مدیرکل راه آهن جنوب اظهار کرد : این اداره کل از نظر جابجایی بار و مسافر در جایگاه چهارم کشور قرار دارد و خوزستان تنها استانی است که شامل دو اداره کل (راه آهن جنوب و راه آهن زاگرس) است .
کد خبر: ۷۲۰۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸ 27 February 2019

غلامرضا شریعتی در دوازدهمین گردهمایی معاونان فنی ادارات کل مناطق راه آهن جمهوری اسلامی ایران در سالن همایش های شرکت توسعه نیشکر در اهواز، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های توسعه، بحث حمل و نقل و شبکه ارتباطی است و امیدواریم این بخش در کشور بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد و سرمایه‌‌های بخش خصوصی نیز به این سمت سوق داده شوند.

به گزارش"تابناک" وی با بیان اینکه یکی از زیرساخت های توسعه بحث راه آهن است، افزود: نقشی که راه آهن ایفا می‌کند، نقشی اساسی در توسعه جامعه، حفظ محیط زیست و کاهش هزینه‌ها است و باید به این موضوع توجه جدی شود.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه دولت باید به بخش راه آهن توجه جدی کند، زیرا این مساله زمینه‌ساز توسعه است، تصریح کرد: اکنون نگاه به راه آهن تغییر پیدا کرده است زیرا در گذشته به راه آهن به چشم یک سازمان کم اولویت نگاه می‌شد اما اکنون شرایط به شکل دیگری است و به راه آهن بیش از پیش توجه می‌شود. 

شریعتی عنوان کرد: گسترش و توسعه شبکه ریلی یکی از راه‌های برون‌رفت از رکود است و می‌تواند زمینه‌ساز توسعه در کشور باشد. این مساله به کاهش تصادفات و افزایش ایمنی راه‌ها و همچنین حفظ محیط زیست کمک می‌کند. همچنین می‌تواند نقش بسیار موثری در توسعه گردشگری داشته باشد.

وی با بیان اینکه بخش راه آهن خوزستان توسعه چندانی متناسب با نیازها در این حوزه نداشته است، ادامه داد: اقدامات انجام گرفته در حوزه راه آهن خوزستان تنها شامل بهسازی، نوسازی و دو خطه کردن راه آهن بندرامام-اندیمشک است و اقدام خاص دیگری در این زمینه انجام نگرفته است. این مساله در حالی است که خوزستان به خطوط ریلی بسیار وسیع‌تری نسبت به خطوط ریلی کنونی نیازمند است.

استاندار خوزستان گفت: محوریت خوزستان به عنوان مبدا واردات فله و غله به درون کشور ضرورت ایجاد زیرساخت‌هایی مانند راه آهن را دوچندان می‌کند و در این زمینه انتظار است که شبکه ریلی و خطوط راه آهن در خوزستان توسعه پیدا کنند.

شریعتی با اشاره به راه آهن شلمچه – بصره بیان کرد: با توجه و حساسیتی که رییس جمهور در طول چند ماه گذشته به این خط ریلی داشته است، گام‌های خوبی برای اجرایی شدن آن برداشته شده است زیرا این خط یکی از خطوط حیاتی برای کشور به ویژه در بحث صادرات به کشور عراق است.

وی ادامه داد: این موضوع در سفری که آقای روحانی به عراق خواهد داشت، در دستور کار قرار می‌گیرد و پیگیری خواهد شد تا شرایط از سوی طرف عراقی نیز برای اجرای این طرح فراهم شود.

استاندار خوزستان با اشاره طرح حیاتی راه آهن اهواز – اصفهان گفت: یک شرکت خارجی در سال 1348، با مطالعه روی این خط راه آهن اعلام کرده است که احداث دو خطه برقی در این مسیر توجیه فنی و اقتصادی دارد اما این موضوع از آن زمان تاکنون روی کاغذ مانده و اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه توجیه‌دارترین راه آهن خاورمیانه خط ریلی اهواز – اصفهان است، خاطرنشان کرد: این طرح در توسعه شمال خوزستان و معرفی جاذبه‌های گردشگری استان نقش بسیار موثری دارد. همچنین نقشی که می‌تواند در جابه‌جایی بار از درون استان به مرکز و بالعکس داشته باشد یکی دیگر از مسایلی است که باید به آن توجه کرد و احداث این خط راه آهن را سرعت بخشید.

همچنین عبدالکریم درویش ‌زاده اظهارداشت: خطوط راه آهن جنوب 699 کیلومتر طول دارد که 264 کیلومتر خطوط فرعی، مانوری، صنعتی و تجاری دارد .

مدیرکل راه آهن جنوب ادامه داد: این اداره کل از نظر جابجایی بار و مسافر در جایگاه چهارم کشور قرار دارد و خوزستان تنها استانی است که شامل دو اداره کل (راه آهن جنوب و راه آهن زاگرس) است .

درویش ‌زاده تصریح کرد: با توجه به اهمیت حمل و نقل بار برای راه آهن، طی چهار سال گذشته در خوزستان توجه زیادی به این کار شده است.

وی گفت: حدود 2 میلیون تن شمش از فولاد خوزستان به بندر امام خمینی(ره) امسال صادر می شود و این اقدام به دلیل مصوبه شورای ترافیک استان مبنی بر تغییر شیوه حمل بار از جاده به ریل صورت می گیرد.

عضو شورای ترافیک استان یاد آور شد: با وجود رشد 6 درصدی حمل بار توسط این اداره کل ، درآمد حاصل از آن نسبت به سال گذشته 70 درصد افزایش نشان می دهد.

مدیرکل راه آهن جنوب همچنین در خصوص جابجایی مسافر از طریق حمل و نقل ریلی، گفت: تعداد 14 قطار حومه ای و محلی در سطح استان فعال هستند ودر تلاش هستیم تا تعداد این قطارها افزایش یابند.

در ادامه آیت‌الله محسن حیدری اظهار کرد: از همه برگزارکنندگان این گردهمایی ملی که تلاش کردند تا آن را در استان خوزستان برگزار کنند تشکر می کنم و امیدوار هستم خروجی این گردهمایی منجر به توسعه استان خوزستان و همچنین کشور شود.

وی با بیان اینکه دستاورهای انقلاب موجب تحولات تاریخی در همه حوزه‌ها در ایران شد، افزود: قدرت و فرهنگ ما می‌توانیم که توسط امام(ره) در میان ملت ایران ایجاد شد، زمینه‌ساز توسعه و دستیابی به دستاوردهایی بود که اکنون در کشور شاهد آنها هستیم.

امام جمعه موقت اهواز تصریح کرد: راه آهن حدود 80 سال پیش توسط انگلیسی‌ها و به منظور مقاصد خودشان در ایران و خوزستان ایجاد شد و ایرانی‌ها در آن زمان هیچ دستی در ساخت این راه آهن نداشتند اما با شرایطی که پس از انقلاب در حوزه راه آهن به وجود آمده است، شاهد دستاوردها و تحولات بسیاری در این حوزه هستیم.

حیدری ادامه داد: ریل و راه آهن می‌تواند به عنوان یک زیرساخت مهم، به تحولات اقتصادی و سیاسی کشور کمک کند و باید در این زمینه به توسعه ریلی کشور و به ویژه استان خوزستان توجه و گام‌های اساسی در این زمینه برداشته شود.

وی با اشاره به بحث احداث راه آهن شلمچه – بصره، عنوان کرد: این خط ریلی می‌تواند برای آینده ایران و خوزستان تحول‌ساز باشد و باید در این زمینه تلاش شود تا هرچه سریع‌تر شاهد اجرای آن باشیم. 

امام جمعه موقت اهواز خاطرنشان کرد: تحولات و توسعه‌ای که اکنون در راه آهن کشور شاهد آن هستیم، به دست متخصصان داخلی کشور ایجاد شده است و همه این مسایل به برکت وجود انقلاب اسلامی ایران است. امیدواریم این فرهنگ به همه بخش‌های کشور گسترش پیدا کند و بتوانیم کشور را از مشکلات فعلی خارج کنیم.

 

 اخبار خوزستان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار