معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به ضرورت همكاري بين‌بخشي در برپايي هرچه بهتر اردوهاي راهيان نور دانشجويي، گفت: راهيان نور دانشجويي حركتي ملي و عظيم است و پاسخ به اين نياز دانشجويان، نيازمند همكاري بين‌بخشي است.
کد خبر: ۷۲۵۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳ 15 March 2019

دكتر غلامرضا غفاري در جلسه قرارگاه ملي راهيان نور دانشجويي شهيد علم‌الهدي كه روز پنجشنبه، 23 اسفندماه در يادمان شهداي هويزه برگزار شد، با اشاره به اهميت و تاثيرگذاري اردوهاي راهيان نور، اظهار كرد: راهيان نور دانشجويي حركتي گسترده و ملي است و به همين دليل نيازمند هماهنگي و مديريت بسيار خوبي است كه امسال علي‌رغم مشكلاتي كه وجود داشت، سعي و تلاش همه مجموعه‌هاي مرتبط با اين حركت ملي بر اين بوده كه اردوهاي راهيان نور به نحو احسن برگزار شوند.

وي با اشاره به تلاش همه دانشگاه‌ها براي اعزام دانشجويان به مناطق عملياتي، افزود: از ناحيه دانشجويان نيز اقبال خوبي صورت گرفت و پاسخ‌گويي به اين اقبال دانشجويي، نيازمند كار و اهتمام بيشتري است. تامين برخي امكانات از عهده يك مجموعه به تنهايي برنمي‌آيد و لازم است همه دستگاه‌هاي مرتبط كمك كنند كه اين كار به خوبي انجام شده است.

غفاري تصريح كرد: جلسات ستادي راهيان نور نيز از مدت‌ها پيش در وزارتخانه برگزار شد و هماهنگي لازم با دانشگاه‌هاي استان‌هاي مختلف، به ويژه دانشگاه هايي كه واحدهاي متعددي در استان‌هاي كشور دارند، مانند دانشگاه فرهنگيان، پيام نور و علمي كاربردي، انجام شده است و اعزام‌هاي خوبي را نيز از سوي اين دانشگاه‌ها شاهد هستيم.

معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري خاطرنشان كرد: همان‌گونه كه در بخش آموزش عالي با تنوع در بخش دانشجويي مواجه هستيم، در مديريت حركت راهيان نور نيز بايد كار متنوع شود و امسال شاهد اتفاقات خوبي در اين بخش هستيم.

بر اساس اين گزارش، حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمحسن شفيعي، رييس دفاتر استاني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي خوزستان نيز در اين جلسه اظهار كرد: خرسنديم كه اين جلسه در ايام با معنويت رجب برگزار مي‌شود و اين تقارن در ليله‌الرغائب معنويتي كار را دوچندان مي‌كند. كار راهيان نور كاري است كه مورد توافق همه بوده و هست و كسي نيست كه دل در گرو رشادت و بزرگي كار مرداني كه تاريخ به آنها افتخار مي‌كند، نداشته باشد؛ همه ما به شكلي عواطف و احساسات‌مان با ياد شهدايي كه در سخت‌ترين روزگار، اين كار بزرگ را رقم زده‌اند، گره خورده است. كافي است از ورودي شهر اهواز به دانشجويان بگوييم كه دشمن در اينجا بوده و همه منطقه زير زنجير تانك‌هاي دشمن بوده است و همين آزاد كردن اين جغرافياي بزرگ، بيان‌گر عظمت كاري است كه انجام شده است. به تعبير امام خميني (ره)، در سال‌هاي دفاع مقدس، اتفاق بزرگ‌تري افتاده است و آن، راه‌يابي به عوالمي است كه دستيابي به آنها پيش از اين امكان‌پذير نبود و كوته‌نظري است اگر بگوييم به ازاي خون شهدا، تنها خاك‌مان را آزاد كرديم، زيرا آنچه در دفاع مقدس روي داد، فراتر است.

وي افزود: فهم شهادت و شجاعت، درك ايثار و گذشت و بزرگي و از خود گذشتگي مادران و همسران شهدا، دنياي جديدي است كه پيش روي بشريت باز شد. دفاع مقدس ميليون‌ها تصوير و قاب از بزرگي‌ها و رشادت‌ها براي ما به يادگار گذاشت و با وجود افرادي مانند مادران و همسران شهدا، ديگر به استوره‌ها و قهرمانان خيالي نيازي نداريم.

شفيعي تصريح كرد: حركت عظيم راهيان نور نيز با وجود گذشت نزديك به سه دهه از پايان جنگ تحميلي، ميزان تاثير آن هنوز دستخوش كهنگي نشده و اين به دليل بزرگي و مظلوميت شهدا است. همه ما با تنگناها و مشكلات اداري و مالي آشنا هستم، ولي نكته‌اي كه بايد به آن توجه شود، بشارت‌هاي الهي است و در متن كار موارد زيادي را شاهد بوده‌ايم كه در آخرين لحظه و با وجود مشكلات، روزنه‌اي راه را باز مي‌كند و در نتيجه به عنايات الهي و شهدا دلخوش هستيم.

وي ادامه داد: در جلسات فرهنگي بسيار از آسيب ها و ناهنجاري‌ها صحبت مي‌شود؛ يكي از بهترين نسخه‌هايي كه پاسخ داده، همين آمدن جوانان به صحنه‌ها و ميدان‌هايي است كه روزي هم‌سالان آنها در اين مكان‌ها جان‌فشاني كرده‌اند و آثار اين حضور، به جامعه بازمي‌گردد.

بر اساس اين گزارش، امير وجداني‌نيا، معاون فرهنگي بسيج دانشجويي نيز در اين جلسه اظهار كرد: جريان راهيان نور با وجود همه مشكلات و موانع اداري و مالي، به بركت خون شهدا همچنان پرشور و پويا در جريان است و اين نكته نشان مي‌دهد كه خون شهدا مشكلات را رفع مي‌كند.

وي افزود: جلسات ستادي راهيان نور از سه ماه پيش آغاز شد و به دليل هماهنگي‌هاي خوبي كه انجام شد، خوشبختانه اردوها به خوبي در حال برگزاري است و برگزاركنندگان و دانشجويان نيز در اين مسير هرچه بيشتر با سختي و دشواري مواجه مي‌شوند، مصمم‌تر به راه خود ادامه مي‌دهند.

وجداني‌نيا تصريح كرد: در حال حاضر اردوهاي راهيان نور دانشجويي در مناطق عملياتي خوزستان استقرار دارند و در بسياري مكان‌هايي كه در گذشته امكان استقرار وجود نداشت نيز امسال شرايط اسكان فراهم شده است. جمعيت اردوهاي راهيان نور استان خوزستان نيز نسبت به سال گذشته سه برابر بيشتر شده و اردوهاي استان تهران نيز كه سال گذشته 6 هزار دانشجو بود، امسال به عدد 8 هزار نفر رسيده است.

وي در خصوص سامانه ثبت‌نام اردوهاي دانشجويي نيز گفت: اين سامانه در حال استفاده است، ولي عمومي شدن استفاده از آن نيازمند فرهنگ‌سازي است.

بر اساس اين گزارش، محمدهادي عسكري، مديركل پشتيباني امور فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نيز در اين جلسه اظهار كرد: اردوهاي دانشجويي راهيان نور به صورت منظم در حال برگزاري است و علي‌رغم مشكلات و موانعي كه وجود داشت، خللي در كار ايجاد نشد.

وي افزود: بسياري از دانشگاه‌هاي كشور و از جمله دانشگاه شهيد چمران اهواز، اعزام‌ها را بسيار پرشور انجام دادند و اين نشان مي‌دهد كار خالصانه جواب مي‌دهد. مجموعه فرهنگي وزارت علوم تجربه سه كار مشترك موفق با مجموعه بسيج دانشجويي را داشت كه يكي كنگره شهداي دانشجو بود كه بسيار خوب برگزار شد و والدين شهداي دانشجو در همه دانشگاه‌هاي مادر استان‌ها تقدير شدند و اين كار از افتخارات معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم است.

عسكري تصريح كرد: كار ديگر حركت اربعين بود كه همكاري خوبي نيز در اين خصوص انجام شد و اين حركت عظيم نيز تاثيرات فرهنگي بسياري دارد. كار ديگر نيز راهيان نور است و در اين زمينه نيز لازم است در راستاي گفتمان‌سازي اين كار بزرگ، تمهيداتي صورت گيرد.

در این جلسه معاونان فرهنگي و اجتماعي دانشگاه‌هاي پيام نور، علمي كاربردي، جهاد دانشگاهي، علوم پزشكي، آزاد اسلامي و فني و حرفه‌اي حضور داشتند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار