در آیین نکوداشت پنجاهمین سالروز تاسیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مطرح شد:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: بسیاری از اساتید که در حال آموزش دانشجویان دوره پرستاری هستند کمتر وارد بخش بالین می شوند و این مساله نقطه ضعف در گروه پرستاری است.
کد خبر: ۷۲۰۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵ 01 March 2019

دکتر ایرج نظری در مراسم نکوداشت پنجاهمین سالروز تاسیس دانشکده پرستاری و مامایی که روز گذشته (9 اسفندماه) در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در سال 97 نیروهایی به عضویت هیات علمی دانشکده پرستاری درآمده اند و سعی کرده ایم با این امکانات وضعیت را بهبود بخشیم. امیدواریم همچنان اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری افزایش داده شوند تا انگیزه های لازم برای تقویت گروه پرستاری ایجاد شود.

به گزارش"تابناک" وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی اهواز  آمادگی دارد کسانی که شرایط عضویت هیات علمی  را دارند را در دانشکده پرستاری با شرایط ویژه بپذیرد تا نیروهای لازم تربیت شوند و کمبود شدید نیروی شدید جبران شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: اکنون دانشکده هایی می بینیم که با سرمایه های ملی کشور دانشجو تربیت می کنند و بعد از فارغ التحصیلی بازار کاری برای آنها وجود ندارد. در واقع توقعات این گروه را بالا بردیم اما کاری برای آنها وجود ندارد.

نظری بیان کرد: اکنون برای گروه پرستاری کار وجود دارد و مورد نیاز ما است. باید تلاش کنیم در زمینه تربیت نیروی پرستاری تغییر و تحول ایجاد شود تا بتوانیم جوانان این مرز و بوم را در رشته هایی که بازار کار دارند تربیت کنیم و مشکلی از کشور و مردم رفع شود.

وی عنوان کرد: اولین مدارس پرستاری کشور در آذربایجان غربی و سپس آذربایجان شرقی تاسیس شدند که البته رسمی ترین دوره پرستاری که در آن به صورت نوین تدریس شد در مدرسه آبادان بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در سال 1320 دانشکده پرستاری در آبادان تاسیس شد و تقریبا با فاصله زمانی حدود 15 سال بعد دانشکده پرستاری در تهران تاسیس شد.

نظری بیان کرد: خدماتی که گروه پرستاری ارائه می دهند قابل بیان نیست. پزشکان برهه ای از کار درمان را انجام می دهند و اکثر خدماتی که به بیماران ارائه می شود توسط پرستاران است. جایگاه ویژه پرستاران رفیع و ارزشمند است و هیچگاه نباید فراموش شود.

وی تصریح کرد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که در گروه پرستاری وجود دارد انفکاک بین افراد آموزش دهنده و افردای است که بر بالین بیماران قرار دارند که این موضوع غیرقابل انکار است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: بسیاری از اساتید که در حال آموزش دانشجویان دوره پرستاری هستند کمتر وارد بخش بالین می شوند و این مساله نقطه ضعف در گروه پرستاری است.

نظری بیان کرد: نحوه آموزش گروه پزشکان بهترین شیوه آموزش برای گروه پرستاری نیز هست و باید اساتید گروه پرستاری بر بالین بیمار اطلاعات و تجربیاتشان را به دانشجویان منتقل کنند. نباید دانشجویان را به دست مربیانی بسپاریم که کمتر در قسمت تدریس کلاس عملی حضور دارند.

وی تصریح کرد: همچنین گروه پرستاری انتظاراتی در خصوص مبحث حقوقی و پرداختی دارند باید مرتفع شود.

مرضیه اسدی ذاکر رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: مهر ماه امسال مصادف با پنجاهمین سالگرد تأسیس دانشکده پرستاری و مامایی جندی شاپور اهواز است.

وی با اشاره به تلاش برای ثبت تاریخ این دانشکده که بخشی از دانشگاه به یادماندنی قدیمی کل دنیا است، افزود: دانشگاه جندی شاپور اهواز یکی از ماندگارترین دانشگاه های علمی جهان است.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به تحصیل دانشجویان در مقاطع لیسانس و بالاتر در این دانشکده تصریح کرد: در مقطع کارشناسی گروه پرستاری حدود ۴۰۵ دانشجو، ارشد ۱۳۸ نفر و دکترای تخصصی ۲۳ نفر و همچنین در گروه مامایی در مقطع کارشناسی ۱۴۰، ارشد ۱۰۳ نفر و در دوره دکترای تخصصی ۹ نفر مشغول تحصیل هستند.

اسدی ذاکر با اشاره به اینکه در مهر ماه سال ۴۷ بنیاد اولیه این دانشکده بوده که در محل باغ معین کنونی شهر اهواز تأسیس شد، گفت: دانشجویان این دانشکده در سطوح کارشناسی، ارشد و دکترای تخصصی تربیت می شوند. همچنین در رشته کارشناسی اتاق عمل هم به صورت پیوسته ۱۳۴ نفر و به صورت ناپیوسته ۸۵ نفر مشغول تحصیل هستند.

وی با اشاره به اینکه آمار ارائه شده از دانشجویان مشغول به تحصیل مربوط به ترم قبل است، گفت: یک سری مراکز اقماری هم داریم که شامل مجتمع عالی سلامت ایذه، رامهرمز، مسجدسلیمان و دانشکده بستان است که بیش از ۲۷۱ دانشجو در این مراکز مشغول تحصیل هستند.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اهواز خبر داد: رشته های ارشد پرستاری این دانشکده شامل کودکان، داخلی جراحی، روان پرستاری، پرستاری ویژه بزرگسالان و سلامت جامعه است. همچنین در مقطع ارشد مامایی رشته آموزش با گرایش مامایی، مدیریت، بهداشت باوری و رشته مشاوره در مامایی را داریم.

اسدی ذاکر در پایان گفت: تعداد اعضای هیئت علمی در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اهواز تا پایان سال به ۵۱ نفر خواهند رسید چون ۱۷ نفر نیروی جدید هم در حال جذب داریم.

 

 اخبار خوزستان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار