شیرینی و خشکبار از ملزومات نوروزی هر خانواده ایرانی است و از گذشته تاکنون سنت پذیرایی با انواع شیرینی و آجیل مرسوم بوده است اما این روزها با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، توان خرید مردم کاهش یافته است.
کد خبر: ۷۲۴۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶ 11 March 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم: شیرینی و خشکبار از ملزومات نوروزی هر خانواده ایرانی است و از گذشته تاکنون سنت پذیرایی با انواع شیرینی و آجیل مرسوم بوده است اما این روزها با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی کشور در رکود به سر می‌برد، توان خرید مردم کاهش یافته است.

رئیس صنف قناد و شیرینی‌پز شیراز با تاکید بر اینکه قیمت شیرینی ویژه شب عید افزایشی نداشته است، می‌گوید: در روزهای پیش از سال نو و حتی در تعطیلات بارزسان بر روند عرضه خدمات نظارت دارند و با متخلفان برخورد می‌کنند. محمدخلیل ترابی می‌افزاید: ممکن است برخی از کسبه از قیمت متعارف تخطی کنند که باید مصرف‌کنندگان، مراجع مربوطه را مطلع کنند تا به تخلف رسیدگی شود.

وی با اشاره به اینکه برای بازار نوروزی به طور میانگین از طریق 300 واحد قنادی فعال دارای مجوز 600 تن شیرینی پخت و در اختیار شهروندان قرا می‌گیرد، اضافه می‌کند: فروش شیرینی نامرغوب از طریق دستفروشان اطراف بازار و غرفه‌های وابسته به شهرداری شیراز و سازمان میراث فرهنگی فارس یکی از معضلات این روزهای ما به شمار می‌رود.

ترابی ادامه می‌دهد: اتحادیه صنف قنادان و شیرینی‌فروشان، هیچ مجوزی برای افزایش قیمت صادر نکرده است و چنانچه شهروندان و مسافران نوروزی با افزایش نرخ شیرینی مواجه بودند، باید مراتب را به سامانه 124 یا تلفن 32224128 گزارش دهند تا در اسرع وقت به تخلفات رسیدگی شود.

 

رئیس اتحادیه عمده‌فروشان مواد غذایی و صنف خشکبار نیز یکی از دلایل افزایش قیمت آجیل تورم اقتصادی می‌داند و می‌گوید: در وضعیت فعلی کنترل کردن بازار شب عید مهم‌ترین تدبیری است که می‌تواند به عنوان راهکار برای ثبات قیمت اتخاذ کرد. مجتبی نمازیان می‌گوید: نظارت‌ها به صورت مردم محور است و در صورتی که مشکلی مشاهده شود، شهروندان می‌توانند اعتراض‌های خود را به اتحادیه انتقال دهند.

نمازیان می‌افزاید: مردم می‌توانند به صورت حضوری با مراجعه به مجتمع بازرگانان واقع در بلوار رحمت یا با شماره تلفن 37534397 و 37534398 تماس بگیرند و یا از طریق سامانه 124 انتقادات و شکایات خود را به ما انتقال دهند. رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد غذایی و صنف خشکبار شیراز می‌گوید: توصیه ما به مردم این است که فقط از واحدهای صنفی آجیل و خشکبار مورد نیاز خود را خریداری کنند.

نمازیان خرید آجیل از قنادی‌ها را اشتباه توصیف می‌کند و می‌افزاید: نگهداری آجیل و خشکبار شرایط خاصی دارد که واحدهای صنفی آجیل و خشکبار در جریان آن هستند و قنادی‌ها به دلیل اینکه اطلاعات کافی ندارند و در سال مشتری‌های معدودی برای خرید آجیل و خشکبار به آنها مراجعه می‌کنند، اجناسشان از مرغوبیت کافی برخوردار نیست.

وی درست نگهداری نکردن از خشکبار را عاملی برای به رشد میکروب آفلاتوکسین می‌داند و اضافه می‌کند: این میکروب برای سلامتی مضر است زیرا در محل نگهداری آرد و شکر رشد می‌کند و موجب مسمومیت می‌شود که گواه این ادعا، مُهر تائید کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی شیراز است.

نمازیان نقض قانون را دلیل عمده فروش خشکبار در قنادی‌ها می‌داند و می‌گوید: در ایام نوروز این مشکلات چند برابر نیز می‌شود و تداخل صنفی سبب می‌شود حق افرادی که به صورت قانونی فعالیت می‌کنند، پایمال شود.

رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد غذایی و صنف خشکبار شیراز تعداد واحدهای صنفی خشکبار دارای پروانه کسب در شیراز را 160 واحد اعلام می‌کند و می‌گوید: هم اینک تعداد 40 متقاضی نیز برای فعالیت قانونی در این صنف ثبت نام کرده‌اند که پرونده آنان در حال بررسی است.

نمازیان با اشاره به اینکه بازار خشکبار فارس در حالت رکود قرار دارد، می‌افزاید: بیش از 80 درصد خشکبار موجود بازار از طریق کشاورزان داخلی تامین و 20 درصد مابقی که بیشتر بادام هندی و تخمه آفتابگردان است از کانادا و هندوستان وارد کشور می‌شود.

نمازیان انجیر استهبان و پسته سروستان را یکی از مرغوب‌ترین خشکبار دنیا می‌داند و می‌گوید: امروز نام استان فارس در صادرات فرآوری شده این 2 محصول در بازار بین‌المللی خشکبار زبانزد است.

گزارش از سید محمد شبیری

انتهای پیام/ش

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار