کد خبر: ۷۲۲۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰ 06 March 2019

محمدرضا دومیری گنجی

دردنیای کنونی عکس صنعت جهان شمول است و عکاسان پیشگامان اگاهی بخشی هستند عکس به تنهایی حاوی پیامهایی در فلسفه وجودی خود دارد ،عکس می تواند یک استراتژی برای جذب مخاطب ،سرمایه گذار و گردشگر باشد، طی سالیان اخیر در بسیاری از سایت های نخصصی گردشگری مهم دنیا و نیز در معتبرترین مجلات الکترونیکی و مکتوب بین المللی عکس های محمدرضا دومیری گنجی از مراکز توریستی ایران وجود دارد این کشش واستقبال جهانی ازسوی دست اندرکاران گردشگری دنیا تا آنجا بوده است که عکسهای این جوان ایرانی برای تبلیغات خود موثر دیده اند و در همین راستا شماری از کشورهای جهان از وی برای عکاسی از مراکز توریستی و برگزاری نمایشگاه دران کشورها دعوت کردند .دومیری گنجی براین باور است که اهمیت وکارکرد عکس در اقتصاد گردشگری روزبروز در حال گسترش می باشد وی شمار بالا عکس های خود را در مهمترین سایت های گردشگری و شبکه های تلویزیونی انگلیسی ،روسی ، فرانسوی وعربی زبان در دنیا را گواه بر این باور خود می داند که عکس میتواند در صنعت توریسم موثر باشد این عکاس ایرانی همچنین عکس را ابزاری قوی برای بیان هویت فرهنگ وتمدن هر کشوری می داند و دراین راستا بازدید ولیعهد کشور امارات متحده عربی از نمایشگاه اش در شارجه و نیز حضور پرشمار شخصیت های سیاسی ملل جهان در نمایشگاهی که در پارلمان اروپا برگزار کرده بود را دلیل بر کارکرد عکس می داند گفتگویی باایشان داشته ایم که باهم می خوانیم

-- لطفا مختصری خودتان معرفی بفرمایید
محمدرضا دومیری گنجی متولد ۱۳۶۹ از شهر تهران و دارای دانشنامه فیزیک اتمی می باشم ودر حال گذراندن رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد می باشم
-- در دنیای غرب نام محمدرضا دومیری گنجی بعنوان عکاسی که زیباییهای ایران را به جهان معرفی کرده ثبت شده و در ایران هم شما را بعنوان فردی پژوهشگر میدانند وازسویی دیگر تحصیلاتتان دررشته مهندسی می باشد از این ناهمخوانی چگونه به دستاورد بین المللی رسیده اید و پرسش،بنده مشخصا این است قرابت شما با صنعت توریسم دنیا ، چگونه بوجود امده است ؟
می خندد و با لبخند می گوید بله در دنیا بنده را بعنوان عکاس می شناسند و تاکید می کنم بنده از علم مهندسی، بسیار در عکاسی بهره وری می کنم و بعبارتی عکسهای من دارای سبک وسیاق متفاوت از عکسهای رایج در دنیا می باشد و شاید یکی ازدلایل استقبال دنیا ، به سبب نواوری و بهره وری از علم مهندسی مشخصا علم نجوم در عکاسی می باشد و مضاعفا رشته مهندسی معماری رشته ای است که ماهیتا هنری است و اساسا طیف کاری بنده عکاسی درزمینه مساجد و ابنیه های تاریخی می باشد.و اصولا من کشش بسیاری بسوی ابنیه تاریخی و نما دارم

-- صرفا گرایش شما منجر به این امرشده که به صنعت توریسم دنیا ورود کنید؟
کوشش و اشتیاق من در عکاسی سبب دیده شدن و پذیرفته شدن در دنیای صنعت جهانگردی گردیده و از سوی دیگر وقتی عکسهای من از اماکن توریستی درفضای مجازی ،منتشر گردیده بود با استقبال شگرف وشگفت جهانگردان و شرکت های توریستی و مردم عادی ازدورترین اقصی نقاط دنیا روبرو شده و ازسوی دیگر رسانه های بزرگ و پر مخاطب تصویری و مکتوب دنیا عمدتا از کشورهای اروپایی و امریکایی نظیر شبکه های تلویزیونی BBC انگلیس CNN امریکا و ABC امریکا،Huffington post آمریکا و روزنامه های انگلیسی زبان Daily Mail انگلستان و Politiken دانمارک و ....نیز صفحه نخست روزنامه های اشپیگل آلمان و .IPost ایتالیا.و
Bussinesinsiderامریکا و Corriere ایتالیا و.مترو فرانسه و Civilization چین ‌‌و. Blic صربستان‌ ، و Trip Adviser همچنین در پربازدید ترین سایت ها و موتور های جستجوگر دنیا نظیر سایت های یاهو و MSN نیز به معرفی عکس های من پرداخته بودند این عکسها با دارا بودن مضامین فرهنگی و تاریخی به رویت میلیونها نفر رسیده است و بعبارت دیگر میلیونها نفر چه گردشگرو چه غیر گردشگر با فرهنگ و هویت تاریخی کشور ازطریق عکس اشنا شده اند و از ان زمان تاکنون ایمیل های بسیاری از نقاط،جهان بویژه از کشورهای اروپا وایالات متحده امریکا دریافت کرده ام و خارجیان پیام می دهند که پس از رویت عکس های شما به مطالعه فرهنگ ایران پرداختیم وبه تازه گی متوجه شده ایم کشور شما دارای چه تاریخ و تمدن و هویت فرهنگی بزرگی دارا می باشد و برخی گردشگران هم پیام میدهند که دوست داریم مقصد بعدی گردشگری ما ایران باشد

-- جایگاه عکاسی در اقتصاد جهانی چگونه است؟
یک جهانگرد فرهنگی وقتی از قاره ای و یا کشوری به کشور دیگر عزیمت می کند بدنبال دیدن اثاری از هویت تاریخی وتمدن و میراث باستانی ان کشور می باشد و یک عکاس می تواند انگیزه ورود برای گردشگر خارجی فراه
م نماید به نحویکه با عکاسی از اثارتمدنی و تاریخی ، می تواند سفیر فرهنگ و تمدن کشورخود در جهان باشد و میراث فرهنگی و اثار فاخر وماندگار پیشنیان خود را با ارایه تصاویر زیبا بدنیا معرفی کند و پی ان اگر زیبایی ان عکس به اندازه ای باشد که توریست به تماشای عکس بپردازد و ازسوی دیگر ان عکس
نمایانگر اداب رسوم، سنن کهن، و فرهنگ گذشتگان ان کشور باشد و توریسم نیز ان عکس را باور کند طبیعتا انگیزه قوی برای ورودش به ان کشور بوجود خواهد آمد و ورود هر جهانگرد ۱۶ شغل و ارزاوری ایجاد می کند ....

-- امروزه با لطف تکنولوژی صنعت عکاسی توانسته درصنعت جهانگردی و اقتصاد کلان کشورهای کمتر توسعه یافته نقش ایفا کند جناب عالی این روندچگونه ارزیابی می کنید ؟

وقتی یک جهانگرددرنظردارد برای دیدن اماکن توریستی به کشوری دیگر سفر کند ابتدا پس از بررسی درزمینه زیرساخت مقصدگردشگری بدنبال جستجو تصاویری از ابنیه ها ومراکز توریستی وگردشگری ان کشور می باشند در این حین مبحث و کارکرد مقوله تبلیغات نمودعینی پیدا می کند. یک جهانگرد برای چگونگی انتخاب مقصد گردشگری، پس از سرچ عبارت برترین اماکن تاریخی کشور مقصد، پس ان بدنبال خواندن مقالات و رویت عکسها و تماشای مستندی از گزینه گردشگری به منظور گزینه انتخاب نهایی می باشد و دراین لحظات مهم تصمیم گیری ، وجود تبلیغات از ان ابنیه یا مرکز توریستی در فضای مجازی بیشترین تاثیر در انتخاب مقصد گردشگری دارد در دنیای پرهیاهوی تبلیغات ، ان تبلیغاتی بیشترین تاثیرگذاری دارد که زیباترین اثر را به ببینده تقدیم کند و درعین حال بیانگر ونمایشگر تاریخچه ای از فلسفه وجودی ان اثر باشد من تمثیلی می زنم جناب عالی فرض بفرمایید، درنظرداریدسفری به کشور ترکیه ویا کشور مراکش داشته باشید در این پروسه پس از بررسی های اولیه بدنبال دیدن تصاویر از جاذبه های ان کشور هستید ‌و دراین هنکام اهمیت عکس بر خواندن مقالات ودیدن مستند ارجحیت دارد وان عکسی می تواند مخاطب را به گردشگر تبدیل کند که علاوه بر زیبایی بتواند فلسفه وجودی وقدمت تاریخی ان بنا را در ان عکس نمایش دهد

-- در عصر اینترنت وجود شبکه های مجازی تصمیم گیری را برای گردشگر اسانتر کرده و جایگاه عکس در صنعت توریسم ارتقا داده است ایا می توان گفت امروزه عکس بعنوان استراتژی در صنعت توریسم مطرح می باشد ؟

اصولا در فضای مجازی ازیک اثر صدها متن وعکس وکلیپ ویدئو و مستندو... وجوددارد و در این سیل عظیم اطلاعات ان مطلبی بیشترین تاثیرگذاری خواهدداشت که بصورت اختصار و ساده و در کمترین زمان بیشترین تاثیرگذاری را بر مخاطب داشته باشد، اساسا پایه جذب جهانگرد وجود تبلیغات می باشد و کشورهایی می توانند منفعت بیشتری از سود سرشار صنعت توریسم کسب کنندکه تبایغات صحیح وعلمی انجام دهند و حال من از شما در مقام یک جهانگرد ویا توریسم داخلی این سوال مطرح می کنم که برای انتخاب مقصد گردشگری چه انجام می دهید؟ رویه معمول اینگونه است ، عبارت برترین اماکن تاریخی کشور و یا شهرستان مورد نظر را سرچ می فرمایید و پس ان برای انتخاب مقصد گردشگری با خواندن مقالات ویا رویت عکس و تماشای مستند فیلم مقصد انتخاب می فرمایید ولی براستی کدام شیوه اسانتر و تاثیرگذارتر و کمترین وقت را صرف می کند طبیعی است عکس گزینه اول می تواند باشد اما تبایغات کارکرد خودرا دراین صنعت دارد، امروزه هرچقدر دولت در زمینه تبایغات سرمایه گذاری بیشتری کند توریسم بیشتری جذب خواهدکرد و عکس خوب میتواند نقش محوری درصنعت جهانگردی داشته باشد

-- تاکنون برای عکاسی به کشورهای مختلف دعوت شده اید بنظر خودتان زیباترین اثری که شمارا مسحور کرده است چه اثری بوده است و زیباترین ابینه هنری درکدام کشور می باشد ؟

هر کشوری و هربنایی داستان وزیبایی منحصر بفرد خودش دارد وان بناهایی که من عکاسی کردم همه بناها زیبا بودند و پرازدحام از گردشگر... اما عکاسی از مراکز بناهای تاریخی اسلامی در اندلس اسپانیا برای من بسیار شیرین و لذت بخش بوده است و ان اثار پس از کذشت قرنها همچنان اززیباترین اثار تاریخی در دنیا می باشد

-- چه چیزی نامشهود در عکسهای شما وجودارد که عامل جذب توریسم میشود وعکسهای شما را متفاوت با عکسهای دیگر می کند؟
بنده به زرص قاطع عرض می کنم ویژه گیهای بناهای ایران در دنیا منحصربفرد می باشدو زیبایی این بناها درهیچ جا دنیا همتایی ندارد ویژه گیهای معماری ابنیه های ایرانی انقدر قدرتمند و زیبا و هنری می باشند که خود می توانند انگیزه جهانگردان را تحت الشعاع قراردهد

محمدرضا دومیری گنجی

-- نحوه تعامل شما با جهان چگونه است ؟
وقتی عکسهایم در فضای وب منتشر شد تماس ها وایمیل ها از کشورهای مختلف و عمدتا کشورهای اروپایی صورت گرفته بود واز سال ۲۰۱۴ تاکنون هرساله یک نمایشگاه در کشور دیگری برگزارمی کنم ودر اوایل سال ۱۳۹۸ نمایشگاهی در کشور هند برگزار خواهم کرد و همچنین برای عکاسی از مناطق توریستی وتاریخی ‌و برگزاری کلاسهای ورکشاپ مدتی دران ان کشور اقامت خواهم کرد و نگاه من به عکسها از منظر گردشگری وبااهداف جذب توریسم برای ایران می باشد من با هدف معرفی تمدن واثاراسلامی وفرهنگی ایران به دنیا کار عکاسی حرفه ای را اغاز کرده ام و جذب گردشگر برای کشور را یک رسالت میدانم اما از سویی دیگر حرفه من عکاسی است و کشورهای مختلفی بنده را برای برگزاری نمایشگاه و عکاسی از متاطق توریستی و برگزاری ورکشاپ دعوت می کنند و ازاین صنعت برای جذب جهانگردان برای کشور متبوعه خود استفاده می کنند

. --- شما هرسال نمایشگاه و ورکشاپ در کشورهای خارجی برگزار می کنید این در حالی است که درایران یکبار نمایشگاه برگزار کردید و هدفتان از عکاس شدن، شناختن تمدن و فرهنگ اسلامی ایرانی بوده تاجهانیان به درستی ایران را بشناسند و زمینه ای برای جذب سرمایه گذار خارجی و ورودتوریسم بیشتر به کشور مهیا شود و در حقیقت شما از عکس بعنوان استراتژی اقتصادی استفاده می فرمایید ایا در این ایده موفق بوده اید ؟ و چرا فعالیتهایتان در کشورهای غربی گسترده تر از کشورهای شرقی بوده است درصورتیکه کشورهای شرقی از نظر فرهنگی و ایین رسوم به فرهنگ ایران نزدیکترمی باشند؟

من قبول دارم استقبال و دعوت و جشنواره ها و فستیوال کشورهای غربی نسبت به کارهایم از کشورهای شرق بیشتر بوده است ولی شما در نظر داشته باشید که وقتی از بنده برای برگزاری نمایشگاه و ورکشاپ و عکاسی از مراکز توریستی در ان کشور ها دعوت بعمل می اید من بعنوان یک عکاس کارهای خودم که عکسهای بناهای ایرانی وبرخی از بناهای اسلامی دیگر کشورها می باشد را به نمایش عموم می گذارم و یا اگر خواستار عکاسی از مراکز توریستی وتاریخی و ورکشاپ باشند ، چرا قبول نکنم ؟!! وقتی مردم ان کشورها برای بازدید به نمایشگاه می ایند و بادیدن تصاویر ابنیه ایران در حقیقت عظمت فرهنگ و تمدن ایران که در ان عکسها متجلی است را رویت می کنند نوعی کار فرهنگی است و وقتی از بنده بعنوان عکاسی که دانش اموخته از دانشگاههای ایران بوده را بر عکاسان کشور و قاره خود ترجیح میدهند و ازیک ایرانی رهنمود می خواهند والگو پذیری می کندو کجای این مساله دارای اشکال است ؟!!

-- امروزه عکسهای شمارا با عنوان مسحور کننده ومبهوت کننده توصیف می کنند چه چیزهای نهان در عکس های شما وجوددارد به بیان دیگر فوت کار کوزه گری شما چگونه است ؟
لطف پروردگار ، من فقط خواستم قدرت معماری و پیشینه تاریخ تمدن و فرهنگی ایران را به جهان معرفی کنم ، ولی این نکته مهم را باور دارم ابنیه ایران درجهان منحصربفرد است و تاریخ فرهنگ وتمدن کهن ایران چنان قدرت وجاذبه ای سحر امیزی داردکه جهانگردان بسیاری در گردا گردا جهان با رویت تصاویر بناهای ایرانی وعظمت فرهنگ وتمدن ایران اشکار در عکس، انان توریسم ایران می شوند و همچنین ایمیل هایی دریافت می کنم مبنی براینکه تاکنون تنها نام ایران شنیده ایم ولی پس از رویت عکس های ابنیه ایران به مطالعه ایران پرداختیم و.... اصالت کارمن هم به رویت کشیدن زیبایی تفکر ، تعمق و ایین فرهنگ اثار ان دوره و در فکر فرو بردن مخاطب در چرایی وچیستی ان اثار می باشد

-- من باز هم سوالم طور دیگری مطرح می کنم علت استقبال دنیای غرب نسبت به دنیای شرق به این دلیل است که ایا غرب به علم عکاسی ونواوری و صنعت توریسم بیشتر اهمیت میدهد؟ و چرا مشتریان عکس های شما در ان کشورها بیشتر است؟
دردنیای شرق هم از عکس وفراورده های عکس بهره می برند ومواردی هم پیشتاز می باشند ، خواهش دارم توجه بفرمایید من بمدت ۸ سال است که بصورت حرفه ای کار عکاسی می کنم و هنوز آغاز راه هستم و سال گذشته یکی از مدیران بانکهای کشورطی تماسی بامن خواستار مجموعه عکسهای بنده برای چاپ درکتاب ان بانک شدند و کم وبیش پس از گذر یکماه از کشور المان ایمیلی دریافت کردم که مجموعه عکس ها مرا می خواستند تا بصورت کتاب دربیاورند ولی روزبروز بطور فزاینده بر اهمیت عکس حرفه ای و بهره وری از فراورده های عکس در انتقال پیام فرهنگی واقتصادی در دنیای شرق ونیز کشورما اضافه میشود و قبول می کنم دنیای غرب نسبت به مقوله عکس به ویژه فراورده های عکس اهمیت بیشتری می دهد

--- بنظر می رسد شما هم در این اهمیت بصورت هوشمندانه اقدام کرده اید مثلا سایت شما به ۲ زبان فارسی وانگلیسی است و شخصا توانستید با دنیا ارتباط،برقرار کنید والبته این خوب است واما پرسش ام این است چرا سایتان بنام لاتین gravity.ir است و دامنه جستجو ir است و شما مخاطبان بسیاری در دنیا دارید چرا دامنه جستجو .com انتخاب نکردید؟ این تناقض چگونه می بینید ؟
می خنددو با لبخند می گوید gravity کلمه دلچسب برایمن است و کلمه Gravity به معنی جاذبه است
و چون رشته قبلی تحصیلی ام فیزیک اتمی بوده و به شدت به نیروی جاذبه علاقه داشتم دران زمان این نام را انتخاب کرده بودم و قبل از اینکه شروع به عکاسی کنم نشانی سایت من gravity. ir بوده , اما در مورد دامنه جستجو ir و یا .com اهمیت بیشتر از دید بنده به اسم سایت است و در مرحله بعد دات کام یا آی ار بودن ودر این زمینه برای مردم دنیا هم در دسترسی به سایت تفاوتی ایجاد نمیشود بلکه میدانند هنرمند و یا عکاسی ایرانی بوده و به این علت دامنه ی کشورش را انتخاب کرده است اما قبلا هم دامنه های .com و .ir داشتم و که هردو به همین سایت متصل بود اما درنهایت این دامنه را ترجیح دادم و عکاسان خارجی بسیاری در دنیا دامنه سایتشان به اسم کشورشان است مخصوصا عکاسانی که به هویت ملی شان علاقه ویژه ای دارند نظیر عکاسان آلمانی

-- اخرین سوال ایا درخصوص فراورده های عکس در دنیای شرق و غرب تفاوت فاحش وجودارد ؟
بله متاسفانه اینگونه است ، هرچند این فاصله روزبروز درحال کاستی است

-- و سخن اخرتان بفرمایید لطفا ؟
با تشکر ازشما وتمام هنردوستان که برای اعتلای فرهنگ هنر عکاسی تلاش می کنند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار