جلال میرزایی:
در همین راستا گفتگویی با نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ترتیب داده شد تا نظر قطعی وی در خصوص اجرای این پروژه را جویا شویم. جلال میرزایی با یادآوری اهمیت این طرح برای مردم شهرستان چرداول وخاصه شهروندان سرابله گفت: این طرح بعنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم شهر سرابله به حساب می آید که بدلیل قرار گرفتن در مسیر تردد زائرین و ضرورت کاهش مخاطرات جاده ای از اهمیت بسزایی برای مردم این شهر برخوردار است .
کد خبر: ۷۲۵۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱ 16 March 2019

تابناک ایلام::اجرای طرح زیرگذر ،روگذر ورودی غربی شهر سرابله در شهرستان چرداول یکی از مهمترین مطالبات شهروندان سرابله ای در راستای کاهش مخاطرات جاده ای و همچنین خروج این شهر از بن بست قلمداد می شود . بدنبال گذشت چندین سال از این مطالبه گری و استمرار آن از سوی شهروندان ،بالاخره سال گذشته این طرح در لیست مصوبات شورای اداری استان که در فرمانداری چرداول برگزار شد ،قرار گرفت.

در دهه فجر امسال ،کلنگ عملیات اجرایی آن از سوی مسئولین بر زمین زده شد و دیری نپایید که با حضور پیمانکار وبا استقرار ماشین آلات راهسازی ،رویای چندین ساله مردم این شهر محقق شد . هنوز کمتر از یکماه از آغاز عملیات اجرایی این طرح نمی گذرد که قرار گرفتن چندین اصله درخت بلوط در مسیر تعریض جاده ،اعتراض  و واکنش جدی طبیعت دوستان و سوگیری فعالین شبکه های اجتماعی و موضعگیری برخی رسانه های استان را به دنبال داشت .

بگو مگوهای مخالفین و از سویی جهت گیری موافقین اجرای این طرح به این منجر شد تا مدیران منابع طبیعی استان ،مسئولین قضایی و مدیران اجرایی در یک موضعگیری هماهنگ که نقطه اوج آن در مصلی ایلام شکل گرفت ،به چاره اندیشی برای رفع این دغدغه مهم مردم وطبیعت دوستان بپردازند.

جدی ترین واکنش را می توان نشست مدیران راه وشهرسازی ومنابع طبیعی استان و دستور بررسی مجدد ،توقف ویا تدوین راهکار جدیدی در راستای نهایی شدن بدون آسیب به منابع طبیعی از سوی آنان قلمداد کرد. هرچند خروجی این نشست به بیانیه ای چالشی مبنی بر توقف این طرح ،معرفی خاطیان به دستگاه قضایی و تجدید نظر بر شیوه اجرای این طرح منتج شد ،اما تغییر مواضع مسئولین بیانیه دهنده واز سویی برخی اظهار نظرها از سوی مسئولین قضایی واجرایی از تدوام عملیات اجرایی حکایت دارد.

در همین راستا گفتگویی با نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ترتیب داده شد تا نظر قطعی وی در خصوص اجرای این پروژه را جویا شویم. جلال میرزایی با یادآوری اهمیت این طرح برای مردم شهرستان چرداول وخاصه شهروندان سرابله گفت: این طرح بعنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم شهر سرابله به حساب می آید که بدلیل قرار گرفتن این شهر در مسیر تردد زائرین و ضرورت کاهش مخاطرات جاده ای،اجرای آن  از اهمیت بالایی برای مردم این شهر برخوردار است .

وی ادامه داد: طرح روگذر -زیر گذر در ورودی غربی سرابله، یکی از مهمترین طرح های مصوب شده در سفر استاندار به شهرستان چرداول است که آغاز عملیات اجرایی آن  ،موجی  از امید دربین شهروندان ایجاد کرد .اجرای این طرح می تواند تسهیل کننده دسترسی به مرکز شهرستان چرداول و ازسویی به حال شهروندان مفید واقع شود.

جلال میرزایی با اشاره به موضعگیری برخی از فعالین شبکه های اجتماعی و رسانه ها در خصوص تخریب منابع طبیعی ودرختان جنگلی قرار گرفته در مسیر اجرای این طرح خاطر نشان کرد: تجربه نشان داده است که مردم شهرسرابله و ایل شریف خزل از حساسیت وجدیت  بسیار بالایی در حفاظت از عرصه های طبیعی و جنگل های استان برخوردارند و این موضوع در جاهای دیگر کمتر مشاهده می شود.

وی ادامه داد: دغدغه های مطرح شده در خصوص  تخریب درختان جنگلی قرار گرفته در مسیر اجرای این طرح نیز قابل احترام است وبایستی از سوی مجریان و دست اندرکاران مد نظر قرار گیرد .باتوجه به اینکه در اجرای هر طرحی پیوست زیست محیطی ومنابع طبیعی وجود دارد ،ملاحظات فنی در راستای صیانت از عرصه جنگلی قطعا در اجرای طرح لحاظ خواهد شد.

میرزایی در واکنش به نشست روز گذشته مدیران منابع طبیعی وراه وشهرسازی استان و خبر توقف این پروژه تصریح کرد: خبرهای منتشر شده در خصوص توقف این طرح درست نیست و عملیات اجرایی این پروژه برابر با طرح فنی  تصویب شده ادامه خواهد داشت .

وی افزود: در تماس با مدیران منابع طبیعی وراه وشهرسازی استان وضعیت اجرای طرح را جویا شدم که هردو عنوان داشتند که طرح متوقف نشده و عملیات اجرایی تداوم خواهد یافت . این در حالیست در یک سو مدیرکل راه وشهرسازی دغدغه نهایی شدن این پروژه واز سویی نیز در  مدیرکل منابع طبیعی دغدغه حفظ بافت طبیعی منطقه و صیانت از عرصه طبیعی و جابجایی درختان قرار گرفته در مسیر وجود دارد.اما با این حال اجرای این طرح ضرورت داشته و توقف آن به صلاح نیست.

وی در پایان با اشاره به طرح موضوع تجدید نظر وتغییر در شیوه اجرای طرح گفت : دراین بین افرادی که دغدغه محیط زیست رادارند قطعا می دانند مردم شهرسرابله و دیگر مناطق شهرستان از دغدغه بالایی نسبت به منابع طبیعی و مسایل زیست محیطی برخوردارند و بعید می دانم با وجود تمهیدات اندیشیده شده و حساسیت مردم این منطقه به منابع طبیعی ،مشکلی برای عرصه های جنگلی به وجود آید.

پ ن:

باوجود وضعیت توپوگرافی منطقه شاید این ادعا از سوی  مسئولین مطرح شود که توسعه امری اجتناب ناپذیر است و اجرای طرح های توسعه ای در مناطق دارای بافت جنگلی مستلزم هزینه هایی خواهد بود که تخریب جنگل وعرصه های طبیعی بخشی از آن قلمداد می شود .

قطعا در چنین شرایطی حق با مسئولین خواهد بود چرا که توسعه راهها وزیر ساخت ها ایجاب می کند که در حین اجرای چنین طرح هایی آسیبهایی نیز به عرصه های طبیعی وارد آید . سختگیری وعدم تحرک در این مناطق به معنای فراموش نمودن توسعه و عمران آبادانی تفسیر خواهد شد .

لذا مسئولین ومتولیان امر بایستی ضمن ملحوظ دانستن حساسیت های طبیعت دوستان واهتمام به دغدغه منتقدین ،طرح ها را به گونه ای اجرا نمایند که از این منظر کمترین آسیب به منابع طبیعی وارد آید ،اجرای بی کم وکاست وبدون مماشات  طرح های زیست محیطی می تواند راهگشا باشد . با این شیوه هم می توان به توسعه رسید وهم محیط زیست بعنوان یکی از مولفه های توسعه را حفظ نمود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار