ظرفیت انجام فعالیت‌های آبزی پروری در شهرستان سردشت وجود دارد و اجرای طرح‌های آبزی پروری، سردشت را به یکی از قطب‌های تولید آبزیان در منطقه تبدیل می‌کند.
کد خبر: ۷۲۵۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹ 16 March 2019

سد سردشت از نوع سنگر‌یزه‌ای با هسته رسی با طول دریاچه حدود 30 کیلومتر در ۱۳ کیلومتری جنوب شرقی این شهر بر روی رود زاب کوچک قرار گرفتە و حجم مخزن آن ۳۸٧ میلیون متر مکعب و حجم بدنه ۳/۰۸ میلیون متر مکعب است.

مطالعات مقدماتی سد سردشت در سال ۱۳۷۸ انجام و در سال 1388 عملیات ساخت آن آغاز شد و
طول تاج این سد 280 متر، ارتفاع از پی 144 متر و ارتفاع از بستر هم 112 متر است و همچنین این سد دارای نیروگاه برق‌آبی با ظرفیت 150 مگاوات و توان تولید سالانه 422 گیگا وات ساعت است.

از آب ذخیره شده در پشت سد سردشت، آب شرب شهر‌های سردشت و ربط تامین می‌شود.

به منظور بهره‌وری بهینه از آب این سد و همچنین در جهت کاهش نرخ بیکاری شهرستان سردشت، کارشناسان ادارات کل جهاد‌کشاورزی، منابع آب منطقه‌ای، محیط زیست به بحث و تبادل نظر در این خصوص پرداختند.

مدیر جهاد کشاورزی سردشت اظهار داشت: دریاچه سد سردشت یکی از ظرفیت‌های بالقوه این شهرستان برای فعالیت‌های آبزی پروری بوده که می‌تواند در راستای ایجاد اشتغال پایدار شهرستان نقش به سزایی را ایفا کند.

احمد علیپور افزود: در بازدید‌های میدانی که از ایستگاه‌های پمپاژ شهر ربط و اراضی حاشیه دریاچه سد سردشت توسط گروه متشکل از کارشناسان شیلات، سازمان آب منطقه‌ای، ادارە کل محیط زیست استان انجام شد به اتفاق نظر موافقت ضمنی با احداث مزرعه‌های پرورش آبزیان به صورت شفاهی اعلام شد.

وی بیان کرد: کارشناسان بر این نکته اتفاق نظر دارند که اگر از مخزن سد سردشت آب پمپاژ شود برای فعالیت‌های دو منظوره کشاورزی و پرورش شیلات ممانعتی وجود ندارد و در صورت تخصیص اعتبارات لازم، مطالعات در نخستین زمان ممکن آغاز می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی سردشت با بیان اینکه طرح پرورش شیلات پس از پایان مطالعات وارد فاز اجرایی می‌شود گفت: برای اجرای مطالعات به اختصاص بودجه‌ای از سوی کمیته برنامه‌ریزی شهرستان نیاز است.

وی همچنین بیان کرد: هیئت کارشناسان در رابطه به احداث مزرعه پرورش آبزیان در اراضی پایاب سد سردشت نیز نظر مساعدی داشتند.

ایجاد بستر‌های اشتغال با توجه به نرخ بالای بیکاری در سردشت ضرورت دارد

فرماندار سردشت گفت: با توجه به نرخ 23 درصدی بیکاری در این شهرستان ضرورت ایجاد بستر‌های اشتغال اجتناب ناپذیر است و اجرای طرح‌های کشاورزی و مطالعات در این حوزه یکی از برنامه‌های اصلی مدیریت شهرستانی و همچنین محور اصلی سند توسعه سردشت است.

اقصی نخشی‌پور اظهار داشت: کشاورزی به لحاظ کاربر بودن شاخه‌هایی که از آن حاصل می‌شود فرصت مناسبی را برای اشتغال و در نتیجه امنیت غذایی منطقه در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: بستر سد سردشت که با اعتبارات خوبی به سرانجام رسیده فرصت‌هایی را برای اشتغال شهرستان فراهم کرده است که با بهره‌گیری از آبیاری‌ها و طرح‌های مدرن در بخش کشاورزی می‌توان ظرفیت‌ها را به فعلیت رساند.

فرماندار سردشت خاطر نشان کرد: اگرچه شاید در بحث تخصیص آب محدودیت‌هایی به لحاظ قوانین و مقررات وجود داشته باشد اما باید با توجهات خاص زیست محیطی و گردشگری به این شهرستان نگاه شود.

دیدگاه آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی برای توسعه آبی سردشت مثبت است

مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: نظر و دیدگاه آب منطقه‌ای برای توسعه آبی سطح شهرستان در بخش‌های مختلف توسعه‌ای، مثبت است.

منیره خوشنوا با بیان اینکه تخصیص و واگذاری منابع آب بر عهده منابع آب منطقه‌ای بوده اما مدیریت سد سردشت هم اکنون در اختیار شرکت آب نیرو قرار دارد، افزود: در این راستا به منظور تعاملات بهتر باید مدیریت سد مشخص شود.

وی اضافه کرد: بهره‌بردار سد سردشت هنوز در دست سد و نیروگاه بوده و به این شرکت واگذار نشده است که این امر موجب تداخل، موزای کاری و پاسخگویی به استعلامات و غیره در برخی اقدامات و تصمیم‌گیری‌ها می‌شود.

خوشنوا تصریح کرد: به علت اینکه از سد سردشت برای آب شرب استفاده می‌شود به خاطر برخی محدودیت‌هایی که وجود دارد نمی‌توان روی طرح‌های پرورش آبزیان در قفس حساب باز کرد.

وی بیان کرد: در طرح‌هایی که در پایین دست سد سردشت هستند و همچنین ایستگاه‌های پمپاژ دو منظوره کشاورزی و آبزیان استقبال می‌کنیم.

اقدامات عملیاتی با لحاظ قوانین و مقررات در انجام طرح‌ها مد‌نظر هستند
رییس اداره حیات وحش و آبزیان اداره کل حفاظت محیط زیست استان اظهار داشت: کشاورزی و صنایع وابسته به آن در آذربایجان‌غربی حرف نخست را می‌زنند و به علت نرخ بالای بیکاری که در این شهرستان وجود دارد باید عواملی را ایجاد کنیم تا اشتغال بهبود یابد.

امید یوسفی بیان کرد: در ارایه طرح‌ها باید در مرحله اول به راهکار‌ها و عملیاتی شدن آنها و سپس مد‌نظر قرار دادن قوانین و مقررات توجه کرد.

وی تصریح کرد: در بحث‌های کارشناسی طرح‌هایی که این شهرستان ارسال می‌کند و مد‌نظر مدیریت شهرستان باشد با دیدگاه مثبتی به آن نگاه می‌شود و یکی از راهکار‌ها این است که از ایستگاه پمپاژ آب استفاده شود تا با قوانین تداخل نداشته باشد.

یوسفی اذعان داشت: در داخل سد و حریم آن بر اساس ضوابط و قوانین موجود به لحاظ تاثیر‌گذاری بر کیفیت آب نمی توان این بحث را داشت.

تلاش برای رونق اقتصادی و توسعه پایدار

رییس اداره فنی و آبزی پروری شیلات آذربایجان‌غربی هم بیان کرد: در جهت رونق اقتصادی و توسعه پایدار در این منطقه تلاش خواهیم کرد و از طرح‌هایی که در چارچوب قوانین و مقرارات باشند حمایت می‌کنیم.

منصور لطفی گفت: عمده نظر بر پرورش ماهی‌های قزل آلا در دمای زیر 20 درجه سانتیگراد با استخر‌های بتنی در اشکال مختلف، قفسه‌های شناور مهار شده، مخازن پیش ساخته است.

وی اضافه کرد: اگر بحث آب شرب حل شود یا اینکه آب به پایاب سد سردشت منتقل شود سردشت می‌تواند به قطب تولید آبزیان کشور تبدیل شود که این موضوع اقتصاد شهرستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

لطفی بیان کرد: طرح‌های بسیاری در خصوص اشتغال پایدار با استفاده از این ظرفیت وجود دارد و پرورش آبزیان به مصرف آب نیاز ندارد چون به مسیر بر‌می‌گردد، می‌توان از آن برای فعالیت‌های کشت محصولات استفاده کرد و برای مصرف مثلا یک لیتر آب برنامه‌ریزی مصرف داشت.

وی خاطر نشان کرد: اگر مشکلاتی که هم اکنون در خصوص آب شرب سد وجود دارد رفع شود می‌توان با جذب سرمایه‌گذاری‌های گسترده در این حوزه و ارایه طرح‌های توجیهی پیشنهاداتی را ارایه داد./فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار