در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان مطرح شد:
افشین حیدری با اشاره به دلایل سیر نزولی ازدواج، افزود: مشکلات اقتصادی بخشی از دلایل کاهش انگیزه جوانان نسبت به ازدواج است که باید برنامه‌ریزی جامع‌تری در این زمینه داشته باشیم زیرا این موضوع نشان‌دهنده بحران اجتماعی است که می‌تواند در جامعه رخ بدهد. در بسیاری از بررسی‌های انجام شده بخش اعظمی که گرفتار مشکلات شده‌اند، فرزندان طلاق هستند که با برنامه‌ریزی باید از این بحران خارج شویم.
کد خبر: ۷۲۱۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲ 03 March 2019

صبح امروز جلسه ستاد ساماندهی جوانان با موضوع «ازدواج» در محل استانداری خوزستان برگزار شد

به گزارش"تابناک"؛ محمدصادق کریمی‌کیا در این جلسه اظهار کرد: شرایط به نحوی است که نمی‌شود بر اساس ساختار اداری و صرف جلسه مسائل را سامان‌دهی کرد. موضوع ازدواج، بنیان خانواده و انسجام‌بخشی جامعه به تشکیل خانواده برمی‌گردد و مهم‌ترین واقعه در این زمینه ازدواج است. متاسفانه دچار کاهش روند ثبت ازدواج و افزایش طلاق در سطح کشور هستیم.

وی تصریح کرد: با توجه به شوک اقتصادی و تورم سنگینی که به مردم وارد شده است متاسفانه عقد و ازدواج تحت تأثیر شرایط تورم قرار گرفته است؛ اینکه جوانی بتواند به تنهایی کار ازدواج را انجام دهد و ازدواج کند، کار سختی شده است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان گفت: در کنار مسائل اقتصادی، مسائل اجتماعی و تغییر ضابطه‌های فرهنگی نیز در دو سال و نیم اخیر بروز پیدا کرده است.

کریمی‌کیا بیان کرد: کارهای خوبی در حوزه آسیب‌های اجتماعی در حال انجام است اما به دلیل اینکه ارزیابی و کار در این زمینه سخت است هنوز مدیریت کامل در حوزه آسیب‌های اجتماعی انجام نشده است.

وی با تاکید بر لزوم آموزش مهارت‌های زندگی، گفت: آموزش مستقیم تاثیر کمتری بر جای می‌گذارد و به دلیل نوع فعالیت فضای مجازی دیگر این نوع آموزش جواب‌گو نیست. آموزش باید غیرمستقیم باشد.

کریمی‌کیا با اشاره به محتوای برخی فیلم‌ها در خصوص ازدواج، تصریح کرد: فیلمی تولید می‌شود که محتوای آن تقبیح ازدواج، ارزش‌گذاری برای طلاق یا ترویج روابط خارج از زناشویی است که محتوای فعلی را تغییر می‌دهد. ساختار جدید محتوای رسانه‌ای این موارد را به خوردمان می‌دهد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان گفت: عدم آگاهی جوانان نسبت به امر ازدواج یکی از مشکلات جوانان است. ممکن است فردی دارای مدرک دکتری باشد اما نسبت به مهارت زندگی، حل مساله زناشویی و امر ازدواج آموزش ندیده و مشکل داشته باشد.

کریمی‌کیا ادامه داد: از شخصی پرسیده شد که علت طلاق چیست و وی گفت علت طلاق، ازدواج است! در صورتی که علت طلاق، ازدواج ناسازگار و نامناسب است. ممکن است فردی طبق یک احساس، تصمیم به ازدواج بگیرد.

وی افزود: چرا اکثر طلاق‌های کشور و خوزستان در سال اول ازدواج اتفاق می‌افتد؟ این مسائل ناشی از عدم شناخت طرفین است زیرا زوج‌ها به مرور شناخت بیشتری از یکدیگر به دست می‌آورند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان بیان کرد: اکنون در خوزستان از هر 50 هزار ازدواج در سال تقریبا 10 هزار مورد منجر به طلاق می‌شود. بنابراین می‌توان دید که در یک کلاس مدرسه، چند دانش‌آموز فرزند طلاق هستند.

وی با بیان اینکه ضربه و آسیب وارده به فرزندان از طلاق جبران‌ناپذیر است، گفت: طلاقی که هنوز فرزندی متولد نشده است را به زمانی که فرزند متولد شده باشد، ترجیح می‌دهیم. هیات طلاق نیز می‌گوید زمانی که هنوز زوج دو نفر هستند طلاق بگیرند بهتر است.

کریمی‌کیا با اشاره به مشورت جوانان با هم سن و سالان خود در خصوص ازدواج، گفت: در مورد آیین ازدواج در خانواده‌ها بحث می‌شود اما در مورد چگونگی انتخاب، جوانان با همسالان خود و نه با خانواده‌ها صحبت می‌کنند.

وی بیان کرد: در حوزه آموزش و پرورش نیاز به آموزش دانش‌آموزان وجود دارد تا بتوانیم جوانان در معرض ازدواج را در حوزه همسریابی و انتخاب درست راهنمایی کنیم.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان ازدواج را یک انتخاب دانست و گفت: اگر برنامه‌ای در این زمینه ارائه شود از آن پشتیبانی می‌کنیم. این برنامه‌ها باید رویکردی داشته باشند که موجب تأثیرگذاری در جامعه بوده و حداقل ازدواج بهتری رقم زده شود و از طلاق‌ها جلوگیری کنیم. برنامه‌ها باید در بحث همسریابی درست و پیشگیری از آسیب‌ها باشد.

محمدمهدی چراغپور، مسؤول یکی از سَمَن‌های فعال در حوزه ازدواج در این جلسه اظهار کرد: مسؤولیت نهادهای دولتی در زمینه ازدواج جوانان واقعاً مهم و غیرقابل چشم‌پوشی است و آن‌ها باید تمام تلاش خود را در این شرایط اقتصادی در جهت تسهیل امر ازدواج به کار ببندند.

وی افزود: شهرداری، استانداری و صدا و سیما باید زیرساخت‌های تبلیغاتی خود مانند بیلبوردها را برای آموزش‌های مهم و ضروری درباره ازدواج صحیح بسیج کنند زیرا کار ضدفرهنگی در این زمینه از سوی دشمنان در حال انجام است.

همچنین افشین حیدری در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان اظهار کرد: در 9 ماهه نخست سال جاری 32 هزار و 711 مورد ازدواج در استان خوزستان ثبت شده است که 7329 مورد از این تعداد به طلاق منجر شده است. اگر این تعداد موارد ازدواج و طلاق را با مدت مشابه سال گذشته مقایسه کنیم متاسفانه روند ازدواج سیر نزولی و طلاق سیر صعودی داشته است.

وی با اشاره به دلایل سیر نزولی ازدواج، افزود: مشکلات اقتصادی بخشی از دلایل کاهش انگیزه جوانان نسبت به ازدواج است که باید برنامه‌ریزی جامع‌تری در این زمینه داشته باشیم زیرا این موضوع نشان‌دهنده بحران اجتماعی است که می‌تواند در جامعه رخ بدهد. در بسیاری از بررسی‌های انجام شده بخش اعظمی که گرفتار مشکلات شده‌اند، فرزندان طلاق هستند که با برنامه‌ریزی باید از این بحران خارج شویم.

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان گفت: خوزستان قطب اقتصادی خاورمیانه است اما متاسفانه نتوانسته ارتباط مستمری بین تولید ثروت و زندگی با رفاه فراهم کند و یکی از دلایلی که موجب آمار نگران‌کننده در مسائل خانواده شده است به همین امر برمی‌گردد که باید برنامه ویژه‌ای در این زمینه داشته باشیم.
حیدری بیان کرد: شعار کارهای فرهنگی داده شده اما همه نگاه‌ها به اقتصاد بوده است و اقدامات فرهنگی در موضوع ازدواج، طلاق، مشاوره‌های قبل ازدواج جدی نگرفته شده است. در کشورهای توسعه یافته در مساله خانواده موضوع ازدواج و پیشگیری از طلاق یکی از مهم‌ترین مواردی که دستگاه‌های مرتبط برای آن برنامه و هدف دارند. 

وی افزود: ما نیز باید در امر ازدواج مخصوصا تقویت مراکز مشاوره و هدایت جوانان اقدام کنیم. بسیاری از جوانان زمانی که موضوع ازدواج مطرح می‌شود با هم سن و سالان خود در این خصوص صحبت می‌کنند و در نتیجه انتهای ازدواج منجر به شکست می‌شود که تبعات این شکست در جامعه دیده می‌شود. 

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان ادامه داد: در امر ازدواج باید قبل از ازدواج از ظرفیت مراکز مشاوره استفاده شود تا از اتفاقات بعد جلوگیری کنیم. چالش‌های خوزستان در موضوع ازدواج باید به صورت جدی بحث و یا کار دانشگاهی بهتری در این زمینه انجام شود.

وی با تاکید بر لزوم توقف سیر نزولی ازدواج، تصریح کرد: چالش‌ها و آسیب‌های پیش ‌رو باید شناسایی و راهکارهایی ارائه شود و مقام عالی استان برای توزیع اعتبارات تصمیم اتخاذ کند تا در سال 98 آمار خطرناک‌تر و نگران‌کننده‌تر از سال جاری نداشته باشیم. باید به سمتی برویم که از تمام ظرفیت تبلیغاتی استفاده کنیم و دستگاه‌ها نیز به خانواده‌ها تسهیلات بدهند. 

حیدری تصریح کرد: امروزه فضای مجازی قدرت بزرگی برای اطلاع‌رسانی و تبلیغات است که اگر آن را مدیریت نکنیم یا برای آن برنامه نداشته باشیم یکی از آسیب‌های اصلی ما در بحث همسریابی فضای مجازی می‌شود بنابراین باید در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار