیروز اندکی افزایش یافت وهر اونس طلا با 98 سنت افزایش 1330.38 دلار فروخته شد.

قیمت خودرو با فروش فوری گران تر شد

رییس کمیسیون اصل 90 روز دوشنبه از برگزاری نشست مشترک با وزیر صنعت، معدن و تجارت با نمایندگان خودروسازان درباره افزایش قیمت خودرو خبر داد. داود محمدی شامگاه دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این جلسه به دلیل افزایش لجام گسیخته قیمت خودرو در ماه های اخیر و همچنین بدقولی خودروسازان در تحویل خودروهای پیش فروش به مردم برگزار شده است. وی بدون اشاره به جزییات نشست افزود: قرار بود با فروش فوری خودروهای داخلی قیمت آنها روند کاهشی داشته باشد اما متاسفانه نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه بازهم شاهد افزایش قیمت خودرو در روزهای گذشته بودیم.

برگشت ۴۷۰۰ میلیارد چک در تهران

بالغ بر ۷۶۱ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۸۹ هـزار میلیارد ریال در دی ماه ۱۳۹۷ در کل کشور برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۳۰.۴ درصد و ۲۹.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش، در استان تهران بالغ بر ۲۷۲ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۴۷ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد. در ماه مورد گزارش، در کل کشور ۱۰.۶ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۱۱.۹ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است. در ماه مورد گزارش، در استان تهران ۱۰.۵ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۱۱.۶ درصـد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است. در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان به ترتیب به استان‌های سمنان (۱۶.۲ درصد)، لرستان (۱۵.۲ درصد) و هرمزگان (۱۴.۹ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های ایلام (۵.۷ درصد)، بوشهر (۶.۲ درصد) و سیستان و بلوچستان (۷.۶ درصد) کمترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند. حدود ۷۳۰ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۸۳ هزار میلیارد ریال در دی ماه ۱۳۹۷، در کل کشور به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در کل کشـور از نظـر تعداد ۹۵.۹ درصد و از نظر ارزش ۹۴.۱ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

مشکل اصلی اقتصاد آلمان بخش خودروسازی است

کارستن برژسکی، کارشناس مسائل اقتصادی آلمان با بیان این‌که وضعیت اقتصادی این کشور بهتر از چیزی است که پیش‌تر تصور می‌شد، افزود: هیچ‌کدام از مبانی سنتی اقتصادی آلمان وارد رشد منفی نشده‌اند و این مساله نشان می‌دهد علی‌رغم دشواری‌های ایجاد شده برای بخش صنعت و خدمات آلمان، این کشور از بنیه‌های نیرومندی برخوردار است. طبق گفته مرکز آمار آلمان، مخارج دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این کشور هم چنان رو به رشد بوده و مازاد تراز تجاری آلمان با دیگر کشورهای جهان هنوز یکی از بالاترین ترازها در بین صادرکنندگان مطرح جهانی است. برژسکی گفت: مشکل اصلی اقتصاد المان در حال حاضر بخش خودروسازی است که گمان می‌کنم در ماه‌های پیش رو و با حل مشکلات این بخش، اقتصاد این کشور بتواند بار دیگر چهره واقعی خود را نشان دهد. اقتصاد آلمان در حالی وارد سال ۲۰۱۹ شد که سال گذشته را با ثبت ضعیف‌ترین رشد اقتصادی از سال ۲۰۱۳ به پایان رساند. علاوه بر رشد ضعیف اقتصادی، نرخ تورم آلمان نیز سال گذشته نتوانست به سطح ۲ درصدی هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی این کشور برسد و در نهایت رقم ۱.۹ درصد را به ثبت رساند. نگرانی از وضعیت اقتصاد آلمان در روزهای اخیر باعث افت شدید ارزش یورو شده است. رشد اقتصادی این کشور که ضعیف‌ترین سطح ۵ سال اخیر محسوب می‌شود در سال جاری نیز پایین و احتمالاً در سطح یک درصد خواهد بود.

کاهش 35 میلیون تنی تولید گندم جهان

پیش‌بینی اخیر فائو برای تولید جهانی غلات در 2018 حدود 2595 میلیون تن است که تقریباً 62.5 میلیون تن کمتر از رکورد سال 2017 می‌باشد. میزان کاهش انتظاری برای تولید جهانی گندم و غلات دانه درشت در 2018 در مقایسه با سال گذشته حدود 35.2 و 34.1 میلیون تن می‌باشد و این در حالی است که افزایش تقریباً 6.6 میلیون تنی برای برنج پیش‌بینی می‌شود. پیش‌بینی می‌شود مصرف جهانی غلات در 2018/19 به حدود 2649 میلیون تن برسد که 1.3 درصد بیشتر از 2017/18 می‌‌باشد. میزان مورد انتظار مصرف گندم، غلات دانه درشت و برنج در 2018/19 به ترتیب حدود 740 میلیون تن، 1401 میلیون تن و 509 میلیون تن می‌باشد.

سود سهام عدالت کارگران و دختران مجرد واریز می‌شود

بر اساس اعلام سازمان خصوصی سازی، سود سال مالی ۹۶ شرکت های سرمایه پذیر در حالی تاکنون طی دو مرحله میان مشمولان توزیع شده است که بر این اساس در مرحله نخست مشمولان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی سود خود را دریافت کرده اند و در مرحله دوم نیز این سود به حساب روستائیان و عشایر به صورت کامل واریز شده است. مرحله سوم پرداخت سود سهام عدالت در سال جاری نیز از فردا (سه شنبه) آغاز می شود که مطابق آن در این مرحله کارگران فصلی و ساختمانی، دختران مجرد و زنان کارگر سرپرست خانوار این سود را به تدریج دریافت خواهند کرد.  در این مرحله قرار است از فردا (سه شنبه) حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سود سهام عدالت سال ۹۵ و ۹۶ میان ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از مشمولان گروه ذکر شده به صورت تدریجی از طریق بانک های عامل پرداخت شود.

وزیر صنعت: قیمت گوشت تا ۲ هفته آینده متعادل می شود/ قیمت برخی از کالاها روند کاهشی داشته است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در حال حاضر در هیچ کالایی کمبودی در کشور وجود ندارد، افزود: در ماه های قبل مشکلاتی در بحث گوشت ایجاد شده بود که در حال حاضر با توجه به شرایطی که برای واردات گوشت ایجاد شده و خریدهای صورت گرفته اوضاع بازار گوشت بهتر شده است. وی ادامه داد: دولت سیاست ها و تصمیماتی در حوزه گوشت اتخاذ کرده همانند اینکه تعرفه واردات گوشت را صفر کرده که این موضوع با تسهیل روند واردات و افزایش توزیع شرایط بازار گوشت را بهبود بخشیده است. رحمانی با بیان اینکه در حال حاضر توزیع گوشت آغاز شده و تا دو هفته آینده می تواند تاثیر خود را بر بازار برجای گذارد، اظهار داشت: با توجه به تصمیمات اخذ شده قیمت گوشت تعدیل و کاهش می یابد و بخشی از گوشت که در یکی از بنادر کشور وجود داشته این هفته ترخیص شده و به سراسر نقاط کشور حمل می شود. این عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه روزانه قیمت ها در بازار رصد می شود، ادامه داد:قیمت برخی از کالاها افزایشی نداشته و حتی روند کاهشی داشته است، چرا که وزارت صنعت، تمام اقلام کالایی اعم از مس و فولاد تا لوازم خانگی و مواد غذایی و کالاهای اساسی را رصد می کند. وی با بیان اینکه قیمت خودرو با توجه به روندی که در افزایش تولید داشته متعادل می شود، ادامه داد: چند عامل در افزایش قیمت خودرو در ماه های اخیر دخیل بوده که یکی از این موارد کاهش تولید در ماه های قبل است که در حال حاضر تولید رشد چشمگیری داشته و باید از قطعه سازان در این خصوص تشکر کرد که علیرغم بالا بودن مطالبات همکاری کرده و خودروسازان نیز برای تولید همت کرده اند. /خانه ملت

ماجرای زن قاچاقچی دام چه بود؟

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره زنی که گفته می‌شد ۸۰ درصد دام‌ها توسط او از مرزهای جنوبی کشور قاچاق می‌شد، گفت: در این باره بزرگنمایی شده اما با وجود پیگیری و همکاری همه دستگاه‌های متولی در راستای کاهش قاچاق، باید بدانیم که حتی یک رأس دام هم نباید قاچاق شود. چندی پیش رسانه‌ها از گزارشی خبر می‌دادند که یک زن در جنوب کشور ۸۰ درصد قاچاق دام را در اختیار دارد؛ به گونه‌ای که دام‌های مولد را از دلالان و فروشندگان خریداری و آنها را به حاشیه نشینان خلیج فارس به صورت قاچاق می‌فروشد. در این رابطه علی مویدی - رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز - به ایسنا گفت: اینگونه نیست و بزرگنمایی در این زمینه صورت گرفته است چرا که پیش از این هم خروج غیرقانونی دام زنده از مرزهای جنوبی به صورت موردی انجام می‌شد و هم اکنون هم شاید وجود داشته باشد که البته بسیار کمتر شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار