قائم مقام دادگستری خوزستان:
قائم مقام دادگستری خوزستان خواستار صدور مجازات های جایگزین حبس از سوی قضات با هدف کاهش شمار زندانیان در استان شد.
کد خبر: ۷۲۶۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵ 18 March 2019

سیدروح الله طباطبایی در نشست شورای قضایی خوزستان در اهواز افزود:قضات نسبت به اعطای تسهیلات قضایی به افراد واجد شرایط و کسانی که از جرم نادم گشته و در صدد جبران حقیقی مافات عمل برآمده‌اند با انگیزه بیشتری مساعدت کنند.

وی با اشاره به تاکیدهای مقام معظم رهبری ، روسای پیشین و جدید قوه قضاییه و همچنین منویات مراجع دینی مبنی برای استفاده حداقلی از مجازات حبس که می تواند پیامدهای اجتماعی داشته باشد گفت: به طور قطع تعدد عناوین مجرمانه و استفاده وسیع از مجازات زندان در رسیدگی به جرائم و به شکل فراگیر مدنظر نیست و انتظار این است که محاکم کیفری استفاده حداقلی از مجازات زندان آن هم در حد ضرورت ها را در دستور کار داشته باشند.

طباطبایی همچنین به تسهیلات و تاسیسات جدید در قانون مجازات اسلامی و تدابیری که قانون گذار برای به حداقل رساندن استفاده از مجازات زندان پیش بینی نموده است اشاره کرد و گفت: در نشست های کمیته کاهش جمعیت کیفری دادگستری کل ، به طور مستمر بر استفاده قضات از مجازات های جایگزین حبس در مواردی که امکان پذیر است ضرورتی برای تدبیر مجازات زندان متصور نیست تاکید شده است.

وی ابراز امیدواری کرد در سال جدید ، قضات با چنین رویکردی بتوانند در کاهش جمعیت کیفری نقش آفرینی کنند و در تحقق این رویکرد توجه ویژه داشته باشند.

چندی پیش رئیس کل دادگستری خوزستان نیز بر کاهش هدفمند شمار زندانیان و استفاده از مجازات جایگزین حبس تاکید کرده بود.

بر اساس آمار رسمی جمعیت زندانیان استان خوزستان حدود 13هزار نفر است. از این تعداد زندانی 35 درصد (پنج هزار نفر) به جرم سرقت و 24 درصد زندانیان مجرمان مواد مخدر هستند و 700 نفر نیز محکوم مالی می باشند.

سه هزار و 600 نفر از زندانیان در استان به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مشمول عفو و تخفیف مجازات و آزادی شدند.

گفته می شود با وجود آزادی و عفو این تعداد زندانی ، شمار زندانیان استان متناسب با فضای موجود نیست.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار