بررسی کارنامه 5 ساله یک اداره کل
5 سال از مدیریت تقی زاده به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان می‌گذرد و در این مدت انتقادات زیادی به عملکرد او وارد است.
کد خبر: ۷۲۴۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱ 13 March 2019

آذر 92 بود که محمد تقی‌زاده متصدی پست ریاست آموزش‌وپرورش شد کسی که پیش از عنوان مدیرکلی، سابقه معاونت آموزش‌وپرورش خوزستان و ریاست آموزش‌وپرورش شهرستان شوشتر را در کارنامه داشت.

اکنون 5 سال از مدیریت تقی زاده در این جایگاه می‌گذرد و در این مدت انتقادات زیادی به عملکرد او وارد است هرچند منتقدین آموزش و پرورش در این مدت در راهروهای دادگاه‌ها در تردد بودند اما از هجم انتقادات کاسته نشد.

رتبه آموزش و پروش استان در قعر جدول قرار دارد

علی حسین حسین زاده معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان می‌گوید: رتبه‌بندی اعلام‌شده از سوی وزارت آموزش‌وپرورش نشان می‌دهد که آموزش‌وپرورش خوزستان ازلحاظ آموزشی در سه سال اخیر در قعر جدول قرار دارد.

وی می‌افزاید: رتبه آخر آموزش‌وپرورش به‌رغم همه تمهیدات و کمک‌های صورت پذیرفته هیچ تغییری به لحاظ آموزشی در آموزش‌وپرورش استان اتفاق نیفتاده، این مسئله علت‌های مختلفی ازجمله عدم توجه به حوزه آموزش و نیز پرداختن به مسائل حاشیه‌ای دارد و همین امر باعث شده به حوزه آموزش در خوزستان ضربه وارد شود.

انتقادات و ایرادهایی که معاون سیاسی و اجتماعی استاندار به آموزش‌وپرورش استان وارد کرده است سبب شده تا وی 6 ماه اخیر را در شورای آموزش‌وپرورش شرکت نکند.

چگونه کسی هم مدیر آموزش و تعلیم باشد و هم کارگزار سیاست

احمد عامری، معلم بازنشسته آموزش‌وپرورش، نداشتن برنامه و طرح را از علت‌های مهم ناکارآمدی آموزش و پروش استان عنوان می‌کند و می‌گوید: مگر می‌شود معلم و مسؤول آموزش هم معلم باشد هم تاجر وبازاری؛ هم مدیر تعلیم و تربیت باشد هم پیمانکار و یا مقاطعه‌کار، مدیر تعلیم و تربیت باشد و هم کارگزار سیاست؛ مجموع این عوامل و این تناقض‌ها سبب عقب‌ماندگی استان شده است.

وی می‌افزاید: تا زمانی که آموزش‌وپرورش استان تابعی از سیاست گروه‌ و به‌ اصطلاح  احزاب باشد ما رشد و پیشرفت در حوزه آموزشی را نخواهیم دید چراکه شایسته‌سالاری حاکم نیست؛ من برنامه‌ریزی برای برون‌رفت از این وضعیت نمی‌بینم؛ آقایان مسؤول فعلی زمانی که اداره کل را تحویل گرفتند ما رتبه ۲۶ را در کشور داشتیم و اکنون پس از 5 سال نه‌ تنها رشدی نداشتیم بلکه آموزش‌وپرورش ما پس‌روی هم کرده است.

جذب 3 هزار نیروی حق‌التدریس بدون آموزش و تجربه تدریس

این معلم بازنشسته بیان می‌کند: اکنون آموزش‌وپرورش در رتبه آخر کشور قرارگرفته است؛ سریال تغییرات در آموزش‌وپرورش استان به نحوی است که مدیران ادارات و مدارس امنیت شغلی ندارند تا بتوانند برنامه‌ریزی کنند، دخالت نمایندگان مجلس در امور آموزش‌وپرورش استان فعالیت این دستگاه را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است.

وی با اشاره به جذب 3 هزار نیروی حق‌التدریس بدون گذراندن دوره آموزشی که اکثراً به سفارش مسؤولان صورت گرفت، می‌گوید: حل مشکل بیکاری نیروهای جذب‌شده به چه قیمتی باید تمام بشود؟

مناطق حاشیه‌ای فضای آموزشی مناسب ندارد

یک معلم که نمی خواست نامش فاش شود گفت: مسؤولان آموزش‌وپرورش آن‌قدر بر طبل کنکور کوبیدند که همه امکانات به آن سمت هدایت شد؛ مقاطع مهم و حساس ابتدایی فراموش شد، برای راهنمایی (متوسطه اول) هیچ برنامه‌ای نیست و رؤوسای ادارات برای اینکه چند دانش‌آموز در رشته پزشکی پذیرفته شدند برای یکدیگر قیافه می‌گیرند و رشته‌های علوم انسانی، فنی‌وحرفه‌ای، و حتی ریاضی عملاً از صحنه خارج شدند.

وی بیان می‌کند: مناطق حاشیه از فضای آموزشی مناسب، معلم متخصص و امکانات آموزشی، ورزشی و تربیتی محروم هستند؛ مدارس حاشیه آزمایشگاه، کارگاه و کتابخانه و سالن ورزشی ندارد؛ سرباز معلمان به مناطق روستایی و حاشیه اعزام می‌شوند و برخی سرباز معلم‌ها برای اینکه تابستان نیابند همه را خرداد قبول می‌کنند.

حدود دو سال است که آموزش‌وپرورش خوزستان با برجسته کردن رتبه استان در بحث پیش‌دبستانی افکار عمومی را از مباحث اصلی مانند بالا رفتن آمار ترک تحصیلی در شهرها، رتبه آخر استان در بحث تعلیم و تربیت، پایین آمدن کیفیت آموزش، به سمت دیگری جهت می‌دهد.

با استناد سالنامه آماری منتشرشده از سوی مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش و بر اساس‌نامه‌های رسمی رتبه خوزستان در مردود قطعی در تمام مقاطع آموزشی رتبه 31 قرار دارد.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار