درحالی این روزها بیماری تب برفکی گریبان‌گیر تعدادی از دام‌های خوزستان شده است که گاوداران تلفات و آمار بالای ابتلا دام‌ها را اعلام می‌کنند و دامپزشکی معتقد است هیچ‌گونه تلفات و افزایش درگیری در استان وجود ندارد.
کد خبر: ۷۲۳۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵ 09 March 2019

بیماری تب برفکی این روزها در برخی نقاط کشور مشاهده شد و هشدارهای لازم به دامداران در این خصوص و همچنین واکسیناسیون دام‌ها انجام شد.

واکسیناسیون دام‌ها در بیماری تب برفکی در زمان مناسب تأثیر بسیاری در جلوگیری از شیوع این بیماری دارد و هرساله این واکسیناسیون توسط دامپزشکی استان خوزستان و یا با اطلاع‌رسانی به موقع از سوی دامپزشکی انجام می‌شد.

امسال واکسیناسیون دام‌های سنگین بر عهده دامدار گذاشته شد و دامداران در خصوص عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع از سوی دامپزشکی و در دسترس نبودن واکسن گله‌مند هستند.

کنارکوهی مدیرکل دامپزشکی خوزستان می‌گوید: امسال در دام‌های سبک واکسیناسیون تب برفکی به صورت رایگان برای تمامی دام‌ها انجام شده و برای دام‌های سنگین باید بر اساس دستورالعمل دامپزشکی، دامدار نسبت به تهیه واکسن اقدام کند و سپس به مراکز تحت نظر دامپزشکی برای تزریق رایگان مراجعه کند.

تلفات در اثر تب برفکی در گاوداری‌های خوزستان

یکی از دامداران مجتمع دامپروری رامهرمز می‌گوید: در مجتمع دامپروری رامهرمز تعداد زیادی گاوداری در کنار هم قرار دارند و امسال زمانی اطلاع‌رسانی برای واکسیناسیون انجام شد که دام‌های ما مبتلا شده بودند.

این دامدار می‌گوید: تا کنون بیش از 4 رأس دام در این مجتمع به دلیل تب برفکی تلف شده است و من نیز یک گوساله جوان خود را از دست دادم و بیش از 20 رأس دام فقط از گاوداری من مبتلا به این بیماری شدند.

دامدار دیگری می‌گوید: اگر مسؤولان دامپزشکی معتقد هستند که علت تلف شدن و مریض شدن دام‌های ما تب برفکی نیست به چه دلیل در این مدت حتی یک بار به دامداری‌های این منطقه سرکشی نکردند که با نمونه‌برداری علت بیماری را مشخص کنند.

این دامدار می‌گوید: تمامی گاوها با علائم مشابه درگیر بیماری تب برفکی شدند و به دلیل تاول شدید دهانی قادر به خوردن هیچ چیزی نیستند و در این مدت هزینه بسیار سنگینی برای درمان گاوها پرداخت می‌شود ولی پاسخگو نیست.

هیچ‌گونه افزایش درگیری بیماری تب برفکی وجود ندارد

کنارکوهی مدیرکل دامپزشکی خوزستان می‌گوید: تا کنون هیچ‌گونه تلفاتی درخصوص تب برفکی در استان وجود نداشت و تعداد کانون‌های درگیر با بیماری تب برفکی در استان خوزستان همان 13 کانون است و افزایشی در ابتلا به بیماری تب برفکی در خوزستان وجود ندارد.

کنارکوهی می‌افزاید: دامپزشکی درحال انجام وظایف مربوط است و بیماری تب برفکی در استان خوزستان کنترل شده است و جای نگرانی نیست.

حل این موضوع فقط با حضور دامپزشکی در محل و انجام نمونه‌برداری برای تشخیص آمار دقیق دام‌های مبتلا و بررسی شرایط قرنطینه در جلوگیری از مبتلا شدن دیگر دام‌های منطقه مؤثر است.

 

منبع: فارس

برچسب ها: دامپزشکی ، تب برفکی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار