غلامرضا شریعتی بیان کرد: وضعیت موجود در حوزه آسفالت شهرها به هیچ وجه رضایت بخش نیست تا جایی که حتی مردم از این روند گلایه ها و نارضایتی های متعددی را بیان می کنند.
کد خبر: ۷۲۴۸۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۹ 12 March 2019

نارضایتی مردم از وضعیت آسفالت شهرها/ منازل پرخطر

غلامرضا شریعتی امرروز سه شنبه در ستاد بازآفرینی شهری استان خوزستان در سالن شهید رجایی استانداری افزود: برخی شهرداری های استان همواره از نبود قیر برای اجرای طرح ها گلایه می کنند اما هنگام عرضه قیر رایگان برای طرح بازآفرینی شهری هیچ اقدامی برای جذب آن نمی کنند.

به گزارش"تابناک" وی به شهرداران و فرمانداران آبادان، خرمشهر، مسجدسلیمان، ماهشهر، گتوند، اندیمشک، شوش، بهبهان، باغملک و هفتکل هشدار داد و گفت: این شهرداری ها باید هرچه سریعتر نسبت به جذب سهمیه قیر خود اقدام کنند در غیر این صورت با آنها برخورد جدی می شود.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان میزان سهیمه قیر این استان در سند جامع بازآفرینی را سه هزار و 200 تن عنوان کرد و افزود: این میزان سهمیه به دلیل کم کاری های صورت گرفته در تکمیل اسناد و فرم های قانونی از سوی شهرداری ها بلاتکلیف مانده است.

وی یادآور شد: برخی دستگاه ها کم زحمت ترین راه حل را برای انجام وظایف عمرانی خود انتخاب می کنند مثلا قیر را به صورت آزاد خرید می کنند و در حالت بعدی کاسه گدایی به دست می گیرند و از استانداری درخواست منابع مالی دارند تا حقوق کارکنان خود را پرداخت کنند.

شریعتی با بیان اینکه یاد نگرفته ایم تا از تسهیلات و فرآیندهایی که دولت ایجاد می کند، استفاده کنیم، گفت: استان های دیگر از شرایطی که دولت فراهم می کند نهایت استفاده را می برند اما در خوزستان بدین شکل عمل نمی شود.

وی تصریح کرد: حجم بسیار زیادی از سهمیه قیر استان علاوه بر باز آفرینی شهری در زمینه مسکن مهر است اما وقتی از طرح های مسکن مهر بازدید می شود می بینیم که مردم از یک سو از وضعیت آسفالت این مناطق مسکونی گلایه دارند و از سوی دیگر شهرداران برای گرفتن سهمیه ها اقدامی نمی کنند.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان بیان کرد: وضعیت موجود در حوزه آسفالت شهرها به هیچ وجه رضایت بخش نیست تا جایی که حتی مردم از این روند گلایه ها و نارضایتی های متعددی را بیان می کنند.

وی افزود: اگر شهرداری ها از تسهیلات و منابع دولتی برای آسفالت محلاتی که شامل سند بازآفرینی شهری می شوند استفاده کنند، به طور قطع منابع مالی شهرداری که حاصل درآمدزایی است صرف اجرای کارهای زیربنایی دیگر در محلات مرکزی خواهد شد.

شریعتی به موضوع مسکن مهر در قالب شهرهای جدید رامین و شیرین شهر در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: یکی از دلایلی که مردم برای حضور و اسکان در این مناطق علاقه مند نیستند، نبود آسفالت است.

استاندار خوزستان در ادامه با اشاره به دخالت ها و اموری که به شهرداری ها مربوط نیست، اظهار داشت: گاهی اوقات بعضی از این دخالت ها باعث جنجال در شهرها شده و گستردگی آن به سطح استان رسیده است.

وی بیان کرد: چنین اقداماتی برای سرپوش گذاشتن بر کم کاری ها است و این وضعیت باعث شده تا شهرها و مردم درگیر حواشی شوند.

استاندار خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود خواستار نظارت دفتر فنی و امور شهری استانداری بر عملکرد و کم کاری های شهرداری ها به ویژه در دریافت تسهیلات دولتی شد تا ضعف ها و کم کاری های صورت گرفته گزارش شوند.

وی افزود: باید تمهیدات لازم برای بررسی عملکرد شهرداران استان اندیشیده شود تا با کم کاری های صورت گرفته برخورد شود.

شریعتی همچنین از اداره کل راه و شهرسازی خوزستان خواست با این 2 اداره کل در استانداری ارتباط بیشتری داشته باد تا از این طریق تکمیل طرح های شهری با سرعت بیشتری همراه باشد.

استاندار برای شهرداری هایی که باید نسبت به جذب سهمیه قیر مسکن مهر و نیز بازآفرینی شهری اقدام کنند ضرب الاجل یک هفته ای تعیین کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر دزفول نیز در حاشیه ستاد بازآفرینی شهری استان خواستار پاسخ به برخی ادعاها و تعیین تکلیف نهایی درخصوص جانمایی تابلوی تعیین محدوده این شهر از سوی استانداری شد.

خوزستان در برنامه بازآفرینی شهری پایدار از 486 محله کشور، 29 محله با سهم 6 درصدی را به خود اختصاص داده است.

در ادامه کیامرث حاجی‌زاده  اظهار کرد: بحث جابه‌جایی منازل منبع آب در دولت گذشته مطرح شد اما در چرخه اخذ موافقت‌نامه و تأمین اعتبار بود و هیچ اقدام عملی انجام نشد و استانداری در این دوره پاسخگوی مردم شد.

وی تصریح کرد: اگر منتظر این هستیم که جابه‌جایی منازل این منطقه در فرآیند وزارت مسکن و سازمان برنامه و بودجه باشد حالا به نتیجه نمی‌رسیم. اگر استاندار دستور لازم را ارائه نمی‌کرد حتی یک منزل از منبع آب جابه‌جا نمی‌شد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: برای جابه‌جایی برخی دیگر از منازل منبع آب، مصوب شده است که یک میلیارد تومان از سوی شهرداری اهواز و یک میلیارد تومان دیگر از سوی سازمان برنامه و بودجه تأمین شود اما هنوز سردرگم این هستیم که سرنوشت این دو میلیارد به کجا رسیده است. با تأمین این دو میلیارد تومان حدود 100 منزل پهنه پرخطر منبع آب جابه‌جا می‌شوند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: شهر رامین موافقت کرده که برخی ساکنان منطقه منبع آب در منازل شهر رامین سکونت و متعاقبا آورده را پرداخت کنند.

وی گفت: دیگر نیازی به برگزاری جلسات در خصوص جابه‌جایی منازل منبع آب نداریم و باید مصوبات جلسات عملی شود.

حاجی‌زاده با شاره به وضعیت شهر رامین، گفت: اکنون سرویس ایاب و ذهاب، بهداشت، مدرسه و برخی دیگر از امکانات مورد نیاز سکونت در شهر رامین فراهم شده است بنابراین باید هر چه سریعتر 2 میلیارد تومان برای جابه‌جایی ساکنان پهنه پرخطر منبع آب اختصاص یابد. همچنین باید هر چه سریعتر فرمانداری، شهرداری، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی جهت تخریب برخی منازل این منطقه و اسکان مردم این منازل در شهر رامین اقدام کنند.

سعید رکابی عضو هیات مدیره شهر رامین اظهار کرد: منازلی که از این به بعد به ساکنان منطقه منبع آب تحویل داده خواهد شد به برخی زیرساخت‌ها نیاز دارند که ایجاد این زیرساخت‌ها باید با همکاری دستگاه‌های دیگر انجام شود. درمانگاه، استقرار نیروی انتظامی و   حمل و نقل عمومی برخی از نیازهای این شهر است.

وی افزود: اولویت اول ما تحویل 268 واحد با بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی است که این واحدها نیز در بحث زیرساخت، معابر، شبکه آب و برخی موارد دیگر کمبودهایی دارند.

عضو هیات مدیره شهر رامین گفت: اولویت دوم ما آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم جهت تحویل 250 واحد دیگر است که اکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند که باید زیرساخت‌های این منازل نیز همزمان با تحویل منازل فراهم شوند.

رکابی ادامه داد: شهرداری اهواز شاید نتواند به یک شهر دیگر خدمات ارائه بدهد اما می‌تواند با مشارکت بخش خصوصی قراردادی جهت حمل و نقل عمومی ساکنین شهر رامین منعقد کند.

وی گفت: در شهر رامین دو مدرسه احداث شده است. اکنون 20 دانش‌آموز تا مقطع ششم در شهر رامین تحصیل می‌کنند اما برای تحصیل دانش‌آموززان مقطع راهنمایی سرویس ایاب و ذهاب در نظر گرفته‌ایم.

عضو هیات مدیره شهر رامین گفت: یکی از مواردی که موجب شده  مردم از سکونت در شهر رامین استقبال نکنند این است که شغل آنها در اهواز است اما ساکن شهر رامین هستند بنابراین اشتغال در این نقطه بسیار حائز اهمیت است.

رکابی بیان کرد: اگر سرمایه‌گذاری‌ها نزدیک شهر رامین تجمیع داده شود بسیار در بحث اشتغال و موارد دیگر تأثیرگذار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار