معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم:
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت:جندی شاپور باستان، آغاز تاریخ علم و دانشگاه جهان است و گذشته ایران را به نهاد علم ارجاع می دهد.
کد خبر: ۷۲۰۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹ 28 February 2019

غلامرضا غفاری در اختتامیه کنگره بین المللی جندی شاپور باستان در محل دانشگاه صنعتی جندی شاپور، اظهار کرد: پس از ثبت رخداد جندی شاپور در سازمان جهانی یونسکو، جهانیان بر این نکته به اجماع رسیدند که این گنجینه عظیم تاریخی تاریخ و تقویم آغاز علم ودانشگاه است.

وی افزود: تا پیش از اینکه سازمان جهانی یونسکو فعالیت جندی شاپور باستان به عنوان اولین دانشگاه جهان به قدمت ۱۷۵۰ سال را تایید کند، تقویم آموزش عالی جهان کمتراز یک هزار سال بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: بدون شک با برگزاری چنین کنگره عظیمی می توان گفت دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول امتداد مسیر درخشان جندی شاپور باستان است.

غفاری در دامه دانشگاه را هویت جامعه برشمرد و گفت: دانشگاه بهترین و مهمترین مکانی است که هر جمع و جامعه ای که در پی خویشتن خود باشد پس از دست یابی به چنین محلی می تواند به آن افتخار کند.

وی ادامه داد: هر فرد و جامعه ای برای معنی کردن کیستی خود باید به گذشته تاریخی خود رجوع کند چرا که هویت خود را پیدا خواهد کرد و زمانی ارزش و اهمیت این امر افزایش می یابد که گذشته تاریخی و تمدنی آن جامعه با محلی به نام دانشگاه که کانون عقل و تفکر و آزادگی است پیوند خورده باشد که حال کشور ایران با وجود جندی شاپور باستان به عنوان نخستین مرکز علمی جهان از این هویت پرافتخار بهره مند است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: جندی شاپور باستان سزاوار توجه و اهتمام است چرا که گذشته ما را به نهاد علم ارجاع می دهد.

غفاری با بیان اینکه خاستگاه دانشگاه، یک شهر است، افزود: اما آنچه که به شهر عظمت، قدرت و توانایی می بخشد، دانشگاه است؛ البته اگر دانشگاه به معنای واقعی خود باشد چراکه اگر دانشگاه در مسائل اجتماعی، فرهنگی و سایر ابعاد جامعه و شهر نقشی نداشته باشد تنها اسم دانشگاه را یدک می کشد.

وی بیان کرد: مرام و سنت دانشگاه به گونه ای است که عام گراست و مسائل جامعه دغدغه آن هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان با تاکید بر اینکه یک دانشگاه موثر و کارآمد باید با سایر دانشگاه ها و مراکزعلمی ارتباط و پیوند داشته باشد، عنوان کرد: این امر موجب تولید معرفت و دانایی در سطح جامعه خواهد شد.

دومین کنگره بین المللی جندی شاپور باستان با حضور وزیر علوم، ماریا دوتسنکو رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل و جمعی از میهمانان داخلی و خارجی از جمله ۱۰ دانشمند بین المللی از روز گذشته به مدت دو روز در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول آغاز و تا عصر امروز چهارشنبه ادامه داشت.

این کنگره متعاقب اقدامات انجام شده در نخستین کنگره جندی شاپور باستان است که در اسفندماه سال ۹۵ به مدت دوروز با حضور وزیر علوم، علی اکبر ولایتی و جمعی دیگری از مسئولان کشوری و مهمانان خارجی در دزفول برگزار شده بود.

با اقدامات انجام شده و پس از ارسال مستندات و مدارک در نوامبر ۲۰۱۷ سازمان جهانی یونسکو، فعالیت جندی شاپور باستان به عنوان اولین دانشگاه جهان به قدمت ۱۷۵۰ سال را تایید کرد، در حالی که تا پیش از این تقویم آموزش عالی جهان کمتر از یک هزار سال بود.

دانشگاه جندی شاپور که اکنون تنها بقایایی از آن در اطراف شهر دزفول برجای مانده در عصر ساسانیان در یک هزار و ۷۵۰ سال پیش، نخستین و معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.

طبق مستندات تاریخی موجود در شهر باستانی جندی شاپور، نخستین نظام نامه آموزش عالی، نخستین بیمارستان و همچنین نهضت ترجمه جهان در این دانشگاه شکل گرفته است. 

دانشگاه جندی شاپور گذشته از آن که مرکزی بزرگ برای اشاعه و تعلیم دانش های گوناگون زمان، مانند پزشکی، داروسازی، داروشناسی، دامپزشکی، نجوم، ریاضیات، فلسفه، حکمت، الهیات و موسیقی بوده است، مرکز صلح، برابری و برادری نیز بوده و هزاران ایرانی، هندی، یونانی، رومی و سریانی در کنار هم در آنجا برای هدفی واحد تلاش و کوشش می‎کردند.

این دانشگاه به دستور شاپور اول ساسانی  تاسیس شده است.شهر باستانی جندی شاپور با ۸۰۰ هکتار وسعت در ۱۲ کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است. آثار برجای مانده این شهر در ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۶ در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.

 

منبع: مهر

 

 اخبار خوزستان

برچسب ها: وزارت علوم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار