با حضور وزیر نیرو انجام شد
وزیر نیرو با اشاره به اجرای 999 پروژه صنعت آب و برق در خوزستان، گفت: این وزارتخانه 360 هزار میلیارد ریال پروژه در این استان در دست ساخت دارد.
کد خبر: ۷۲۲۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰ 05 March 2019

صبح امروز کلنگ احداث سد تراز لالی در این شهرستان با حضور وزیر نیرو به زمین زده شد.

به گزارش"تابناک"؛ بر این اساس اعتبار اولیه احداث این سد حدود 65 میلیارد تومان برآورد شده که زمان بهره‌برداری از بخش اول آن 36 ماه پس از انعقاد قرارداد خواهد بود.

طبق طراحی‌های انجام شده برای این سد، وسعت دریاچه آن 238 هکتار، طول دریاچه 5.5 کیلومتر، حجم مخزن 38 میلیون متر مکعب، ارتفاع سد از پی 57 متر و عرض تاج سد 6 متر خواهد بود. 

سد تراز لالی از نوع بتونی غلطکی است و جهت تامین آب شرب و کشاورزی مناطق تحت پوشش در شهرستان لالی و روستاهای اطراف آن احداث خواهد شد.

این سد بر روی رودخانه هرکش در شهرستان لالی احداث می‌شود و کل اعتبار مورد نیاز اجرای آن 133 میلیارد تومان برآورد شده است.

رضا اردکانیان در این مراسم اظهار کرد:با اشاره به اینکه 999 پروژه مهم صنعت آب و برق در استان خوزستان در دست اجرا است، اظهار کرد: این طرح‌ها مربوط به پروژه‌های حوزه آب، برق و آب و فاضلاب است که برای این طرح‌ها اعتباری بالغ بر 36 هزار میلیارد تومان از منابع مختلف در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بخشی از این اعتبارات هزینه شده است و مابقی آن نیز فراهم خواهد شد که با تلاش تمامی دست اندرکاران و مدیران صنعت آب و برق، پیمانکاران، مهندسان مشاور و حمایت و پشتیبانی استاندار خوزستان و نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی هر چه زودتر طرح‌های یاد شده به ثمر خواهد نشست.

وزیر نیرو ادامه داد: در جریان سفر مدیران وزارت نیرو به استان خوزستان تعدادی طرح و پروژه در شهرستان‌های لالی، رامهرمز، ایذه و اهواز افتتاح و یا عملیات اجرایی آن‌ها آغاز خواهد شد که با تکمیل این طرح‌ها صدها مگاوات به توان تولید برق در استان خوزستان اضافه خواهد شد، هزاران هکتار اراضی از آب تنظیمی بهره‌مند خواهند شد و هزاران نفر از هموطنان ما نیز از امکان دسترسی به آب شرب سالم و پایدار بهره‌مند می‌شوند.

 اردکانیان تاکید کرد: امروزه در استان خوزستان به برکت وجود سدهای مخزنی بزرگ میلیاردها مترمکعب آب شیرین نگهداری می‌شود که این مهم نه تنها به معنای میلیون‌ها تن مواد غذایی و تدارک امنیت غذایی بخش‌های از سرزمین ما است، نه تنها به معنای دسترسی به آب سالم و مطمئن برای شرب و بهداشت است، نه تنها به معنای تولید صدها مگاوات توان تولید برق و میلیاردها کیلووات ساعت انرژی در طول سال بلکه مهم‌تر از تمامی این موارد به معنای امکان کنترل سیلاب در این استان است.

وی یادآور شد: در گذشته‌های نه چندان دور مردم این استان و بسیاری از مناطق کشور در آستانه عید نوروز نگران وقوع سیلاب‌های سهمگین بودند. سیلابی که در روزهای منتهی به سال جدید جدای از خسارت مادی، بسیاری از مردم این مناطق را به جهت بروز خسارت جانی داغدار می‌کرد و همواره ایام عید جمعی از اهالی این مناطق همراه با عزا بود. ولی امروزه به جهت ساخت سدهای مخزنی بزرگ و موثر، مردم این خطه نیز با خاطر آسوده به استقبال بهار می‌روند.

وزیر نیرو با اشاره به امکان افزایش مخزن سد تزار لالی به منظور کنترل سیلاب‌های مخرب در این منطقه، گفت: این طرح نیز مانند سایر پروژه‌های سدسازی همراه با الزاماتی مانند زیر آب رفتن مناطقی تحت عنوان مخزن سد و پرداخت حق و حقوق روستائیان، مالکان و حقابه‌دارانی است که در این مناطق قرار گرفته‌اند. از این رو به تمامی این مسائل به حکم قانون پرداخته خواهد شد و سعی خواهیم کرد این مهم را با سرعت انجام بدهیم تا شیرینی پیشرفت عملیات ساختمانی سد همراه با جلب رضایت این گروه از ساکنان باشد.

گفتنی است چندی پیش بروز سیلاب‌های مخرب در غرب خوزستان سبب به زیر آب رفتن شهر رفیع و چندین روستا در شهرستان‌های هویزه و دشت آزادگان شده بود که هنوز آمار دقیقی از میزان خسارت‌های وارد آمده اعلام نشده است.

فرهاد ایزدجو مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: با افتتاح این پروژه به دنبال آن هستیم زمینه‌ساز توسعه مناطق محروم لالی، مسجدسلیمان و اندیکا شویم.

وی افزود: سد تراز بر روی رودخانه هرکش احداث خواهد شد و بر اساس بررسی‌های انجام گرفته آورد آب این رودخانه 82 میلیون مترمکعب در سال است و همچنین دبی متوسط رودخانه 2.6 متر مکعب در ثانیه است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه کشاورزان مناطق لالی و روستاهای اطراف آن از آب مطئمن بهره‌مند نیستند، تصریح کرد: تامین آب شرب منطقه لالی و روستاهای اطراف و تامین آب کشاورزی به میزان 15 میلیون مترمکعب از اهداف اجرایی این سد هستند.

ایزدجو با بیان اینکه تامین نیازهای زیست محیطی به میزان 9.2 میلیون مترمکعب از دیگر اهداف اجرای این سد است، ادامه داد: احداث این سد می‌تواند زمینه‌ساز تامین آب مطمئن برای کشاورزی شهرستان باشد و همچنین به توسعه شبکه‌های آبیاری و ذهکشی منطقه کمک می‌کند. 

وی بیان کرد: این سد از نوع بتونی غلطکی است و براساس طراحی‌های انجام گرفته در این سد، وسعت دریاچه آن 238 هکتار و حجم مخزن 38 میلیون مترمکعب خواهد بود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان کرد: برآورد هزینه مورد نیاز برای اجرای این طرح حدود 150 میلیارد تومان است و امیدواریم ظرف مدت 60 ماه شاهد افتتاح آن باشیم. 

ایزدجو در خصوص طرح آبرسانی به شهرستان لالی عنوان کرد: بر اساس این طرح برای آبرسانی به جمعیت حدود 30 هزار نفر و به منظور افق 1410 تصمیم‌گیری شده است. در این طرح آب خام مورد نیاز از طریق 4 چاه به عمق 300 متر تامین می‌شود و از طریق یک خط انتقال فولادی به طول 23 کیلومتر آب به تاسیسات مد نظر منتقل می‌شود. 

همچنین علی عسگر ظاهری اظهار کرد: از وزیر نیرو که به منظور حل مشکلات مردم لالی در این منطقه حضور پیدا کرده تشکر می‌کنم و امیدوارم حضور ایشان بتواند زمینه‌ساز حل مشکلات باشد.

وی افزود: خوشحالیم که علی‌رغم همه مشکلات و کمبودهایی که در بحث اعتبارات وجود دارد، وزارت نیرو نسبت به اختصاص اعتبارات اقدام کرده است.

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به لحاظ خشکسالی تغییراتی در ساختار سد به وجود آمده است و ارتفاع سد را کاهش داده‌اند. در این زمینه انتظار داریم سد تراز لالی بر اساس ساختار اولیه احداث شود تا بتوانیم از مخزن بیشتری برخوردار شویم.

وی ادامه داد: این سد می‌تواند زمینه بسیار خوبی برای گردشگری در منطقه باشد و همچنین می‌تواند دغدغه مردم شهرستان را در بحث تامین آب کشاورزی شهرستان برطرف کند.

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی عنوان  کرد: وزیر نیرو دستور داده است خسارت‌هایی که با احداث این سد به برخی از مردم وارد می‌شود جبران شود و همچنین راه ارتباطی نیز برای مردم منطقه در نظر گرفته شود و مردم در این خصوص نگران نباشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار