رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: شکایت همسر سیدامامی از سرپرست دادسرای اوین/خبرهای عارف از حصر/یک جاسوس از زندان اوین نامزد انتخابات لبنان شد!/ و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۲۵۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۷ 13 March 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
درخواست محمود صادقی از رئیسی

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در توییتی از رئیس قوه قضائیه خواست تا به موضوع بازداشت فعالان محیط زیست ورود کند. «محمود صادقی» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در حساب توییتری خود و در پاسخ به توییت حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی قوه قضاییه نوشت: «لطفا در قضیه بازداشت فعالان محیط زیستی هم ورود بفرمایید؛ یکی از آن‌ها در جریان بازداشت موقت جانش را از دست داد. با فرض اینکه خودکشی هم کرده باشد آیا مسئولان ذی ربط مسئولیت ندارند؟ به جای پاسخگویی همسرش را ممنوع الخروج کرده اند!».

شکایت همسر سیدامامی از سرپرست دادسرای اوین

مریم مبینی همسر کاووس سیدامامی از متهمان پرونده محیط زیست، از سرپرست دادسرای امنیت (اوین) به دادسرای انتظامی قضات شکایت کرد.پیام درفشان وکیل مدافع همسر کاووس سیدامامی با اعلام این خبر به خبرنگار قضایی ایرنا گفت: موکل بر اساس دستور صادره از سوی سرپرست دادسرای امنیت، از همان ابتدای مطرح شدن پرونده محیط زیست، ممنوع الخروج شده و با صدور دستورهای بعدی این وضعیت استمرار یافته است.این وکیل دادگستری افزود: در این مدت، در تمام مواردی که موکل به مرجع قضایی یا ضابطان برای تحقیق مراجعه کرده، تحت عنوان مطلع بوده و با وجود داغدار بودن، در تمام موارد با مسئولان ذی ربط همکاری داشته و درخواست مراجعات همواره نجیبانه اجابت شده است.درفشان با اشاره به صدور کیفرخواست برای 6 نفر در این پرونده به عنوان متهم و ارسال آن به دادگاه اضافه کرد: به رغم پایان یافتن تحقیقات و با توجه به اینکه هیچ اتهامی از ابتدا در مورد موکل مطرح نبوده و قرار ممنوعیت خروج از کشور هم جزو قرارهای تمهیدی است اما همچنان این قرار که وجاهت قانونی در خصوص موکل ندارد، پابرجاست.وی با اشاره به تمدید شدن قرار ممنوع الخروجی موکلش توسط سرپرست دادسرای امنیت تصریح کرد: در حال حاضر نه تنها ابقای این قرار وجاهت قانونی ندارد بلکه در طول مدت یکسال گذشته بدون اینکه طبق مقررات قانونی مجالی برای اعتراض به قرار صادره وجود داشته باشد، تمدید شده است.
 
خبرهای عارف از حصر

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی درباره حصر و وضعیت موسوی و کروبی اظهارنظر کرد.محمدرضا عارف روز گذشته در سومین نشست مطبوعاتی مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با فعالان نشریات دانشجویی در پاسخ به این پرسش که دستاورد اصلاح طلبان برای رفع حصر چه بوده است؟ گفت: زمانی نیروهای امنیتی در منزل آقای کروبی بودند اما اکنون او می‌تواند جلسه داشته باشد.زمانی حتی روزنامه هم نداشت. محدودیت‌ها کاهش یافته است اما ما همچنان پیگیر هستیم.وی درباره کاهش محدودیت‌های میرحسین موسوی نیز گفت: تصمیمات گرفته شده برای کروبی و موسوی یکی است اما ظاهراً مهندس موسوی از این تصمیمات جدید استفاده نمی‌کند.
 
یک جاسوس از زندان اوین نامزد انتخابات لبنان شد!

نزار زاکا، شهروند لبنانی که به جرم جاسوسی در تهران بازداشت شده است و هم‌اکنون دوره محکومیت خود را در زندان اوین می‌گذراند، در نامه‌ای کاندیداتوری خود را برای انتخابات پارلمانی کشورش اعلام کرد. به گزارش روزنامه الحیات، با نزدیک شدن موعد انتخابات پارلمانی لبنان نزار زاکا، شهروند لبنانی بازداشت شده در تهران در نامه‌ای از داخل زندان اوین کاندیداتوری خود در این انتخابات را اعلام کرد. وی که شعار" آزادی لبنان" را برای کمپین انتخاباتی خود انتخاب کرده است، اعلام کرد که نامزد کرسی اهل سنت منطقه طرابلس در پارلمان لبنان شده است. براساس این گزارش، مهی زاکا الیافی، خواهر نزار زاکا که ریاست کمپین انتخاباتی او را نیز برعهده دارد، قرار است دوشنبه آینده یک نشست خبری در این باره برگزار کند.
 
مجلس خبرگان به دنبال استیضاح وزیر اقتصاد بود؟
 
سخنگوی مجلس خبرگان، گفت: هرگز دعوت از یک وزیر به مجلس خبرگان جهت سخنرانی را نباید به عنوان استیضاح آن فرد دانست. آیت الله سید احمد خاتمی، در پایان اجلاسیه ششم مجلس خبرگان در دوره پنجم، با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: ما در این اجلاس وزیر محترم دارایی را به عنوان میهمان ویژه داشتیم. دعوت از وزیر اقتصاد و هر فرد دیگر هرگز به عنوان استیضاح آن مقام نیست. سخنگوی مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: تا کنون اشخاص بسیاری به عنوان میهمان در این مجلس حضور پیدا کرده‌اند. برای مثال سردار سلیمانی هم در برخی دوره‌ها میهمان ما بوده‌اند. آیت‌الله خاتمی با اشاره به ضیافت شام شب گذشته خبرگان، گفت: در ضیافت شام دیشب هم رئیس قوه قضاییه سخنان ارزشمندی را بیان کردند و راهکار‌های مختلفی را ارائه دادند. به طور کل در این دوره شاهد بودیم که مباحث به صورت کاملا کارشناسی از سوی اعضاء مطرح می‌شد. وی اظهار داشت: در این دوره اعضای مجلس خبرگان رهبری تصویب کردند که انتخابات آتی مجلس خبرگان رهبری با یکی دیگر از انتخابات در دوره بعد ادغام شود. سخنگوی مجلس خبرگان ادامه داد: در دو روز برگزاری جلسات مباحث در یک فضای صمیمی بین اعضای خبرگان مطرح شد.
 
روایتی از مهمانی دیشب رئیس اینستکس در تهران

قدیری یکی از بازرگانان حاضر در مهمانی دیشب گفت: فیشر رئیس اینستکس و سفرای فرانسه، انگلیس و آلمان معتقد بودند که این اقدام می‌تواند منافع برجام را حفظ کند و باید این مسیر گام به گام پیش برود. عراقچی معاون وزیر امور خارجه که در ضیافت شام حضور داشت، هم به خاطر کند بودن اجرای اینستکس رضایتی نداشت. /فارس

استقبال ترامپ از مخالفت رئیس مجلس با استیضاح وی

ترامپ به اظهار نظر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان درباره بی ارزش بودن موضوع «پرسش رسمی نمایندگان از رئیس جمهور به صورت توئیت، پاسخ داد. ترامپ نوشت: "از نانسی پلوسی به خاطر رد موضوع استیضاح من تشکر می‌کنم. اما همه باید این واقعیت را به خاطر بیاورند که من هرگز خطایی نکرده ام. اقتصاد در بهترین وضعیت و نرخ بیکاری در پایین‌ترین رقم قرار گرفته است. نظامیان و کهنه سربازان جنگ در وضعیت مطلوبی قرار دادند – و بسیاری از موفقیت‌های دیگر! چگونه با این اوصاف موضوع پرسش از رئیس جمهور را مطرح می‌کنید، کسی که بهترین دو سال اول دوران ریاست جمهور ایالات متحده را رقم زده است، به خصوص وقتی که او هیچ خطایی مرتکب نشده؛ در حالی که استیضاح برای یک جرم بزرگ و یا تخطی از قانون انجام می‌شود؟ "

رییس سابق بازداشت شد

دادستان بیرجند گفت: رئیس سابق بانک کشاورزی شعبه مرکزی بیرجند که از سال ۱۳۹۱ به مدت حدود ۶ سال، مسئولیت این شعبه را برعهده داشته است به اتهام اختلاس و برداشت وجوه مشتریان و بانک به مبلغ حدود ۳.۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان (سه میلیارد و هشتصد میلیون تومان) بازداشت شد. این متهم تاکنون دو میلیارد و یکصد میلیون تومان از مبلغ اختلاس شده را تسویه کرده و در حال حاضر با قرار تأمین کیفری در زندان بیرجند بازداشت است/ ایسنا

گوشی‌های وارداتی توقیفی چراغ خاموش به بازار عرضه شدند

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی گفت: با توجه به دو نرخی شدن قیمت ارز مقرر شد تلفن‌های توقیف شده با معادل ارز نیمایی به بازار عرضه شوند و مابه‌التفاوت قیمت آن‌ها هم به حساب سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان واریز شود. دلیل تاخیر در عرضه این گوشی‌ها به جمع‌بندی نرسیدن دستگاه‌های تصمیم‌گیری و اعلام نشدن شماره حساب از سوی سازمان حمایت به شرکت‌ها برای واریز مابه‌التفاوت قیمت واردات گوشی اعلام شده است. /ایرنا

اروپایی‌ها برای راه اندازی اینستکس مصمم هستند

مطهری نایب رییس مجلس، با بیان اینکه اروپایی‌ها برای راه اندازی اینستکس مصمم هستند، گفت: نمی‌توان گفت که اینستکس آثار فوق العاده‌ای دارد، بلکه کمکی برای کم کردن آثار تحریم‌ها است. پر فیشر، رییس اینستکس به ایران سفر کرده تا با طرف‌های ایرانی مذاکره و سازوکار اینستکس را بررسی کنند. یکی از اهداف این سفر روشن شدن ابهامات اینستکس است، پر فیشر به ایران سفر کرده تا با توافقاتی که انجام می‌شود سامانه را راه اندازی کنند. اروپایی‌ها برای راه اندازی اینستکس مصمم هستند و این سامانه برای کشور ما نیز مفید است که ان شاء الله در آینده راه اندازی می‌شود. نمی‌توان گفت که اینستکس آثار فوق العاده‌ای دارد، بلکه کمکی برای کم کردن آثار تحریم‌ها است.

مرجان شیخ الاسلامی چگونه خودش را نامزد اصلاح طلبان جا زد؟

جمهوری اسلامی نوشت:مرجان شیخ الاسلامی آل آقا متهم فراری پرونده فساد مالی پتروشیمی، یک شیاد بزرگ بود که برای باز کردن راه نفوذ در مراکز قدرت، خود را گاهی وابسته به اصلاح طلبان و گاهی به اصولگرایان معرفی و نام خود را در اوراق تبلیغاتی به عنوان کاندیدای این جناح‌ها مطرح می‌کرد. یکی از اصلاح طلبان در واکنش به انتشار اخباری در این زمینه نوشت: «مرجان شیخ الاسلامی در انتخابات مجلس ششم بدون نظر جبهه مشارکت و برای فریب دادن مردم از پوستر مشارکت استفاده کرده، ولی در هیچ شهرستانی کاندیدای مشارکت نبود.» نکته قابل تامل این است که این فرد کلاهبردار با اینکه مرتکب اقدامات خلاف مالی زیادی شده و از اعضاء باند فساد مالی پرونده پتروشیمی بود، چگونه توانست در سال ۱۳۹۱ آنهم درحالی که پرونده فساد مالی پتروشیمی در دادسرا مطرح بود از کشور خارج شود و پول زیادی را به خارج منتقل کند!

رئیس دولت اصلاحات خطرناک است یا احمدی نژاد؟

جعفرزاده ایمن‎آبادی، نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس گفت: شرکت نکردنم در این دیدار، ارتباطی با حواشی به‌وجود آمده در سال ۹۵ ندارد. من از دیدار اطلاعی نداشتم و فکر می‎کردم فقط اعضای فراکسیون امید به ملاقات ایشان می‎روند. شما آقای خاتمی را با آقای احمدی‎نژاد مقایسه کنید! ببینید چه کسی برای کشور ایجاد زحمت می‎کند؟ مشکل رئیس دولت اصلاحات که در هیچ دادگاهی محاکمه نشده چیست؟ حتی نمی‎شود ایشان را ملاقات هم کرد؟ البته ممنوع‌التصویری‌اش هم معلوم نیست از کجا آمده است.

شناسایی تهیه کننده بیانیه «قم آماده قیام علیه نفاق»

فرماندار قم از شناسایی و تشکیل پرونده برای فردی که بیانیه‌ای با عنوان «قم آماده قیام علیه نفاق» را تهیه و منتشر کرده است خبر داد. هفته گذشته جمعی از طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه قم در حمایت از بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب در مدرسه فیضیه تجمع کردند. در پایان این تجمع، بیانیه‌ای قرائت شد که از مردم و طلاب این شهر برای شرکت در راهپیمایی اعتراضی علیه روسای قوه مجریه و مقننه از حرم حضرت معصومه (س) تا حرم امام خمینی (ره) دعوت می‌کرد/ ایرنا

کاشت درخت کاج با سوء نیت بوده است

سردار سرتیپ پاسدار «علی فدوی» در مراسم روز درختکاری که امروز (سه شنبه) در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) برگزار شد گفت: جغرافیای ایران به گونه‌ای است که ۴۰ درجه اختلاف دما در آن وجود دارد، اما در این جغرافیا در سراسر رده‌های تابعه سپاه در کل کشور، فقط یک نوع لباس مورد استفاده پاسداران قرار می‌گیرد که نشان می‌دهد، اشکالی در این زمینه وجود دارد. در درختکاری نیز همین‌گونه است؛ یعنی وقتی ۴۹ درجه اختلاف دما در این کشور وجود دارد، نباید فقط یک‌نوع درخت آن‌هم کاج کاشته شود؛ کاشت این درخت با سوءنیت صورت گرفته است؛ چون این درخت برای جغرافیای کشور نیست؛ پس اگر متناسب با جغرافیای ایران درخت کاشته شود، نتایج بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود. در حوزه آب و خاک مدت‌هاست که سپاه فعالیت‌های ویژه‌ای را آغاز کرده است که هر وقت نتایج لازم به دست آید، اعلام می‌شود.

تاکنون چقدر یارانه گرفته‌ایم؟

یارانه اسفند ۱۳۹۷، نود و هفتمین مرحله از پرداخت یارانه‌های نقدی است که به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت می‌شود. دریافتی هر یارانه‌بگیری که از ابتدای اجرای قانون در آذر سال ۱۳۸۹ تاکنون در لیست سازمان هدفمندی قرار داشته است، به چهار میلیون و ۴۱۳ هزار تومان می‌رسد. دولت طی این سال‌ها همواره به بیش از ۷۵ میلیون نفر یارانه پرداخت کرده و اکنون تعداد آن‌ها از حدود ۷۸ میلیون نفر عبور کرده است. این یعنی در هر سال به میزان ۴۲ هزار میلیارد و تا کنون به طور کل ۳۴۰ هزار میلیارد تومان از یارانه نقدی پرداخت شده است.
 
تملق گویی گلزار برای مدیر شبکه سه

محمد رضا گلزار که دقایقی قبل از جشنواره تلویزیونی جام جم برنده جایزه بهترین اجرای تلویزیون شد در این مراسم گفت: توقع بیشتری از این جشنواره داشتم و فکر می‌کردم در بخش‌های زیادی " برنده باش" جایزه ببرد مجری «برنده‌باش» بعد از دریافت جایزه از جشنواره جام جم گفت: از مدیر با درایت شبکه سه تشکر می‌کنم، اعتبار و آبرو من در این نوزده بیست سالی که در سینما و موسیقی و تلویزیون بودم لطف مردم بوده کارکترم در «برنده باش» خیلی به شخصیتم نزدیک است؛ من در منزل با دوستانم هم همینم که در «برنده باش» می‌بینید گلزار بیان داش خوشحالم که با حضور من در رسانه ملی، مخاطبان زیادی به تلویزیون اضافه شد، قرار است با برنده باش سال‌ها در تلویریون باشم.

دیدار روحانی با سیدعلی خمینی، در بیت تاریخی امام (ره) در نجف

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در نجف اشرف از بیت قدیمی بنیانگذار جمهوری اسلامی در این شهر مقدس دیدن کرد. دکتر روحانی و هیات همراه صبح چهارشنبه در بازدید از بیت قدیمی امام راحل در نجف اشرف همچنین با حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر محتشمی پور نماینده دفتر نشر آثار امام خمینی (ره) در این شهر و همچنین حجت الاسلام سید علی خمینی یادگار امام خمینی (ره) دیدار و گفتگو کرد. روحانی و هیات همراه او همچنین از بخش‌های مختلف بیت امام راحل و همچنین کتابخانه و حوزه علمیه امام خمینی در جوار بیت بازدید به عمل آورد.

توصیه آیت‌الله جنتی به رئیس جدید قوه قضائیه

رئیس مجلس خبرگان رهبری در اختتامیه ششمین اجلاسیه خبرگان گفت: خدا به آقای رئیسی توفیق دهد تا عدالت را اجرا کنند و با غارتگران اموال و مفسدان برخورد قاطع کند. آیت الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری در اختتامیه ششمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری دوره پنجم که عصر امروز برگزار شد، گفت: در مجلس خبرگان اختلاف نظر هست، ولی درگیری نیست و این مجلس الگویی برای مجالس دیگر است و اعضای آن مجتهد هستند. رییس مجلس خبرگان رهبری در تشریح جلسات خبرگان اظهار کرد: درباره قوه قضاییه، بیانیه خبرگان و نصب آقای رئیسی به ریاست قوه قضاییه بحث شد؛ خدا به ایشان توفیق دهد تا عدالت را اجرا کنند و غارتگران اموال و با مفسدان برخورد قاطع نمایند و سال بعد و در سالگرد نصب ایشان به ریاست این قوه، خداوند و مردم از ایشان راضی باشند.

روایت سایت آیت الله سیستانی از دیدار روحانی با او

آیت الله سیستانی پیش از ظهر امروز جناب آقای دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه ایشان را ملاقات نمودند. در این دیدار آقای رئیس جمهور گوشه‌ای از نتایج مذاکرات خود با مسئولان عراقی وآنچه در چارچوب تقویت روابط دوستی وحسن همجواری میان دو کشور بدست آمده را تشریح کردند. آیت الله سیستانی نیز از هر گونه اقدامی در راستای تقویت روابط عراق با همسایگان خود بر اساس منافع طرفین واحترام به حاکمیت کشور‌ها وعدم دخالت در امور داخلی آن‌ها استقبال نمودند. آیت الله سیستانی همچنین با اشاره به جنگ سرنوشت ساز ملت عراق برای شکست تجاوز گروه داعش، با یادآوری جانفشانی‌های بزرگ مردم قهرمان عراق در پیروزی بر این گروه تروریستی ودور ساختن خطر آن از کل منطقه، از نقش دوستان عراق در به تحقق رسیدن این پیروزی تقدیر نمودند. ایشان همچنان به مهمترین چالش‌های پیش روی عراق در برهه کنونی که مبارزه با فساد، بهبود خدمات عمومی، وانحصار سلاح در دست دولت وسرویس‌های امنیتی است اشاره کرده وابراز امیدواری نمودند دولت عراق در این زمینه‌ها پیشرفت قابل قبولی داشته باشد. ایشان همچنین ضرورت رعایت توازن واعتدال در سیاست‌های منطقه‌ای وبین المللی در این منطقه حسّاس را مورد تأکید قرار دادند تا ملّت‌های منطقه بیش از گذشته متحمّل رنج وآسیب نشوند.

آیا احمدی‌نژاد استقلالی است؟

روزنامه شرق نوشت: «زمانی که محمود احمدی‌نژاد سکاندار دولت ایران بود، شایعات زیادی مطرح شد که او طرفدار استقلال است؛ این را ابتدا هاشم بیگ‌زاده، مدافع استقلالی و ملی‌پوش وقت تیم ملی لو داد. احمدی‌نژاد که در تمرینات تیم ملی شرکت می‌کرد، نشان داده بود که طرفدار استقلال است. این ادعا را بعد‌ها کریم باقری هم مطرح کرد. او هم در تمرینات تیم ملی پی برده بود که احمدی‌نژاد استقلالی است. با این حال یکی از اتفاقات جالب بعد از پیروزی استقلال مقابل السد قطر و صعود به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، پیامی است که عبدالرضا داوری منتشر کرده است. مدیرمسئول سابق روزنامه شهروند که از نزدیکان احمدی‌نژاد محسوب می‌شود، با انتشار عکسی از رئیس‌جمهوری سابق در کنار فرهاد مجیدی، پیروزی استقلال را به او تبریک گفته است. صحبت‌های رویانیان، مدیرعامل سابق پرسپولیس و صحبت‌های علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل سابق استقلال، هم تأییدکننده فرضیه استقلالی‌بودن محمود احمدی‌نژاد است.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار