رئیس شورای حل اختلاف خوزستان خبر داد:
رئیس شورای حل اختلاف خوزستان از حل و فصل 51 پرونده قتل در سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۷۲۴۴۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۸ 11 March 2019

عبدالعباس زبیدی‌نیا در مراسم تجلیل و تکریم از منادیان صلح و سازش پرونده اختلاف دو خانوار کعب فرج‌اله و محمدیان که امروز (20 اسفندماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: جامعه ما سنتی رو به توسعه است و در این جامعه سه قشر روستایی، عشایری و شهری وجود دارد که در حال پیش‌ بردن فرهنگ عشایری و روستایی به سمت فرهنگ شهری هستند. این موضوع مسائل مثبت و برخی مواقعی موضوعات منفی در پی دارد.

وی با بیان اینکه خوزستان در زمینه عفو سرلوحه دیگر استان‌های کشور است، افزود: خوزستان یکی از استان‌های موفق در موضوع صلح و سازش است که در سطح کشور به صورت مشهود و عینی شاهد این صلح و سازش‌ها هستیم. اقوام مختلف خوزستان به بهترین وجه صلح و سازش را ایجاد کرده‌اند که ضرورت داشت حداقل از آنها تشکر کنیم.

زبیدی‌نیا با بیان اینکه حدود 1500 نفر به عنوان عضو شورای حل اختلاف خوزستان در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: با توجه به اینکه حل دعاوی دادگستری پیچیده و زمان‌بر است شورای حل اختلاف به صورت مردمی جهت صلح و سازش بین مردم تلاش می‌‌کند که این تلاش‌ها موجب شد در سال جاری 32 درصد پرونده‌ها به صلح و سازش منتهی شوند.

رئیس شورای حل اختلاف خوزستان ادامه داد: بیشترین آمار مصالحه‌ها مربوط به خوزستان است. در سال جاری 51 پرونده پرونده قتل که منتهی به قصاص شده بودند و 106 پرونده مهم دیگر حل و به صلح و سازش ختم شدند.

وی اظهار کرد: پرونده‌های مهمی در طول سال داشتیم که تعداد زیادی از آنها حل و فصل شده است به گونه‌ای که در یک ماه بیش از 3 هزار پرونده با مصالحه این بزرگان حل و فصل شده است.

زبیدی‌نیا با تاکید بر لزوم حضور بزرگان عشایر در موضوعات مختلف از جمله طلاق، تصریح کرد: یکی از معضلات جامعه ما معضلات خانوادگی است. می‌بینیم که بزرگان در مراسم شادی شرکت می‌کنند اما آمار طلاق در سطح جامعه خوب نیست که باید در زمینه کاهش طلاق اقدام کنند.

وی افزود: ازدواج به آسانی انجام نمی‌شود اما بسیاری طلاق را آسان گرفته‌اند. بنابراین بزرگان عشایر صرفا در مراسم خواستگاری و ازدواج حضور نداشته باشند و باید در مراحل اولیه ازدواج و در انتخاب درست جوانان و ازدواج محکم تاثیر داشته باشند.

رئیس شورای حل اختلاف خوزستان با بیان اینکه مردم باید صبر را سرلوحه خود قرار دهند و درگیری فیزیکی ایجاد نکنند، گفت: 17 سال پیش بر اثر یک کدورت ساده و درگیری خیابانی قتلی رخ داد و چهار سال است که حکم قصاص صادر شده است اما پس از این مدت خانواده مقتول با گرفتن دیه از حق قصاص خود گذشت کردند و این پرونده به صلح و سازش ختم شد. امروز اقوام عرب، بختیاری و دیگر اقوام اتحاد خود را نشان دادند.

 

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار